برگزیده ها
مازندمجلس: عارف با بیان جزئیاتی از روند تشکیل «كمیته‌ گفت‌و‌گوی ملی»، ابراز امیدواری کرد که رفع حصر بتواند یکی از نتایج تشکیل این کمیته باشد.

روزنامه «اعتماد» نوشت: خیلی‌ها بعد از درگذشت آیت‌الله هاشمی از ضعف ارتباط اصلاح‌طلبان با رهبری سخن گفتند. اما محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد با قاطعیت می‌گوید اصلاح‌طلبان همیشه با رهبری تعامل داشته‌اند و ایشان هم صمیمانه به آنها محبت داشته‌اند.

او همچنین اشاره‌ای به تشكیل كمیته گفت‌وگوی ملی داشت كه تشكیل آن پیش از این در دیدار عیدانه عارف و لاریجانی جدیت بیشتری یافته بود و حالا با معرفی ٢٢ نفر از نمایندگان به لاریجانی برای تشكیل كمیته گام‌های عملی آن برداشته شده است.

عارف می‌گوید این افراد از همه فراكسیون‌ها انتخاب شده‌اند اما هنوز تعداد نهایی افراد حاضر در كمیته قطعی نشده و با مشورت با علی لاریجانی تركیب نهایی كمیته مشخص خواهد شد تا بعد از این كمیته اولویت‌ها و موضوعات گفت‌وگو را مشخص كند. او می‌گوید هیچ پیش‌شرطی برای عملكرد این كمیته در نظر نگرفته‌ایم و امیدوار است كه مساله‌ای مانند رفع حصر نتیجه عملكرد این كمیته باشد.

آقای عارف دیدار دو روز قبل آقایان رهامی و منتجب‌نیا با رهبری با خواست و هماهنگی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بود؟

نیازی به هماهنگی نیست. حق همه افراد است كه از مقام معظم رهبری تقاضای وقت ملاقات كنند و ایشان هم بر اساس شرایط و زمانی كه دارند همیشه هم این زمان را در اختیار ما قرار داده‌اند.

درباره جزئیات این دیدار اطلاعی دارید؟

من اطلاعی ندارم. اما همیشه این ارتباط میان مقام معظم رهبری و اصلاح‌طلبان بوده و امیدواریم كه در آینده هم ادامه داشته باشد و تقویت شود.

خود شما هم اخیرا دیدارهایی با رهبری در راستای تسهیل فعالیت اصلاح‌طلبان در فضای سیاسی داشتید. حاصل این دیدارها چه بوده است؟

اجازه بدهید درباره جلسات خصوصی و غیررسمی صحبت نكنیم. اما همینقدر بگویم كه ما همیشه با دفتر آقا تعامل داشته‌ایم و ایشان هم صمیمانه به ما محبت كرده‌اند. ما هم هر وقت لازم باشد با ایشان تماس می‌گیریم.

بعد از كاندیداتوری آقای جهانگیری خیلی از محافل اصولگرا و رقبای آقای روحانی بر این موضوع مانور می‌دهند كه احتمال رد صلاحیت ایشان افزایش یافته است و حضور آقای جهانگیری برای رفع این نگرانی است...

نه اصلاً رد صلاحیت آقای روحانی موضوعیت و زمینه‌ای ندارد. به هر حال اینها حرف‌هایی است كه رقبای آقای روحانی بیان می‌كنند اما ما در این رابطه هیچ نگرانی نداریم.

تشكیل كمیته گفت‌وگوی ملی به كجا رسید؟ شما این موضوع را در دیدار نوروزی با آقای لاریجانی هم مطرح كردید، تشكیل این كمیته الان در چه مرحله‌ای است؟

امیدواریم هرچه سریع‌تر كمیته مشتركی تشكیل شود. نظر ما این است كه این كمیته ابتدا در سطح مجلس تشكیل شود و بعد با تفاهم خوبی كه در سطح مجلس ایجاد می‌شود دامنه آن را به سطح جامعه ببریم. مجلس مركز نخبگان و سیاسیون است اگر بتوانیم گفت‌وگوی ملی را در مجلس پیش ببریم ان‌شاءالله خواهیم توانست در سطح جامعه هم آن را عملی كنیم. گفت‌وگوی ملی مساله‌ای جدی است كه من ضرورت آن را در سطح جامعه با تمام وجودم حس می‌كنم.

آقای مازنی از معرفی ٢٢ نفر به آقای لاریجانی برای تشكیل كمیته گفت‌وگو خبر داده است. این افراد چطور انتخاب شده‌اند؟

هنوز هیچ چیز قطعی نیست. می‌خواهیم كمیته‌ای تشكیل بدهیم كه باید درباره تعداد نفرات آن با آقای لاریجانی تفاهم كنیم. تا بعد كار را شروع كنیم.

انتخاب افراد كمیته بر چه اساسی خواهد بود؟

این هم با تفاهم با آقای لاریجانی انجام خواهد شد. اما قصدمان این است كه از تمام فراكسیون‌ها افرادی حضور داشته باشند.

در صحبتی كه با آقای لاریجانی داشتید قرار بر این شده كه چه موضوعاتی در اولویت قرار بگیرند؟

اولویت‌هایی كه الان در كشور حس می‌كنیم. در همه زمینه‌ها باید گفت‌وگو كنیم تا به تفاهم برسیم. مبنای ما در نهایت تفاهم و همدلی و وحدت است. زمینه‌ها و موضوعات را خود كمیته با توجه به اولویت‌های كشور تعیین خواهد كرد.

بحث‌هایی مانند بحث رفع حصر هم قرار است در اولویت این گفت‌وگو‌ها قرار بگیرد؟

ان‌شاءالله بعضی مسائل نتیجه گفت‌وگو و عملكرد این كمیته خواهد بود. و نه پیش‌شرط. ما هیچ پیش‌شرطی برای تشكیل این كمیته نگذاشته‌ایم. باید این كمیته تشكیل شود و به جمع‌بندی برسیم تا بعد برنامه‌هایش را اعلام كنیم.
كمیته تشكیل لاریجانی اصلاح‌طلبان رهبری تفاهم گفت‌وگو افراد دیدار همیشه گفت‌وگوی روحانی جامعه می‌گوید عملكرد درباره جهانگیری رقبای داشتید هماهنگی نتیجه اطلاعی برسیم كمیته‌ زمینه‌ها ببریم نگرانی صلاحیت اولویت مانند موضوع موضوعات داشته‌اند صمیمانه تشکیل تعامل روزنامه اعتماد شورای سیاستگذاری گفت‌و‌گوی یافته نهایی ارتباط پیش‌شرطی تعداد فراكسیون‌ها معرفی جزئیات مساله‌ای