برگزیده ها
افزایش 33 درصدی صادرات غیر نفتی /راه اندازی 33 طرح ملی نیمه تمام

مازندمجلس: تهران - ایرنا - افزایش 33 درصدی صادرات غیر نفتی در یازده ماهه نخست سال 1395 ، راه اندازی 33 طرح ملی نیمه تمام و پرداخت 23 هزار 600 فقره تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط ، نمونه هایی از اقدامات دولت یازدهم در جهت اجرای سیاست کلی اقتصادی مقاومتی است .

مازندمجلس: به گزارش ایرنا ، دولت یازدهم در راستای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و اجرای فرامین راهبری شهریور ماه سال 1394 اقدام به تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کرد.
طرح ها و مصوبات این ستاد با هماهنگی دستگاه های اجرایی منجر به دستاوردهای ارزشمندی در حوزه تولید ، صادرات و اشتغال در کشور شده است ، تکمیل طرح های نیمه تمام ،‌ پرداخت تسهیلات به بنگاه های کوچک و متوسط و افزایش صادرات غیر نفتی از جمله این طرح ها است .

** حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط
یکی از برنامه های مهم دولت در سال 1395، به حرکت درآوردن تولید داخلی و تمرکز آن بر بنگاههای کوچک و متوسط بود که بر این اساس، مشکلات واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در دستور کار ستاد قرار گرفت و تلاش گسترده ای در سطح دستگاههای اجرایی در حوزه های مختلف به عمل آمد و در امور مالی، فنی، آموزشی، تامین مواد اولیه، فروش محصولات و حل مشکل مالیات و تامین اجتماعی تصمیمات مهمی اتخاذ شد.
سازمان فنی و حرفه ای نیز با همکاری شرکت شهرک های صنعتی و سازمان صنایع کوچک، برنامه آموزش کاربردی را در همه شهرهای کشو به اجرا درآورد.
از آنجا که یکی از مشکلات بخش تولید،؛ کمبود نقدینگی و منابع تامین مالی بود ضمن تلاش برای رفع بسیاری از محدودیت های موجود سر راه پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی کوچک و متوسط از طریق مختلف، مسایل و مشکلات پیش روی آنها در کارگروه ملی رفع موانع تولید، طرح و مورد بررسی قرار گرفت.

**23 هزار و 600 بنگاه تسهیلات بانکی دریافت کردند
اقدام های انجام شده برای تسهیل امور واحدهای تولیدی سبب شد که از ابتدای اردیبهشت سال 95 تا 18 اسفند در مجموع، تعداد 23 هزار و 601 بنگاه، تسهیلات بانکی به مبلغ حدود 16 هزار میلیارد تومان (161.663 میلیارد ریال ) دریافت کنند و رونق تولید در بخش های مختلف اقتصادی به ویژه بخش صنعت را رقم بزنند.

** افزایش 33 درصدی صادرات غیر نفتی در یازده ماهه نخست سال 1395
دولت یازدهم در سال 1395 برای اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی وعمل به فرامین رهبری ، بسته حمایت از توسعه صادرات غیر نفتی کشور را تهیه، تصویب و ابلاغ کرد ، در نتیجه اجرای این بسته در 11 ماهه سال 95 صادرات غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن، افزایش 33 درصدی به لحاظ وزنی داشته است و تراز تجاری کشور (بدون نفت) در 11 ماهه نخست سال گذشته مثبت بوده است.

** تکمیل و راه اندازی 33 طرح مهم ملی تا 16 اسفند سال 1395
یکی از مهمترین برنامه های دولت در سال گذشته با امعان نظر به فرمایشات مقام معظم رهبری تکمیل و بهره برداری از طرح های نیمه تمام بود .
به منظور تکمیل، راه اندازی و بهره برداری از طرح های نیمه تمام که سرمایه گذاری های زیادی برای انها انجام شده است، تکمیل و راه اندازی 33 طرح منتخب با حجم سرمایه گذاری حدود 13 هزار میلیارد تومان در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت.
تا 16 اسفند 1395، تعداد 27 طرح به بهره برداری رسیده و اشتغال مستقیم 9 هزارو 507 نفر فراهم شده است که با اجرای کامل این طرح ها، زمینه اشتغال مستقیم برای حدود 13 هزار و 300 نفر نیز فراهم می شود.

** تکمیل طرح های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد
در چارچوب مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شد که 5 هزار و 400 طرح با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد را در سال 1395 تکمیل و به بهره برداری برساند که تا 16 اسفند 1395، تعداد 5 هزار و 312 طرح با سرمایه گذاری 24 هزار و 800 میلیارد تومانی (248 هزار میلیارد ریالی ) و اشتغال 82 هزار و 486 نفری به بهره برداری رسید.
بنابراین اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در همه عرصه ها منجر به افزایش رشد اقتصادی و بهبود شاخص های مقاومت اقتصادی شده است که نویدبخش فصل جدیدی در عرصه پیشرفت اقتصادی و اجتماعی کشور خواهد بود.
بنابراین نگاهی به عملکرد شاخص های منتخب اقتصادی به ویژه «رشد اقتصادی» و «کنترل تورم» به عنوان شاخص های اصلی اقتصاد موید این نتیجه گیری و نیز اثربخشی پیاده سازی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و توصیه های رهبر معظم انقلاب است
اقتصام ** 1070*1579*گزارش: فریبا بابائی **انتشار :‌مرضیه فاتحی

اقتصاد مقاومتی اجرای تکمیل صادرات اقتصادی میلیارد متوسط سیاست تولید افزایش برداری اسفند اندازی بنگاه تسهیلات اشتغال تامین پیشرفت تعداد سرمایه گذاری تولیدی مختلف درصدی مشکلات برنامه واحدهای منتخب وزارت گزارش یازدهم تجارت فراهم بالای فیزیکی فرامین بنابراین مستقیم نتیجه دریافت بانکی صنعتی اجتماعی حمایت پرداخت دستور رهبری اجرایی تومان گذشته