امروز سه شنبه 16 آذر 1395 ساعت 23:26:24

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 1451 -تاریخ انتشار : یکشنبه 17 خرداد 1394 -ساعت : 15:04

چاپ به اشتراگ گذاشتن
انتخابات خبرگان در حوزه مطالبات خواص قرار دارد/ کنشگران سیاسی قواعد بازی را رعایت نمی‌کنند

جعفر رحمان‌زاده در مصاحبه اختصاصی با مازندمجلس مطرح کرد:

انتخابات خبرگان در حوزه مطالبات خواص قرار دارد/ کنشگران سیاسی قواعد بازی را رعایت نمی‌کنند

اختصاصی مازندمجلس: اکثریت مردم انتخاب نماینده مجلس را بر سطح حقوق شهروندی و معیشت خود موثر می‌دانند و همواره حضور و مشارکتشان بیشتر است/ زمینه برای حزبی شدن انتخابات فراهم نیست ولی باید تلاش کنیم تا به سمت اجرایی شدن این مدل حرکت کنیم

اختصاصی مازند مجلس: همه فعالان سیاسی مازندران "جعفر رحمان زاده" را به عنوان معاون سیاسی امنیتی مازندران در دوران استانداری داوود کشاورزیان می‌شناسند. این اصلاح‌طلب خوش‌فکر و باتجربه علاوه بر استانداری زنجان در دور دوم دولت اصلاحات، سابقه حضور بیش از هفت ماهه به عنوان سرپرست استانداری مازندران را نیز دارا است.

این فعال سیاسی آملی که از سال‌های 59 تا 88 در سمت‌های مختلف مدیریتی مشغول به فعالیت بود همواره به عنوان چهره‌ای تاثیرگذار و کارآمد شناخته می‌شود.

بخشداری، معاون فرماندار، فرماندار شهرستان‌های مازندران و گلستان و معاونت سیاسی و استانداری در سوابق درخشان این فعال اصلاح طلب دیده می‌شود.

مشارکت در تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمل و همچنین فعالیت به عنوان دادیار سرای انقلاب اسلامی آمل در سال‌های 58 و 59 در سوابق اجرایی وی دیده می‌شود.

رحمان زاده در نهایت در سال 1388 با سمت مشاور وزیر کشور بازنشسته شد.

پایگاه خبری تحلیلی مازندمجلس گفت‌وگویی با جعفر رحمان‌زاده انجام داده که در دو قسمت از نظر می‌گذرد.

 

مازندمجلس: با توجه به جایگاه مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی و مدیریت کلان کشور، یک نماینده ایده‌آل باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ وعده های انتخاباتی باید چگونه باشد؟

جعفر رحمان‌زاده: طبق اصول قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی چند کار ویژه دارد که عبارت است از: وضع قوانین به صورت طرح و تصویب لوایح ارسالی، نظارت از طریق حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور، دادن رای اعتماد به هیئت وزیران، برخورداری از حق سوال از رئیس جمهور و وزرا درباره یکی از وظایف آنان و نیز در صورت لزوم استیضاح آنان با شرایطی که در اصول 88-89 قانون اساسی آمده است. بنابراین آنچه که در قانون انتخابات در خصوص شرایط انتخاب شوندگان آمده است فراهم آوردن حضور داوطلبان با ویزگی‌های مقرر است ولی نماینده ایده آل از نظر انتخاب کنندگان باید کسی باشد که بتواند با دانش، فهم، شجاعت، وارستگی و استقلال توان اجرای بدون تنازل کارکردهای تعریف شده فوق را داشته باشد.

 

مازندمجلس: با توجه به تجربه همزمانی دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، اثرات متقابل انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ نقاط مثبت و منفی آن را چه می‌دانید؟

جعفر رحمان‌زاده: طبیعی است اکثریت مردم به دلیل اینکه انتخاب نماینده مجلس را بر سطح حقوق شهروندی و معیشت خود موثرتر می‌دانند همواره حضور و مشارکتشان بیشتر است. انتخابات خبرگان با توجه به کارکرد آن بیشتر در حوزه مطالبات نخبگان و خواص قرار دارد. جز اینکه در شعب اخذ رای از لحاظ اجرائی و طولانی شدن زمان، مشکلات جزئی بروز پیدا می‌کند، نقاط مثبت و منفی آن از نظر من چندان برجسته نیست.

 

مازندمجلس: عملکرد کلی نمایندگان مازندران در ادوار مختلف و مخصوصا در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما ورود مجدد نمایندگان ادوار به مجلس میتواند مفیدتر باشد یا ورود چهره‌های جدید؟

جعفر رحمان‌زاده: اگر به کارکرد مجلس و کار ویژه‌های آن که در سوال اول به آن اشاره کردم، توجه داشته باشیم، ساحت نمایندگی اقتضای طرح اینگونه پرسش‌ها را ندارد بلکه هر کسی بتوانند در ایفای وظایف نمایندگی نقش کارآمد و مقننی و نظارتی خود را اعمال نماید و در استیفای حقوق موکلین در تمام ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بکوشد و با حضور فعال و شایسته خود در پارلمان به عنوان یکی از قوای نظام زمینه شکل‌گیری حکمرانی خوب را فراهم نماید، ورودش به این عرصه مبارک و مفید می‌باشد.

 

مازندمجلس: با نگاه آسیب شناسانه، صف آرایی و تحرکات طیف‌های مختلف سیاسی مازندران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جعفر رحمان‌زاده: صف آرایی و تحرکات طیف‌های سیاسی در عرصه سیاست‌ورزی از جمله انتخابات اگر در چهارچوب قواعد بازی و مبتنی بر اخلاق حرفه‌ای و آموزه‌های دینی باشد، به ارتقای فضای سیاسی و فرهنگی منجر می‌شود آنچه که موجب آسیب و تخریب می‌گردد آن است که کنشگران سیاسی ما الزامات و قواعد بازی را رعایت نمی‌کنند.

 

مازندمجلس: در سالهای اخیر طرح استانی شدن انتخابات سر و صدای زیادی ایجاد کرده و موافقان و مخالفان بسیاری دارد. این طرح را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه مزایا و معایبی دارد؟ مقدمات اجرای آن را چه می‌دانید؟ اجرای این طرح بر انتخابات و ترکیب مجلس چه تاثیری خواهد داشت؟

جعفر رحمان‌زاده: ضمن اینکه معتقدم استانی شدن جایگاه ملی نمایندگان را از سطح فعلی ارتقا می‌بخشد و از پرداختن به موارد جزئی و محلی دوری می‌نماید و یا در سطح کیفی ترکیب نمایندگان می‌افزاید، همبستگی ملی را تقویت می‌کند و حتی موجب سلامت بیشتر انتخابات می‌شود ولی به شکل دوگانه که در کنار آن نصاب آراء حوزه انتخابیه نیز باید لحاظ شود، تا حدودی این روش از اصل خود فاصله می‌گیرد. من مدل انتخابات حزبی را پیشنهاد و ترجیح می‌دهم البته اگرچه هنوز در کشور ما احزاب جایگاه بایسته خود را ندارند. در ضمن احزاب قوی، که در چهارچوب قواعد و الزامات حزبی فعالیت می‌کنند حضور ندارند و در نتیجه در حال حاضر زمینه برای حزبی شدن انتخابات هم بطور کامل فراهم نیست ولی همه باید تلاش کنیم تا به سمت اجرایی شدن این مدل حرکت کنیم.

 

مازندمجلس: نقش مجمع نمایندگان مازندران در توسعه استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ مهمترین انتظارات از نمایندگان در این باره چه می‌باشد؟

جعفر رحمان‌زاده: مجمع نمایندگان هر استان جمع نمایندگان همان استان است. اگر قرار باشد هریک از آنها در این جمع خود را مقید و محصور به حوزه‌های انتخابیه خود نمایند نه تنها یک فرصت تلقی نمی‌شود بلکه تهدیدی برای توسعه استان است اما اگر نگرش توسعه‌ای و با توجه به منابع و محدودیت‌ها فارغ از هرگونه گرایش سیاسی یا منفعت‌های شخصی و محلی و حوزه‌ای در هماهنگی با مدیران اجرایی به منافع دراز مدت و توسعه همه‌جانبه و پایدار استان اندیشه کنند می‌تواند جمع مفید و تاثیر‌گذار باشد.

 

پایان قسمت اول

تنظیم: محمد سفری

نویسنده :


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : جعفر رحمان زاده - رحمان زاده - معاون امنیتی سیاسی ا - اصلاح طلبان - سرپرست استانداری - دولت اصلاح طلبان -

نظر شما در مورد : انتخابات خبرگان در حوزه مطالبات خواص قرار دارد/ کنشگران سیاسی قواعد بازی را رعایت نمی‌کنند

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها