برگزیده ها

مازندمجلس: اصولگرایان این روزها در فضای سیاست معلق هستند؛ نه می‌توانند ادعای برنامه برای پیروزی درانتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ را داشته باشند و نه اینکه جسارت آن را دارند تا شکست زودهنگام را بپذیرند.

مازندمجلس: شوک‌های بزرگی به این جریان پس از انتخابات ۹۲ وارد شد و برخی از آنها تازه به یادآوردند احمدی‌نژاد عامل بسیاری از انشقاق‌های جریان اصولگرایی بوده است و از سویی وحدت و اتفاق نظر جریان اصلاحات و اعتدال روح آنان را می‌آزرد. شاید تصور می‌کردند این اختلافات و چندشاخه شدن آنها در زمان فعالیت برای انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم، محو خواهد شد که باز پیش‌بینی اشتباهی کردند و بر شدت این اختلافات افزوده شد، به‌ویژه پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد در کمال حیرت اصولگرایان به وزارت کشور آمد و برای انتخابات ثبت‌نام کرد.

انتخابات ۹۶ برای اصولگرایان بدیمن است، چنان‌که نه‌تنها راهکارهای جدید آنها برای وحدت نتیجه عکس داشت، بلکه بر شدت این اختلافات افزود. تشتت آرا میان اصولگرایان نتیجه انتخابات ۹۶ را مشخص کرد که جز شکست آنها نیست و مربع حضور مستقل ۴ ضلع جریان اصولگرا مهر تاییدی بر عدم موفقیت آنهاست. در ادامه به بررسی وضعیت ۴ ضلع موردنظر پرداخته شده است.

 شوک ضلع اول بزرگ بود

چندی پیش بود که اصولگرایان برای ترمیم شکاف‌های خود تصمیم گرفتند مجموعه‌ای را تحت‌عنوان «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» که به جمنا معروف است، سازماندهی کنند و تاکید داشتند از جبهه پایداری عضوگیری نشود. این جبهه تشکیل شد، اما نتیجه آن افزایش دلخوری‌ها بود. روند طی‌شده در جمنا چنان ناموفق بود که قرار شد اعضای زیادی از آن برای انتخابات ثبت‌نام کنند تا در نهایت به‌نفع رئیسی کنار بروند که این مدل هم موفق نبود و زمانی طعم تلخ شکست را بیش از همیشه چشیدند که رئیسی که قرار بود کاندیدای نهایی آنان باشد، اعلام استقلال کرد و در بیانیه‌ای که پس از ثبت‌نام صادر کرد، اصلا اشاره‌ای به جمنا نکرد، بلکه تاکید داشت فارغ از گروه‌بندی‌های سیاسی رایج و صرفا با تاکید بر رعایت قانون، اخلاق، انصاف و.. در رقابت انتخاباتی خواهد بود. این اظهارات به‌معنای شکست درون‌گروهی اصولگرایان بود. بنابراین یک ضلع مربع اصولگرایی را باید رئیسی دانست.

 ضلع دوم اسیر پیش‌بینی غلط شد

ضلع دیگر این چهارضلعی قالیباف بود که در رای‌گیری جمنا برای تعیین کاندیدای نهایی پایین‌تر از جلیلی ایستاد و اعلام استقلال کرد. در همان روزها نشریه منتسب به شهردار تهران چنین به انتقاد از جمنا پرداخت:«تجربیات انباشته اصولگرایی در انتخابات مختلف و آثار منفی برخی سهم‌خواهی‌ها پشتوانه این سازوکار بوده و در نتیجه عقل جمعی را جایگزین تعصبات و فشارهای حزبی کرده است.» در نهایت قالیباف هم مستقل آمد. او ماه‌ها پیش از انتخابات برای خود جایگاه والایی در بین اصولگرایان پیش‌بینی کرده بود. البته مواضع و عملکرد او سبب انتقادات زیادی شد، اما او سعی می‌کرد هر طیفی را به‌نوعی راضی نگه دارد. در روز آخر بر خلاف کاندیداهای باتجربه که سعی کردند بی‌حاشیه به محل ثبت‌نام بروند، او جمعیتی را با خود همراه کرده بود تا نشان دهد تنها نیست، اما بر بسیاری پوشیده نیست راه افتادن با یاران و لبخند مصنوعی بر لب آوردن نشانی از اعتماد به نفس وامیدواری ندارد. حتی تجمعی هم که گفته شد یاران قالیباف در شب قبل ثبت‌نام داشتند نتوانست کمکی به این ضلع مربع بکند. از همین رو بود که آقای شهردار پس از ثبت‌نام به دولت مستقر حمله کرد.

 احترام ضلع سوم نگه داشته نشد

حزب موتلفه بیش از احزاب دیگر دارای سابقه است و فعالیت تشکیلاتی اعضای این حزب هم مورد تایید بود. موتلفه تصمیم گرفت با کاندیدای واحد در انتخابات حضور پیدا کند. بنابراین میرسلیم را معرفی کرد و به‌عنوان نماینده این حزب در جمنا حضور یافت، اما زمانی که قرار شد ۱۰کاندیدا معرفی شوند، نامی از میرسلیم درمیان‌ نبود و نوای جدایی او از این تشکیلات انتخاباتی به گوش رسید. وی در پاسخ به این پرسش که آیا موتلفه میثاق‌نامه جمنا را امضا می‌کند، اظهار کرد: ما در موتلفه سابقه‌مان بیشتر از جمنا است و ائتلاف‌نامه را از قبل برای موتلفه امضا کرده‌ایم. بنابراین میرسلیم هم که نماینده حزبی بود که روزی عسگراولادی در آن تصمیم‌گیر کل جریان اصولگرایی بود، از جمنا خداحافظی کرد.

 شلیک ضلع چهارم به اعتبار اصولگرایان

در نهایت احمدی‌نژاد است که سه ضلع دیگر در ظاهر نشان دادند رغبتی به حضور او ندارند و او هم به‌خوبی این وضعیت را درک می‌کرد. چندی قبل مقام معظم رهبری او را از شرکت در انتخابات نهی کردند و احمدی‌نژاد هم اعلام کرد به‌خواست ایشان عمل می‌کند، اما در کمال ناباوری به وزارت کشور رفت و کاندیدای ریاست‌جمهوری شد. او تعاملی با سایر اصولگرایان ندارد و تنها جبهه پایداری از او حمایت می‌کند که این تشکل هم دارای وزن تصمیم‌سازی نیست. بنابراین احمدی‌نژاد برخلاف ۳ ضلع دیگر دارای جایگاهی در سازوکار وحدت جمنا نبود و او هم مستقل حضور پیدا کرد که این حضور بر تلخی ساز جدایی زدن سه عضو دیگر از جمنا افزود.
 

انتخابات اصولگرایان ثبت‌نام موتلفه احمدی‌نژاد احمدی جریان نتیجه اصولگرایی بنابراین کاندیدای رئیسی اعلام دارای می‌کند میرسلیم قالیباف نهایت تاکید پیش‌بینی اختلافات مستقل ندارد می‌کرد سازوکار یاران فعالیت جدایی بسیاری نماینده معرفی شهردار ریاست‌جمهوری افزود تصمیم بروند زیادی اعضای پایداری زمانی وضعیت داشتند انتخاباتی استقلال نهایی وزارت