برگزیده ها

مازندمجلس: مردم ترکیه فردا برای قبول و یا رد همه پرسی تغییر 18 ماده قانون اساسی برای گذر از نظام پارلمانی به ریاستی، به پای صندوق های رای می روند.

مازندمجلس: تبلیغات رسانه ای این انتخابات دیشب پایان یافت و تبلیغات میدانی نیز عصر امروز به پایان رسید و هر دو طرف موافقان و مخالفان این تغییرات در یک هفته گذشته، تلاش خود را برای ترغیب مردم برای رای به این انتخابات در قالب رای 'آری' و 'نه' به کار بستند.

به گزارش نامه نیوز امروز عصر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز در آخرین گردهمایی قبل از برگزاری همه پرسی تغییر قانون اساسی در میان هواداران خود سخنرانی کرد.

وی در این سخنرانی گفت که تغییر در قانون اساسی، ترکیه را از نظامی پارلمانی به سمت نظامی که رئیس جمهوری در آن از قدرت زیادی برخوردار است، تبدیل می کند و این تغییرات موجب قوی تر شدن ترکیه خواهد شد.

مخالفان این تغییرات همواره اعلام کرده اند که تغییرات پیشنهاد شده در اصلاحیه قانون اساسی ترکیه موجب تمرکز قدرت در دست یک نفر خواهد شد.

اردوغان همچنین قبل از ظهر امروز شنبه در سخنرانی انتخاباتی در منطقه توزلای استانبول اظهار کرد: همه کسانی که رای 'آری' و 'نه' به همه پرسی می دهند، برادران ما هستند ولی برابر دانستن رای دهندگان 'آری' و 'نه' به همه پرسی پس از این همه تلاش و مبارزه ممکن نیست.

وی تاکید کرد: با احترام می پذیریم که رای 'نه' هم وجود دارد و باید وجود داشته باشد، چرا که این امر نشان دهنده دموکراسی است، اما این به معنای قرار گرفتن همه در یک جایگاه نیست.
وی برابر دانستن رای 'آری' و 'نه' به همه پرسی را غیرممکن دانست و اضافه کرد: این ملت فردا جشن خود را برگزار خواهد کرد.

وی اظهار کرد: مردم ترکیه فردا به پای صندوق های همه پرسی تغییرات قانون اساسی می روند و فردا روز بزرگی در راه مبارزه با تروریسم در این کشور خواهد بود.

اردوغان خواستار حضور مردم در انتخابات همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه شد و افزود: ما با رای 'آری' این رویداد را به جشن بزرگی تبدیل می کنیم.

وی بیان کرد: گروه‌‎های حامی رای 'نه' در همه پرسی اصلاحات قانون اساسی٬ تاکنون درختی برای ترکیه نکاشته و سنگی روی سنگ نگذاشته اند.

انتخابات همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه که از دو هفته پیش در برخی کشورهای خارجی آغاز شده بود، روز یکشنبه این هفته به پایان رسید و بنا به اعلام شورای عالی انتخابات ترکیه در کشورهای خارجی حدود 1.5 میلیون شهروند ترکیه به پای صندوق های رای رفتند.

فرآیند رای گیری همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه در خارج از کشور 9 آوریل(20 فروردین) به پایان رسید و از 2 میلیون و 927 هزار نفر تبعه ترکیه واجد شرایط رای دادن در خارج از این کشور نزدیک 50 درصد واجدان در 120 مکان تعیین شده در 57 کشور جهان رای خود را به صندوق انداختند.

همه پرسی اصلاح 18 ماده قانون اساسی ترکیه برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی در داخل خاک ترکیه نیز در تاریخ 16 آوریل سال جاری میلادی (فردا 27 فروردین ماه) برگزار می شود.
همچنین برای برگزاری این انتخابات، 164 هزار صندوق رای در داخل ترکیه پیش بینی شده و علاوه بر این، در 57 کشور نیز برای اخذ آرای اتباع ترکیه در خارج از کشور برنامه ریزی شده که رای گیری از آنها در 120 نمایندگی سیاسی و در 32 واحد گمرکی انجام شد.

شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که برای شرکت در همه پرسی تغییرات قانون اساسی، 55 میلیون و 319 هزار نفر در ترکیه به پای صندوق های رای می روند.
ترکیه قانون تغییرات اساسی انتخابات صندوق پایان سخنرانی میلیون اعلام اردوغان برگزار امروز فروردین شورای مبارزه بزرگی کشورهای آوریل دانستن خارجی نظامی برگزاری جمهوری مخالفان تبلیغات تغییر پارلمانی اظهار همچنین تبدیل برابر