برگزیده ها

مازندمجلس: مقایسه پیام های تبریک اوباما و ترامپ نشان می دهد که ترامپ همچنان وارد فضای سیاسی و دیپلماتیک میان کشورها نشده است و به همین خاطر به دادن یک پیام تبریک در قالب فرهنگی اکتفا کرده است. باید دید لحن و نوع پیام های تبریک ترامپ در سال های آتی چگونه خواهد بود.

مازندمجلس: رئیس جمهور جدید آمریکا برخلاف سلف‌اش به ارسال پیام کتبی تبریک عید نوروز اکتفا کرد پیامی که البته تفاوت های عمده ای با پیام های نوروزی اوباما داشت.

دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا روز گذشته پیامی کتبی به مناسبت فرا رسیدن عید نوروز ارسال کرد، پیامی که فاقد هرگونه عنوان سیاسی بود و صرفا به عید نوروز و ایرانیان و فرارسیدن فصل بهار اشاره داشت.

در این پیام آمده است: نوروز در زبان فارسی به معنی روز جدید است و مناسبتی است برای جشن گرفتن آغازهای جدید، حسی که به خصوص برای بسیاری از ایرانیانی که طی چند دهه گذشته به آمریکا آمده‌اند تا در سرزمین آزادی شروع تازه‌ای را تجربه کنند، پر معنی است.

اشاره ترامپ به ایرانیان و حضور آنها در آمریکا در حالی است که رئیس جمهور جدید آمریکا در نخستین هفته های ورود به کاخ سفید فرمان اجرایی منع ورود شهروندان ایرانی و 5 کشور مسلمان دیگر را امضا کرد، فرمانی که با اعتراضات گسترده و واکنش های بسیاری مواجه و در نهایت با حکم قاضی فدرال آمریکا لغو شد.

در بخش دیگری از این پیام آمده است:  کورش کبیر، رهبر امپراطوری ایران باستان گفته است؛ آزادی، وقار و ثروت بزرگترین شادی را به بشریت می‌دهد. اگر این سه را به مردم خود بدهید عشق آنها به شما هرگز فروکش نخواهد کرد. من به عنوان نماینده مردم آمریکا برای مردم ایران و همه کسانی که در سراسر جهان عید نوروز را جشن می‌گیرند آزادی، وقار و ثروت آرزو می‌کنم.




پیام تبریک عید نوروز دونالد ترامپ فاقد هرگونه عنوان و پیام سیاسی خطاب به مردم و حکومت ایران بود، این در حالی است که باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا که سنت ارسال پیام تبریک عید نوروز را پایه گذاری کرد و هشت سال متداول پیام تبریک ویدئویی را برای مردم ایران ارسال می کرد. پیام های اوباما اما علاوه بر تبریک عید نوروز و اشاره به فرا رسیدن فصل بهار همراه با تهدید و هشدار بود.

نگاهی به نخستین پیام تبریک اوباما نشان می دهد که رئیس جمهور سابق به دنبال تحت فشار قرار دادن تهران و در پیام دوم به دنبال مذاکره با مقامات ایران است. مذاکره به همراه تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران.

اوباما در پیام های نوروزی خود مهمترین مسائل مربوط به ایران را تشریح می کرد و به آن می پرداخت و در این راستا ادعاها و اتهاماتی را نیز مطرح می کرد، وی در پیام سوم خود خواستار احترام  بیشتر تهران به حقوق بشر و در پیام چهارم خواستار آزادسازی جریان اطلاعات در ایران شد.

اوباما که از دستیاران و مشاوران ایرانی در کاخ سفید استفاده می کرد تلاش داشت ارتباط دیداری و شنیداری خوبی با مخاطبان ایرانی خود برقرار کند، اقداماتی چون پهن کردن سفره هفت سین در کاخ سفید و خواندن حافظ و تبریک عید به زبان فارسی.

سه پیام آخر عید نوروز اوباما به ایران اما حال و هوای متفاوت داشت، پیام هایی که همزمان با روی کار آمدن دولت حسن روحانی و آغاز مذاکرات هسته ای و به ثمر رسیدن برجام همراه بود و نویدبخش باز شدن صفحه جدیدی در روابط ایران با غرب بود.

مقایسه پیام های تبریک اوباما و ترامپ نشان می دهد که ترامپ همچنان وارد فضای سیاسی و دیپلماتیک میان کشورها نشده است و به همین خاطر به دادن یک پیام تبریک در قالب فرهنگی اکتفا کرده است. باید دید لحن و نوع پیام های تبریک ترامپ در سال های آتی چگونه خواهد بود.



تبریک اوباما نوروز آمریکا ترامپ جمهور ارسال پیامی همراه ایرانی عنوان آزادی اشاره نوروزی سیاسی نخستین بسیاری خواستار مذاکره تهران دنبال گذشته فرهنگی هشدار تهدید اکتفا دونالد ایرانیان هرگونه نگاهی فارسی