امروز یکشنبه 21 آذر 1395 ساعت 11:31:07

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 8939 -تاریخ انتشار : چهار شنبه 09 دی 1394 -ساعت : 16:11

چاپ به اشتراگ گذاشتن
رقابت انتخاباتی، حقیقی یا مجازی؟!

اختصاصی مازندمجلس/

رقابت انتخاباتی، حقیقی یا مجازی؟!

اختصاصی مازندمجلس: با توجه به اینکه هنوز جامعه به صورت مستقیم درگیر انتخابات نشده است، رقابت انتخاباتی در حال حاضر در گوشی‌های هوشمند اهالی سیاست در جریان است و فضای مجازی بستری برای جذب حامیان تاثیرگذار و رهبران عقیده است که نقش‌آفرینی آنها در روزهای منتهی به انتخابات باعث رقم خوردن معادلات جدید خواهد شد

اختصاصی مازند مجلس: گام به گام به روز 7 اسفند، روز انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و همچنین پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری نزدیک می‌شویم. تا انتخابات 58 روز باقی مانده‌است. طبق جدول زمانبندی که از طرف وزارت کشور در نظر گرفته شده است، روز 27 بهمن زمان اعلام قطعی اسامی نامزدها به مراکز حوزه‌های انتخابیه از جانب وزارت کشور است و در روز 28 بهمن اسامی نامزدها از جانب فرماندار مراکز حوزه‌های انتخابیه منتشر می‌شود. بدین ترتیب از روز 29 بهمن تا 5 اسفند مهلت رسمی تبلیغات برای نامزدهای مجلس شورای اسلامی خواهد بود. (جدول زمانبندی)

پیش از این تاریخ، هرگونه تبلیغ برای نامزدها به هر شکلی جزو مصادیق تبلیغات زودهنگام محسوب خواهد شد که برخورد فرمانداری‌ها را در پی خواهد داشت و چه بسا موجب رد صلاحیت داوطلب مذکور شود. ولی آیا تنها مهلت یک هفته‌ای برای معرفی نامزدها جهت نمایندگی یک حوزه در عالی‌ترین مجمع قانونگذاری برای چهار سال، کافی است؟ قطعا اینطور نیست و نامزدها برای شناساندن خود به عموم مردم، نیاز به زمان بیشتر و فضاهای جدیدتری دارند.

یکی از فرصت‌هایی که در این دوره از انتخابات بوجود آمده و همه گیر بودن آن موجب قدرت بالای آن شده، استفاده از فضای مجازی برای این مهم است. اثرگذاری فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بر روی عموم جامعه، کم خرج بودن، نداشتن تبعات محیط زیستی (برخلاف تبلیغات کاغذی و محیطی) و همچنین قابلیت تصحیح‌پذیری و به روزرسانی باعث شده علاوه بر گرایش نامزدها به تبلیغ در این فضا، رغبت مخاطبان به این نوع تبلیغات هم بیشتر شود.

با نفوذ گوشی‌های هوشمند در بین جامعه و مخصوصا مازندران که ضریب نفوذ اینترنت در این استان به بیش از 96 درصد رسیده است، تاثیرگذاری این فضای نوظهور چندین برابر استان‌های دیگر است.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت اگرچه تبلیغات حقیقی در سطح شهر برای نامزدها تنها یک هفته منتهی به انتخابات 7 اسفند خواهد بود، اما رقابت بین نامزدها از ماه‌ها پیش در فضای مجازی شروع شده است و از این طریق یارگیری‌ها انجام شده و یا در حال انجام است.

با توجه به اینکه هنوز جامعه به صورت مستقیم درگیر انتخابات نشده است و شور و گرمای این اتفاق مهم، هنوز در جامعه شروع نشده است، بنابراین رقابت انتخاباتی در حال حاضر در گوشی‌های هوشمند اهالی سیاست در جریان است و فضای مجازی بستری برای جذب حامیان تاثیرگذار و رهبران عقیده است که نقش‌آفرینی آنها در روزهای منتهی به انتخابات باعث رقم خوردن معادلات جدید خواهد شد.

اما باید توجه داشت شبکه‌های مجازی به علت ساخت یافته نبودن و در غیاب نظارت، گاهی به سمت توهین و افتراء، تهمت و وصله‌های غیرحقیقی پیش می‌رود و می‌توان گفت در بعضی موارد بسیار مخرب و تفرقه برانگیز است، در حالی که سایت‌های اینترنتی دارای مجوز و شناسنامه از فضای تخریبی به دور هستند و در کمال قانونمداری امکان معرفی تمامی نامزدها در فضایی برابر را فراهم می‌آورند.

در نهایت می‌توان نتیجه گرفت تا پیش از شروع مهلت قانونی تبلیغات برای انتخابات، فضای مجازی و به خصوص پایگاه‌های خبری که مورد اعتماد و وثوق سیاستمداران است، بهترین فضا برای معرفی نامزدها و اعلام برنامه‌ها و جذب هواداران جدید است.

نویسنده :


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : شبکه های مجازی - تبلیغات زودهنگام - محمد سفری - تبعات محیط زیستی - ضریب نفوذ اینترنت - انتخابات مجازی - رقابت انتخاباتی -

نظر شما در مورد : رقابت انتخاباتی، حقیقی یا مجازی؟!

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها