برگزیده ها

مازندمجلس: سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - ایسنا نوشت: شاید اگر سال‌ها بعد، از سیاسیون ایرانی درباره مهم‌ترین اتفاقات سال ۹۵ سوالی پرسیده شود بدون شک درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی در صدر مهم‌ترین و تلخ‌ترین اتفاقات این سال قرار می‌گیرد. ۹۵ سالی بود که در آن اشک سیاستمداران ایرانی درآمد.

مازندمجلس: مهم‌ترین اتفاقات در حوزه سیاست داخلی ایران در سال ۹۵ از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس دهم تا درگذشت آیت‌الله هاشمی به شرح زیر است:

*فروردین؛ سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل"

در نخستین دقایق سال ۹۵ مطابق رسم هر سال، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز سال جدید هجری شمسی، با تبریک سال نو و عید نوروز به همه‌ هم‌میهنان و ایرانیان بخصوص خانواده‌های معظم شهیدان و ایثارگران، و با گرامیداشت یاد شهیدان و امام بزرگوار، سال جدید را سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به قرار گرفتن ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در ابتدا و انتهای سال ۹۵، اظهار امیدواری کردند که این سال، سالی مبارک برای ملت ایران باشد و بتوان با بهره‌مندی از معنویات آن بانوی بزرگ، از راهنمایی‌ها و زندگی ایشان درس گرفت.

رهبر انقلاب اسلامی در ارزیابی از سال ۹۴، این سال را مشابه سال‌های دیگر، آمیزه‌ای از «شیرینی‌ها و تلخی‌ها»، و «فرازها و فرودها» و شامل «فرصت‌ها و تهدیدها» توصیف کردند و گفتند: از تلخیِ «حادثه منا» تا شیرینیِ «راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات ۷ اسفند» و همچنین «تجربه برجام و امیدهایی که برانگیخت و نگرانی‌هایی که در کنار آن وجود دارد»، همگی جزء حوادث سال ۹۴ بود.

ایشان با اشاره به امیدها، فرصت‌ها و تهدیدهای پیش رو در سال جدید تأکید کردند: هنر آن است که از فرصت‌ها به معنای حقیقی کلمه استفاده و تهدیدها را نیز به فرصت تبدیل کنیم، به گونه‌ای که در کشور در پایان سال، تفاوت‌های محسوسی پیدا شود و البته برای تحقق امیدها باید «تلاش»، «کار شبانه‌روزی» و «سعی و کوششی بی‌وقفه» انجام داد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیان نکته اساسی و اصلی در حرکت عمومی ملت ایران خاطرنشان کردند: ملت ایران باید کاری کند که خود را در مقابل تهدیدهای دشمنان از آسیب‌پذیری خارج کند و آسیب‌پذیری از ناحیه دشمن به صفر برسد.

رهبر انقلاب، اولویت اول و فوری در این حرکت مهم را مسئله «اقتصاد» خواندند و افزودند: اگر ملت، دولت و همه مسئولان بتوانند در مسئله اقتصاد کارهای درست، بجا و متقنی انجام دهند، امید می‌رود که این کارها در مسائل دیگر همچون «مسائل و آسیب‌های اجتماعی» و «مسائل اخلاقی و فرهنگی» نیز تأثیرگذار باشند.

ایشان، «تولید داخلی»، «ایجاد اشتغال و رفع بیکاری»، «تحرک و رونق اقتصادی و مقابله با رکود» را مسائل اصلی در اقتصاد برشمردند و گفتند: این موارد جزء مسائل مبتلابه مردم است و مردم آن‌ها را حس و مطالبه می‌کنند و آمارها و اظهارات مسئولان نیز نشان می‌دهد که این خواسته‌های مردم، بجا و به‌مورد است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «اقتصاد مقاومتی» را علاج مشکلات اقتصادی و پاسخ به مطالبات مردم خواندند و افزودند: با اقتصاد مقاومتی می‌توان به جنگ بیکاری و رکود رفت، گرانی را مهار کرد، در مقابل تهدیدهای دشمنان ایستادگی کرد و فرصت‌های بسیاری برای کشور ایجاد و از آن‌ها استفاده کرد.

رهبر انقلاب اسلامی شرط دستیابی به این توفیقات را کار و تلاش بر مبنای اقتصاد مقاومتی دانستند و گفتند: گزارش‌های دولت نشان می‌دهد که کارهای وسیعی در این زمینه صورت گرفته اما این کارها، کارهایی مقدماتی و شامل بخشنامه‌ها و دستورها به دستگاه‌های مختلف است.

ایشان وظیفه مسئولان را «اقدام عملی» در زمینه اقتصاد مقاومتی خواندند و تأکید کردند: لازم است که اقدام و عمل کردن به برنامه‌های اقتصاد مقاومتی ادامه یابد و محصول کار «بر روی زمین» به مردم نشان داده شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» را همچون راهی مستقیم و روشن به سمت رفع نیازهای کشور دانستند و با تشکر از همه تلاشگران این عرصه، افزودند: البته توقعی نیست که این اقدام و عمل در ظرف یک سال همه مشکلات را حل کند اما اگر اقدام و عمل با برنامه‌ریزی درست همراه شود، یقیناً در پایان سال آثار و نشانه‌های آن قابل مشاهده خواهد بود.

*دور دوم انتخابات مجلس دهم در اردیبهشت

در روز جمعه ۱۰ اردیبهشت ۹۵ دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای مشخص شدن ۶۸ کرسی از میان ۱۷۶ کاندیدای باقی مانده، در ۲۱ استان، ۱۲۱ شهر و ۵۵ حوزه انتخابیه برگزار شد. بیش از ۱۵۴ هزار صندوق برای رای‌گیری در این انتخابات پیش‌بینی شده بود و ۱۳۶ نفر برای ۶۸ کرسی باقی مانده در مجلس دهم با یکدیگر رقابت کردند.

رای‌دهندگان در مرحله دوم منحصرا در حوزه انتخابیه‌ای که درمرحله اول رای داده بودند می‌توانستند رای بدهند و کسانی که در مرحله اول در هیچ یک از حوزه‌های انتخاباتی رای نداده بودند نیز می‌توانستند در مرحله دوم انتخابات شرکت کنند.

سرانجام با پایان فرآیند رای‌گیری، دور دوم انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار و تکلیف ۶۸ کرسی باقی مانده بهارستان مشخص شد. از میان این ۱۷۶ نفری که باقی‌مانده بودند، ۳۷ نفر از آن‌ها در دور اول در لیست اصولگرایان بودند. اصلاح‌طلبان نیز برای دور دوم لیستی ۵۵ نفره ارائه کردند و سایر کاندیداها مستقل به حساب می‌آمدند. با مشخص شدن نتایج در دور دوم، ۸ اصولگرا، ۲۳ مستقل و ۳۶ اصلاح‌طلب به مجلس دهم راه یافتند.

بنابراین پس از پایان دور اول و دوم انتخابات مجلس دهم، ۱۲۰ اصلاح‌طلب، ۸۳ اصولگرا، ۸۱ منتخب مستقل و ۵ منتخب اقلیت به بهارستان راه یافتند. با این حساب ۴۱ درصد اصلاح‌طلب، ۲۹ درصد اصولگرا، ۲۸ درصد مستقل و ۲ درصد اقلیت‌ دینی راهی بهارستان شدند.

با مشخص شدن تکلیف کرسی‌های باقی‌مانده مجلس دهم شورای اسلامی، در هفته‌های بعد از انتخابات، جلسه تعیین هیات رئیسه این مجلس برگزار شد و علی لاریجانی در مجلس جدید هم مجددا به ریاست رسید و مسعود پزشکیان و علی مطهری به عنوان نواب رئیس انتخاب شدند.

البته هنوز تکلیف کرسی‌های چهار حوزه انتخابیه اصفهان در استان اصفهان، اهروهریس و مراغه‌وعجب‌شیر در استان آذربایجان‌شرقی و بندرلنگه، بستک‌وپارسیان در استان هرمزگان مشخص نشده و نمایندگان این حوزه‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۹ اردیبهشت ۹۶ مشخص خواهد شد که ثبت‌نام از کاندیداهای آن از هشتم اسفند ۹۵ به مدت هفت روز تا ۱۴ اسفند در وزارت کشور و فرمانداری‌های مرکز حوزه‌های انتخابیه فوق انجام شد.

*خرداد؛ جنتی، رئیس جدید خبرگان

صبح سه‌شنبه ۴ خرداد ۹۵ اولین جلسه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری برگزار شد و انتخاب اعضای جدید هیات رئیسه این مجلس در دستور کار قرار گرفت. آیات احمد جنتی، سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی و ابراهیم امینی کاندیدای ریاست خبرگان پنجم بودند که سرانجام آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، با کسب اکثریت آراء (۵۱ رای) رئیس مجلس خبرگان در دوره پنجم شد. آیات امینی و هاشمی‌شاهرودی نیز به ترتیب ۲۱ و ۱۳ رای کسب کردند و یک رای نیز ممتنع اعلام شد.

همچنین آیت‌الله محمدعلی موحدی‌کرمانی با ۶۵ رای به عنوان نایب‌رئیس اول و آیت‌الله سیدمحمود هاشمی‌شاهرودی با ۶۳ رای به عنوان نایب‌رئیس دوم مجلس خبرگان در دوره پنجم انتخاب شدند. براساس رای‌گیری نمایندگان مجلس خبرگان رهبری حجج‌اسلام سیداحمد خاتمی و قربانعلی دری‌نجف‌آبادی به عنوان منشیان هیات رئیسه برای مدت دو سال انتخاب شدند. همچنین سیدهاشم حسینی‌بوشهری به عنوان کارپرداز فرهنگی و سیدابراهیم رئیسی به عنوان کارپرداز مالی هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم انتخاب شدند.

*تیر؛ تغییر در راس ستاد کل، باقری به جای فیروزآبادی

در روز سه‌شنبه ۸ تیر ۹۵، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در حکمی سردار سرلشکر پاسدار محمدحسین باقری را به ریاست ستاد کل نیروهای مسلح منصوب کردند. در بخشی از متن حکم فرمانده معظم کل قوا آمده بود: «با توجه به انتقال سردار سرلشکر بسیجی دکتر سیّدحسن فیروزآبادی به جایگاه مشاورت عالی فرماندهی کلّ نیروهای مسلح، و نظر به خدمات شایسته و تجارب ارزنده جناب‌عالی در دوران دفاع مقدس و پس از آن به‌ویژه در مسئولیت‌های ستاد کل و قرارگاه خاتم‌الانبیاء(ص)، شما را به ریاست ستاد کل نیروهای مسلح منصوب می‌کنم.

از تلاش‌های مخلصانه و مدبّرانه سردار سرلشکر بسیجی دکتر فیروزآبادی از ابتدا تا کنون در این مسئولیت مهم قدردانی و تشکر می‌کنم.»

سردار سرلشکر محمدحسین باقری (افشردی) ۵۸ ساله، از تابستان ۱۳۵۹ به عضویت سپاه پاسداران درآمد و در طول هشت سال دفاع مقدس در جبهه‌ها حضور داشت. او برادر شهید حسن باقری (موسس واحد اطلاعات و عملیات سپاه) است و پیش از ریاست بر ستاد کل نیروهای مسلح، در سمت‌های معاون ارکان و امور مشترک ستادکل و معاون اطلاعات و عملیات ستاد کل نیروهای مسلح فعالیت کرده است.

سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی که باقری جانشین او شد، از مهر ۱۳۶۸ به مدت ۲۷ سال سمت ریاست ستاد کل نیروهای مسلح را به عهده داشت.

*مرداد؛ جنجال حضور روس‌ها در پایگاه هوایی همدان

اواخر مرداد بود که خبر حضور جنگنده‌های روسیه در پایگاه هوایی شهید نوژه همدان، واکنش‌ها و بازتاب‌ زیادی به وجود آورد. وزرات دفاع روسیه در بیانیه‌ای که در این زمینه منتشر کرد، نوشت: «بمب‌افکن دوربرد TU-۲۳M۳ و جنگنده‌های SU-۳۴ (سه‌شنبه ۲۶ مرداد) از پایگاه هوایی همدان در ایران پرواز کرده و حملات گروهی را علیه اهدافی مربوط به داعش و جبهه النصره در اطراف شهرهای حلب، دیرالزور و ادلب انجام داده‌اند.» وزارت دفاع روسیه هم‌چنین اعلام کرد: در این عملیات پنج انبار بزرگ مهمات، مرکز آموزش‌های نظامی و هم‌چنین مرکز فرماندهی متعلق به مخالفان بشار اسد، از جمله جبهه النصره و داعش را نابود کرده است. در نتیجه این حمله، دو مرکز فرماندهی و اردوگاه‌های آموزشی داعش در نزدیکی شهر دیرالزور نابود شده‌اند که به واسطه آن بیش از ۱۵ تن کشته شده‌اند. وزارت دفاع روسیه هم‌چنین آورده است: «هواپیماهای سوخو ۳۵ اس، که از پایگاه هوایی همدان پرواز کرده‌اند، بمب‌افکن‌های دوربرد را اسکورت کرده‌اند.» بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، «تمام ادوات و هواپیماهای روس پس از تکمیل عملیات مبارزه خود به این پایگاه هوایی بازگشته‌اند. روز پنجشنبه (۲۸ مرداد) نیز برای سومین بار، جنگنده‌های ارتش روسیه با پرواز از پایگاه همدان در غرب ایران به سمت سوریه، اهدافی را در این کشور بمباران کردند.»

استقرار جنگنده‌های روسی در ایران، ابتدا با سوالات زیادی در داخل کشور همراه بود و از جمله ۲۰ نماینده مجلس در نامه‌ای به علی لاریجانی خواستار توضیح درباره "استقرار جنگنده‌های روسی در همدان" شدند. مهم‌ترین بحثی که در داخل کشور نسبت به این موضوع مطرح بود، تقابل این اقدام با اصل ۱۴۶ قانون اساسی بود که استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی در کشور حتی برای استفاده صلح‌آمیز را ممنوع می‌داند. اما علی لاریجانی در پاسخ به این تذکرات گفت: این اخطار ناظر به اصل ۱۴۶ قانون اساسی است که طبق آن‌ استقرار هرگونه پایگاه نظامی خارجی در کشور ممنوع است که بر این اساس پایگاهی در اختیار هیچ کسی قرار ندادیم. اینکه ما با روسیه به عنوان متحد در مسائل منطقه به خصوص در سوریه همکاری داریم به معنای این نیست که پایگاهی به روسیه از نظر نظامی دادیم، لذا اگر کسی این موضوع را در رسانه‌ها مطرح کرده تکذیب می‌شود.

برای بیشتر روشن شدن این موضوع در روز شنبه ۳۰ مرداد سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در یک نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن سالروز صنعت دفاعی برگزار شد در پاسخ به پرسشی درباره سطح همکاری ایران و روسیه با تاکید بر اینکه همکاری ایران و روسیه در دوره جدید، همکاری در سطح راهبردی است، اظهار کرد: طی دو و نیم سال گذشته من حداقل پنج ملاقات با وزیر دفاع روسیه داشته‌ام و در این ملاقات‌ها علاوه بر امضای سند همکاری دفاعی بحث‌های جدی نیز درباره سوریه داشته‌ایم. امروز همکاری ما با روس‌ها جهت مبارزه با بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه و دسترسی به صلح و امنیت در سطح منطقه و ریشه‌کن کردن ترور و تروریسم در منطقه، یک همکاری راهبردی است به طور طبیعی نیز همکاری‌های خود را به طور جدی و تا زمان دستیابی به اهداف مورد نظر انجام می‌دهیم.

دهقان با اشاره به حضور هواپیماهای جنگنده روسی در همدان و استفاده روس‌ها از امکانات پایگاه هوایی همدان گفت: آنچه که امروز در پذیرش هواپیماهای روسی در همدان انجام می‌شود در راستای همکاری‌های متقابل ایران و روسیه جهت مورد هدف قرار دادن تجهیزات و تجمعات در جریان‌های تروریستی است و این موضوع نیز بنا بر درخواست سوریه انجام می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه اوج همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه و سوریه در اجلاس سه‌جانبه‌ای که میان وزرای دفاع سه کشور در تهران انجام شد برنامه‌ریزی گردید، خاطرنشان کرد: امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان به نقطه نهایی هدف که چیزی جز از بین بردن توانمندی‌ها و ریشه‌کن کردن توان تروریستی نیست دست یابیم.

وزیر دفاع در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در راستای همکاری‌های استراتژیک با روسیه امکان گسترش این همکاری‌ها به پایگاه‌های نظامی دیگر در داخل کشور وجود دارد؟ با تاکید بر اینکه ایران به هیچ عنوان پایگاه هوایی در اختیار روس‌ها قرار نداده است، تصریح کرد: فعلا استفاده از پایگاه‌های دیگر در برنامه نیست اما اگر شرایط عملیاتی اقتضا کند بررسی و تصمیم‌گیری‌های لازم انجام خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا استفاده روسیه از پایگاه همدان برای مدت مشخصی انجام می شود؟ تاکید کرد که تا هر زمان که لازم باشد این اتفاق می‌افتد.

دهقان در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این که آیا بر اساس گفته برخی، روسیه صرفا جهت سوخت‌گیری هواپیماهای جنگی خود از فرودگاه همدان استفاده می‌کند؟ خاطرنشان کرد: ممکن است براساس نیاز برخی از تعمیرات جزیی و حتی تسلیح هواپیماها نیز انجام شود. این هواپیماها از فرودگاه همدان نشست و برخاست می‌کنند اما به این معنی که پایگاه هوایی داشته باشند مستقر نیستند.

وزیر دفاع در پاسخ به پرسشی مبنی بر اعتراض برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حضور هواپیماهای روسی در آسمان ایران و استفاده این هواپیماها از امکانات کشور، اظهار کرد: اساسا تصمیم درباره پرواز هواپیماهای روسی تصمیم نظام است و به عنوان همکاری در مبارزه با داعش محسوب می‌شود. همچنین شورای عالی امنیت ملی در این رابطه مصوبه‌ای داشته است.

از طرفی طبق اطلاعیه وزارت اطلاعات در روز شنبه ۳۰ مرداد در اقدامی مشترک از سوی سربازان گمنام امام زمان (عج) و نیروهای قرارگاه نجف سپاه، عناصر متواری داعش شناسایی و دستگیر شدند.

*عذرخواهی شهریوری مرتضوی

دادگاه‌های تجدیدنظر سعید مرتضوی در شهریور ماه سال ۹۵ برگزار شد. سعید مرتضوی دادستان سابق تهران از سوی شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان به ریاست قاضی محمدی‌کشکولی در رابطه با اتهام «معاونت در قتل» (شکایت جدید روح‌الامینی) و «معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع از طریق امر یا ترغیب ماموران مربوطه به تنظیم گزارش خطاب به خود» (بخش نقض شده رای شعبه ۷۶ در دیوان عالی کشور) تبرئه شده بود.

جلسه نخست رسیدگی دادگاه تجدیدنظر به پرونده سعید مرتضوی در ارتباط با حادثه کهریزک، ۹ شهریور ماه در شعبه ۲۲ دادگاه تجدیدنظر استان تهران برگزار و دومین جلسه رسیدگی به پرونده او در ارتباط با حادثه کهریزک صبح یکشنبه ۲۱ شهریورماه در شعبه ۲۲ دادگاه تجدیدنظر استان تهران برگزار شد.

نکته جالب توجه جلسه دوم دادگاه این بود که سعید مرتضوی دادستان سابق تهران با ارائه نامه‌ای به دادگاه رسیدگی‌کننده به پرونده کهریزک از وقایع پیش‌آمده در تیر ماه سال ۸۸ ابراز شرمندگی کرد. عذرخواهی شهریوری مرتضوی مخالفان و موافقان فراوانی داشت و از نکات مهم دادگاه‌های او به حساب می‌آمد. در بخشی از نامه مرتضوی آمده بود: «برخورد بسیار شایسته از طرف خانواده‌های آسیب‌دیده قابل تقدیر و سپاس است لذا در همین رابطه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز به خاطر این متانت و بردباری و پیگیری از درون نظام و دست رد زدن به مداخله بیگانگان آنان را مورد تفقد قرار دادند؛ بنابراین مجددا مراتب ادب و احترام و تجلیل خود را از مقام شامخ این خانواده‌های بزرگوار اعلام می‌نمایم. در رابطه با واقعه خونبار تیرماه ٨٨ که متعاقب فتنه بزرگ و توطئه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری به وقوع پیوست رهبری معظم انقلاب به خاطر عمق فاجعه از آن به جنایت تعبیر فرمودند. به عنوان دادستان وقت عمیقا ابراز تأسف و اعتذار می‌نمایم و از مقام شهیدان مظلوم این حادثه جوادی‌فر، روح‌الامینی و کامرانی، طلب پوزش نموده و علو درجات آنها را از خداوند بزرگ مسئلت می‌نمایم.»

*مهر؛ تغییرات کابینه

دوشنبه ۵ مهر بود که رهبر انقلاب با اشاره به برخی سوءبرداشت‌ها از سخنانشان درباره نهی محمود احمدی‌نژاد از حضور در انتخابات گفتند: «یک نفری، یک آقایی آمده پیش من، من هم به ملاحظه‌ی صلاح حال خود آن شخص و صلاح حال کشور به ایشان گفتم که شما در فلان قضیه شرکت نکنید. نگفتیم هم شرکت نکنید، گفتیم صلاح نمی‌دانیم ما شما شرکت کنید. این را گفتیم. خب یک چیز عادی است. انسان بایستی آن چیزی را که می‌بیند و می‌فهمد و فکر می‌کند که به نفع برادر مؤمن‌اش است باید به او بگوید دیگر. ما هم اوضاع کشور را خب، غالباً بیشتر از اغلب افراد آشنا هستیم. آدم‌ها هم، بخصوص آدم‌هایی که صدها جلسه با ما نشستند و برخاستند بیشتر و بهتر از دیگران می‌شناسیم. با ملاحظه‌ی حال مخاطب و اوضاع کشور به یک آقایی انسان توصیه می‌کند که آقا شما اگر توی این مقوله وارد شدید این دو قطبی در کشور ایجاد می‌شود. دو قطبی در کشور مضرّ است به حال کشور. من صلاح نمی‌دانم شما وارد بشوید. بله، این چیز خیلی مهمی که نیست. این یک چیز خیلی طبیعی است، خیلی ساده است. بله، ما این توصیه را به یکی از آقایان، به یکی از برادران کردیم. خب حالا این مایه‌ی اختلاف بشود بین برادران مؤمن، یکی بگوید فلانی گفته، یکی بگوید نگفته، یکی بگوید چرا پشت بلندگو نگفته؟ خب حالا این هم پشت بلندگو»

پس از این صحبت‌ها، محمود احمدی‌نژاد با ارسال نامه‌ای به مقام معظم رهبری اعلام کرد که در عمل به منویات معظم‌له، برنامه‌ای برای حضور در عرصه رقابت‌های انتخاباتی سال آینده ندارد تا مشخص شود مخاطب بیانات رهبر انقلاب او بوده است.

عصر سه‌شنبه ۲۷ مهر ۹۵ یک منبع آگاه در دولت در گفت‌وگو با ایسنا، خبر استعفای وزرای فرهنگ‌وارشاد اسلامی، آموزش‌وپرورش و ورزش‌وجوانان را در راستای ترمیم کابینه یازدهم تایید کرد. فردای آن روز وزرای سه وزارتخانه مذکور طی نامه‌های جداگانه آمادگی و همراهی خود را در جهت ترمیم و تقویت کابینه اعلام کردند که مورد موافقت رئیس‌جمهور قرار گرفت تا مهر ۹۵ به عنوان فصل تغییر کابینه دولت یازدهم نام بگیرد.

عصر چهارشنبه ۲۸ مهر با احکام جداگانه رئیس‌جمهور، سیدمحمد بطحایی به عنوان سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش، سیدعباس صالحی به عنوان سرپرست وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی و سیدنصرالله سجادی به عنوان سرپرست وزارت ورزش‌وجوانان منصوب شدند. روحانی همچنین در این احکام از تلاش‌ها و خدمات علی‌اصغر فانی، علی جنتی و محمود گودرزی در زمان تصدی مسئولیت این سه وزارتخانه تقدیر کرد.

در روزهای آینده فخرالدین احمدی‌دانش‌آشتیانی (وزارت آموزش‌وپرورش)، سیدرضا صالحی‌امیری (وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامی) و مسعود سلطانی‌فر (وزارت ورزش‌وجوانان) با معرفی به مجلس و گرفتن رای اعتماد از نمایندگان مردم به عنوان وزرای جدید این سه وزارتخانه انتخاب شدند.

*آبان و صحبت‌های صریح روحانی درباره رسانه‌ها

روز شنبه ۱۵ آبان ۹۵ بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات با سخنرانی و بازدید رئیس‌جمهور آغاز به کار کرد. در یک هفته برگزاری نمایشگاه مطبوعات بسیاری از سیاسیون با حضور در مصلای تهران از غرفه‌های مطبوعات و رسانه‌های کشور بازدید و با خبرنگاران گفت‌وگو کردند.

رئیس جمهور در بخشی از سخنان خود، اظهار کرد: شما اصحاب رسانه و دنیای فرهنگ و هنر می‌توانید برای جامعه امنیت‌آفرین باشید، اما اگر خود اصحاب رسانه امنیت نداشته باشند و دل‌نگران امنیت خود، راه خود، شغل و قلم خود باشند چگونه می‌توانند امنیت بیافرینند؟

روحانی خاطرنشان کرد: از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته است؟ نشکنیم قلم‌ها را به بهانه‌های واهی، نبندیم دهان‌ها را با بهانه‌های غیراساسی. بگذاریم در این جامعه آزادی باشد و بگذاریم آزادی مسئولانه باشد. امنیت امروز برای ما اصل است اما فکر نکنید تنها با تفنگ امنیت ساخته و یا حفظ می‌شود که تفنگ هم به جای خود لازم است. اما قلم چه؟ اما بیان؟ و اما فرهنگ؟

وی با اشاره به «ضرورت وجود فضای مجازی»، گفت: نمی‌توان گفت فضای مجازی را نمی‌خواهیم، ما چه‌کاره هستیم که بگوییم فضای مجازی را می‌خواهیم یا خیر. مثل این‌که یادمان رفته است صاحب اصلی کشور مردم هستند، مثل این‌که اصل ششم قانون اساسی را فراموش کرده‌ایم، مثل این‌که یادمان رفته همه چیز از صندوق رأی بیرون می‌آید و مردم صاحب اصلی نظام مردم‌سالاری دینی هستند.

رئیس دولت یازدهم همچنین تصریح کرد: رانت اطلاعاتی را کنار بگذاریم. چطور از یک پرونده‌ای، یک روزنامه‌ای زودتر از رئیس آن قوه خبر دارد؟ رانت اطلاعاتی برای جامعه ما بلاست. البته مردم خوب می‌فهمند و خوشحالم که مردم پاسخ درستی می‌دهند. آن‌ها متوجه امور هستند.

روحانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: دولت در برابر مطبوعات و رسانه‌ها وظایفی دارد که باید انجام دهد. دو کار مهم را در دستور دارد. نظام رسانه‌ای که مانند نظام پزشکی مهم است که در حال آماده شدن است تا به مجلس برود. بسیاری از تخلفات را آن‌جا می‌توان رسیدگی کرد. قانون مطبوعات تغییراتی لازم دارد که مشغول بررسی در دولت هستیم و در صورتی که تکمیل کنیم به مجلس می‌فرستیم و این قدم مهمی است. در زمینه یارانه هم اگر کمی عقب هستیم همین امروز بعد از اینجا به سازمان برنامه و بودجه دستور می‌دهم که بتوانیم امسال یارانه مطبوعات را جبران کنیم.

همچنین رزمایش الی‌بیت‌المقدس در ۱۴ استان کشور و طی دو روز در آبان ۹۵ برگزار شد. رزمایش گردان‌های بیت‌المقدس و کوثر در سراسر کشور و در ۱۴ استان با رمز لبیک یا رسول‌الله (ص) و با فرماندهی قرارگاه امام هادی (ع) برگزار شد. هدف از برگزاری این رزمایش نمایش قدرت و اقتدار، حضور مردم و بسیجیان در دفاع از حریم ولایت، آمادگی برای اجرای رزم عنوان شد.

*آذر؛ نقدی رفت، غیب‌پرور آمد

صبح چهارشنبه ۳ آذر ۹۵، آیت‌الله سیدعبدالکریم موسوی‌اردبیلی، مرجع تقلید و عالم روحانی دار فانی را وداع گفت. وی که به علت مشکل قلبی و ریوی در بیمارستانی در تهران بستری شده بود در سن ۹۱ سالگی دارفانی را وداع گفت.

مرحوم موسوی‌اردبیلی از اعضای شورای انقلاب بود که ابتدا دادستانی کل کشور و پس از آیت‌الله بهشتی با حکم امام (ره) تا سال ۶۸ ریاست دیوان عالی کشور (قوه قضاییه) را به عهده داشت و از مراجع شیعه به حساب می‌آمد. مقامات کشوری و لشکری از جمله رهبر معظم انقلاب و روسای قوا در پیام‌هایی درگذشت این عالم ربانی را تسلیت گفتند و رئیس‌جمهور دو روز عزای عمومی اعلام کرد. مراسم تشییع پیکر آیت‌الله موسوی‌اردبیلی هم با حضور مقامات از جمله روسای قوا و جمع کثیری از مردم در قم برگزار شد.

در روز چهارشنبه ۱۷ آذر ۹۵، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا با صدور حکمی سردار سرتیپ پاسدار غلامحسین غیب‌پرور را به سمت «رئیس سازمان بسیج و جانشین فرمانده کل سپاه در امور بسیج» به جای سردار محمدرضا نقدی منصوب کردند. در بخشی از حکم رهبر معظم انقلاب آمده بود: «نظر به انتصاب سردار سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی در سمت معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بنا به پیشنهاد فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تعهد و شایستگی و تجارب ارزنده، شما را به سمت رئیس سازمان بسیج و جانشین فرمانده کل سپاه در امور بسیج منصوب می‌کنم.

ارتقای حضور سازمان‌یافته‌تر مردم (بویژه جوانان عزیز) و اعتلای بسیج در عرصه‌های مورد نیاز انقلاب اسلامی (مثل علم، فرهنگ، دفاع و خدمات‌رسانی)، ایجاد و ساماندهی مجموعه‌های اندیشه‌ورز و رصدگر در تمام سطوح به خصوص در ستاد بسیج برای راهبردنگاری و رصد فعالیت‌ها و جلوگیری از نفوذ دشمن، ایجاد سازوکار قطعی برای تقویت هم‌افزایی اقشار و همکاری و هماهنگی با دستگاه‌های ذی‌ربط، مورد انتظار است.

از زحمات و تلاش‌های موثر و مخلصانه‌ی سردار سرتیپ بسیجی محمدرضا نقدی در دوره تصدی این مسئولیت تشکر و قدردانی می‌کنم.»

سردار غیب‌پرور پیش از این، فرمانده قرارگاه امام حسین (ع) بود. غیب‌پرور پیش از آن نیز حدود ۱۱ سال فرماندهی سپاه فجر استان فارس و قبل از آن معاونت آموزش نیروی زمینی سپاه را به عهده داشت. سردار محمدرضا نقدی که جای خود را به غیب‌پرور داد از مهر ۸۸ به مدت هفت سال ریاست سازمان بسیج را به عهده داشت.

*دی؛ وداع تلخ، بدرقه باشکوه

شامگاه یک‌شنبه ۱۹ دی ۹۵ بود که خبری کل ایران و جهان را تحت تاثیر قرار داد و در شوک فرو برد. آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی عصر یک‌شنبه بر اثر عارضه قلبی به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شد. با تلاش پزشکان عملیات احیای قلب موفقیت‌آمیز نبود و آیت‌الله ۸۳ ساله درگذشت. فوت مردی که از استوانه‌های نظام جمهوری اسلامی به حساب می‌آمد بسیاری را غمگین، عده‌ای را مبهوت و برخی را نگران کرد. هاشمی از آن دست سیاستمدارانی بود که در میان تممی گروه‌ها علاوه بر دشمنان سرسخت، حامیان پروپاقرصی هم داشت. در فقدان هاشمی بسیاری از سیاستمداران اشک ریختند و نبود او را ضایعه‌ای عنوان کردند که به این راحتی جای خالی‌اش پر نخواهد شد.

تمامی مقامات کشوری و لشکری از جمله رهبر معظم انقلاب و روسای سه قوه و بسیاری از سران جهان این ضایعه را به مردم ایران و خانواده هاشمی تسلیت گفتند. هیات دولت سه روز عزای عمومی و روز دفن هاشمی (سه‌شنبه) را تعطیل اعلام کرد. بسیاری از مردم به جماران که محل نگهداری پیکر هاشمی بود شتافتند تا با یار دیرین امام (ره) و رهبری وداع کنند. صبح سه‌شنبه ۲۱ دی مقام معظم رهبری با حضور جمع کثیری از مردم و مسئولین در دانشگاه تهران بر پیکر هاشمی نماز اقامه کردند و مراسم تشییع پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور میلیونی مردم در خیابان انقلاب تهران برگزار شد و سرانجام ظهر همان روز پیکر هاشمی با بدرقه باشکوه مردم در مرقد مطهر امام راحل در کنار پیر مرادش آرام گرفت.

در روز دوشنبه ۲۷ دی ۹۵ هم یک دستگاه کوآدکوپتر که در منطقه پرواز ممنوع تهران پرواز می‌کرد توسط ضدهوایی پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء مورد اصابت قرار گرفت.

علی‌اصغر ناصربخت، معاون سیاسی انتظامی فرمانداری تهران با اعلام این خبر اظهار کرد: پس از رویت این ریزپرنده، پدافند هوایی بیت و دانشگاه به سمت این شیء شلیک کردند و نهایتا پدافند هوایی دانشگاه این ریزپرنده را ساقط کرد.

*جنجال احمدی‌نژادی‌ها در بهمن

در روز شنبه ۲۳ بهمن ۹۵ محمود احمدی‌نژاد با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن رد برخی شایعات درباره حمایت وی از یک کاندیدای خاص اعلام کرد: اینجانب عضو هیچ جناح، حزب و گروهی نیستم و از هیچ فرد یا جناح، حزب و گروهی در انتخابات حمایت نکرده و نخواهم کرد.

درست یک هفته بعد یعنی شنبه ۳۰ بهمن ۹۵ حمید بقایی معاون اجرایی احمدی‌نژاد و یار غار او در اطلاعیه‌ای برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی کرد. بسیاری از تحلیلگران بقایی را کاندیدای احمدی‌نژاد دانستند اما با توجه به اطلاعیه احمدی‌نژاد این مساله تایید نمی‌شد تا اینکه محمود احمدی‌نژاد در ۲۹ اسفند ۹۵ برخلاف بیانیه قبلی خود از کاندیداتوری بقایی حمایت کرد. در طول این مدت هم مثلث احمدی‌نژاد، بقایی و مشایی با حضور در فضای مجازی و پخش فیلم و بیانیه‌هایی به فضاسازی و جنجال‌های معمول به سبک خود پرداختند تا فضای انتخاباتی را پیش از موعد در دست بگیرند.

*اسفند انتخاباتی

در روز شنبه ۷ اسفند ۹۵ همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات ۱۳۹۶، در سالن اجتماعات وزارت کشور برگزار شد و سخنرانان و شرکت‌کنندگان در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات ۹۶ بر لزوم صیانت از آرای مردم و برقراری امنیت و پرهیز از شایعات و بداخلاقی‌ها تاکید کردند.

در این همایش، رئیس‌جمهور، رئیس مجلس شورای اسلامی، معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر کشور، رئیس ستاد انتخابات، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور، مدیرکل انتخابات وزارت کشور و فرمانده نیروی انتظامی صحبت‌هایی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای شهر و روستای ۹۶ مطرح کردند و از اقدامات صورت گرفته و تمهیدات پیش‌بینی شده در این زمینه سخن گفتند.

همچنین ثبت‌نام از کاندیداهای حضور در انتخابات پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا از روز دوشنبه ۳۰ اسفند ۹۵ آغاز شد و تا ۶ فروردین ۹۶ ادامه داشت.

انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا روز جمعه ۲۹ اردیبهشت ۹۶ برگزار خواهد شد که احتمالا مهم‌ترین اتفاق سیاسی سال ۹۶ خواهد بود.

29213

 

انتخابات اسلامی انقلاب عنوان روسیه آیت‌الله برگزار وزارت همدان پایگاه سردار تهران هوایی اقتصاد اعلام استان همچنین همکاری هاشمی ریاست احمدی‌نژاد امنیت اقدام درباره مرتضوی شورای بسیاری استفاده نیروهای معاون خبرگان گفتند فرمانده هواپیماهای اسفند رهبری مسائل اینکه مقاومتی رئیس‌جمهور مطبوعات سه‌شنبه دادگاه خامنه‌ای پرواز روحانی غیب‌پرور مرداد منطقه سرلشکر ایجاد جنگنده‌های برگزاری فرماندهی اظهار باقری اشاره زمینه سوریه نظامی محمود عملیات منصوب هستیم می‌کنم کاندیدای قرارگاه بسیجی فیروزآبادی نمایندگان رئیسه روس‌ها مستقل مجازی انتخاباتی قانون امروز خاطرنشان تاکید بقایی پرسشی وزرای حادثه بگوید ریاست‌جمهوری پایان البته اساسی کابینه همکاری‌های ابتدا استقرار تجدیدنظر رابطه موضوع اطلاعیه محمدرضا اردیبهشت آن‌ها باشند راستای دادستان می‌نمایم هواپیماها پرونده کهریزک آمادگی رسیدگی وزارتخانه می‌آمد ورزش‌وجوانان ممنوع رسانه‌ها بیشتر نکنید گروهی مبارزه نامه‌ای هم‌چنین دهقان دفاعی اطلاعات پاسداران مسئولیت دوشنبه آموزش‌وپرورش فرهنگ‌وارشاد جانشین یازدهم پنجمین سرتیپ دانستند فرهنگی دانشگاه مسئولان پدافند چهارشنبه مقامات رای‌گیری مرحله موسوی‌اردبیلی انتخابیه مانده افزودند خواندند خانواده‌های شهیدان شوراهای درگذشت علی لاریجانی عذرخواهی همایش فرصت‌ها دشمنان انتظامی عمومی تهدیدهای حمایت رزمایش روسای هاشمی‌شاهرودی اصولگرا این‌که دستور بگذاریم جامعه لاریجانی معاونت بهارستان اصلاح‌طلب سرپرست تکلیف سرانجام شایعات اطلاعیه‌ای روح‌الامینی تایید بازدید اصحاب سیاسی احکام رسانه جداگانه ریزپرنده تقدیر مجریان تنظیم گزارش دیوان نمایشگاه تقویت فرهنگ روستا علی‌اصغر ابراز سراسری ارتباط کاندیداتوری یک‌شنبه اوضاع یادمان می‌کند کشوری تسلیت لشکری مخاطب توصیه آینده گفت‌وگو اطلاعاتی بلندگو برادران مراسم انسان بهانه‌های بدرقه باشکوه یارانه ساخته نیروی آقایی تشییع آزادی گفتیم کثیری ملاحظه‌ی ترمیم دوربرد پیش‌بینی صندوق می‌توانستند حوزه‌های نداده دهمین همراه گرفته دستگاه‌های ادامه برنامه‌ریزی باقی‌مانده ارائه اصفهان ثبت‌نام کاندیداهای اعضای مسعود مجددا یافتند بنابراین منتخب کرسی‌های دستیابی می‌توان گرفتن تهدیدها امیدها تأکید مقاومتی؛ بزرگوار درآمد داخلی مناسبت بخصوص معنای مقابل بیکاری اقتصادی می‌دهد مشکلات اجتماعی همچون آسیب‌پذیری مسئله کارهای کارها سیدمحمود امینی راهبردی اختیار علاوه ریشه‌کن طبیعی پایگاهی خارجی کرده‌اند تکمیل مهم‌ترین هرگونه امکانات تروریستی فرودگاه تصمیم شهریوری دادگاه‌های اتفاق بررسی پایگاه‌های دارد؟ تصریح برنامه شده‌اند نابود خدمات شایسته تجارب ارزنده محمدحسین پاسدار نایب‌رئیس براساس کارپرداز تغییر خاتم‌الانبیاء تلاش‌های اهدافی النصره دیرالزور مخالفان سیاسیون زیادی قدردانی برادر مشترک جنجال شهریور