برگزیده ها
یکی از مبدعان ایده شکل گیری اینترنت در 85 سالگی درگذشت

مازندمجلس: رابرت تیلور یکی از افرادی که با ایده های خلاقانه خود به شکل گیری اینترنت کمک شایانی کرد در 85 سالگی درگذشت.

مازندمجلس:به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از واشنگتن پست، وی از جمله اولین افرادی بود که به امکان استفاده از رایانه ها برای برقراری ارتباطات میان افراد اشاره و به توسعه و پیشرفت اینترنت و رایانه های شخصی کمک شایانی کرد.

وی روز 13 آوریل در منزل شخصی خود در وودساید کالیفرنیا درگشت. به گفته پسر وی کرت تیلور وی در اواخر عمر به بیماری پارکینسون مبتلا شده بود.

رابرت تیلور اگر چه یک مخترع نبود، اما تحقیقات او در نهادهای فدرال و مراکز تحقیقاتی خصوصی به شکل گیری ایده های مناسب و معرفی افرادی که انقلاب دیجیتال را در سه دهه گذشته رقم زدند، کمک شایانی کرد. وی در دهه های 60 و 70 میلادی با ایده پردازی های خود به اختراع موشواره یا موس، رایانه های شخصی و خود اینترنت کمک کرد.

وی اگر چه در میان عموم مردم شناخته شده نبود، اما از مدیران تحقیقاتی برجسته ناسا بود و می دانست که رایانه های علاوه بر انجام محاسبات پیچیده می توانند برای تسهیل ارتباطات انسانی هم به کار گرفته شوند. وی در سال 1961 بودجه تحقیقاتی مورد نیاز محققی به نام داگلاس انگلبرت را تامین کرد که موشواره را اختراع کرد و به تسهیل استفاده از رایانه ها کمک کرد.

تیلور در اواسط دهه 60 میلادی از اجرای طرح های تحقیقاتی دیگری حمایت کرد که به شکل گیری شبکه های رایانه ای کمک کرد. مقاله مهم او نیز در سال 1968 با عنوان رایانه به عنوان یک ابزار ارتباطی منتشر شد که در آن پیش بینی شده بود انسان ها در آینده نزدیک خواهند توانست از طریق ماشین های رایانه ای به صورت چهره به چهره با هم ارتباط موثرتری برقرار کرده و جوامعی را در فضای مجازی خلق کنند.

سرانجام محققانی که زیر نظر وی فعالیت می کردند در سال 1969 شبکه آرپانت که پدربزرگ اینترنت فعلی است را به وجود آوردند. وی در دهه 70 میلادی مراکز تحقیقاتی مهم و پیشرویی را در بخش های مختلف آمریکا به وجود آورد که اولین رایانه های شخصی، سیستم های اولیه به اشتراک گذاری فایل،  یک سیستم پردازش اولیه لغات و اولین چاپگر لیزری را ابداع کردند.

آخرین فعالیت مهم تحقیقاتی تیلور قبل از بازنشستگی در سال 1996 رهبری آزمایشگاهی بود که موتور جستجوی اینترنتی آلتاویستا را ابداع نمود.

آ

رایانه تحقیقاتی اینترنت تیلور میلادی اولین فعالیت عنوان سیستم اولیه ابداع تسهیل اختراع مراکز شایانی استفاده افرادی ارتباطات موشواره