امروز شنبه 20 آذر 1395 ساعت 18:09:54

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 1370 -تاریخ انتشار : یکشنبه 10 خرداد 1394 -ساعت : 15:49

چاپ به اشتراگ گذاشتن
بستر استانی شدن انتخابات فراهم نیست/70 درصد نمایندگان مازندران تغییر می‌کنند/اجماع اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان موجب تغییر ترکیب مجلس می شود

حضور لطف الله آجدانی در دفتر مازندمجلس

بستر استانی شدن انتخابات فراهم نیست/70 درصد نمایندگان مازندران تغییر می‌کنند/اجماع اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان موجب تغییر ترکیب مجلس می شود

اختصاصی مازندمجلس- اگر اصلاح طلبان و اعتدال‌گرایان بر روی کاندیداهای مشترکی به اجماع نرسند تغییرات اندکی اتفاق خواهد افتاد / 60 تا 70 درصد نمایندگان مازندران تغییر می کنند. این به آن معنا نیست که الزاما اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان وارد مجلس می‌شوند، ممکن است اصولگرایان جای همدیگر را پر کنند

اختصاصی مازند پارلمان:  لطف الله آجدانی مدیر کل آموزش و پژوهش استانداری مازندران با حضور در دفتر مازندمجلس مصاحبه اختصاصی با این پایگاه خبری انجام داد که در چند قسمت ارائه می‌گردد.

 

مازندپارلمان - با توجه به اینکه اکثر احزاب و گروه‌ها به جای اینکه برنامه محور باشند، شخص محور هستند و هنوز به آن بلوغ سیاسی کامل نرسیده‌اند و با توجه به صحبت‌هایی که اکنون در مجلس وجود دارد مبنی بر استانی شدن انتخابات، نظر شما به عنوان یک فعال سیاسی در این مورد چیست؟ آیا این طرح خوبی هست و یا اکنون زمان مناسبی برای اجرایی شدن این طرح هست؟

آجدانی: نفس انتخابات استانی را ترجیح می‌دهم زیرا بسیار مشروع‌تر، مدنی‌تر ، کارامدتر نسبت به انتخابات شهرستانی است. اما انتخابات استانی مقدمات و الزاماتی می‌خواهد که اگر این مقدمات مهیا نباشد ورود به امری محق کردیم که حاصلش یک امر نابه حق می‌شود. به طور مثال استیضاح یک حق قانونی برای نمایندگان مجلس است ولی اگر از این حق به عنوان یک فشار باج گیرانه استفاده شود در واقع به عنوان یک رفتار غیرقانونگرایانه از جانب قانون گذار است که منجر به یک پارادوکسی می‌گردد.

باید یک موازنه معقول و منطقی بین الزامات انتخابات استانی با خود این اتفاق وجود داشته باشد که این توازن و تعادل در حال حاضر وجود ندارد.

زمانی انتخابات استانی شکل می‌گیرد که جامعه جامعه‌ای حزب سالار باشد و تشکلات حزبی و تشکلات مردم نهاد قوی وجود داشته باشد و احزاب با نفوذ در لایه های مختلف اجتماعی با توجه به توانمندی‌های سیاسی وجود داشته باشد و دیگر احزاب به همین ترتیب، با این شرایط انتخاباتی اتفاق خواهد افتاد و خروجی بر اساس انتخاب مردم خواهد بود. در این شکل فرصت عادلانه خواهد بود ولی الان در استان آن الزامات برقرار نیست.

به طور مثال کسی که چند سال مدیریت اجرایی داشته باشد ارتباطاتی دارد که بعضی وقت ها به شکل ناسالم هم ممکن است باشد، این امر یک فرصت نابرابری بوجود می آورد. ممکن است از رانتی استقاده کند که کاندیداهای مستقل از آن بهره‌مند نباشند. بنابراین من فکر میکنم انتخابات استانی در حال حاضر زود است.

در یک جامعه رشد یافته مدنی که مردم مشارکت فعالی دارند، احزاب تمام هزینه های تبلیغاتی را بر عهده میگیره در حالی که در حال حاضر در استان احزاب آن کارکردها را ندارند. بسیاری از کاندیداها میخواهند به صورت مستقل وارد بشوند اما آیا توان حداقل تبلیغات در کل استان را دارند؟ مسلم است که ندارند. در این میان کسانی وارد می‌شوند که پولدارترند یا کسانی که دوستان پولدارتری دارند. اینجا داستان رانت بوجود میاد. هر کس بتواند وصل به جاهایی باشد که پول‌سازی بیشتری بکند برای رقابت شانس بیشتری خواهد داشت. و کسی که شایستگی برای ورود به مجلس داشته باشند ولی حداقل امکانات را برای شناسایی خود به مردم را نداشته باشد، نمی‌تواند وارد مجلس شوند.

در وضعیت فعلی به نظر من استانی شدن انتخابات فرصت عادلانه را از جامعه سلب می کند. انتخابات به صورت استانی شدن زودرس و خام است و  نیاز به سنجش بیشتر و بدون عجله دارد.

 

مازندپارلمان – با توجه به اینکه در انتخابات اخیر موج بنفشی اتفاق افتاد و باعث شد دکتر روحانی با یک رای فاحشی نسبت به دیگر رقبا برنده انتخابات شود و این موج در استان مازندران هم بسیار بارز و اثرگذار بود، فکر می کنید این خیزش برای انتخابات مجلس هم اتفاق خواهد افتاد؟اگر اینطور هست در حمایت از چه جریان یا گروهی؟

آجدانی: قطعا با توجه به تغییراتی که در فضای عمومی سیاست، اقتصاد، هنر و فرهنگ کشور پس از انتخابات دو سال گذشته شکل گرفته، جامعه منتظر تغییر و تحولات در مجلس شورای اسلامی است. این التزام خبر از این واقعیت می‌دهد که گام رو به جلو در آینده شکل خواهد گرفت اما سوال اینجاست این گام رو به جلو با چه سرعتی اتفاق خواهد افتاد؟

من اعتقاد دارم اگر نیروهای اصلاح طلب و تشکل‌های اعتدالگرا بر روی کاندیدهای مشترکی به اجماع نرسند، هدف تغییر در ترکیب مجلس با شتاب کم و تغییر اندکی اتفاق خواهد افتاد. -البته تفاوت قائل شدن بین این دو شاید درست نباشد زیرا بنیاد اندیشه‌ها بین این دو طیف سیاسی یکسان است اما با توجه به شکل سازمانی یک تفاوت‌هایی وجود دارد-

بنده اعتقاد دارم اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان باید برخی چالش های بینشان را برای رسیدن به کاندیداهای واحد و اجمالی از بین ببرند. اصولگرایان با علم بر اینکه ریزش آرا دارند اما منتظر آن هستند که اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان به اجماع نرسند و با توجه به تکثر و  تنوع و شکست آرا آنها امیدوار به راه پیدا کردن به مجلس هستند کمااینکه در مواردی این اتفاق قطعا خواهد افتاد.

البته بحث اجماع در بین اصولگرایان هم وجود دارد و آنها هم نگرانی‌هایی در مورد یکپارچه شدن بین خودشان دارند و آیا اینکه آنها خواهند توانست به یک اجماع برسند تردید وجود دارد اما من اعتقاد دارم که در نهایت چیدمان مجلس به طور نسبی تغییر خواهد کرد و پیش‌بینی میکنم حداقل حدود 60 تا 70 درصد نمایندگان مازندران تغییر می‌کنند.

البته این را هم اضافه کنم که ممکن است یک نماینده اصولگرا جای خود را به یک اصولگرا از طیف دیگر بسپارد اما قطعا سهم اصلاح طلبان و اعتدال گرایان در این تغییرات چشم گیر خواهد بود.

 

گفت و گو : محمد سفری

انتهای قسمت اول مصاحبه

 

نویسنده :


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : لطف الله آجدانی - مدیر کل آموزش و پژوه - استانداری مازندران - استانی شدن انتخابات - استانی شدن انتخابات - اصلاح طلبان و اعتدال - موج بنفش -

مطالب مرتبط با : بستر استانی شدن انتخابات فراهم نیست/70 درصد نمایندگان مازندران تغییر می‌کنند/اجماع اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان موجب تغییر ترکیب مجلس می شود
نظر شما در مورد : بستر استانی شدن انتخابات فراهم نیست/70 درصد نمایندگان مازندران تغییر می‌کنند/اجماع اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان موجب تغییر ترکیب مجلس می شود

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها