برگزیده ها

مازندمجلس: وزیر نفت ضمن اعلام این خبر که با توسعه هر دو فاز پارس جنوبی یک درصد رشد تولید ناخالص داخلی اتفاق می‌افتد، پاسخی صریح به منتقدان عملکرد وزارت نفت در دولت یازدهم ارائه کرد.

مازندمجلس: وزیر نفت ضمن اعلام این خبر که با توسعه هر دو فاز پارس جنوبی یک درصد رشد تولید ناخالص داخلی اتفاق می‌افتد، پاسخی صریح به منتقدان عملکرد وزارت نفت در دولت یازدهم ارائه کرد.
به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرگزاری ها، بیژن زنگنه در نشست خبری که امشب قبل از افتتاح شش فاز پارس جنوبی که در عسلویه برگزار شد، اظهار کرد: شش فاز پارس جنوبی با ظرفیت ۱۷۰ میلیون متر مکعب گاز ترش و ۱۵۰ میلیون متر مکعب گاز شیرین، در هر فاز نیم میلیون تن اتان، نیم میلیون تن ال پی جی و بین ۳۵ تا ۴۰ هزار بشکه در روز میعانات تولید می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین از لایه نفتی پارس جنوبی برای اولین بار بهره‌برداری می‌شود و چهار طرح پتروشیمی که شامل فاز دوم پتروشیمی کاویان، پتروشیمی مروارید، پتروشیمی تخت جمشید و پتروشیمی انتخاب نیز راه‌اندازی خواهد شد.
وزیر نفت با بیان اینکه تولید پارس جنوبی نسبت به پنج ماه نخست سال ۹۲ به ۴/۲ برابر رسیده است، گفت: با افتتاح شش فاز پارس جنوبی به طور کلی ۱۱ فاز پارس جنوبی در دولت یازدهم به بهره‌برداری رسیده و تولید از این میدان گازی در اسفند ۹۵ و فروردین ۹۶ نسبت به پنج ماه اول سال ۹۲ به ۴/۲ برابر رسیده است و وضعیت ایران در مقایسه با همسایه خارجی در برداشت از میدان مشترک پارس جنوبی متعادل شده است. این یکی از آرزوهای من بود که خدا را شکر به آن رسیدیم.
زنگنه با اشاره به تحریم‌ها اظهار کرد: دو سال و نیم تحریم‌ها در دولت یازدهم سپری شد و فقط چند ماه آن در دولت دهم بود. ما از نظر صادرات نفت، درآمد، دسترسی به بانک، دسترسی به تجهیزات، بی‌پولی و غیره تحت فشار بودیم. اما در اوج تحریم توانستیم به اهداف خود برسیم.
تقدیر زنگنه از کارکنان پارس جنوبی
وی با تاکید بر اینکه پارس جنوبی نماد تمام نمای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است افزود: فرایند بهره‌برداری از پارس جنوبی در سال ۷۶ آغازشد و این عظمت در کمتر از بیست سال آفریده شد. من دست همه کسانی که در همه دولت ها در پارس جنوبی زحمت کشیدند با افتخار می بوسم.
دولت یازدهم آسیبی به هورالعظیم نزد
وزیر نفت در ادامه با تاکید بر اینکه دولت یازدهم آسیبی به هور العظیم نزد گفت: از روزی که وارد نفت شدم سریع اعلام کردم که برنامه ای برای خشکاندن هورالعظیم ندارم. ما اعلام کردیم همانطور که در خلیج فارس در آب کار می کنیم در این جا هم باید در آب کار کنیم.
زنگنه در مورد فلر ها نیز توضیح داد : در عسلویه تعدادی فلر است که ظرف ۱ تا ۲ سال آینده کاملا درست می شود. زمان می برد تا خروجی این فلرها تنظیم شود. در حال حاضر نیز واحدهای قدیمی وضع بهتری پیدا کردند.
وی با اشاره به طرح آماک اظهار کرد: در خوزستان نیز طرح آماک اجرا شد که گازهای اسیدی حدود ۱۰ روز است که حذف شده و برای تولید در پتروشیمی رازی مورد استفاده قرار می گیرد. نیازمند ساخت چند N.G.L هستیم و بقیه گازها هم اعلام آمادگی کردیم که حاضریم با قیمت پایین به سرمایه گذار بدهیم.
رشد بیش از دو برابری تولید از پارس جنوبی در دولت یازدهم
وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه متوسط تولید از پارس جنوبی در سال ۹۲ ، ۲۸۰ میلیون متر مکعب بود گفت: در حال حاضر تولید از پارس جنوبی بیش از دو برابر رشد کرده است. تولید از پارس جنوبی تا سال ۹۲ ، ۵۷۰ میلیون متر مکعب بود که در سال ۹۵ به ۱۰۶۰ میلیارد متر مکعب تولید تجمعی رسیده است که این میزان تولید افزایش پیدا می کند. یکی از مشکلات ما ساخت خطوط انتقال بوده که بخشی از این خطوط احداث شده و بخشی دیگر هم احداث خواهد شد.
اجرای قراردادهای نفتی امری اجتناب‌ناپذیر است
وی با تاکید بر اینکه وزارت نفت در اجرای قراردادهای جدید نفتی به صورتی جدی تلاش می کند گفت: در این راستا ۷ تا ۸ گروه فنی، گروه قراردادی و گروه بازرگانی تشکیل شده که من شخصا هر هفته برای پیگیری روند کار آنها جلسه برگزار می‌کنم.
وزیر نفت با بیان اینکه ایران برای قراردادهای جدید نفتی آماده است در پاسخ به این سئوال که سرنوشت قراردادهای جدید نفتی در دولت آینده چه می شود پاسخ داد: کشورهای خارجی هم توجه می کنند که در آینده با چه کسی طرف هستند. اجرای قراردادهای جدید نفتی امری اجتناب ناپذیر است. کسانی ممکن است به اجرای این قراردادها انتقاد کنند و به سراغ مشارکت در تولید بروند. اما من با توجه به این شرایط سیاسی و اجتماعی ایران مخالف مشارکت در تولید هستم.
جزئیات صادرات گاز ایران به کشورهای خارجی
وی در ادامه با تاکید بر اینکه صادرات گاز از ایران به عراق قطعی است گفت: ممکن است فرایند صادرات گاز به عراق در هر زمانی آغاز شود. در این زمینه یک مشکل مالی وجود دارد و آن گشایش LC توسط عراق است که به زودی حل می شود.
وزیر نفت ادامه داد: بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب گاز به عراق از نفت شهر و بصره صادر خواهد شد. خطوط آماده هستند. در زمینه صادرات گاز به پاکستان نیز کمی مشکل وجود دارد. اما سیاست ما روشن است. در این راستا شرایط سیاسی باید آماده باشد. برای صادرات روابط دولت ها با یکدیگر باید حسنه باشد. افغانستان نیز یکی از برنامه های ما برای صادرات گاز است.
زنگنه در پاسخ به این سئوال که اگر دولت روحانی بعد از انتخابات به کار خود ادامه دهد آیا وزارت نفت را بر عهده خواهد گرفت یا خیر پاسخ داد: این که وزیر چه کسی باشد یک مسئله فرعی است. در حال حاضر همه تمرکز باید روی ریاست جمهوری باشد تا کشور دچار چالش نشود. در طول سال ۹۵ بخشی از واحدها به مدار تولید آمد. همچنین تولید ایران تثبیت شد.
آخرین اخبار از مذاکره ایران و توتال
وزیر نفت در ادامه در مورد مذاکره ایران با توتال گفت: بعد از نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توتال صحبت‌هایی را در مورد ادامه همکاری با ایران مطرح کرد که ما گله کردیم. با این وجود مذاکرات از نظر تنظیم قرارداد با سرعت جلو می رود و ممکن است ظرف ۲ هفته آینده مذاکرات ادامه پیدا کند. اما مشخص نیست تفاهم نامه چه زمانی امضا شود.
ایران نسبت به تعهد خود در اپک پایبند است
زنگنه در ادامه با اشاره به تعهد اپک و غیر اپک مبنی بر کاهش میزان تولید گفت : اپک و غیر اپک در این مدت همکاری تاریخی داشتند و ماه به ماه میزان رعایت تعهدات افزایش داشت. بازار این موضوع را جدی گرفته است به همین دلیل تصمیم اپک و غیر اپک موفق بوده است و قیمت ها نزدیک به ۵۵ دلار باقی ماند.
وی با تاکید بر اینکه اکثر کشورها مایل هستند تصمیم اپک تداوم داشته باشد افزود: ایران هم از این تصمیم حمایت می‌کند و اگر همه رعایت کنند ایران هم رعایت خواهد کرد.
وزیر نفت با بیان اینکه ایران به تعهد خود در اپک وفادار است در مورد میزان تولید نفت ایران توضیح داد: میزان واقعی تولید نفت با میزانی که منابع ثانویه اعلام می کنند تفاوت دارد. براساس اعلام منابع ثانویه میزان تولید نفت ایران حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه است در حالی که میزان تولید واقعی نفت ایران بیشتر از این میزان است.
مناطق نفت‌خیز جنوب در مورد قراردادهایشان هنوز به نتیجه نرسیده‌اند
وزیر نفت در ادامه با اشاره به قراردادهای نفتی مناطق نفت خیز جنوب اظهار کرد: مناطق نفت خیز جنوب اعلام تمایل کرد که بخشی از میدان ها را خودشان توسعه دهند. من در جلسه هیئت مدیره آنها شرکت کرده ام و حرف هایشان را شنیدم و اعلام کردم که پیشنهادات خود را مطرح کنند. همچنین این فرصت را به آنها دادم که توانایی خود را بیازمایند. آنها هنوز به نتیجه نرسیده اند. البته در این زمینه چه به نتیجه برسند و چه به نتیجه نرسند امری مثبت است.
زنگنه با تاکید بر اینکه ایران یک کشور به هم پیوسته و عمیق است افزود: این در حالی است که بسیاری از کشورها به صورت قبیله هستند. من به دنبال مقابله با کسی نیستم اما اجازه نمی‌دهم بازارها از دست برود.
تقاضا برای نفت ایران بیشتر از عرضه است
وی با تاکید بر اینکه تقاضا برای نفت ایران بیشتر از عرضه نفت است، گفت: عده‌ای برای عدم خرید نفت ایران توسط هندی‌ها ابراز نگرانی کردند که من اعلام کردم نگرانی وجود ندارد و نگران نیستیم.
جزئیات خرید نفت ایران توسط روس‌ها
وزیر نفت در ادامه با اشاره به قرارداد خرید نفت ایران توسط کشور روسیه گفت: این قرارداد امضا شده و روس‌ها نفت ایران را به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز به قیمت متعارف می خرند و پول را به یورو پرداخت می کنند. بانک مرکزی پذیرفته ۵۰ درصد از این پول صرف خرید کالا و خدمات از روسیه شود. این که این قرارداد از چه روزی اجرا شود بستگی به تصمیم روس ها دارد.
آورده دولت یازدهم برای پارس جنوبی تدبیر بود
وزیر نفت در ادامه با تاکید بر اینکه آورده دولت یازدهم برای پارس جنوبی تدبیر بود اظهار کرد: در زمانی من اعلام کردم پول مهم نیست یکی از نمایندگان مجلس در پاسخ به من گفت بنابراین اگر پول دارید اقدام کنید. من هم پاسخ دادم پول نداریم. اما در دنیا چیزی مهم تر از پول وجود دارد. پارس جنوبی را پول نساخت. بلکه عشق و تدبیر و مدیریت و دلسوزی ساخت. عشقی که همراه با عقل بود.
زنگنه ادامه داد: در این راستا از طریق صندوق توسعه پول فراهم کردیم و همه پولی که از آنجا گرفته‌ایم خرج نشده ما قطره چکانی پول خرج کردیم و بقیه پول برای سایر فازها باقی مانده. ارزش ۶ فازی که قرار است به بهره‌برداری برسد ۱۸ میلیارد دلار است که ۱۰ میلیارد دلار آن قبلا خرج شده. ۶ میلیارد دلار در این چند سال و یک مقدار خرده‌کاری‌ها و بدهی‌ها بوده است.
یک زمانی من را تا زندان بردند
وی در ادامه با اشاره به پتروپارس اظهار کرد: در حال حاضر همه به پترو پارس افتخار می‌کنند اما یک زمانی من را به خاطر پروژه پتروپارس تا زندان بردند و بازخواستم کردند که چرا پروژه پتروپارس را طراحی کرده ای؟
وزیر نفت ادامه داد: در آن زمان آیت‌الله شاهرودی از پتروپارس بازدید کرده و از این پروژه استقبال کردند و تاکید کردند که این پروژه را ادامه دهیم. حتی اگر قرار باشد من به زندان بروم. پس از این که ایشان بازدید کردند دیگر در مورد این پروژه اذیت نشدم. اما از سال ۸۰ تا سال ۸۸ به خاطر پروژه پتروپارس تحت تعقیب بودم. همان افراد در حال حاضر می‌گویند پتروپارس بسیار خوب است. این مخالفت‌ها در حال حاضر در مورد شرکت های E&P هم وجود دارد و همین افراد ۱۰ سال دیگر اعلام می‌کنند که شرکت‌های E&P را ما راه‌اندازی کردیم.
زنگنه ادامه داد: برای کار در ایران باید صبر، حوصله و سرسختی داشت. شرایط برای کار کردن سخت است. هیچ کس به اندازه من در پارس جنوبی سابقه ندارد. پارس جنوبی در سال ۷۶ یک بیابان بود. من می‌دانم چگونه می‌توان ایران را ساخت.
وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ایران رئیس‌جمهور زیاد دارد و کسانی که شایسته هستند ثبت‌نام کرده‌اند.
زنگنه ادامه داد: به جای اینکه دست به دست هم بدهیم تا ایران را بسازیم برخی تخم تفرقه و خشونت پراکنده می‌کنند و می‌خواهند بین اقشار مردم تفرقه بیاندازند که از این موضوع چیزی عاید نمی شود. باید کشور را به سمت توسعه ببریم.
بابک زنجانی پول ملت را خورد و روحیه خوبی هم دارد
وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه بابک زنجانی پول ملت را خورد و برد افزود: هیچ پولی پس نداد. ۱۳ یا ۱۴ هزار میلیارد تومان پول مردم را خورد و انگار نه انگار. خیلی هم روحیه خوبی دارد. گفته‌اند ۲۰۰۰ میلیارد به حساب ما برگشته که برای زنده کردن آن باید اموالش را در ایران زمین، قیطریه، هتلی در قشم و غیره به فروش برسانیم، اما کسی نمی‌خرد.
هیچ‌کدام از پروژه‌های وزارت نفت در دولت یازدهم بلاتکلیف نیست
وی با بیان اینکه هیچ کدام از پروژه های وزارت نفت در دولت یازدهم بلاتکلیف نیست توضیح داد برای هر پروژه معلوم است که پول از کجا خواهد آمد و هیچ پروژه بلاتکلیفی وجود ندارد جز آنچه از قبل به ما به ارث رسیده است. تکلیف توسعه میدان های نفتی نیز در قالب قراردادهای نفتی روشن است و مجوز کامل از مجلس گرفته شده.
زنگنه در ادامه با بیان اینکه شنیده‌ام برخی منتظر هستند که ترامپ تحریم‌ها را تمدید می‌کند یا خیر، اظهار کرد: البته اتحادیه اروپا در دوره ریاست جمهوری آقای خاتمی از شرکت‌های خودشان حمایت کردند.
لایه نفتی پارس جنوبی جزو اولویت‌های قراردادهای جدید نفتی
وزیر نفت در ادامه در مورد لایه نفتی پارس جنوبی توضیح داد : بهره‌برداری از این لایه جزو اولویت های قرارداد جدید نفتی است. برآورد شده از این لایه بیش از ۱۰۰ هزار بشکه می توان تولید کرد. البته تولید قطر بیشتر از ایران است. برای این لایه تنها یک شرکت درجه یک بین المللی درخواست داده که با این شرکت در حال مذاکره هستیم.
با توسعه هر دو فاز پارس جنوبی ۱ درصد رشد تولید ناخالص داخلی صورت می‌گیرد
زنگنه با تاکید بر اینکه توسعه پارس جنوبی فقط منجر به برداشت گاز نمی شود تصریح کرد: با توسعه پارس جنوبی ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی، ۳ میلیون تن اتان، ۳ میلیون تن LPG تولید می شود و به عبارتی دیگر با توسعه هر دو فاز پارس جنوبی ۱ درصد رشد تولید ناخالص داخلی صورت می گیرد.
پاسخ صریح زنگنه به منتقدان وزارت نفت
وی در ادامه با تاکید بر اینکه هر کسی اعلام می کند در دولت یازدهم کاری در وزارت نفت صورت نگرفته بیاید بازدید کند افزود: در سال ۹۲ ، ۴۳ درصد سوخت مایع در نیروگاه‌ها مصرف می‌شد که در حال حاضر به ۱۳ درصد رسیده صادرات نفتی ما دو برابر شد و تولید پتروشیمی افزایش یافت. به ۹۰۰۰ روستا گازرسانی صورت گرفت و در شهرهای بزرگ کشور بنزین یورو ۴ توزیع می‌شود. این که می‌گویند کاری نشده، بی‌انصافی است و وجدان عمومی در نهایت قضاوت درست می‌کند.
وزیر نفت در پایان تاکید کرد: ما مظلوم هستیم. چهار سال هر چه خواستند گفتند. ما امکان نداشتیم پاسخ بدهیم. قدرت آنها در حرف زدن و رساندن پیام بیشتر از ما است. اگر می‌خواهیم کشور پیشرفت کند باید با هم متحد باشیم.

جنوبی تولید ادامه اینکه اعلام تاکید زنگنه میلیون یازدهم توسعه میزان پروژه اظهار قراردادهای صادرات پتروشیمی اشاره وزارت میلیارد رسیده کردیم پتروپارس بیشتر زمانی افزود قرارداد بهره‌برداری جمهوری اجرای توضیح ریاست آینده تصمیم زنجانی برابر نتیجه میدان ندارد البته تدبیر زندان بازدید رعایت راستا آماده مناطق می‌کند انتخابات زمینه مذاکره شرایط افزایش همچنین داخلی ناخالص روحیه کسانی بدهیم تحریم‌ها هستیم افتتاح تقاضا عسلویه منابع واقعی ثانویه میعانات نگرانی برگزار خودشان آورده شرکت‌های تفرقه انگار بلاتکلیف E&P می‌گویند روسیه گفتند خواستند افراد منتقدان راه‌اندازی کشورهای سئوال مشارکت آسیبی سیاسی هورالعظیم برنامه انتقاد احداث تنظیم استوی جزئیات افتخار خارجی برداشت موضوع گرفته کشورها مذاکرات همکاری فرایند سیاست دسترسی توتال حمایت