امروز یکشنبه 21 آذر 1395 ساعت 11:30:21

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 8360 -تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 آذر 1394 -ساعت : 09:29

چاپ به اشتراگ گذاشتن
حزب کارگزارن در مازندران لیست جداگانه ارائه نخواهد کرد/ بدنبال مجلس یکدست اصلاح‌طلب نیستیم

دبیر حزب کارگزاران استان مازندران؛

حزب کارگزارن در مازندران لیست جداگانه ارائه نخواهد کرد/ بدنبال مجلس یکدست اصلاح‌طلب نیستیم

اختصاصی مازند مجلس: حزب کارگزاران به لحاظ تمایلات شخصی خود، گزینه‌هایی را جداگانه حتی اگر جزو شورای 21 نفره استان هم باشند معرفی نمی‌کند و این اتفاق نمی‌افتد ولی تا زمانی که اتفاق‌نظر بین احزاب اصلاح‌طلب به وجود بیاید از کاندیدای اختصاصی خود به طور جدی حمایت می‌کنیم یعنی تا روزی که مشخص شود مثلا در حوزه ساری، تا وقتی که کاندیدای واحد اصلاح‌طلبان مشخص نشد از کاندیدای حزب خود دفاع می‌کنیم

اختصاصی مازند مجلس: در سلسله گفتگوهای حضوری مازندمجلس این‌بار میزبان اسفندیار عشوری بودیم وی پس از 2 دوره عضویت در شورای شهر ساری، راهی اداره کل راه و ترابری استان شد تا سمت مدیرکلی آن را برعهده گیرد و در حال حاضر نیز دبیر اول حزب کارگزاران استان مازندران است. عشوری در این گفتگو به بیان دیدگاه‌های خود درباره نحوه برگزاری انتخابات در ایران، فواید و معایب برگزاری آن، برنامه‌ها و فعالیت‌های حزب کارگزاران مازندران و ....  پرداخت که قسمت دوم آن (برنامه‌ها و فعالیت‌های حزب کارگزاران مازندران) از نظرتان می‌گذرد:

درباره اقدامات فعالیت‌های انتخاباتی حزب کارگزاران بفرمایید:

حزب کارگزاران بعنوان یکی از احزاب ریشه‌دار کشور است که از سال 1374 پایه ریزی شده و تا سال 75 در تغییر ترکیب مجلس چهارم که مجلسی یکدست و یکطرفه بوده، نقش بسزایی داشته و حضور کارگزاران باعث شده تعادل نسبی در مجلس بعدی یعنی مجلس پنجم ایجاد شود و از آن حالت یکدستی خارج شود پس از آن در انتخابات سال 76 که بار اصلی انتخابات و موفقیت آقای خاتمی بدوش حزب کارگزاران بوده است. البته جا دارد بگویم یک ایرادی که احزاب در کشور ما دارند این است که فعالیت آنها فصلی‌است و بیشتر در ایام انتخابات فعالیت می‌کنند ولی حزب کارگزاران در پی تغییر این رویه است و از سال 93 با بازسازی در ترکیب شورای مرکزی، به طور ریشه‌ای و منسجم کار خود را آغاز کرده و متعاقب آن شوراهای استان نیز بازنگری و بروز رسانی شدند و دوستان جدیدی به ترکیب شورای استان اضافه شدند در حال حاضر هم شورای استان متشکل از 21 نفر عضو هست و دبیر اول حزب بعنوان عالیترین مقام اجرایی و مسئول حزب در هر استان است درهر شهرستان هم یک ترکیب یازده نفره‌ای را بعنوان شورای شهرستان داریم که الان تقریبا می‌توانم بگویم در بیش از نیمی از استان، ترکیب شورای شهرستان‌ها شکل گرفته و ظرف هفته‌های آینده در بقیه شهرها نیز این شورا شکل می‌گیرد که عمدتا از چهره‌های باتجربه و با سابقه در فعالیت سیاست و انتخابات هستند. در واقع سیاست کلی اصلاح‌طلبان این نیست که احزاب اصلاحات به صورت فردی حضور یابند یا جداگانه کاندیدایی را مطرح کنند. تجربه بسیار خوبی را در سال 92 در انتخابات ریاست‌جمهوری داشتیم و تجربه بسیار تلخی را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 84 داشتیم که آنجا با تفرق بین جریان اصلاحات و تعدد نامزدها نتیجه غیرقابل پیش‌بینی اتفاق افتاد و متاسفانه مملکت با آسیب‌های جدی روبرو شد و علیرغم اینکه می‌توانست دوران شکوفایی خوبی با آن درآمدهای نفتی بالا (بشکه 110 دلار) برای کشور باشد به دلیل برنا‌مه‌ریزی‌‌های ناصحیح که به نوعی صرفا برای کسب آرای انتخاباتی بوده، دیدیم که جبران آن شرایط تا سالیان سال به طول خواهد انجامید و در حال حاضر مملکت به لحاظ اقتصادی و درآمدی در تنگنای شدیدی قرار دارد در حالی که آن پول‌ها می‌توانست صرف سرمایه‌گذاری در امور زیربنایی و تولید شود اما می‌بینیم در زمینه‌هایی سرمایه‌گذاری شده که صرفا برای جلب آرای مردم بود مثل بحث سهام و پرداخت یارانه‌ها که الان بیشتر درآمدهای دولت صرف این موضوع می‌شود ضمن اینکه مردم هم آسیب جدی در همین قضیه دیدند ماهانه 45 تومان دریافت می‌کنند ولی هزینه‌های سرسام‌آوری را برای پرداخت قبوض آب و برق و گاز و سایر خدمات و سوخت پرداخت می‌کنند که اگرچه پولی به جیب مردم می‌رود اما از آن سو چند برابر از جیب آنها خارج می‌شود. کلا در شرایط بدی قرار گرفتیم و تجربه سال 92 حکم می‌کند که ما دیگر به عقب برنگردیم.

 آیا حزب کارگزاران لیست جداگانه معرفی خواهد کرد؟

 حزب کارگزاران به لحاظ تمایلات شخصی خود، گزینه‌هایی را جداگانه حتی اگر جزو شورای 21 نفره استان هم باشند معرفی نمی‌کند و این اتفاق نمی‌افتد ولی تا زمانی که اتفاق‌نظر بین احزاب اصلاح‌طلب به وجود بیاید از کاندیدای اختصاصی خود به طور جدی حمایت می‌کنیم یعنی تا روزی که مشخص شود مثلا در حوزه ساری، تا وقتی که کاندیدای واحد اصلاح‌طلبان مشخص نشد از کاندیدای حزب خود دفاع می‌کنیم ولی وقتی در قالب جریان اصلاح‌طلبی به نتیجه رسیدیم (که آن نتیجه نیز منطقی و بر اساس یک مکانیزم و راهکارهایی هست تا افرادی که مقبولیت و شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات دارند حتی اگر عضو حزب ما نباشد، انتخاب شوند) از آن نامزدهای نهایی حمایت می‌کنیم. نکته مهم این است که ما در انتخابات باید نتیجه‌گرا باشیم و انتخاباتی را برگزار کنیم که بتوانیم حداقل‌ها را بدست آوریم یعنی فضای انتخابات فضای ایده‌الی نیست که ما بخواهیم همه کاندیدای اختصاصی ما یا جریان اصلاح‌طلبی ورود پیدا کنند. نظر تشکیلات ما این است که اگر در شهری کاندیدای اصلاح‌طلب داشتیم و شرایط موفقیت او بالاست یقینا از وی حمایت می‌کنیم و در صورت نبود چنین فردی، در اولویت دوم از نامزد معتدل یا مستقل که از افراطی‌گری به دور است حمایت می‌کنیم ما ترجیح می‌دهیم در صورت نبود نامزد اصلاح‌طلب مطرح در یک حوزه از نامزدهاي مستقل حمایت کنیم ولی اصولگرایی افراطی وارد مجلس نشود مثلا در حوزه تهران حاضریم از آقای مطهری یا کسانی که به اعتدال نزدیک‌ترند یا حتی عقلایی که وابسته به جریان سیاسی خاصی نباشند، حمایت کنیم تا اینکه نماینده‌های افراطی چون آقایان زاکانی، حسینیان و کوچک‌زاده دوباره وارد مجلس شوند ما الزاما بدنبال مجلس یکدست اصلاح‌طلب نیستیم بلکه می‌خواهیم فضای پایداری مجلس و نماینده‌های افراطی عوض شود به نظر من مجلسی کارآمد هست که دو جریان رقیب بتوانند نماینده‌های شاخص، اثرگذار و با تعداد قابل توجهی در مجلس داشته باشند که در بسیاری از کشورها هم می‌بینیم ترکیب احزاب با اختلاف 3 تا 5 درصد است اینکه در مجلسی 10 درصد از یک جریان و 90 درصد از جریان دیگری باشد مجلس خوبی نخواهد بود مجلسی کارآمد خواهد بود که رقابتی باشد و شرایط حضور برای همه وجود داشته باشد و از دو طیف به تعداد، نمایندگانی قوی داشته باشیم در چنین مجلسی است که بجای مسائل سیاسی و سلیقه‌ای، بحث‌های کارشناسی مطرح و حاکم می‌شود و حتی جناح مقابل به طرح جناح دیگر رای می‌ددهد و اینگونه می‌توانیم مجلسی موفقی داشته باشیم و به آینده امیدواری بیشتری داشته باشیم و به بهبود شرایط کشور کمک کنیم.

تصمیم نهایی با شورای اصلاح‌طلبان یا شورای سیاست‌گذاری است؟

بر اساس آنچه که در تهران، بزرگان اصلاحات به توافق رسیدند مبنا بر این است که انتخاب از پایین به بالا باشد یعنی هر حوزه انتخابیه درباره کاندیدای جبهه اصلاحات صاحب‌نظر باشند چون در هر استان یک سری نیروهای شاخص اصلاح‌طلب داریم که اینها عضو هیچ حزبی نیستند ولی افرادی تاثیرگذارند همچنین احزابی داریم که با آرای جمعی اصلاح‌طلبان شکل گرفتند، شناسنامه‌دار هستند و فعالیت استانی دارند همه اینها سرجای خود قرار دارند و به نوبه خود اثرگذارند چرا که نیاز است از همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌ها استفاده شود و در نهایت تصمیم پایانی گرفته شود و به مردم اعلام می‌شود کارگزاران یکی از احزابی است که در این مسیر قرار می‌گیرد و تلاش می‌کنیم که اثرگذاری خود را داشته باشیم. امروز هیچ مصداقی از نام نامزدهای حوزه‌های مختلف نمی‌توانم اعلام کنم چون هنوز مشخص نیست. مثلا در حوزه‌های مختلف ابتدا شاخص‌های اصلاح‌طلبی را طبق رفتار و عملکرد حال افراد می‌سنجیم ممکن است فردی در گذشته یک دیدگاهی داشته ولی الان دیدگاه دیگری دارد یا بالعکس و اینکه بگوییم فلان سال فلان موضوعی داشته منطقی نیست که نیاز است حال افراد مورد توجه قرار گیرد و صلاح شهر و کشور را درنظر بگیریم اما در نهایت ما به لیستی واحد در اصلاح‌طلبی می‌رسیم.

 بفرمایید آیا در بین 12 نماینده فعلی مازندران کسانی بودند که در دور قبل مورد حمایت حزب کارگزارن بوده باشد؟

 نه، در دور گذشته جریان اصلاحات نقش بسیار بسیار کمرنگی داشتند البته بعد از حوادثی که پیش آمده بود اما الان به این نتیجه رسیدند که اشتباه کردند و باید حضور جدی داشته باشند که هم وظیفه هست هم حق است رفته رفته و با گذشت زمان به بلوغ بیشتری می‌رسیم که در هر صورت باید در پای صندوق رای شرکت کنیم حتی اگر یک رای داشته باشیم تا اعلام کنیم که به عنوان شهروند در صحنه حضور یافتیم و بر مبنای عقاید خود تصمیم گرفتیم حالا نتیجه هرچه می‌شود بشود. این دوره انتخابات اصلاح‌طلبان حضور پر رنگ‌تر خواهند داشت و فضای حضور احزاب نیز با روی کار آمدن دولت روحانی فراهم شد.

 عملکرد نماینده‌های فعلی را چگونه ارزیابی می‌کنید و اینکه چند درصد آنها مجددا وارد مجلس می‌شوند؟

باید دید نماینده‌های فعلی به تناسب سوابق و توانمندی‌های فردی چه عملکردی داشتند منظورم عملکرد در شهرستان‌ها و آسفالت کردن و ساختن مدرسه و ... نیست رسالت نماینده در قانونگذاری و اعلام مواضع در مباحث مهم و حیاتی در مجلس است و اینکه درباره کابینه دولت و برنامه‌های دولت چه مواضعی داشته و اثرگذار بوده از دیدگاه من، نماینده‌هایی که دیدگاهی افراطی داشتند و در مقابل دولت تماما قد علم کردند ناکارآمد بودند چون علیرغم اینکه می‌دانستند کشور در شرایطی بسیار حساس و بحرانی قرار دارد و موضوع برجام هم با هدایت رهبر انقلاب پیش رفته و ایشان بارها مذاکره‌کنندگان را تایید کردند و بدون حمایت و هدایت ایشان نمی‌توانستیم نتیجه بگیریم باز هم مخالفت کردند. ضمن اینکه تلاش دولت و تیم مذاکره کننده نیز، در حالی که اطراف کشور ما نا امن و پر از تروریست است، ستودنی است نیاز داشتیم با جهان ارتباط برقرار کنیم و دیدگاه‌های خود را مطرح کنیم و واقعا آقای ظریف نقش بی‌بدیلی در معرفی گفتمان و ادبیات سیاسی جمهوری اسلامی ایران به دنیا داشته و نگاه‌ها را تا حدود بسیار زیادی تغییر داده و اثرات آن را که هنوز برجام اجرایی نشده با سفر هیات‌های کشورهای مختلف دنیا می‌بینیم در حالیکه انتظار می‌رفت پس از توافق برجام یک پروسه زمانی (مثلا 6 ماه تا 2 سال) برای بهبود روابط با جهان طی شود. حال در چنین شرایطی نماینده‌ای که در مقابل چنیین حرکتی موضع می‌گیرد بسیار ناکارآمد است. نماینده‌ای که تشخیص دهد در چه جایی نسبت به چه لایحه و قانونی چه تصمیم درستی بگیرد که دیدگاه جناحی در آن دخیل نباشد به نظر من نماینده موفق و کارآمد هست.

رفتار نمایندگان مازندران در مقابل برجام چه بوده است؟

از نماینده‌های فعلی مازندران تعداد کمی از برجام حمایت کردند و عموما یا سکوت کردند یا مخالفت کردند که مشخص است چه کسانی در مقابل دولت بودند و مخالفت کردند و نشان دادند که به منافع حزبی خود بیشتر از سرنوشت کشور اهمیت می‌دهند.

برخی معتقدند دولت بخاطر عملکرد ضعیف نماینده دولت اقبال عمومی را در مازندران  ازدست داده نظر شما در این باره چیست؟

ببینید این انتقادی است که بر عوامل اجرایی دولت وارد است و ما انتظار نداشتیم که دولت حتما از نگاه اصلاح‌طلبی به سمت‌های مدیریتی نگاه کند بلکه خود دولت آمده - چه در مناظرات تلویزیونی چه سفرهای استانی-  یکسری برنامه‌ها را به مردم معرفی کرده و به طورجدی در مسجدجامع ساری هم گفت که من ادامه دهنده راه دولت سازندگی و دولت اصلاحات هستم. پس برای اینکه ادامه دهنده شعارهای خود باشد نیاز بود از افرادی استفاده کند که شعارها و برنامه‌های دولت را قبول داشته باشد وقتی مدیرانی بکارگرفته شدند که اعتقادی به شعارهای دولت نداشتند یقینا موجب سرخوردگی مردم می‌شود. انتظار می‌رفت دولت و تیم وی پایبند به شعارهای خود باشند اگرچه آقای روحانی در کلان در سیاست خارجی و حوزه اقتصاد عملکرد خوبی داشته و توفیقات خیلی خوبی هم بدست آورده که مهمترین آن بحث برجام و کنترل آشفتگی بازار و آشفتگی اقتصادی و تورم افسار گسیخته‌ی لحظه‌ای و روزانه بوده و در طی این 2 سال بحث دلار ثابت مانده و از نوسانات نسبی دلار جلوگیری شده تا تولید کننده، وارد کننده و صادرکنندگان بدانند در چه فضایی دارند کالای خود را تولید می‌کنند یا می‌فروشند که حداقل متضرر نشوند مثلا منی که تولیدکننده محصولی هستم امروز مواد اولیه آن را با قیمت 3 هزار تومان خریداری کنم اما فردا قیمت دلار پایین بیاید! خوب مشخص است که من تولیدکننده با ارزان شدن دلار نابود می‌شوم یا بالعکس. دلاری خوب است که ثابت باشد و نوسان نداشته باشد این ثبات را آقای روحانی در کشور ایجاد کرده است.

در حوزه مازندران نظرتان چیست؟

عملکرد دولت در مازندران به نظر من می‌توانست بهتر باشد یکی از دستاوردهای ارزشمندی که آقای روحانی می‌توانست به مردم هدیه دهد بحث منطقه آزاد تجاری بود ولی ما از این حیث محروم شدیم شرایط بندر انزلی و محدودیت فضای آن را با وسعت بنادر مازندران مقایسه کنید که از لحاظ جمعیت وسعت و امکانات در شرایط بهتری قرار داریم ولی این امر محقق نشد. دولت می‌توانست با بکارگیری مدیران همسو با برنامه‌های خود، بیشتر در امر توسعه مازندران موفق‌تر باشد چرا که بسیاری از مدیران دولت قبل بی‌ضابطه روی کار آمدند و همچنان هم باقی ماندند که در نتیجه انتخابات مجلس نیز بی‌تاثیر نیست بنابراین اگر دولت درهر استانی کارنامه قوی داشته باشد مردم برای تقویت عملکرد دولت، نیروهای همسو را روانه مجلس می‌کنند و بالعکس.

موضوع دیگر اینکه اخیرا 2 تا افراد کارگزارانی کشور در همایش یکی از نامزدها در حوزه بهشهر سخنرانی کردند در این باره توضیحات یا برنامه‌های دیگری دارید؟

بله برنامه‌هایی داشتیم و داریم دو روز پیش آقای مرعشي به عنوان سخنران در همایش شرق استان به مازندران آمده بود پیش از این یک همایش را حدود تیرماه در مرکز استان برگزار کردیم یک همایش هم یکی دو ماه پیش در غرب استان داشتیم و اخیرا همایشی را 24 آذر در شرق استان برگزار می‌کنیم.

نظرتان درباره تغییر فرماندار ساری و انتصاب آقای حسین‌زادگان و حواشی پیرامون آن چیست؟

آقای حسین‌زادگان رييس هیات اجرایی هستند و به عنوان مجری و امین انتخابات یقینا به وظایف خود در چارچوب برگزاری انتخاباتی سالم، قانونی و بی‌طرفانه عمل خواهند کرد. فضاسازی و جوسازی برخی نمایندگان در این باره موجب جوسازی و بی‌اعتمادی مردم می‌شود انتخابات ناظر دارد سر هر صندوق 20 نفر حضور دارند چگونه می‌شود برخی فکر می‌کنند با تغییر یک فرماندار نتیجه انتخابات تغییر می‌کند یعنی در طی این همه انتخابات فرماندران در تعیین نتیجه انتخابات نقشی داشتند! یا در انتخابات دوره قبل ساری یا حوزه‌های دیگر فرماندار نماینده‌ها را راهی مجلس کرده؟ در صورتی که در آن دوره هم دولت هم شورای نگهبان دیدگاه‌های مشترکی داشتند اما در این دوره همسو نیستند پس یقینا انتخابات سالم‌تری از گذشته خواهیم داشت اینکه فردی می‌آید تغییر فرماندار را زیر سوال می‌برد این بمعنای زیرسوال بردن اصل انتخابات است.


حزب کارگزارن در مازندران لیست جداگانه ارائه نخواهد کرد/ بدنبال مجلس یکدست اصلاح‌طلب نیستیم

نویسنده :


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : اسفندیار عشوری - لیست انتخاباتی - حزب کارگزاران - مازندران - کاندیدا کارگزاران -

مطالب مرتبط با : حزب کارگزارن در مازندران لیست جداگانه ارائه نخواهد کرد/ بدنبال مجلس یکدست اصلاح‌طلب نیستیم
نظر شما در مورد : حزب کارگزارن در مازندران لیست جداگانه ارائه نخواهد کرد/ بدنبال مجلس یکدست اصلاح‌طلب نیستیم

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها