برگزیده ها
مازندمجلس: سعد حریری در گفت‌وگو با روزنامه دولتی الاهرام مصر تاکید کرد، روابطش با عربستان جای تردید ندارد و مخالف سلاح حزب‌الله لبنان است.

سعد حریری، نخست وزیر لبنان در این گفت‌وگو که قبل از سفرش سه‌شنبه‌اش به مصر انجام شده درباره سلاح حزب الله لبنان گفت: متاسفانه سلاح حزب الله عنصری اساسی در اختلافات ملی و تضعیف جایگاه دولت است. به اعتقاد من هیچ سلاحی به جز سلاح ارتش لبنان و سازمان‌های امنیتی ما قانونی نیست و هر سلاح دیگری جای اختلاف نظر دارد.

وی تصریح کرد: مذاکره با حزب الله ادامه دارد. ما همچنان همان موضع را در قبال حزب الله داریم و موضع ما تغییری نمی‌کند. ما مخالف هر سلاحی خارج از موسسات دولت هستیم و اعضای حزب الله به سیاست مداخله نظامی خود در بحران سوریه ادامه می‌دهند و همچنان نمی‌خواهند مساله سلاح حزب الله حل شود.

حریری ادامه داد: آنچه که امروز ما را در قالب یک دولت جمع می‌کند و ما را بر امتناع از تنش مذهبی بین سنی و شیعه منسجم می‌سازد پیدا کردن راه حل‌هایی برای مشکلات لبنانی‌هاست.

وی درباره امکان دیدارش با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان گفت: به اعتقاد من در حال حاضر شرایط برای چنین دیداری مناسب نیست.

نخست وزیر لبنان درباره روابط کشورهای حوزه خلیج فارس و لبنان نیز تصریح کرد: بر هیچ کس پوشیده نیست که برخی گروه‌های لبنانی مواضعی علیه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دارند که بر روابط آن‌ها تاثیر منفی گذاشته و ما به عنوان دولت ارتباطات زیادی برای پشت سر گذاشتن این مساله برقرار کردیم و سفر میشل عون، رئیس جمهوری لبنان به عربستان و قطر در بهبود این روابط سهیم بود.

حریری درباره سردی روابطش با عربستان گفت: روابط ما با مسئولان عربستان سرد نیست و این روابط جای تردید ندارد و همه عمق این روابط را می‌دانند.

نخست وزیر لبنان درباره بلوکه شدن حمایت تسلیحاتی ارتش لبنان از سوی عربستان آن را به مواضع و عملکرد برخی گروه‌های لبنانی علیه عربستان و رهبران آن ربط داد در حالی که گفت: سفر من به ریاض به دستورکار دو دولت عربستان و لبنان بستگی دارد نه مساله دیگر.

وی درباره بحران سوریه نیز ایران و نظام بشار اسد را به عوامل ادامه جنگ متهم کرد و مدعی شد: جنگ همچنان ادامه دارد چون نظام اسد و هم‌پیمان منطقه‌ای اصلی آن یعنی ایران بر راه حل نظامی تکیه کرده‌اند و از مذاکرات کنونی نیز برای تحقق این هدف استفاده می‌کنند.

حریری افزود: نمی‌توان جنگ کنونی در سوریه را با راهکاری غیر از راهکار سیاسی حل کرد چون اکثر ملت سوریه خواهان این مساله هستند و در غیر این صورت جنگ ادامه خواهد یافت.

وی درباره روابط کشورش در مصر نیز تلاش هر جناحی برای سوء استفاده از لبنان جهت هدف قرار دادن امنیت مصر و هر کشور دیگر را رد و تاکید کرد: امنیت کشورهای عربی به هم وابسته است و هر گونه هدف قرار دادن هر کشور عربی به دیگری ضرر می‌رساند.
لبنان درباره عربستان روابط ادامه حریری مساله سوریه کشورهای همچنان بحران امنیت کنونی گروه‌های نظامی استفاده لبنانی دیگری روابطش تاکید گفت‌وگو حزب‌الله تردید ندارد سلاحی اعتقاد مخالف تصریح