امروز شنبه 13 آذر 1395 ساعت 10:15:39

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 10132 -تاریخ انتشار : یکشنبه 25 بهمن 1394 -ساعت : 13:06

چاپ به اشتراگ گذاشتن
مدرک تحصیلی 50 درصد استخدامی‌های آموزش و پرورش در دولت قبل زیر کاردانی بود/ مشکلات اقتصادی 2 سال اخیر آموزش و پرورش در 50 سال گذشته بی‌سابقه بود

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با حضور در دفتر مازندمجلس؛

مدرک تحصیلی 50 درصد استخدامی‌های آموزش و پرورش در دولت قبل زیر کاردانی بود/ مشکلات اقتصادی 2 سال اخیر آموزش و پرورش در 50 سال گذشته بی‌سابقه بود

اختصاصی مازندمجلس: در یک مقطع خیلی از نیروها را بدون ضابطه جذب کردند که عمدتا شرکتی و قراردادی بودند وقتی در سال 90 حاج بابایی بحث سند تحول را با اقداماتی چون تغییر مقطع آموزشی ابتدایی از 5 پایه به 6 پایه اجرایی کرد بسیاری از نیروهای خدماتی را به کلاس درس فرستادند. مرحله دوم هم در سال 91-92 اتفاق افتاد و جالب اینکه در این مقطع نیمی از نیروهای استخدامی استان با مدرک کاردانی و زیر کاردانی بوده‌اند

اختصاصی مازند مجلس: سید علی قاسمی مدیر کل آموزش و پرورش استان مازندران با حضور در دفتر پایگاه خبری مازندمجلس پیرامون مهم‌ترین چالش‌های آموزش و پرورش در زمان تحویل گرفتن این سازمان همچنین گزارشی از عملکرد خود طی دو سال گذشته با ارائه آمار و ارقام پرداخت.

قاسمی با بیان اینکه آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه دولتی است که بیشترین خدمت را به جامعه ارائه می‌دهد، اظهار کرد: شاید کارمندان این نهاد نیمی از کارمندان دولت را تشکیل دهند بنابراین فعل و انفعلات و برنامه‌های اجرایی آموزش و پرورش بر این است که بیشترین سهم خدمات را به جامعه ارائه می‌دهد و علاوه بر اینکه به لحاظ کارکردی در توسعه جامعه نقش اصلی دارد، نهادینه کردن و تربیت نیروی انسانی از فعالیت‌های اصلی این اداره است.

وی، افزود: آموزش پرورش برای ارائه خدمات آموزشی به ارکانی چون کلاس، عنصر اصلی معلم، برنامه درسی، مقررات، بودجه، ساختار اداری و ... نیاز دارد. گرچه در نظام تعلیم و تربیت معلم عنصر اصلی است ولی بدون مدیریت نمی‌تواند موفق عمل کند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، با اظهار اینکه آموزش و پرورش در استان‌ها در4 حوزه و شعبه – اداره کل آموزش و پرورش، اداره کل نوسازی، مدیرکل کانون‌های پرورش فکری کودکان، از سال 91 با استقرار دانشگاه فرهنگیان، فعالیت می‌کند، گفت: 506 هزار دانش‌آموز، 4 هزار و 500 مدرسه دولتی و غیردولتی، 27 هزار کلاس درس ، حدود 40 هزار نیروی رسمی و 5 هزار نیرو در مدارس غیر دولتی از جمله آمارهای این اداره است.

 

چالش بکارگیری مربیان پیش دبستانی که از سال 84 معطل بودند را حل کردیم

قاسمی، با اشاره به چالش‌های جدی آموزش و پرورش در دولت قبل، بیان کرد: اولین چالش بی‌قاعدگی در آموزش و پرورش و عدم توجه حاکمیت به مقررات و انظباط اداری و قوانین موجود بود که تلاش ما این بود در 2 سال گذشته یکی از اهداف اصلی خود را نهادینه کنیم که اگر بتوانیم در این حوزه موفق عمل کنیم جامعه نیز هدایت و مدیریت می‌شود.

وی، حل نشدن برخی از مسائل و حقوق پرسنل را یکی دیگر از چالش‌های جدی آموزش و پرورش در دولت قبل عنوان کرد و گفت: پرداخت حقوق، سال‌ها لاینحل ماند ضمن اینکه در سال 1384، یکهزار و 27 نفر از مربیان پیش دبستانی بر اساس مصوبه مجلس به استخدام درآمدند ولی بکارگیری آن همچنان لاینحل مانده بود که با ورود ما و با کمک همکاران احتساب سوابق آنها، توانستیم بخش اعظم این چالش را حل کنیم. 200 نفر مانده که آن‌ها باید پیگیری شود.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، اظهار کرد: چالش دیگر این است که از همکاران بیش از 5 هزار نفر در سال 88- 89 بازنشسته شدند که رتبه استحقاقی دریافتی آن‌ها در احکام بازنشستگی آن‌ها در نظر گرفته نشده بود به دلیل اینکه سازمان استدلال می‌کرد این مساله پشتوانه دولت ندارد.

قاسمی، پرداخت پاداش‌های معوقه را یکی دیگر از چالش‌ها عنوان کرد و افزود: در این باره رایزنی‌هایی در سال 93 داشتیم که بیش از 50 درصد آن را سازمان بازرسی تقبل کردند و بقیه در سال 94 پیگیری شد.

 

1 میلیارد تومان از ده ها میلیارد بدهی گذشته را پرداخت نمودیم

وی، با اظهار اینکه دریافتی بیش از حد برخی از نیروها را شاهد بودیم که این مورد را با جدی‌تر کردن نظارت‌ها کنترل کردیم، گفت: بدهی یکی دیگر از چالش‌های ما بود که با تدابیری آن را حل کردیم. متاسفانه در 2 سال اخیر سخت‌ترین سال‌ها را پشت‌سر گذاشتیم که در 50 سال گذشته بی‌سابقه بود.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، تصریح کرد:علیرغم مشکلاتی که داشتیم بدهی جدید تولید نکردیم سعی کردیم پاداش بازنشستگان در سال 93 به موقع داده شود و پاداش سال 94 نیز در ماه اردیبهشت پرداخت می‌شود.  

قاسمی، با اشاره به مضیقه مالی و کنترل آن با افزایش درآمدها، اضافه کرد: در بحث ضمن خدمت نه تنها هزینه‌های جاری را پرداخت کردیم بلکه سعی کردیم علاوه بر تامین هزینه های جاری، 1 میلیارد تومان از ده ها میلیارد بدهی‌ گذشته را نیز بپردازیم.

 

صرفه‌جویی به عنوان یک نوع ارتقای درآمد

وی، بیان کرد: برای ایجاد درآمد در بدو ورود حوزه‌ای بنام حوزه ارتقای درآمد ایجاد کردیم که تقریبا توانستیم بیش از 2 برابر (نسبت به قبل از ورود ما به این حوزه) را ارتقا دهیم همچنین منابع سازمان را کنترل کردیم و کل درآمدهای ما نسبت به گذشته 60 درصد رشد داشته که صرفه‌جویی یک نوع ارتقای درآمد است.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، افزود: ایجاد ستادی با مدیریت خود نهاد، برای دستیابی به منابع پایدار در سطح استان از برنامه‌های در دست اقدام ماست تا موانع قانونی سر راه را برطرف کنیم برای همین با استاندار و سایر نهادهای مربوطه جلساتی داشتیم و رایزنی‌هایی کردیم. به نظر من اگر مسائل قانونی برطرف شود آموزش و پرورش می‌تواند در فصول و سال‌های مختلف متکی بر منابع خود باشد مثلا به ما اختیار دهند تا املاک و فضاهایی که در ساحل و جنگل داریم به مراکز گردشگری برای معلمان کشور تبدیل کنیم که اگر این فضا ایجاد شود سالانه مبلغ قابل توجهی به برنامه‌های پایدار ما اضافه می‌کند که هم جنبه رفاهی دارد هم به اقتصاد آموزش و پرورش کمک می‌کند.

قاسمی، تصریح کرد: در خود آموزش و پرورش نیز ظرفیت‌هایی داریم که تغییر کاربری زمین‌هایی که فعلا در حوزه جغرافیایی خاصیت تجاری دارند از جمله آن‌ها است که اگر تبدیل شود منابع زیادی برای آموزش و پرورش ایجاد می‌شود در این مورد نیز در حال مذاکره هستیم برخی استان‌ها کم و بیش ورود پیدا کردند که اگر این توافق در سطح استان به وجود بیاید فرصت مطلوبی را فراهم می‌کند.

وی، ادامه داد: یک ایده رفع معضلات مالی این است که از مشارکت سرمایه‌گذاران استفاده کنیم مازندران این ظرفیت و پتانسیل را دارد که مطالبات خود را پرداخت کند.

 

123 مدرسه با زیر 10 دانش آموز داریم

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، با بیان اینکه بحث مشارکت مردمی در آموزش و پرورش را به چند شکل داریم پیگیری می‌کنیم، گفت: در بحث توسعه مدارس غیردولتی در سال 92 تا حدود 15 درصد دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کردند که این رقم به 20 درصد در امسال رسیده است نکته جالب این است علیرغم اینکه مدارس غیردولتی اضافه شد از دانش‌آموزان مدارس دولتی کاسته نشد تعداد مدارس غیردولتی تا سال گذشته 11 هزار مدرسه و امسال به 14 هزار عدد رسیده است ضمن اینکه مدارس غیر دولتی خدمات بیشتری برای جذب دانش‌آموزان می‌دهند بنابراین ما بیشتر می‌توانیم به دانش‌آموزان مناطق محروم توجه کنیم.

قاسمی، یکی از تفاوت‌های 2 دولت اخیر را در حدنصاب‌های دانش‌آموزان دانست و گفت: در دولت قبل مدارس زیر 7 نفر زیر حد نصاب محسوب می‌شدند در حال حاضر 64 مدرسه زیر 5 نفر و 8 مدرسه یک دانش‌آموز داریم چون ما پی تولید بی‌سوادی نیستیم هرجا اطلاع داشته باشیم برای رشد باسوادی امکاناتی نیاز است بسترها را فراهم می‌کنیم علاوه برآن تعداد 123 مدرسه زیر 10 نفر داریم و در حالت کلی بیش از 800 مدرسه زیر حد نصاب در 3مقطع داریم که اگر آن‌ها دایر نباشند بسیاری از دانش‌آموزان مجبورند ترک تحصیل کنند.

 

در دولت‌های نهم و دهم جذب بی‌رویه نیروها اتفاق افتاد

وی، با اظهار اینکه در دولت نهم و دهم در 2 مقطع پدیده جذب بی‌رویه نیروها اتفاق افتاد، افزود: در یک مقطع خیلی از نیروها را بدون ضابطه جذب کردند که عمدتا شرکتی و قراردادی بودند وقتی در سال 90 حاج بابایی (وزیر آموزش و پرورش وقت) بحث سند تحول را با اقداماتی چون تغییر مقطع آموزشی ابتدایی از 5 پایه به 6 پایه اجرایی کرد بسیاری از نیروهای خدماتی را به کلاس درس فرستادند. مرحله دوم هم در سال 91-92 اتفاق افتاد و نیروهایی به عناوین مهرآفرین و... جذب کردند و جالب اینکه در این مقطع نیمی از نیروهای استخدامی استان با مدرک کاردانی و زیر کاردانی بوده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، تصریح کرد: اخیرا برای جبران این قضیه یک طرحی را معاونت وزارتخانه ابلاغ کرد که طی آن یک دوره آموزشی ضمن خدمت 80 صفحه‌ای برای توانمندسازی و خودافزایی نیروها انجام شود هچنین مراکز ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای را راه اندازی کردیم.

 

به عنوان معلمان ابتدایی جذب اما در متوسطه بکار گرفتند

قاسمی ادامه داد: یکی دیگر از آسیب‌های دولت قبل در آموزش و پرورش این بود که نیروهایی را به عنوان معلمان ابتدایی جذب کردند اما برای آموزش متوسطه بکار گرفتند که در حال تلاش هستیم آن‌ها را به مقطع ابتدایی برگردانیم.

وی، درباره ارتقای مهارتی دانش‌آموزان، گفت: از چند حوزه برای مهارت‌آموزی وارد شدیم که دبیرستان‌های شبانه‌روزی، طرح هر دانش‌آموز یک مهارت از جمله آن‌هاست از سال گذشته در بخش هدایت تحصیلی نیز به طور جدی وارد شدیم و شهر به شهر جلسه گذاشتیم و این موضوع را ادامه دادیم.

 

رتبه نخست رشته‌های مهارتی کشور برای مازندران

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، با اعلام اینکه مازندران رتبه نخست رشته‌های مهارتی کشور را در اختیار دارد، اذعان کرد: 44 درصد دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش هدایت شده‌اند که در این موضوع در کشور اول هستیم همچنین بحث فرهنگ بومی را در مدارس استان داریم قراردادهای برون سپاری با نهادها و دستگاه‌های مختلف و بحث کارآفرینی از دیگر فعالیت‌های در دست اقدام ما است.

قاسمی افزود: در بخش خصوصی مضیقه‌ها و محدودیت‌هایی از بالادست داریم که به طور گسترده در حال بررسی هستیم و می‌خواهیم با رعایت چارچوب و قواعد، فرصت‌های جدیدی را ایجاد کنیم.

وی، با بیان اینکه در بحث مشارکت و تعامل با دستگاه‌ها با 20 دستگاه تفاهم‌نامه همکاری داریم، گفت: اگر در برنامه‌های خود انعطاف بدهیم و اصولی‌تر رفتار کنیم جهشی اتفاق می افتد که به سود جامعه خواهد بود.

نویسنده :


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : سید علی قاسمی - آموزش و پرورش -

نظرات کاربران در مورد : مدرک تحصیلی 50 درصد استخدامی‌های آموزش و پرورش در دولت قبل زیر کاردانی بود/ مشکلات اقتصادی 2 سال اخیر آموزش و پرورش در 50 سال گذشته بی‌سابقه بود
  • فرهنگیپاسخ1یکشنبه 25 بهمن 1394

    واقعا باید از آقایان فیا.. و امیر... تشکر کرد

  • یک مربی پیش دبستانیپاسخ0دوشنبه 26 بهمن 1394

    چالش بکارگیری مربیان پیش دبستانی که از سال 84 معطل بودند را حل کردیم ما که باور نمی کنیم شما چطور؟

  • لیسانس خدماتیپاسخ0چهار شنبه 28 بهمن 1394

    سلام هنوز =پس از سه سال توپ رو میندازن زمین دولت قبلی.
    عملکرد شما ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نظر شما در مورد : مدرک تحصیلی 50 درصد استخدامی‌های آموزش و پرورش در دولت قبل زیر کاردانی بود/ مشکلات اقتصادی 2 سال اخیر آموزش و پرورش در 50 سال گذشته بی‌سابقه بود

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها