برگزیده ها
مساله‌ای به عنوان احساس تکلیف در ثبت‌نام بیش از هزار نفر دیده نمی‌شود

مازندمجلس: نماینده مجلس با بیان اینکه اگر کسی خود را اصولگرا می‌داند و اهل تشخیص به او می‌گویند افرادی حضور دارند که حتی یک نمره از او بالاترند آنها باید احساس تکلیف را کنار بگذارند، گفت: در این خیل ثبت‌نام حدود هزار نفری مساله‌ای به عنوان احساس تکلیف نمی‌بینیم و خود تصمیم‌گیری و ایستادگی در مقابل عقل و منطق در فضای سیاسی کشور نمره مثبت ندارد.

مازندمجلس: نماینده مجلس با بیان اینکه اگر کسی خود را اصولگرا می‌داند و اهل تشخیص به او می‌گویند افرادی حضور دارند که حتی یک نمره از او بالاترند آنها باید احساس تکلیف را کنار بگذارند، گفت: در این خیل ثبت‌نام حدود هزار نفری مساله‌ای به عنوان احساس تکلیف نمی‌بینیم و خود تصمیم‌گیری و ایستادگی در مقابل عقل و منطق در فضای سیاسی کشور نمره مثبت ندارد.

محسن کوهکن در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره آرایش سیاسی کشور با توجه به حجم ثبت‌نام اصولگرایان در انتخابات، گفت:‌ شرایط کشور و تجربه‌ سیاسیون و مردم که بر روی مسائل سیاسی حساس هستند، نشان می‌دهد که حرف اول در انتخابات ریاست جمهوری را چگونگی آرایش سیاسی تعیین نمی‌کند و دلیل آن این است که کم کم برای بسیاری مشخص شده است که سازوکار انتخابات و انتخاب داوطلبان بر اساس کار حزبی انجام نمی‌شود و این تجربه که از یک جریان فکری فردی حضور یابد و بخشی از جریان فکری دیگر را جذب کند و پس از آن به نوعی رفتار کند که شاهد ریزش و رویش‌ها باشیم، نشان می‌دهد که معادلات مختلف دیگری تکلیف را مشخص می‌کند.

او با اشاره به انتخابات گذشته در ادامه افزود: یک جریان فکری با تکثر داوطلب روبرو بود و در مقابل آن  جریان فکری حرف‌های تازه‌ای زد و بخشی از رأس مخروط و بدنه جریان‌‌های دیگر را جذب کرد.

کوهکن با بیان اینکه چندان معتقد نیستم که سمت و سو به سمت چینش و آرایش سیاسی گروه‌ها برود، گفت: آرایش سیاسی افراد و اشخاص حقیقی مفهوم ندارد و نظرات و دیدگاه‌ها به گونه‌ای است که افراد در زمان ثبت‌نام می‌گویند در صورت رییس‌جمهور شدن این افراد را وزیر می‌کنیم و یکی در میان از جریان‌های فکری انتخاب می‌کنند و می‌گذرند.

نماینده دوره دهم مجلس گفت: این دوره از انتخابات به صورت صف‌آرایی و آرایش سیاسی جریانات مختلف صورت نمی‌گیرد بلکه حرف‌هایی که در مناظره و بحث‌ها مطرح می‌شود و ریزش‌ها و رویش‌ها تعیین‌کننده‌تر است.

او در پاسخ به اینکه با توجه به فعالیت جبهه مردمی شاهد هستیم افرادی که در این فرآیند حضور داشتند و مورد تایید بودند سازوکار جمنا را مطلوب نمی‌دانند دلیل اینکه از درون اصولگرایی این انتقادات به جمنا وارد می‌شود، چیست، تصریح کرد: گاهی امکان دارد یک تفاهم پنهان در داخل یک جریان صورت ظاهری داشته باشد  و بر خلاف مشی‌ظاهری  مسئله‌ای دیگر در جریان باشد.

او ادامه داد: در این دوره  سعی شده که برخی از خلاهایی که در روش‌های گذشته انتخابات تجربه شده است به نوعی جبران شود به طور مثال از جمله ایرادات این بود که در تهران می‌نشیند و چهار نفر خود را آماده ورود به انتخابات می‌دانند و پس از آن یک نفر انتخاب می‌شود و این سازوکار جمنا مبنی بر رسیدن به ۵ نفر و در نهایت برگزیدن یک نفر می‌تواند روش خوبی باشد که البته بدون اشکال نیست اما اشکالات آن نسبت به گذشته کمتر است و برداشتم این است که صحبت حجت الاسلام رئیسی در زمینه جمنا بر این مساله است.

کوهکن افزود: در فرآیند انتخابات امکان دارد مساله‌ای را نقد کنیم و یا بی‌چون و چرا بپذیریم و حتی حرکت کلی‌ را تایید کنیم اما ایراداتی گرفته شود و در پروسه زمانی حل و فصل شود. بنابراین کسانی که با سیستم تصمیم‌گیری در کشور آشنا هستند، نباید فعالیت خود را بر روی حرکات ظاهری بگذارند و البته بی‌توجه هم نباشند.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: ضوابط و مقررات حاکم بر ثبت نام و معرفی نامزدها در انتخابات با توجه به شرایط قانون اساسی است و اختلاف برداشت زیادی در بین افکار عمومی وجود ندارد اما قطعا کسی نمی‌گوید رجل سیاسی جوان ۲۰ ساله‌ای است که مدرک تحصیلی‌اش را گرفته و می‌تواند در انتخابات حضور یابد لذا فرآیند بررسی ثبت‌نام باید به نوعی باشد که تراز این جایگاه حفظ شود و حضور برخی دستمایه طنز و تمسخر نشود.

او با اشاره به حضور برخی افراد برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری که واجد شرایط نیستند، گفت: به عنوان یک شهروند و نماینده متاثر از این مساله هستم و در حد توان برای اصلاح قانون انتخابات آن را در مجلس دنبال می‌کنم لذا این قانون ایراد دارد و صحیح نیست هر فردی وارد عرصه انتخابات شود. لذا برای نظامی که برای انتخابات شوراها مقررات دارد نداشتن ضوابط مناسب در انتخابات ریاست جمهوری جای تاسف خواهد داشت.

عضو شورای مرکزی جبهه پیروان خط امام اظهار داشت: حتی تعداد قابل توجهی از کسانی که وابسته به جریان‌های سیاسی هستند شرایط کف را  برای  نامزدی برای انتخابات  ریاست جمهوری ندارند و این امر به معنی دفع و نفی حقوق افراد در حق انتخاب نیست اما وقتی فردی بر این مساله علم دارد که واجد شرایط‌تر از او وجود دارد باید کناره‌گیری کند و اگر این امر را انجام ندهد جای تامل خواهد داشت و به دو دلیل این مساله مهم است این که جریانات مختلف نتیجه داشتن تکثر را درک می‌کنند و نگاه آنها برای ورود و عدم ورود این باشد که بحث تکثر را به دنبال نداشته باشد.

کوهکن ادامه داد: اگر کسی خود را اصولگرا می‌داند و اهل تشخیص به او می‌گویند افرادی حضور دارند که حتی یک نمره از او بالاترند آنها باید احساس تکلیف را کنار بگذارند لذا در این خیل ثبت نام حدود هزار نفری چیزی به عنوان احساس تکلیف نمی‌بینیم و خودتصمیم‌گیری و ایستادگی در مقابل عقل و منطق در فضای سیاسی کشور نمره مثبت ندارد.

او افزود: اگر اصل را براین بگذاریم که افرادی که در عرصه‌های انتخابات ورود می‌کنند خود را در تراز شخص دوم مملکت می‌دانند باید وزن و کف عقل آنها در همان خط تراز تصمیم بگیرد و اگر از خرد جمعی استفاده کنند با توجه به تشکیل جمنا نباید به تصمیمات غیر معمول برسند. لذا تکثر عامل شکست است.

او با اشاره به اینکه وقتی که در فضای کشور را سیر می‌کنیم، می‌بینیم در انتخابات به دنبال این هستیم که چه کسی رییس‌جمهور شود تا مشکلات اقتصادی حل شود و این نگاه یک برداشت غلط است، گفت: در سفری که به کشور آلمان داشتم از معاون بازرگانی دوران مرکل پرسیدم با توجه به شرکت ۳۸ درصدی مردم در انتخابات اگر این آمار در ایران بود نظام را فاقد مشروعیت می‌دانستید او  پاسخ داد در آلمان ده‌ها سال است مردم فهمیده‌اند فرق رییس‌جمهور قبلی و بعدی در زندگی آنها ۵ درصد است.

نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: وقتی  سازماندهی کشوری به گونه‌ای باشد که پنج درصد بین گزینه قبلی و بعدی تفاوت ایجاد شود یعنی برنامه ریزی کشور ۹۵ درصدی است اما در ایران وقتی که از رییس‌جمهور قرار است انتظار ۹۵ درصد فعالیت و تغییر داشته باشیم نتیجه این می‌شود که هر کسی رییس‌جمهور شد در انتهای کار به دلیل اینکه انتظار بالایی از آن وجود دارد، هر چه هم تلاش کند نمی‌توان به آن نمره مثبت داد. این فرهنگ غلط متاسفانه در میان سیاسیون ما رواج یافته و نتیجه کار آن را مشاهده می‌کنیم که در جامعه کلیت دارد و مربوط به جناح خاصی نیست.

انتخابات سیاسی تکلیف ثبت‌نام جریان اینکه رییس‌جمهور کوهکن افراد آرایش احساس نماینده شرایط جمهوری مساله ادامه عنوان ندارد ریاست افرادی اشاره مختلف دنبال گذشته مساله‌ای اصولگرا فرآیند فعالیت می‌کنیم افزود سازوکار نتیجه مقابل بگذارند می‌گویند قانون انتظار می‌دانند ضوابط امکان نباید ظاهری می‌تواند آلمان مقررات گرفته کسانی البته تصریح برداشت درصدی رویش‌ها دارند بالاترند نمی‌بینیم تشخیص می‌داند گفت‌وگو ایلنا نمی‌شود تصمیم‌گیری ایستادگی جریان‌های جریانات هستیم گونه‌ای باشیم سیاسیون می‌دهد تجربه تایید