برگزیده ها
پیشرفت فناوری تهیه اولین عکس از یک سیاه چاله را ممکن کرد

مازندمجلس: فضانوردان با استفاده از یک تلسکوپ پیشرفته موسوم به Event Horizon توانسته اند عکسی تهیه کنند که به احتمال زیاد مربوط به یک سیاه چاله فضایی است.

مازندمجلس:به گزارش فارس به نقل از انگجت این اولین بار است که دانشمندان توانسته اند عکسی از یک سیاه چاله فضایی تهیه کنند و تصاویر قبلی از این پدیده همگی با استفاده از نرم افزارهای رایانه ای شبیه سازی و ترسیم شده اند.

رصد و عکاسی از این سیاه چاله موسوم به Sagittarius A* حاصل پنج شب بی خوابی ستاره شناسان است. این عکس سرانجام در تاریخ 11 آوریل تهیه شده است.

تلاش در این زمینه از مدت ها قبل آغاز شده بود که به علت آب و هوای بد و برخی نقص های فنی در سیستم عکس برداری تلسکوپ مذکور چند بار با شکست مواجه شده بود.

یک سر سیاه چاله ای که دانشمندان موفق به عکاسی از آن شده اند در مرکز کهکشان راه شیری و سر دیگر آن در مرکز یک کهکشان مجاور قرار دارد که M87  نامیده می شود. محققان می گویند اگر چه تصویر تهیه شده تار و ناواضح است. اما از آن می توان برای آزمایش عملی نظریه گرانش انیشتین در محیط سیاه چاله ها استفاده کرد.

مجموع اطلاعات مربوط به این عکس به 500 ترابایت می رسد که در 1024 هارد دیسک ذخیره شده و تلاش برای پردازش این عکس و تهیه عکس های بهتر از آن در آینده نیز ادامه می یابد. انتظار می رود کار پردازش و بهینه سازی این عکس حجیم تا سال 2018 به طول بینجامد.

سیاه‌چاله ناحیه‌ای از فضا-زمان است که آثار گرانشی آن، چنان نیرومند است که هیچ چیز - حتی ذرات و تابش های الکترومغناطیسی مثل نور - نمی توانند از میدان گرانش آن بگریزد. نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین پیش‌بینی می‌کند که یک جرم به اندازه کافی فشرده شده، می‌تواند سبب تغییر شکل و خمیدگی فضا-زمان و تشکیل سیاهچاله شود. مرز این ناحیه از فضازمان که هیچ چیزی پس از عبور از آن نمی‌تواند به بیرون برگردد را افق رویداد می نامند. صفت «سیاه» در نام سیاه‌چاله برگرفته از این واقعیت است که همه نوری که از افق رویداد آن می گذرد را به دام می‌اندازد که از این دیدگاه سیاه چاله رفتاری شبیه به جسم سیاه در ترمودینامیک دارد.

گرانش پردازش سیاه‌چاله رویداد نظریه کهکشان دانشمندان استفاده عکاسی اولین