امروز سه شنبه 16 آذر 1395 ساعت 23:25:30

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 8005 -تاریخ انتشار : سه شنبه 10 آذر 1394 -ساعت : 12:02

چاپ به اشتراگ گذاشتن
برگشت بودجه، مشکل همیشگی مازندران

نگاه مازندمجلس به عملکرد مالی استانداری مازندران در دو دولت/

برگشت بودجه، مشکل همیشگی مازندران

اختصاصی مازندمجلس: بازگشت دادن اعتبارات استان مازندران به پایتخت تازگی ندارد و در دوره‌های مختلف مدیریت استان هم رخ داده است/ در سال‌های گذشته طاهایی هم در مظان اتهام قرار داشت که چرا نتوانسته از اعتبارات تخصیص داده شده به مازندران به درستی استفاده کند و هر ساله بخشی از آن را برگشت می‌داد/ دولت قانونمدار حسن روحانی از زمانی که کلید دولت را دریافت نمود هرساله طبق موعد مقرر لایحه بودجه را تقدیم مجلس می‌کرد و طبق زمانبندی تعیین شده، اختصاص بودجه‌ها شکل می‌گرفت بنابراین استاندار فعلی بهانه استاندار پیشین را برای برگشت دادن اعتبارات به پایتخت را ندارد

اختصاصی مازند مجلس: در روز گذشته سیدرمضان شجاعی کیاسری نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی در نشست شورای اداری میاندرود با اظهار تاسف از برگشت دادن بخشی از اعتبارات مازندران گفت: مدیرانی که در مازندران پروژه‌هایی در نظر داشتند اما به دلایل مختلف بودجه مورد نظر برگشت داده شد و امیدواریم که با همت فرماندار و مسئولان میاندورود این اتفاق برای این شهرستان رخ ندهد. (فارس)

بازگشت دادن اعتبارات استان مازندران به پایتخت تازگی ندارد و در دوره‌های مختلف مدیریت استان هم رخ داده است. جالب آنکه شجاعی کیاسری (که سابقه 8 سال نمایندگی مردم ساری در مجلس را دارد) در دوره مدیریت استاندار پیشین هم انتقادات جدی نسبت به عملکرد استاندار در مدیریت مالی داشت. در سال‌های گذشته استاندار مازندران (طاهایی) هم در مظان اتهام قرار داشت که چرا نتوانسته از اعتبارات تخصیص داده شده به مازندران به درستی استفاده کند و هر ساله بخشی از آن را برگشت می‌داد.

شجاعی در مصاحبه‌ای که با یکی از پایگاه‌های خبری داشت، گفت: بودجه سال 90 به تازگی ارسال و ابلاغ شده است یعنی هنگامی که دیگر امکان هیچ گونه فعالیتی در مناطق کوهستانی و صعب العبور استان وجود ندارد، مناطقی که عمده خدمات باید در آنها صورت گیرد و پس از گذشت این زمان به دلیل اتمام سال مالی باید بودجه و اعتبار به دلیل هزینه نکردن به خزانه برگشت داده شود/ سال گذشته بخشی از بودجه استان به دلیل اینکه دیر ابلاغ شد و امکان هزینه کردن آن در جایی وجود نداشت برگشت داده شد و امسال نیز چنین اتفاقی افتاده است (شمال فردا)

تفاوت دولت مهرورز و تدبیر در تقدیم لایحه بودجه

تقدیم دیرهنگام لایحه بودجه از طرف دولت پیشین به مجلس آنقدر طبیعی بود که دیگر انتظاری از دولت مهرورز برای قانونمداری وجود نداشت. در حالی که موعد قانونی تقدیم لایحه بودجه از طرف دولت 15 آذر هر سال تعیین شده است اما دولت فخیمه محموداحمدی‌نژاد بدعتی نامیمون بنا نهاد که هفته‌ها و حتی ماه‌ها پس از زمان قانونی، لایحه بودجه را به مجلس ارائه می‌داد و چون مجلس زمان کافی برای بررسی لایحه بودجه نداشت، گاهی مجبور می‌شد اعتباراتی به صورت تنخواه اختصاصی بدهد تا زمانی که لایحه به طور کامل بررسی و اجرایی شود بنابراین همواره در سال های آخر دولت احمدی نژاد (که بی‌قانونی و فساد غوفا می‌کرد) اغلب بخش‌های دولتی با مشکل دریافت اعتبار مواجهه بودند و بسیاری از کارها بر روی زمین می ماند. در آخرین شاهکار، لایحه بودجه سال 92 در تاریخ 9 اسفند 91 یعنی با 54 روز تاخیر به مجلس ارائه شد و حتی احمدی‌نژاد به تمسخر به مجلس‌نشینان گفت شب و روز کار کنید تا لایحه بودجه را تصویب کنید!

اما دولت قانونمدار حسن روحانی از زمانی که کلید دولت را دریافت نمود هرساله طبق موعد مقرر لایحه بودجه را تقدیم مجلس می‌کرد و طبق زمانبندی تعیین شده، اختصاص بودجه‌ها شکل می‌گرفت بنابراین استاندار فعلی بهانه استاندار پیشین را برای برگشت دادن اعتبارات به پایتخت را ندارد.

از طرفی در روزهای گذشته علیجان شمشیربند رئیس شورای شهر ساری که پیش از این در مصاحبه با پایگاه خبری مازندمجلس نسبت به دستاورد سفر ریاست جمهوری به مازندران و اغراق‌هایی که نسبت به آن وجود داشت انتقادات جدی مطرح کرده بود (لینک) در مصاحبه با پایگاه خبری بلاغ آمار و ارقامی ارائه کرد که مرور آن کمی تعجب آمیز است.

شمشیربند: ادعاهای استاندار بازی با افکار عمومی است

سردار شمشیربند که ادعاهای استاندار مازندران را بازی کردن با افکار عمومی عنوان کرده بود، گفت: استاندار مازندران در آئین معارفه فرماندار ساری گفت: «ما در این سفر به اندازه 5 برابر استان‌های دیگر اعتبار گرفتیم.» آیا آمار 990 میلیاردی شما اشتباه است یا آمار دیگر استان‌ها؟ این بازی با افکار عمومی است. همه جا روال بر این است که مدیران طرح ارائه می‌دهند، از دولت طلب می‌کنند و دولت در سفرهای استانی تصویب می‌کند، پس اگر طرح شاخصی در استان افتتاح نشد و یا اعتبار قابل توجهی دریافت نشد، ضعف از مدیران استان است که توان اخذ آن موارد را ندارند.

سپس شمشیربند مقایسه‌ای میان اعتبارات جذب شده مازندران در مقایسه با دیگر استان‌ها انجام داد:

اصفهان: در سفر 2 روزه 28 طرح مصوب شد با 651 میلیارد تومان اعتبار به اضافه 1000 میلیارد تومان تأمین سرمایه در گردش استان، 2500 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل کارخانجات تولیدی و واحدهای صنعتی، 40 میلیارد تومان مرمت و نگهداری آثار تاریخی، جمعاً 4191 میلیارد تومان به اضافه 2 میلیارد دلار اعتبار ارزی.

فارس: در سفر 2 روزه مبلغ جمع اعتباری 2853 میلیارد تومان و 1 میلیارد دلار اعتبار ارزی.

آذربایجان شرقی: در سفر 2 روزه 32 طرح با 1000 میلیارد تومان اعتبار و 517 میلیون دلار فاینانس ویژه برای راه‌اندازی قطار شهری، افتتاح پالایشگاه، افتتاح چندین کارخانه تولیدی و بهره‌برداری از بزگراه‌های مختلف؛ در پایان سفر نمایندگان آذربایجان شرقی کتباً به رئیس جمهور اعتراض کردند که اعتبارات کم بود.

همدان: سفر دوروزه 26 طرح افتتاح شد با 2863 میلیارد تومان اعتبار.

خوزستان: 33 طرح با 4029 میلیارد تومان و 1500 میلیون دلار و نمایندگان درخواست کردند که دولت 2 درصد از درآمد نفتی را به این استان اختصاص دهند.

ایلام: در سفر دوروزه 44 طرح با 500 میلیارد تومان اعتبار افتتاح پتروشیمی با اشتغال‌زایی برای 1000 نفر و ایجاد منطقه آزاد اقتصادی.

سیستان و بلوچستان: سفر دوروزه 1210 میلیارد تومان و اعتبار ارزی 470 میلیون دلار.

خراسان رضوی: سفر دوروزه 730 میلیارد تومان اعتبار و ده‌ها طرح اشتغال‌زا.

گیلان: سفر دو روزه، 1795 میلیارد تومان اعتبار و تصویب 18 طرح.

گلستان : سفر دو روزه، 582 میلیارد تومان اعتبار، ایجاد منطقه آزاد اقتصادی در اینچه‌برون و بیش از 150 طرح افتتاح شد.

مازندران: کاروان تدبیر و امید در اقدامی عجیب برای استانی که بیشترین رأی را در انتخابات سال 92 کسب به دکتر روحانی داد، فقط 12 ساعت وقت گذاشت و خروجی این 12 ساعت، تنها 990 میلیارد تومان اعتبار بود.

 

مشکل از کجاست؟

حال این سوال مطرح می‌شود که استانداری مازندران توجیه قابل قبولی برای این ادعاها و یا برای بازگشت دادن بودجه ناچیز مازندران که نماینده ساری آن را مطرح کرد، دارد و یا واقعا سوءمدیریت باعث این اتفاقات ناخوشایند که به ضرر مازندران تمام می‌شود است.

برخی ‌می‌گویند بازگشت دادن اعتبارات به مقامات بالاتر نوعی خودشیرینی محسوب می‌شود اما هرچه که هست با توجه به مشکلات عمیقی که استان مازندران در بخش‌های مختلف دارد، این رفتار به هر دلیلی قابل قبول نیست.

نویسنده :


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : برگشت بودجه - مدیریت مالی استاندار - ربیع فلاح - سیدرمضان شجاعی کیاسر - علیجان شمشیربند - محمد سفری -

نظرات کاربران در مورد : برگشت بودجه، مشکل همیشگی مازندران
  • 123پاسخ0پنج شنبه 12 آذر 1394

    معده ضعیف هم غذا را برمیگرداند!!!!

نظر شما در مورد : برگشت بودجه، مشکل همیشگی مازندران

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها