امروز جمعه 19 آذر 1395 ساعت 20:53:44

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 845 -تاریخ انتشار : یکشنبه 13 اردیبهشت 1394 -ساعت : 13:40

چاپ به اشتراگ گذاشتن
استانی شدن انتخابات در مازندران؛ فرصتی برای توسعه سیاسی

استانی شدن انتخابات در مازندران؛ فرصتی برای توسعه سیاسی

در روزهای اخیر اصلی‌ترین موضوعی که انتخابات مجلس اسفند 94 را هر چه بیشتر داغ می‌کند، موضوع استانی‌شدن انتخابات مجلس است.

مازند پارلمان: طرحی که کلیات آن در مجلس شورای اسلامی از سوی نمایندگان مردم به تصویب رسیده و بررسی بیشتر آن توسط رئیس مجلس به کمیسیون شوراها ارجاع داده شده تا مورد مداقه بیشتری قرار گیرد. در این طرح قرار است انتخابات مجلس شورای اسلامی همچون انتخابات خبرگان رهبری به صورت استانی برگزار شود. یعنی نامزدها توسط کل مردم استان انتخاب شده و به آنان رأی داده شود. اما با این تفاوت که نامزد هر حوزه انتخابیه باید 15درصد رأی حوزه انتخابیه را کسب کند تا بتواند از رأی استانی خود  بهره‌مند شود. در این صورت حوزه‌های انتخابیه به کانون فرعی و استان به کانون اصلی رأی‌گیری تبدیل می‌شود.

دلایل موافقان و مخالفان
  این طرح موافقان و مخالفان زیادی در مجلس، نخبگان، دولت، دانشگاه و مردم دارد. با جمع‌بندی نظرات می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که موافقان ادله بیشتری برای تأیید این طرح دارند. موافقان اعتقاد دارند با استانی شدن انتخابات مباحث کلان که در اصل می‌بایست مشغله اصلی نمایندگان باشد، مورد توجه قرار می‌گیرد و مباحث خرد که همواره فکر و زمان نماینده را سلب می‌کنند، کمرنگ می‌شوند. همچنین به دلیل آن‌که حوزه اصلی رأی‌گیری استان است، از تخلف‌ها و مباحث قومی و قبیله‌ای کاسته می‌شود و نوعی نخبه‌سالاری بر الگوی انتخاب سایه می‌افکند. یعنی مردمی از شهرهای دیگر که هیچ بستگی قومی و جغرافیایی به نامزد شهرهای دیگر ندارند، بیشتر به دلیل عملکرد، شایستگی و لیاقت نامزد شهر دیگر به وی رأی می‌دهند.
  اما آنچه در اینجا مورد نظر است، این است که به نظر می‌رسد با مدنظر قرار دادن برخی مشاهدات، می‌توان این فرضیه را ارائه کرد که استانی شدن انتخابات در مازندران وضعیت تقریباً ویژه‌ای دارد و فرصتی مناسب برای توسعه و به ویژه توسعه سیاسی است.  از سال‌ها قبل که انتخابات مجلس به   صورت معمول و فعلی آن انجام می‌شد همواره منتقدان و تحلیلگران از این سبک سنتی گله‌مند بوده و الگوی انتخاب در حوزه‌های انتخابیه را الگویی بر اساس قومیت، خویشاوندی و جغرافیا می‌دانستند. تحلیلگران علت اصلی این الگوی انتخاب را ضعف ساختارهای حزبی و فعالیت‌های قانونمند سیاسی برشمرده و معتقدند در انتخاب نمایندگان مجلس، احزاب سیاسی و گروه‌ها هیچ نقشی ندارند. به همین دلیل توسعه سیاسی در کشور که می‌بایست در انتخابات مجلس تمرین شود، شکل نگرفته و مشق دموکراسی نمایندگی ناقص نوشته می‌شود.

یادگیری رقابت‌های سیاسی و حزبی
این یک پدیده همگانی در کل کشور است که هنوز (به ویژه در شهرستان‌ها) الگوی انتخاب نامزدها از طرف مردم الگویی حزبی و سیاسی نیست. مازندران نیز از این پدیده مستثنی نبوده و همین الگو در حوزه‌های انتخابیه آن همواره جریان داشته است. اما به نظر می‌رسد با توجه به سطح توسعه اجتماعی و فرهنگی در مازندران، استانی شدن انتخابات گامی موثر در جهت توسعه سیاسی و فرهنگ کار حزبی باشد. از این نظر برخی آمارها و شواهد، علت‌های خوبی برای تبیین هستند. برای مثال رتبه نخست مازندران در دسترسی به اینترنت با آمار 94درصدی، بهترین بستر برای دسترسی به شبکه‌های اجتماعی مجازی و موضوعی است که می‌تواند به صورت بالقوه فرصتی برای یادگیری رقابت‌های سیاسی و قانونی باشد.
مورد دیگر، حجم عظیم تحصیلکرده‌های دانشگاهی و وجود دانشگاه‌های فراوان در این استان است. به‌طوری که امروز مازندران در رتبه‌های بالای جدول توسعه علمی کشور قرار دارد.
نزدیکی به پایتخت و حجم عظیم مازندرانی‌های مقیم تهران هم بستر مهم دیگری برای تمرین تحزب است. اتفاقا همین موضوع را هفته گذشته «رضا صالحی امیری» رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران، در همایش مازندرانی‌های مقیم پایتخت عنوان کرد و گفت که  بیش از یک میلیون مازندرانی در تهران زندگی می‌کنند. این نزدیکی به تهران می‌تواند در ارتباط احزاب شهرستانی با احزاب پایتخت که بسیار فعال‌ترند، تأثیرگذار باشد و به فعالیت احزاب مازندرانی کمک کند و همچنین در رایزنی و کسب ارتباطات سیاسی با گروه‌های قدرت و افزایش سهم سیاسی هم می‌تواند موثر باشد.

روستاها در بستر انتخابات
یکی دیگر از گزاره‌های موثر استانی شدن انتخابات، توسعه روستایی در مازندران است. به‌طوری که اکنون در مازندران روستاها از لحاظ توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رشد یافته و به نسبت دیگر استان‌ها وضعیت مناسب‌تری دارند. این توسعه‌یافتگی روستایی مازندران را در شرایط بسیار بهتری برای توسعه سیاسی قرار می‌دهد، چرا که همواره روستاها به سبب دور بودن از سطح توسعه‌یافتگی شهرها، موجبات نگرانی اندیشمندان علوم سیاسی را فراهم می‌آورند. اما با توسعه یافتگی روستا می‌توان انتظار داشت حتی میانسالان و افراد مسن روستایی درک درستی از انتخابات استانی داشته و بتوانند با تشخیصی نسبی، به افراد شایسته و لایق رأی دهند.  می‌توان اصلی‌ترین پارامتر برای تبیین این فرضیه را میزان مشارکت سیاسی مردم مازندران در انتخابات‌های مختلف عنوان کرد. برای مثال مردم مازندران در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 رتبه نخست مشارکت در انتخابات را در کل کشور از آن خود کردند که موضوع بسیار مهمی محسوب می‌شود. همچنین مردم استان رتبه دوم میزان رأی به رئیس دولت یازدهم را در انتخابات سال 92 داشتند. این میزان مشارکت سیاسی در یکی از مهم‌ترین انتخابات‌ها، نشان‌دهنده درک شرایط سیاسی از جانب مردم استان است.
موضوع دیگر این‌که با استانی شدن انتخابات، احتمال این‌که نمایندگان همه هم و غم خود را به مسائل بخشی و منطقه‌ای خود صرف کنند، کم می‌شود و آنها ملزم می‌شوند که به توسعه استان خود نگاه کلی  داشته باشند. ضمن آنکه این نمایندگان کمتر می‌توانند به مسائلی خارج از حوزه قانونگذاری ورود کنند که نمونه‌های آن می‌تواند اعمال نفوذ بر مسئولان استان برای عزل و نصب‌های فرمانداران و بخشداران در حوزه‌های انتخابیه خود باشد.
در مجموع می‌توان گفت به لحاظ شرایط فوق و دیگر پارامترها که مازندران را به صورت بالقوه در شرایط مساعدی از حیث توسعه سیاسی قرار می‌دهد، استانی شدن انتخابات می‌تواند در این استان فرصت مناسبی برای ارتقای توسعه سیاسی و همچنین در پی آن، توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی باشد.

نویسنده :
منبع : همشهری مازندران


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : استانی شدن انتخابات - توسعه سیاسی -

نظر شما در مورد : استانی شدن انتخابات در مازندران؛ فرصتی برای توسعه سیاسی

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها