برگزیده ها
از بازگشت ایران به بازار جهانی بعد از امضای برجام استقبال می‌کنیم

مازندمجلس: وزیر ایالات و مناطق مرزی پاکستان گفت:‌ از بازگشت ایران به بازار جهانی بعد از امضای برجام استقبال می‌کنیم. پاکستان از حضور تجار ایرانی استقبال می‌کند و جایگاه خاص در بازار خودمان به آن‌ها می‌دهیم.

مازندمجلس: وزیر ایالات و مناطق مرزی پاکستان گفت:‌ از بازگشت ایران به بازار جهانی بعد از امضای برجام استقبال می‌کنیم. پاکستان از حضور تجار ایرانی استقبال می‌کند و جایگاه خاص در بازار خودمان به آن‌ها می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عبدالقادر بلوچ در بیستمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان با اشاره مناسبات میان تهران و اسلام‌آباد گفت: روابط میان ایران و پاکستان از لحاظ دینی، فرهنگی و آیینی عمیق است. ایران اولین کشوری بود که بعد از استقلال کشورم، ما را به رسمیت شناخت.

او با بیان اینکه این روابط باعث گسترش روابط در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی می‌شود، اظهار داشت: کمسیون همکاری مشترک بین ایران و پاکستان روابط را چارچوب‌بندی می‌کند و باعث می‌شود که روابط مستحکم داشته باشیم و تلاش خواهیم کرد که این روابط گسترش پیدا کنند.

این وزیر پاکستانی با بیان اینکه برخی تصمیمات کمیسیون قبلی مشترک ایران و پاکستان اجرایی شده و برخی هنوز نشده‌اند، تصریح کرد: پاکستان برنامه ۲۰۲۵ اقتصاد دانش‌بنیان را در دستورکارخودش قرار داده است. پاکستان در حال تجربه رشد پیوسته و مستمر است و در چهار سال گذشته به بحث اقتصاد کلان که مدنظرش بود، رسیده است.

بلوچ با بیان اینکه در زمینه مسائل تجاری و اقتصادی در حوزه‌های زیرساختی و انرژی همکاری‌های متعددی شکل گرفته که در چشم‌انداز ما، به ایران جایگاه ویژه داده شده است، خاطرنشان کرد: از بازگشت ایران به بازار جهانی بعد از امضای برجام استقبال می‌کنیم. پاکستان از حضور تجار ایرانی استقبال می‌کند و جایگاه خاص در بازار خودمان به آن‌ها می‌دهیم.

او با بیان اینکه حجم روابط بین دو کشور در دو سال گذشته بالا بوده اما می‌تواند بهتر و بیشتر باشد، ابراز داشت: من از دو طرف می‌خواهم طرفین به توافق تجارت ترجیحی پایبند باشند. یادآور می‌شوم در آخرین نشست در سال ۲۰۱۴ بر حجم معادلات پنج میلیارد دلار توافق شد و ما می‌خواهیم به این هدف برسیم.

وزیر ایالات و مناطق مرزی پاکستان با بیان اینکه به منظور رسیدن به سطح معادلات باید توافق‌های بانکی افزایش یابد که این امر اتفاق افتاده و امیدوارم گستره بیشتری پیدا کند، عنوان کرد: اجازه می‌خواهم در اینجا شما را از خطرات تجارت غیررسمی آگاه کنیم که با برداشتن موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای امکان‌پذیر است. اولین نمایشگاه تخصصی در کراچی برگزار شد تا کار سرمایه گذاری بخش خصوصی را که بسیار اهمیت دارد، تسهیل کند.

او گفت: به منظور تسهیل روابط بین دو کشور امیدواریم ایران بررسی روادید تجار پاکستان را و همچنین گذرگاه مرزی را برای رسیدن به این اهداف را مورد توجه قرار دهد چرا که روابط دو ملت برای هر دو کشور مهم است. از این رو باید بازارهای مرزی و همچنین خطوط هوایی را تقویت کنیم.

بلوچ بر ایجاد امکانات لازم برای زیارت مکان‌های مقدس توسط زائران پاکستانی تاکید کرد و گفت:‌ گسترش روابط با ایران در تمام زمینه ها برای ما مهم است. بنده امیدوار هستم نشست‌های تخصصی بین دوکشور بسیار سازنده باشد.

وزیر ایالات و مناطق مرزی پاکستان ادامه داد:‌ تا نهایی شدن تجارت آزاد می‌خواهم به توافق تجارت ترجیحی پایبند باشند. باید در نظر داشت که در آخرین نشست در سال ۲۰۱۴ حجم معادلات ۵ ملیارد دلار بود که می‌خواهیم به این هدف برسیم.

پاکستان روابط بازار استقبال اینکه تجارت ایالات مناطق مشترک اقتصادی گسترش می‌خواهم معادلات جایگاه برجام امضای جهانی بازگشت می‌کنیم توافق می‌کند می‌خواهیم پایبند ترجیحی باشند تخصصی تسهیل همچنین بسیار تعرفه‌ای منظور برسیم اولین می‌دهیم کمیسیون آن‌ها خودمان ایرانی همکاری‌های فرهنگی گذشته اقتصاد پاکستانی تجاری زمینه