امروز یکشنبه 21 آذر 1395 ساعت 01:49:03

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 10334 -تاریخ انتشار : شنبه 01 اسفند 1394 -ساعت : 10:53

چاپ به اشتراگ گذاشتن
در حال حاضر تعامل بین دولت و مجلس رضایت بخش نیست/ قوای کشور از یکدیگر مستقل و تحت نظارت و ولایت رهبری هستند

دکتر عابدین مومنی وکیل پایه یک قوه قضاییه و عضو هیات علمی دانشگاه تهران:

در حال حاضر تعامل بین دولت و مجلس رضایت بخش نیست/ قوای کشور از یکدیگر مستقل و تحت نظارت و ولایت رهبری هستند

اختصاصی مازند مجلس: بایستی واقعا دولت با حمایت مجلس یک همت والایی خرج کند که مثلا در مورد اراضی شالیزاری که فرمودید زیر ساخت های کشاورزی با تجهیز و نوسازی اراضی و اصلاح سامانه های زهکشی فراهم بشود تا اراضی کشاورزی ما از شرایط تک کشتی با راندمان های پایین نجات پیدا کنند/ وقتی برای ساخت یک کمربندی، این همه سال مردم معطل مانده اند و چشم انتظار، و از طرفی دیگر ترافیک های خسته کننده بر حجم تصادفات و روح و روان مردم شهرستان اثر گذاشته، و این سرمایه الان12-13 سال است که در جنوب بابل رها شده مسلما این به صلاح جامعه نیست

اختصاصی مازند مجلس: دکتر عابدین مومنی عضو هیات علمی گروه فقه و مبانی حقوق دانشگاه تهران و یکی از فرهیختگان شهر بابل است که تاکنون آثار علمی بسیاری به نگارش در آورده است. از جمله آیات الاحکام در2مجلد، حقوق جزای اختصاصی اسلام، گزیده حقوق جزای خصوصی اسلامی و اصول عملیه ازدیدگاه شیخ انصاری (ره) و امام خمینی (ره). وی یکی از اندیشمندان علوم انسانی در کشور می‌باشد که در ابداع و طراحی رشته‌های مختلف دانشگاهی صاحب نظر و پیشگام بوده است.

دکتر مومنی که به عنوان نامزد اصولگرایان حوزه انتخابیه بابل معرفی شده است، اقبال بسیار خوبی در میان جامعه به خصوص نخبگان و فرهنگیان دارد. جنس دانشگاهی و مردمی او از وی چهره مقبولی در میان عموم جامعه بوجود آورده است که جمیع این جوانب باعث می شود شانس بالایی برای مومنی در انتخابات 7 اسفند متصور بود.

پیش از این دو قسمت اول این مصاحبه تفصیلی تقدیمتان شد و اکنون قسمت سوم و پایانی این مصاحبه از نظرتان می گذرد:

مازندمجلس: آقای دکتر به نظر شما زیرساختهای لازم برای کشاورزی اقتصادی فراهم هست؟ آیا مثلا در مورد استان مازندران که رتبه اول تولید و سطح زیر کشت برنج را در سطح کشور دارد، در عرصه های شالیزاری زیرساختهای لازم برای گذر از کشاورزی سنتی مهیاست؟

مومنی: فعلا نه. بایستی واقعا دولت با حمایت مجلس یک همت والایی خرج کند که مثلا در مورد اراضی شالیزاری که فرمودید زیر ساخت های کشاورزی با تجهیز و نوسازی اراضی و اصلاح سامانه های زهکشی فراهم بشود تا اراضی کشاورزی ما از شرایط تک کشتی با راندمان های پایین نجات پیدا کنند. الان شرایط لازم وجود ندارد. بعضی جاها مردم واقعا با هزینه های سنگینی کشاورزی میکنند. یعنی با هزینه های بالا تولید می کنند با مشقت و ایجاد چاه های متعدد در فصل کشت و کار آب تامین می کنند در حالی که زمستانها نمیدانند با آب اضافی و سیلاب چه کنند. به همه اینها اضافه کنید که در موقع فروش محصول هم این هزینه ها ی سنگین مورد توجه قرار نمی گیرد.

مازندمجلس: مساله منطقه ای دیگر ما عمر تحقق اجرای پروژه های عمرانی و زیربنایی در استان مازندران است که حتی نسبت به متوسط کشور خودمان هم در وضعیت نامناسبی قرار دارد و مصداق بارز آن هم جاده کمربندی شهرستان بابل است.  علیرغم نزدیکی به پایتخت، چرا شرایط حتی نسبت به سایر بخش های کشور مطلوب نیست ؟

مومنی: خب ظاهرا اینطور استدلال می شود که بودجه کافی در اختیار دستگاه های مجری نیست که بتوانند این پروژه ها ما را با سرعت پیش ببرند. لذا باید در تخصیص بودجه به این پروژه ها دقت بیشتری می شود. طوری بودجه ریزی شود که واقعا جامعه متضرر نشود. همین که سرمایه گذاری شود و پروژه بدون بهره برداری رها شود اینجا این سرمایه است که معطل مانده و سرمایه ای که بهره برداری نشود و معطل بماند خودش خسارت است. وقتی برای ساخت یک کمربندی، این همه سال مردم معطل مانده اند و چشم انتظار، و از طرفی دیگر ترافیک های خسته کننده بر حجم تصادفات و روح و روان مردم شهرستان اثر گذاشته، و این سرمایه الان12-13 سال است که در جنوب بابل رها شده مسلما این به صلاح جامعه نیست. از این جهت باید در مدل تخصیص بودجه تدبیری بشود که پروژه ما این همه فرسایشی نشود. از این نمونه پروژه های نیمه تمام برزمین مانده موارد متعدد دیگری هم هست. مثل پل لدار یا پل مسیر گاوان کلا در گتاب. واقعا حق مردم نیست که اینطور مورد بی مهری قرار گیرند و همینطور چشم انتظار اتمام پروژه‌ها باشند. به این مسئول و آن مقام متوسل شوند که این پروژه تمام شود. یقینا نماینده میتواند موثر باشد و راهکارش این است که در زمان تصویب بودجه عمرانی نیازهای مازندران به دولت و مجلس شناسانده شود و برای استان بودجه مناسب تری را در نظر بگیرند. حداقل بودجه مازندران را دو برابر کنند. چون مازندران علیرغم ظاهر زیبا و برخوردار آن، الان وضعیتی خوبی ندارد و مشابه استان های محروم به حساب می آید لذا تخصیص اعتبار و بودجه ای که به مازندران تعلق می گیرد بی تعارف باید شبیه استانهای محروم  باشد.



مازندمجلس:  آقای دکتر در حوضه عمرانی که وضعیتمان به اصطلاح نگران کننده است و به پروژه ها به موقع به ثمر نمیرسد! در صنعت هم که به صنایع محوری توجه نکردیم! در کشاورزی هم که زیرساخت ها فراهم نیست! بنظر میرسد مازندران و بابل کار های زیادی دارد و نمایندگی یک شهر مازندران با این همه مشکلات کار بسیار سختی است...

مومنی:  به هر حال لازم است که همت بلندی در این مسئله به کار گرفته شود. می فرماید همت بلند دار که مردان روزگار با همت بلند به جایی رسیده اند. بدون همت و اراده نمیشود. بله واقعا ابعاد فعالیتی که در بخش های گوناگون نیاز هست بسیار وسیع است. هرچند که نماینده وظیفه اش نظارت بر دستگاه های اجرایی و قانون گذاری است به علاوه رسالت های دیگری که نظیر قرارداد ها و معاهدات بین المللی یا تعیین حدود و ثغور مرزها باید به تصویب مجلس برسد. اما در هر حال مطالبی که در خصوص نیازهای شهر ما مطرح شد واقعا باید مورد توجه قرار بگیرد و نماینده لازم است که بدون شعار و در راستای تکالیفش از حقوق مردم در زمینه رفع همه این عقب‌افتادگی ها و نیازها دفاع کند.



مازندمجلس: آقای دکتر یک سوال حاشیه ای! یکی از مسائلی که چند سالی است که خیلی در بین مردم مورد پرسش واقع میشود دخالت بسیار نمایندگان در عزل و نصب مسئولان اجرایی است. شما این دخالت‌ها را تا کجا به صواب میدانید یا اصلا ضرورتی در این خصوص احساس میکنید؟

مومنی: در حد مشاوره بد نیست. ولی بالاخره قوای کشور از یکدیگر مستقل هستند ما سه قوه مستقل از یکدیگر را تحت نظارت و ولایت رهبری داریم و رهبر معظم انقلاب هر سه قوه رو اعمال ولایت میکند. تاکید می کنم اصل استقلال قوا نسبت به یکدیگر محترم است. با دخالت نمایندگان در عزل و نصب ها، دولت هم حتما وقتی جاهایی نتواند حقوق خودش را استیفا کند در جاهای دیگر هم دست مجلس را برای بعضی کارهای دیگر می بندد. ازسوی دیگر وقتی که مسئولی با نظر نماینده انتخاب شود نظارت دیگر معنا ندارد و این پذیرفته و پسندیده نیست. دولت باید بتواند مصادر امور اجرایی را نصب کند و مجلس هم نظارت جدی بکند بر افعال مجریان. البته مجریان باید شایستگی های قانونی را داشته باشند صلاحیت های لازم را داشته باشد و اگر شاخص هایی که مهم هستند رعایت نشود نماینده هم میتوانند به وزیر مربوطه تذکر بدهد، سوال بکند، استیضاح بکند، از ابزارهای خودش استفاده کند! اگر هر کسی کار خودش را درست انجام دهد من ایمان دارم که حرکت کشور رو به جلو خواهد بود

مازندمجلس: آقای دکتر سیر تحول ارتباط بین مجالس و دولتهای را بعد از جنگ اعم از سازندگی، اصلاحات، مهرورزی و امروز تدبیر و امید را چگونه تحلیل می نمایید؟ آیا امروز در سالهای پایانی دهه چهارم انقلاب، مجلس را در کلیت انجام وظایف نمایندگی و بویژه در حوزه نظارت بر اجرای قوانین موفق ارزیابی می کنید ؟

مومنی:  در مورد تعامل بین دولت و مجلس در مجموع رفتار رضایت بخشی را شاهد نیستیم شاید علت این مسئله این است گاهی بیش از حد تسامح می شود و گاهی تخاصم که هیچ کدام پسندیده نیست. نیت ما بر این است که تعامل همراه با التزام به حقوق مردم به گونه ای که هر یک از انها وظیفه شان را درست و با رعایت مر قانون انجام دهند و ارتباط ایشان بر اساس قانون تنظیم شود نیازی به تسامح و تخاصم نیست.



مازندمجلس: بعد از انقلاب هر دولتی که در بعد از جنگ روی کار امده در پایان دوره اش با اتهاماتی اعم از ایجاد فاصله طبقاتی، بی توجهی به فرهنگ، رشد مفاسد اقتصادی و ... مواجه شده است. آیا می شود بخشی از این معضلات را منتسب به ضعف مجلس در حوزه نظارت بر بر اجرای قانون در کشور دانست؟

مومنی:  به هر حال اگر نظارت دقیق تر انجام شود قطعا این آلام ملی کاهش پیدا می کند. حالا اگر 100 درصد راه حل مساله نباشد قطعا بی تاثیر نیست. مجلس باید در بخش نظارت جدی تر عمل کند و تقویت شود.



مازندمجلس: و بعنوان آخرین سوال، هرچند که در این گفتگوی مفصل و طولانی واقعا خسته هم شدید، شما بین مجالس بعد انقلاب کدام دوره را نزدیکتر به تراز انقلاب میدانید و ان مجلس را تا حد زیادی در انجام وظایف خود موفق ارزیابی می کنید؟

مومنی:  انقلاب از عظمت خاصی بر خوردار است و فاصله همه ما  و جامعه ای که ساخته ایم با تراز انقلاب بسیار زیاد است. آنچه را که حضرت امام (رضوان الله تعال علیه) فرموده بودند و رهنمودهایی که امروز مقام معظم رهبری (حفظه الله) مرتب بعنوان الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت مورد تاکید قرار می دهند آنچنان که بنده میبینم که با آن فاصله جدی داریم . شاهدیم که رهبری کلید واژه هایی را مطرح کنند و مرتب انذار می دهند، موتورهای محرک جامعه را معرفی می کنند اما قاطبه مسئولان در همه قوا یک مدتی به آن سرگرم می شوند و بعد از مدتی غالبا بدون این که به یک نتیجه درستی برسد رها می شود. اینجاست که تصور من این است که آن عظمتی که انقلاب داشته و آن هدف گذاری هایی که حضرت امام انجام دادند و مداوم معظم رهبری هم آنها را تبیین می کنند و پیگیر هستند مسئولین در آن سطح و در آن تراز نتوانستند جامعه را مدیریت کنند.

عابدین مومنی عضو هیات علمی دانشگاه تهران:
ظرفیت‌ها و مشکلات بابل را میدانم و راه حل‌ها در ذهنم هست / باید کارگروهی از نخبگان و خبرگان جامعه در کنار نماینده باشند

عابدین مومنی وکیل پایه یک قوه قضاییه و مشاور حقوقی:
حمایت از کشاورزی حمایت از استقلال کشور ماست/ مازندران از خلاء صنایع تبدیلی رنج می‌برد


در حال حاضر تعامل بین دولت و مجلس رضایت بخش نیست/ قوای کشور از یکدیگر مستقل و تحت نظارت و ولایت رهبری هستند

نویسنده :


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : دکتر مومنی - عابدین مومنی - دکتر عابدین مومنی -

مطالب مرتبط با : در حال حاضر تعامل بین دولت و مجلس رضایت بخش نیست/ قوای کشور از یکدیگر مستقل و تحت نظارت و ولایت رهبری هستند
نظر شما در مورد : در حال حاضر تعامل بین دولت و مجلس رضایت بخش نیست/ قوای کشور از یکدیگر مستقل و تحت نظارت و ولایت رهبری هستند

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها