امروز شنبه 20 آذر 1395 ساعت 18:08:00

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 9921 -تاریخ انتشار : یکشنبه 18 بهمن 1394 -ساعت : 18:50

چاپ به اشتراگ گذاشتن
ولایت مطلقه فقیه بن بست شکن است/ امام خمینی تالی‌تلو معصومین است

دکتر عابدین مومنی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با مازندمجلس:

ولایت مطلقه فقیه بن بست شکن است/ امام خمینی تالی‌تلو معصومین است

اختصاصی مازندمجلس: دکتر عابدین مومنی عضو هیات علمی گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه تهران و یکی از فرهیختگان شهر بابل است که تاکنون آثار علمی بسیاری به نگارش در آورده است. از جمله آیات الاحکام در2مجلد، حقوق جزای اختصاصی اسلام، گزیده حقوق جزای خصوصی اسلامی و اصول عملیه ازدیدگاه شیخ انصاری (ره) و امام خمینی (ره)

اختصاصی مازند مجلس: دکتر عابدین مومنی عضو هیات علمی گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه تهران و یکی از فرهیختگان شهر بابل است که تاکنون آثار علمی بسیاری به نگارش در آورده است. از جمله آیات الاحکام در2مجلد، حقوق جزای اختصاصی اسلام، گزیده حقوق جزای خصوصی اسلامی و اصول عملیه ازدیدگاه شیخ انصاری (ره) و امام خمینی (ره).

وی یکی از اندیشمندان علوم انسانی در کشور می‌باشد که در ابداع و طراحی رشته‌های مختلف دانشگاهی صاحب نظر و پیشگام بوده است.

به مناسبت دهه فجر با ایشان نه از حیث تاریخ انقلاب اسلامی بلکه از حیث مبانی و اصول و گفتمان انقلاب گفت‌وگویی انجام دادیم که در ادامه می‌آید:

 

ولایت فقیه شانی از شئونات مالکیت خداوند است

رئیس سابق دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه پیام نورکشور پیرامون شان و جایگاه ولایت فقیه اظهار داشت: حقیقت این است که مسئله ولایت بر می گردد به مالکیت خداوند منان بر هستی، به اینکه ما مالک وجود خودمان، زمین و آسمان نیستیم؛ زیرا ما خودمان را خلق نکردیم تا اینکه مالک مالکیت ذاتی نسبت به خودمان داشته باشیم. بنابراین مالک خود نبوده و حتی نسبت به اطرافمان هم بیگانه تریم از جهت اینکه یا آنها بودند ما آفریده شدیم یا بعد ما آفریده شدند که بین ما واطرافیان ما دویت و جدایی از این جهت وجود دارد. وقتی اینها به وجود می آیند حتما به وجود آونده آنها تاثیری در آنها دارد که همان تاثیر مالکیتی او است که ذاتا مالک این عالم است. خداوند نسبت به ما و همه جهان مالکیت حقیقی دارد. خداوند که مالک همه جهان از جمله انسان هاست حق تصرف در اینها را به طور مطلق دارد این مالکیت به طور ذاتی و حقیقی است. البته تصرف خداوند منان حکیمانه است که به خیر منتهی می شود.مالکیت خداوند مطلق است؛ بنابراین هرگونه تصرفی که می‌کنیم باید با اذن خداوند باشد که در شریعت وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم برای هر نوع تصرف ما حکمی وجود دارد؛ مثلا برای دیدن، برای شنیدن، خوابیدن و غیر اینها از ساده ترین موارد تا عالی ترین آنها در شریعت حکمی وجود دارد که در کجا مجاز و در کجا غیر مجاز است.

 

تمام ابعاد زندگی ما به سیر ولایت برمی گردد

معاون آموزشی دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه اظهار داشت: در قرآن شریف خداوند به ما اذنی برای تصرف داده که: خَلَقَ لَکُم مَا فِی الارضِ جَمِیعا؛ تمام آنچه در زمین است برای شما آفریده شد لذا ابر و ماه و خورشید و فلک در کارند تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری. همه اینها مامور خدمت به انسان هستند که انسان بتواند از این نعمت های الهی متنعم باشد و در مسیر خدا حرکت کرده و آگاهانه پرستش کند تا به کمال دست یابد. بنابراین هر انسانی در افعال خود می‌تواند تصمیم بگیرد و نسبت به دیگران مستقل است. هر یک از زن و مرد نسبت به خودشان گونه ای استقلال دارند و روی همین جهت مثلا گفته اند بر اینکه مرد از اموال زن ارث می برد و زن از اموال مرد ارث می برد و یا اینکه هر یک از آنها اگر مرتکب گناه شوند مستقلا مجازات می‌شوند. تمام افعال ما به این امور فردی ختم نمی‌شود بلکه مسائلی اشتراکی هم در زندگی ما وجود دارد مانند قضاوت اسلامی و اجرای حدود، جمع آوری مالیات و غیره که نمی شود مستقلا هر کسی این مسائل را شخصی اجرا کند که هرج و مرج به وجود می آید. برای این امور هم باید فکری کرد. خداوند برای این امور متولی قرار داده که در حقیقت خودش می باشد و به نیابت خود به پیغمبر واگذار کرده است و پس از ایشان به ائمه معصومین و به نیابت از ایشان به فقیه جامع شرائط می رسد. اگر دقت کنیم می بینیم که تمام حلال ها و حرام ها به ولایت رسول الله و ولایت امیرالمومنین و ولایت فقیه گره خورده که اینها در امتداد هم هستند. اینها همان ظهورات و بروزات ولایت خداوند منان هستند. تمام ابعاد زندگی ما به این سیر ولایت بر می گردد؛ به عنوان نمونه می گویند وقتی میرزای شیرازی بر تحریم توتون و تنباکو فتوا دادند می گویند سلطان وقت به همسرش دستور داد که برایم قلیان بیاور، همسرش گفت که نه، آقا تحریم کرده. توحید در ولایت اقتضا می کند که همه ابعاد ولایت از خداوند منان باشد.

نفس ولایت فقیه از مسلمات اسلامی است

عضو هیات علمی دانشگاه تهران پیرامون دیدگاه حضرت امتیاز دیدگاه امام خمینی(ره) درباره ولایت فقیه اظهار داشت: در مورد ولایت فقیه به نظر من این است که اولا بحث ولایت فقیه را من منکری نمی شناسم. این یک بحث اسلامی است نه اینکه فقط بحث شیعی باشد. همه مذاهب اسلامی به این بحث معتقدند. بنابراین نفس ولایت فقیه از مسلمات اسلامی است که مورد اجماع است. اما اینکه ولایت فقیه تبدیل بشود به حکومت اسلامی دیدگاهی است که امام خمینی طراحی کردند. عده ای عصر غیبت امام عصر را عصر تقیه (یا عصر خوف) می دانستند و طبیعتا تشکیل حکومت اسلامی را مجاز نمی دانستند و بر همین اساس اجرای بسیاری از احکام را تعطیل می شد مثل بخش هایی از امر به معروف، قضای شرعیه، اجرای حدود اسلامی. امام راحل در کتاب ولایت فقیه خودشان می فرمایند اگر قرار باشد تا عصر حضور را که حدود دویست و شصت سال بود را عصر اجرای دین  بدانیم، اسلام منسوخ می شود؛ زیرا طبق این مبنا بخش هایی از اسلام در عصر غیبت تا زمان ظهور تعطیل می شود. بنابر این، اسلام با ادیان منسوخ دیگر چه فرقی دارد.معنا ندارد که اسلام را بپذیریم ولی عمل نکنیم. حضرت امام اصل تقیه را به این صورت قبول نکردند.

بر فقیه واجب است حکومت اسلامی تشکیل دهد

مدیرگروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه تهران ادامه داد: در این میان عده‌ای از علما قائل به اجرای احکام اسلامی بودند ولی نه اینکه برای فقیه الزامی باشد. در کتب فقهی بسیاری از بزرگان که اگر نیاز باشد می توان نام برد فرمودند در عصر غیبت یَجُوزُ لِلفَقیهِ اِجرَاءُ الحُدُودِ مَعَ الامنِ که اگر امنیت داشته باشد و بخواهد می تواند اجرا کند که به معنی تشکیل حکومت نیست ولی اگر تشکیل داد ولایت دارد. این نظریه نسبت به قبلی یک گام به جلو است.دیدگاه اول تقیه را همیشگی می داند تا زمان ظهور امام عصر ولی دیدگاه دوم برای تقیه شدت و ضعف قائل است که فقها بتوانند اگر بخواهند حکومت را پیاده کنند. برخی از بزرگان با این رویکرد کتابهایی نوشتند مانند مرحوم حجه الاسلام شفتی رساله اقامه الحدود فی عصر الغیبه که در رد گروهی که قائل به تعطیلی اقامه حدود هستند نگارش کرده و معتقد است اقامه حدود را در عصر غیبت تعطیل نیست. نظر حضرت امام نظر مترقی و به کمال رسیده دو دیدگاه قبلی است که معتقد است در عصری که زندگی می کنیم که عصر اسلام است اسلام باید دائر باشد که وابسته به دائر بودن حکومت اسلامی است. بحث اخماس، زکوات، حدود، قضای شرعیه و ... قائم به حکومت اسلامی است. بنابراین از نگاه حضرت امام بر فقیه واجب است که حکومت اسلامی را تشکیل دهد. حضرت امام ولایت فقیه را اوج می دهند که فرمایش بسیار متین و محکم و استوار و عمیق و رسینی است که مطرح فرمودند. در اینجا نکته مهمی در دیدگاه حضرت امام وجود دارد که ایشان ولایت مطلقه فقیه را مطرح کردند. ایشان قبل از انقلاب این نکته را مطرح کردند که در کتاب البیع ایشان مطرح شده است. ولایت مطلقه ای که ایشان مطرح کردند به دو مسئله جدی و مهم بر می گردد. یکی اینکه ولایت فقیه را همان ولایت معصومین دانستند در حوزه اجرای احکام اسلامی به اینکه وقتی فقیه اجرای اسلام می کند مثل این است که امام معصوم اجرا می کند. آیا امام عصر اگر بخواهد گناهکاری را مجازات بکند با فقیه تفاوت دارد. یعنی فقیه باید کمتر یا بیشتر مجازات را اجرا کند؟! اگر اجرای اسلام را هر کدام بخواهند اجرا کنند باید طبق دستورات خدا و شرع انجام شود. نکته دوم اینکه فقیه بر اساس مصالح اختیار دارد در زمان هایی تصمیم هایی بگیرد مثل اینکه مصلحت دید که حکمی الان اجرا نشود یا در مواردی می تواند تصمیمات ویژه ای بگیرد. ولی فقیه به عنوان امام مسلمین حق دارد از اختیارات سلطانی که پیامبر اکرم و امام معصوم داشتند استفاده کرده و در مواقعی حساس بر طبق مصالح تصمیماتی بگیرد.اگر فقیه این اختیار را نداشته باشد امت اسلامی دچار حرج می شود. معنای ولایت مطلقه فقیه که حضرت امام عنوان کردند همین است. با توجه به مباحث اشاره شده شرعیت رفتار ما به تبعیت از ولایت فقیه است. ولایت مطلقه فقیه بن بست شکنی می کند و راه را هموار کرده و زندگی را برای امت اسلامی ممکن و میسر و تسهیل می کند.


امام مرتبه وجودی‌اش تالی‌تلو معصومین است

مدیرگروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه مذاهب اسلامی درباره ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی(ره) گفت: بنده کوچک تر از آن هستم که درباره ویژگی های شخصیت امام بیان کنم واقعا امام در اوج بود و سخن گفتن در این باره فردی را می طلبد که او هم در اوج باشد می گویند: حال هیچ پخته نیابد هیچ خام/سخن باید کرد کوته والسلام. آنچه می توانیم از امام سخن بگوییم اینکه آثار مکتوب ایشان نظیر آثار اخلاقی-عرفانی وی مبین شخصیت ایشان هستند. آنچه که از انسان در آثارش ظاهر می شود، در حقیقت همان نهان انسان است که تجلی می کند. کتاب هایی نظیر چهل حدیث که کتابی بسیار موثر دراخلاق است و کتاب شرح جنود عقل و جهل که حدیث جنود عقل و جهل را شرح کردند و و تدریس های فلسفی که تحت عنوان تقریرات فلسفی چاپ شده وشرحی که بر دعای سحر دارند که فوق العاده است و آن شرح مصباح الهدایه که که شرح ولایت و خلافت خدای منان است که بزرگان معتقدند که این اثر در قرن های سابق بی نظیر است و امام هم دیدگاهش این است که اخلاقیات اسلامی را باید از بیانات معصومین دریافت کرد. از همین جهت ایشان کتاب هایی نظیر احیاءالعلوم غزالی و اخلاق ناصری را کتاب های اخلاقی محسوب نمی کند آنچه امام در کتاب های خود بیان کرده واقعا متفاوت است. بنابر این، آنچه از آثار و رفتار امام مشاهده می کنیم امام مرتبه وجودی اش تالی تلو معصومین است یعنی اگر قائل نشویم که ایشان به وادی عصمت راه پیدا کرده بایستی بگوییم ایشان تالی تلو معصومین است. بزرگان در باره شیخ انصاری وقتی صحبت می کردند می فرمودند: از عدالت شیخ بگذریم و از عصمت شیخ صحبت کنیم. حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی فرموده بودند که ما معصوم بودن این چهارده معصوم و پیامبران سلف را می دانیم اما دیگرا به مقام عصمت می رسند یا نه را ما نمی دانیم. رفتار امام را وقتی بررسی می کنیم امام را در اوج انسانیت می یابیم. امام با مردم انس و الفت داشت و این علاقه به مردم را به خداوند پیوند می زد. همه امور را مرتبط با خدا می دید لذا تشکر از اشخاص را تشکر از خدا می دانست، دوسست داشتن اشخاص را دوست داشتن خدا می دانست. خدمت به اشخاص و همه چیز را مرتبط با خدا می دانست و به همین دلیل مردم در عشق و ارادت به امام سر از پا نمی شناختند. نیل به مرتبه امامت امت برای هر کسی حاصل نمی شود خیلی ها شاید اقتداری پیدا کنند ولی امام امت نمی شوند. خداوند منان به حضرت امام عنایت کرد و امام بندگی خدا را پذیرفت و خدا زعامت امت را نصیب او کرد.  ما باید شخصیت امام  را اسوه و الگوی خودمان قرار داده و با ادامه حرکت امام به آن مرتبه نائل شویم. ما خدا را شاکریم که توفیق آن را داد که چهره منور و قدسی امام را بالعیان مشاهده کردیم و وقتی امام را انسان می دید دلش هوایی می شد و به طرف امام زمان حرکت می داد. الان کشور ما در حال و هوای امام نفس می‌کشد و ما خدا را به این نعمت بزرگ شاکریم و این نعمتی است که هر قدر شکر کنیم حق آن ادا نمی شود.

نویسنده :


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : عابدین مومنی - دکتر مومنی - دکتر عابدین مومنی -

مطالب مرتبط با : ولایت مطلقه فقیه بن بست شکن است/ امام خمینی تالی‌تلو معصومین است
نظر شما در مورد : ولایت مطلقه فقیه بن بست شکن است/ امام خمینی تالی‌تلو معصومین است

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها