برگزیده ها

مازندمجلس: معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مخالف بیمه خبرنگاران مطبوعات و رسانه ها توسط دولت هستم چون این مساله به استقلال و دانش حرفه ای آنان صدمه می زند.

مازندمجلس: «حسین انتظامی» شامگاه شنبه در نشست مدیران و سردبیران روزنامه ها و خبرگزاری های استان خوزستان در سرسرای اداری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان افزود: تامین اعتبار بیمه خبرنگاران رسانه‌ها را باید تشکل های صنفی و رسانه ای که در آن فعالیت حرفه ای می کنند انجام دهند.

به گزارش نامه نیوز وی گفت: خانه مطبوعات استان به دلیل جایگاه قانونی که دارد می تواند برای رفع مشکل بیمه خبرنگاران ورود کند و آن را به سرانجام برساند.

انتظامی در عین حال تصریح کرد: از رسانه هایی که همکاران و خبرنگاران خود را بیمه کنند حمایت می کنیم.

در چهار سال اخیر هیچ مجوز رسانه ای به بخش دولتی و عمومی داده نشد

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در چهار سال اخیر هیچ مجوزی برای انتشار نشریه و خبرگزاری به بخش دولتی و عمومی صادر نشده است.

انتظامی گفت: در این ارتباط یکی از سیاست‌هایی که دنبال شد عقب نشینی به نفع بخش خصوصی و غیردولتی بود چون استدلال ما این بود که ظرفیت های خوبی در بخش خصوصی برای انتشار نشریه وجود دارد.

وی گفت: در دولت یازدهم، نگاه ما نظارت و حمایت از رسانه‌ها بود و تلاش شد در حوزه تصدی گری و حتی تصمیم گیری ورود نکنیم.

انتظامی در ادامه گفت: معاونت مطبوعاتی از نشریه های تخصصی و حرفه ای در حوزه های مختلف حمایت می کند.

 صدور کارت خبرنگاری وظیفه دولت نیست

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص دغدغه مدیران رسانه‌های استان برای صدور کارت معتبر خبرنگاری گفت: صدور کارت خبرنگاری وظیفه دولت نیست و نباید در این حوزه ورود کند.

انتظامی گفت: بنگاه های مطبوعاتی و تشکل های حرفه ای رسانه‌ای صلاحیت صدور کارت خبرنگاری را دارند.

وی ضرورت تعامل رسانه ها و خبرنگاران را با خانه مطبوعات را یادآور شد و افزود: هرچه حضور و تعامل خبرنگاران با خانه مطبوعات بیشتر باشد قدرت خانه های مطبوعات افزایش پیدا می‌کند.
انتظامی گفت: خانه مطبوعات به عنوان خانه خبرنگاران و رسانه‌ها، اختیارات خوبی دارد و می تواند بسیاری از مشکلات و دغدغه های خبرنگاران را مرتفع کند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، شفافیت را یکی از سیاست‌های دنبال شده در بخش فرهنگی و رسانه ای در سال های اخیر بیان کرد و گفت: اعتقاد داریم رفتار و عمل شفاف و دسترسی آزاد مردم به اطلاعات منجر به کاهش هزینه‌های نظارتی خواهد شد؛ مردم با مکانیزم هایی باید بتوانند نظارت کنند.

 کاهش مخاطبان رسانه های مکتوب با ظهور رسانه های مجازی

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کاهش شمار مخاطبان رسانه های مکتوب و نوشتاری را با ظهور رسانه های مجازی امری طبیعی است بیان کرد: این موضوع مختص ایران نیست و یک روند جهانی است که بیشتر با کاهش تیراژ روزنامه‌ها خودنمایی کرده است.

وی گفت: رسانه های همگانی و سنتی مثل رادیو و تلویزیون و مطبوعات باید بتوانند فراورده‌های تخصصی تولید کنند تا مخاطبان خود را از دست ندهند.

انتظامی افزود: رسانه های بومی و محلی که مسایل و مشکلات خاص همان منطقه را منعکس و منتشر می کنند نیز می توانند تا حدودی زیادی مخاطب جذب کنند و در مقایسه با رسانه سراسری با تهدید کمتری مواجه هستند.

وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رسانه‌های و نشریه های محلی و بومی و همچنین مجلات تخصصی حمایت می کند و یارانه ای با ضریب مشخص به این رسانه ها پرداخت خواهد کرد.

وی گفت: رسانه های مکتوب با توجه به گسترش رسانه های مجازی کم رنگ می شوند ولی از پا نمی افتند و نابود نمی شوند.

در این نشست مدیران مطبوعات و رسانه ها و پایگاه‌های مجازی مشکلات خود را مطرح کردند.
ضرورت آموزش های حرفه ای، بیمه خبرنگاران، حمایت دولت از رسانه های خوزستان که در شرایط سخت کار می کنند، صدور مجوز برای رسانه های مجازی و برخورد با رسانه های مجازی فاقد مجوز ، ارائه تسهیلات به خبرنگاران ، حمایت از رسانه های مستقل که وابستگی حزبی و جناحی ندارند، کمبود و گرانی کاغذ از مهمترین مشکلات مطرح شده در این نشست بود.

در این نشست یاد و خاطره مرحومه عفت فتحی از فعالان رسانه خوزستان که سال گذشته دار فانی را وداع گفت، گرامی داشته شد.
رسانه خبرنگاران مطبوعات انتظامی مطبوعاتی ارشاد فرهنگ حمایت اسلامی مجازی رسانی مشکلات خبرنگاری نشریه اطلاع خوزستان استان مخاطبان مکتوب مدیران تخصصی افزود رسانه‌ها بیشتر تعامل خبرگزاری عمومی دولتی ضرورت بتوانند دغدغه نظارت خصوصی دنبال تواند معاون انتشار وظیفه رسانه‌های