امروز یکشنبه 21 آذر 1395 ساعت 11:28:04

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 100543 -تاریخ انتشار : شنبه 10 مهر 1395 -ساعت : 19:21

چاپ به اشتراگ گذاشتن
توضیح پورسعید در مورد بانکداری اسلامی و بدون ربا/ آخرین اخبار در مورد کارت های اعتباری

گفتگوی اختصاصی مازند مجلس با عبدالمجید پورسعید، مدیرعامل بانک ایران زمین کشور؛

توضیح پورسعید در مورد بانکداری اسلامی و بدون ربا/ آخرین اخبار در مورد کارت های اعتباری

اختصاصی مازندمجلس: یکی از تاکیداتی که در این برنامه ریزی وجود دارد این است که کارهایی که در بانک انجام می گیرد به صورت تمام الکترونیک باشد و این گونه به مشتری ارائه شود، بنابراین کیفیت خدمات بالاتر می رود/ نوع کارکرد بانک ها پیامدهایی را در جامعه به دنبال دارد و کسانی که سرمایه داشته و قصد پس انداز پول هایشان را دارند، چنین مفهومی را دارد که الان نمی خواهند پولشان را مصرف کنند و می خواهند استفاده از پولشان را به آینده موکول کنند و سرمایه شان را در اختیار بانک قرار می دهند

اختصاصی مازندمجلس: ابراهیم حاتمی خبرنگار پارلمانی مازندمجلس- پایگاه خبری مازندمجلس در ادامه مصاحبه های اختصاصی خود با روسای بانک های کشور به سراغ عبدالمجید پورسعید مدیر عامل بانک ایران زمین رفت تا پیرامون مسائل این بانک مصاحبه ای تهیه کند. مشروح این مصاحبه از نظرتان میگذرد.

مازندمجلس: ابتدا خودتان را معرفی کنید.

 پورسعید: بنده عبدالمجید پور سعید هستم و تحصلاتم را تا مقطع کارشناسی لیسانس علوم بانکی و کارشناسی ارشد از همان موسسه علوم بانکی دریافت کردم.مدت زیادی را در بانک ملت فعالیت کردم و بازنشسته این بانک هستم و آخرین سمتم مدیر طرح و برنامه بوده است  و بعد از آن مامور شدم تا به عنوان مدیرعامل شرکت بهسازان ملت که شرکت مربوط به خدمات کامپیوتری بانک ملت بود،مشغول به کار شوم و مدتی هم معاون طرح و برنامه بانک پارسیان و مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیک پارسان که وابسته به بانک پارسیان بود، فعالیت نمودم و... در حال حاضرهم مدیرعامل بانک ایران زمین هستم.

مازندمجلس: به نظر شما مهمترین شاخصه های تسهیلات امور مشارکتی چه مواردی است و چرا بانک های خصوصی تمایل زیادی برای ارائه این تسهیلات دارند؟

 پورسعید: بانک های کشور در چهارچوب قانون بانکداری اسلامی که مصوب شهریور ماه 1362 و با استفاده از عقود مختلفی که در قانون است، فعالیشان را انجام می دهند. برخی عقود به دلیل ماهیت و نوع عملکردشان، کاربرد بیشتری را در کار راه اندازی مردم و طرح ها و پرژه های آنها انجام می دهند که یکی از این ها، عقود مشارکتی مدنی است و به همین علت، هرکاری که مشتری قصد انجامش را دارد، براساس تعریفی که در قانون است، در قالب این عقد به صورت مشارکت مدنی با مردم و مشتریان انجام می گیرد و کسانی که طرح و پروژه ای دارند، به این دلیل از این عقد استفاده می کنند که بخشی از آن را مردم می گذارند و بخشی از آن را بانک و در نهایت، سود حاصله بین بانک و مشتری تقسیم می شود و یکی از علت هایش، همین است.

بانک ها وکیل مردم هستند و تلاش می کنند که پول هایشان را در طرح هایی که بازدهی بالاتری دارد، به کار ببرند و بنابراین این تمایل وجود داشت اما الان به ترتیبی است که این ها از نظر نرخ سود مساوی هستند و باید دید که با استفاده از کدام ابزار و عقود اسلامی می توان کار مشتری را حل کرد.

مازندمجلس: بانک ایران  زمین، یک سرعت قابل توجهی برای فاصله گرفتن از بانک های سنتی و تبدیل آن به بانکداری نوین گرفته است و واقعا انجام چنین کاری در ایران سخت است. آن چیزی که متوجه شدم اینکه سیاست توسعه الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی را در پیش گرفتید و برایمان بفرمایید که در آینده چه برنامه ای برای توسعه آن دارید؟ متوجه شدیم که در این زمینه، حتی رایزنی های بین المللی هم صورت گرفته است و در این زمینه توضیح دهید؟

 پورسعید: همانطور که فرمویدید بانک ایران زمین از ابتدای فعالتیش این بحث را در سرلوحه کاری اش داشت که با استفاده از امکاناتی که بانکداری الکترونیک ارائه می کند، بانک بتواند خدمات متفاومت و با کیفیت بالا به مشتری ارائه کند که این از ابتدا در سرلوحه کار بانک بوده است و تلاش شده است که در این زمینه در یک ابعاد گسترده حرکت صورت بگیرد. ما از مدتی پیش این برنامه ریزی سه ساله تهیه کردیم و اکنون در مراحل پایانی اش هستیم؛ به ترتیبی که در پایان این سه سال ما کاملا خدمات بانکی را به صورت دیجیتال را به مردم ارائه کنیم و عنوانش را هم بانکداری دیجیتالی گذاشته ایم. یکی از تاکیداتی که در این برنامه ریزی وجود دارد این است که کارهایی  که در بانک انجام می گیرد به صورت تمام الکترونیک باشد و این گونه به مشتری ارائه شود، بنابراین کیفیت خدمات بالاتر  می رود، تا جایی که یک مقداری از آن کاری که در شرکت هایی که مشتری بانک هستند در بخش حسابداری توسط سیستم های ما صورت می گیرد تا یک وجه تمایزو ارزش افزده ای به دلیل خدماتی که از بانک ایران زمین صورت می گیرد، داشته باشند و برنامه آینده ما، تکمیل پروسه الکترونیکی کردن خدمات بانکی است تا مشتری بتواند بسیاری از کارهایش را به صورت الکترونیکی انجام دهد و از این طریق بتوانیم خدمات مورد قبولی را تحویل دهیم.

به این ترتیب، دیگر نیازی به تکمیل فرم در بانک نباشد و قبلا مشخصات مشتری ثبت شده باشد و فقط فرم تکمیل شده در اختیار او قرار بگیرد و کلیات آن در سیستم وجود داشته باشد. اگر این کار صورت بگیرد، بسیاری از مشتریان می توانند از راه دور کار بانکی خود را انجام دهند و حتی برایشان تعیین می شود که چه ساعتی در بانک  حضور پیدا کنند تا از خدماتی که قبلا درخواستش را داده بودند، استفاده نمایند. طبیعتا برخی خدمات است که باید مشتری حتما حضور پیدا کند و در حال برنامه ریزی هستیم که به محض ورود به بانک، در سریع ترین وقت ممکن کارش انجام شود و همه این ها، برنامه ریزی هایی است که در راستای الکترونیکی کردن بانک ایران زمین در ابعاد گسترده تری انجام خواهیم داد. در کسب و کار و تجارت با دنیا، سیستم بانکی نقش بسیار پررنگ و تعیین کننده ای دارد و بانکهای کشور که از مدتها قبل برای این امر تلاش کرده اند و برنامه ریزی دارند حتما باید به سمت پیاده سازی کامل استانداردهای بین المللی و حاکمیت شرکتی حرکت کنند تا بتوانند از فرصت تعامل با دنیا استفاده کنند.

 

مازندمجلس: در خصوص بانکداری اسلامی و بدون ربا توضیح دهید.آیا در بانک ایران زمین این بحث رعایت می شود که در چهارچوب اسلامی قدم بردارد و بفرمایید که چند نمونه عقد در بانکداری اسلامی به کار رفته است؟

 پورسعید: زمانی که بانک ایران زمین فعالیتش را آغاز کرد، آموزش هایی برای کارکنان گذاشته و تمهیداتی اندیشیده شد و تمام آنچه که در قانون بانکداری اسلامی پیش بینی شده است، در  بانک ایران زمین از همان ابتدای فعالیتش رعایت شده است چون قانون، چهارچوب فعالیت بانک را در آن قالب مشخص کرده است و هدف ما هم با همه برنامه ریزی ها این است که در همان چهارچوب حرکت کنیم. ما ملزم هستیم و تمام تلاشمان این است که تخصصمان را در چهارچوب همین قانون ارتقا دهیم و همواره به شکل مناسب تری فعالیت ها در این بانک صورت بگیرد و قطعا اگر اجرای قانون توسط بانک و مشتریان به خوبی اجرا شود، نتایج بسیار خوبی برای جامعه و مردم و اقتصاد کشور رقم خواهد خورد.

ما به عنوان کارمند بانک که آموزش دیده ایم، تشخیصمان این است که نوع کارکرد بانک ها پیامدهایی را در جامعه به دنبال دارد  و کسانی که سرمایه داشته و قصد پس انداز پول هایشان را دارند، چنین مفهومی را دارد که الان نمی خواهند پولشان را مصرف کنند و می خواهند استفاده از پولشان را به آینده موکول  کنند و سرمایه شان را در اختیار بانک قرار می دهند و وظیفه بانک و یا یک موسسه این است که  چنین پولهایی را در بهترین راه ممکن سرمایه گذاری کند و بازده آن را به کسانی که آن را سرمایه گذاری کرده اند، برگرداند. در مقابل این ها، یک عده کسانی هستند که در اشکال مختلف و سطوح جامعه کار آفرینی دارند و تلاش و فعالیت اجتماعی می کنند و این ها کسانی هستند که مصرفشان را جلو می اندازند، یعنی الان این سرمایه را استفاده می کنند و درآمدشان  بعد از راه اندازی بخش تولید خود، حاصل می شود و این افراد در قالب عقود اسلامی از بانک پول دریافت می کنند. مثلا کسی که قادر به راه اندازی واحد تولیدی و ایجاد اشتغال برای چندین نفر است، یک بخشی از سرمایه را دارد و بقیه اش را با بانک مشارکت مدنی می کند، برای یک مدت خاص که راه اندازی این پروژه است این مشارکت صورت می گیرد. مثلا یک پروژه ساختمانی که ساخته می شود یک درصدش را آن کسی که این کار را سرمایه گذاری می کند می گذارد و مابقی اش را هم با استفاده از بانک و قوانین موجود، این کار انجام می شود وسرمایه تامین می شود  و پروژه اتمام پیدا می کند و سودش، در این مشارکت مدنی توذیع می شود. صنعت،کشاورزی،پروژه های مسکونی،خدماتی و... است و در هر حوزه ای که فعالیت اقتصادی انجام گیرد، عملا این طوری است که منافع سرمایه ای کشور در راه تولید است و همچین رویه ای، می تواند آثار مثبت اقتصادی به همراه داشته باشد. یک بخشی دیگر هم منابع سرمایه است و کسانی هستند که دلشان می خواهد که سرمایه شان به صورت قرض الحسنه در اختیار دیگران قرار بگیرد که آنها مصرفشان را به آینده می بینند. دلشان می خواهد که این پول برای کسانی که نیاز دارند در اشکال مختلف و در چهارچوب قانون و مقررات،مصرف بشود و بانک هم براساس قانون و چهارچوب ها و ضوابطی که مقرر شده است، این کار را انجام می دهد.

 

مازندمجلس: گاها مشاهده شده است که کارمندان دولتی و به دلیل اخباری که منتشر نموده ایم، تهدید کرده اند که اگر حقوق و مزایای ما محدود شود، رفتار خشنی خواهند داشت. آیا شما موافق این محدودیت سازی ها هستید؛ اینکه حقوق کارمندان خصوصی نسبت به بخش دولتی،برعکس شده است. همه قبلا دوست داشتند که در بانک های دولتی مشغول به کار شوند اما الان برعکس شده است و فضای بانک های خصوصی مثل بانک شما، طوری شده است که کارمندان دولتی دوست دارند که در بانک خصوصی کار کنند. این الزام اصل 44 خصوصی سازی، یکی از محاسنش همین بود. بفرمایید که به اعتقاد برخی که نباید به صورت ترکشی با موضوع نجومی کارمندان دولتی شود، آیا شما با این محدودسازی حقوق و مزایادی برخی کارمندان موافق هستید؟

 پورسعید: من با موضوع تلاش در جهت افزایش تسهیلات کارمندان بانک موافق هستم تا و باید کاری کرد که شرایط زندگی شان بهتر شود. درباره دست مزد باید بگویم که زحمات کارکنان باید جبران شود. بنده و کارکنان بانک ایران زمین هم همین دیدگاه را داریم و باید سعی کنیم جبران زحمات همکاران حتما یک پایه ای داشته باشد که متناسب آنها باشد. اگر این برنامه مدون را داشته باشیم که زحمات کارکنان را جبران کنیم و متناسب با آن تلاش، دریافتی بیشتری به آنها تعلق بگیرد.

در بانک ایران زمین برای ارتقای کیفی کار کارکنان، شرایط زندگی آنها را ارتقا دهیم و متناسب با منافع و متناسب با فعالیشان شرایط رفاهی مناسبی فراهم کنیم و این حق همه است که کار کنند و از دست رنج شان استفاده کنند و زندگی خوبی هم داشته باشد.

 

مازندمجلس: ما در یک نشستی علمی درخصوص  IFRS 2 داشتیم. آیا بانک ایران زمین آن تحول موضوع IFRS 2را شروع کرده و آن تغییر و تحولات صورت های مالی را انجام داده است؟

 پورسعید: وقتی با این استاندارد همه بانک ها صورت های مالی شان را ارائه کنند،همه جای دنیا این قابل استفاده است که بفهمند این بانک عملکردش چی بوده است. بنابراین این روند، استانداردی است که توسط بانک مرکزی ابلاغ شده است و ما هم بر همین اساس جلو رفتیم. بحث دیگر، بال یک و دو است که آن استانداردهای مربوط به بانکداری است که عمدتا در حوزه نظم و انضباط بانکی و مدیریت و کنترل ریسک های پولی است و این را از چند سال پیش، بانک مرکزی با یک سری تمهیدات به صورت توصیه نامه هایی بوده است که طبق آن، بانک ها خودشان را تجهیز کنند و و به تدریبج این ها به صورت مقررات مشخص و ابلاغ شده است و بازرسی بانک مرکزی هم بانک ها را بر این اساس کنترل و موارد مغایرت را ابلاغ می کند و بانک ها هم براین اساس جلو می روند.

در این حوزه، بانک مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر سیستم بانکی این کار را کرده است و بانک ایران زمین هم به طبع به عنوان یکی از اجزای یکی از بانک هایی که در کشور فعالیت می کند این ها را موظف به عمل می کند. ما به خاطر اینکه بانک با اطمینان، قدرت و با صلابت کارش را انجام بدهد و جلو برود. مثل تشکیل کمیته حسابرسی که این ها جزو حاکمیت و نظارت هیئت مدیره بر عملکرد مالی بانک است و  کمیته حسابرسی تشکیل شده است و جلساتش مرتب برقرار می شود و گزارش هایش ارائه می شود؛ یا مثلا کمیته مبارزه با پولشویی تشکیل شده است که براساس همان چهارچوب هایی که نهاد ناظر مشخص کرده است و در آن مقررات بازل یک و دو بر همین اساس است تشکیل شده است و  گزارشاتشان را مرتب ارائه می کنند و این گزارش ها در هئیت مدیره تبدیل به دستور کارهایی می شود که اگر مواردی لازم بوده،باید انجام می شده است و همه این ها مربوط به داخل بانک و در چهارچوب اصول حاکمیت شرکتی است.

مازندمجلس: به نظر شما استفاده از کارت های اعتباری جدید کار درستی است و آیا با این روش رونق اقتصادی در جامعه پدیدار خواهد شد؟

 پورسعید: به نظرم صدور کارت های اعتباری به آن ترتیبی که بانک مر کزی تعریف و مشخص کرده است و دستورالعملش را هم داده است، غلط است و از آن مواردی است که می تواند اثرات مثبت تری داشته باشد. برای اینکه کارت های اعتباری در اختیار مردم قرار می گیرد و مردم می توانند فقط خرید کنند و من برآوردم این است که اگر این کارت به درستی و به طور کامل انجام بگیرد آثار بسیار مثبت و خوبی دارد.

مازندمجلس: نظرتان در خصوص احیای بازار بین بانکی چیست؟ آیا بانک شما در مبادرات ارزی با سایر بانک ها که مجاز به مبادلات ارزی هستند،همکاری می کند؟

 پورسعید: ما در مرحله گرفتن مجوز هستیم و داریم دنبال می کنیم که ان شالله به زودی این اتفاق صورت بگیرد و این خدمات را ارائه کنیم. یعنی ایجاد بخش ارز و  فعالیت های ارزی که کارهایش در حال انجام است و باید زیربنایش صورت بگیرد.

مازندمجلس: عملکرد بانک شما در جذب منابع،سپرده و سوددهی به سپرده گذاران چگونه است؟

 پورسعید: بحثی که در رابطه با بانکداری الکترونیکی و دیجیتالی توضیح دادم، یکی از عملکردهای ما در جذب منابع، سپرده و سوددهی به سپرده گذاران است. ما به سمت اجرای برنامه های آینده بانک ایران زمین در جهت افزایش منابع سپرده ای حرکت می کنیم و قصد داریم با ارائه خدمات با کیفیت بالا، خدمات بانکداری الکترونیکی برای مردم داشته باشیم و خوشبختانه اکنون در آغاز راه هستیم و این روند طی ماه های آینده بهتر خواهد شد.

مازندمجلس: شما موافقید که کارت های اعتباری جایگزین وام شود؟

 پورسعید: در واقع کارت های اعتباری که الان 10 میلیون،30 میلیونی،50 میلیونی است، این ها همه اعتبارات خرده و ریزی است که مردم استفاده کردند و الان کار به عنوان ابزارش شده است و همان چیزی بود که باید از بانک می گرفت، این یک شکلی پیدا کرده است که با استفاده از امکانات ا لکترونیکی، شکل مناسبی پیدا کرده است و طبعا اگر توسعه پیدا کند به یک حدی می رسد که تسهیلات ریز و خرد بایستی با این کارت ها انجام  گیرد. وقتی این کارت ها توسعه پیدا می کند، کار سریعتر انجام می گیرد و و گردشگر پول سریعتر می شود و کمک به اقتصاد کشور است و راهگشا برای مشکلات مردمی است و مردم می توانند بهتر امکانات مورد نیازشان را تامین کنند و به موقعش هم بازپرداخت می کنند و این گردش خوبه.

مازندمجلس: بانک ایران زمین این کار را انجام می دهند؟

 پورسعید: اگر قرار باشد در جایی برای راحتی این کار، یک عددی بگذارید که راحت ترین باشد، مسلما از این معادل استفاده می کنیم.

مازندمجلس: میزان مطالبات مردم در بانک شما چقدر است؟

 پورسعید: ما خوشخبتانه 6 سال از فعالیتمان می گذرد اما نسبت مطالبات غیرجاری ما پایین است. با وجود این، همین را هم برنامه ریزی کردیم و کمیته هایی را در مرکز و استانها تشکیل دادیم و هدف ما این بوده است که با پرداخت تسهیلات به تولید کننده، اگر به مشکلی برخورده است و شرایط باعث شده است که نتواند تعهداتش را ایفا کند، ما بررسی کنیم و مجددا با او تمدید می کنیم. مثلا اینکه فهمیدیم او کارش را به درستی انجام داده و منابعی که از بانک گرفته است را صرف همان کار کرده است ولی شرایط باعث نشده است که پیشرفت کند و قسطش را پرداخت کند، به او فرصت داده و حتی تمدید کرده ایم. با روند خوبی این کار در حال جلو رفتن است و چون عمر فعالیت ما کم است، مطالبات غیرجاری کم است.

خانی مدیرعامل بانک سرمایه در گفت‌وگو با مازندمجلس:
پول‌هایی که به صورت غیرقانونی گرفته شد را برمی‌گردانیم/ برای اعتبار بانک، عزل را به استعفا تغییر دادیم


توضیح پورسعید در مورد بانکداری اسلامی و بدون ربا/ آخرین اخبار در مورد کارت های اعتباری



لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : عبدالمجید پورسعید - ایران زمین کشور - بانک ایران زمین - بانکداری اسلامی - بانکداری بدون ربا - کارت های اعتباری - کارتهای 50 میلیون تو -

نظر شما در مورد : توضیح پورسعید در مورد بانکداری اسلامی و بدون ربا/ آخرین اخبار در مورد کارت های اعتباری

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها