امروز شنبه 20 آذر 1395 ساعت 18:06:49

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 1540 -تاریخ انتشار : یکشنبه 24 خرداد 1394 -ساعت : 10:16

چاپ به اشتراگ گذاشتن
محافظه‌کاران، تنها با پایداری و طیف احمدی‌نژاد می‌توانند مانور دهند/ اصلاح طلبان، عمیقا و مسؤولانه‌تر به وحدت نهادی و منطقی برسند

متن کامل گفت‌وگوی مازند مجلس با علی قلی‌تبار:

محافظه‌کاران، تنها با پایداری و طیف احمدی‌نژاد می‌توانند مانور دهند/ اصلاح طلبان، عمیقا و مسؤولانه‌تر به وحدت نهادی و منطقی برسند

اختصاصی مازند مجلس: طی گفت‌وگویی که این پایگاه خبری با علی قلی‌تبار فعال سیاسی و عضو هیات رئیسه شورای اصلاح طلبان مازندران داشتیم در مورد مسائل مختلفی گفت‌گو کردیم. چکیده اظهارات ایشان در گذشته منتشر شد و اکنون مشروح کامل گفت‌وگو در ادامه می‌آید.

اختصاصی مازند مجلس: علی قلی‌تبار دارای مدرک لیسانس اقتصاد و فوق لیسانس مدیریت است و بیش از 30 سال در نهادهای انقلابی – سیاسی – اجتماعی اشتغال دارد که حدود 10 سال در پست‌های مدیریتی خدمت کرد.

تنها برادر قلی‌تبار در در عملیات فتح المبین به درجه رفیع شهادت نائل شد و همچنین تنها خواهر ایشان همسر شهید هستند. قلی‌تبار قریب چهار سال افتخار حضور مستقیم در عرصه دفاع مقدس را دارد.

قلی‌تبار در توصیف خود می‌گوید: (98% از عمرم را نیز بی‌کارم و منزوی و مغضوب!)

به سراغ این مدرس دروس اقتصاد و مدیریت و مسائل اجتماعی رفتیم تا پیرامون مسائل سیاسی استان و شهرستان بابلسر گفت‌وگویی داشته باشیم.

 

مازند مجلس: با توجه به جایگاه مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی و مدیریت کلان کشور، یک نماینده ایده‌آل باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ وعده های انتخاباتی باید چگونه باشد؟

قلی تبار: من در پی وصف نماینده ایده‌آل نیستم و طرح چنین سؤالی موجه نیست چون ایدآل‌ها دست نایافتنی‌اند و در عالم سیاست، ایدآلیسم، بی‌معناست.

در مورد کاندیداهای محترم مجلس باید به نکات زیر، توجهی عمیق شود:

 - وظایف نماینده محترم مجلس:

نماینده، سه وظیفه اصلی دارد؛ تصویب و اصلاح قوانین - نظارت بر اجرای دقیق قوانین - رسیدگی به امور حوزه انتخابیه و کلیه امور کشور. بنابراین باید بپذیریم که هنر کاندیداها برای اخذ رای از ملت، باید معطوف به تحقق این سه وظیفه باشد.

 

مازند مجلس: نحوه تبلیغات انتخاباتی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ متاسفانه برخی نامزدها به روش های نادرست مانند اطعام دهی روی می آورند. ضمن تحلیل فضای تبلیغاتی چه پیشنهاداتی برای غنای محتوی و بهبود شکل تبلیغات دارید؟

قلی تبار: چیزی به نام وعده‌های انتخاباتی، دامی است که به تضعیف و تنزل و تقلیل منزلت و جایگاه مبارک و تعیین کننده مجلس می‌انجامد. چنین آفتی نخست، محصول درک سنتی رای دهندگان از میراثی است که پیشینیان بر ذهن آنان حاکم کردند. متاسفانه، رخنه چنین آسیبی ، به بروز فاجعه، منجر می‌شود که ازجمله آثار شوم آن:

- تقویت و تقدم محلی گرائی و قومی گرائی

- غلبه نقش صاحبان ثروت و آل طعمه بر نهادهای مدنی و نمادها و نخبه‌های اجتماعی/سیاسی/فرهنگی

- یحتمل، بدهکار شدن نماینده به حامیان مالی و اسپانسرهای طماع و قهار و از نمایندگی ملت به نمایندگی ثروت یا قدرت و یا وکیل الدوله غلطیدن

- تقویت بستر رانت جوئی و ترویج مسابقه ثروت و قدرت

- ظهور نسل نوکیسه لاقیدی که تنها با پیوند به همین مواعید به ثروتی نجومی می رسند.

- ناکارآمدی و فقدان اثربخشی و بهره‌وری حداقلی نقش و حضور نماینده در مجلس

- ترویج روابط ناسالم و رقابت‌های غیر اخلاقی و ضد ارزشی

- تقلیل و تنزل نماینده از تعلق به عموم ملت یا حداقل، عموم شهروندان حوزه انتخابیه به یک جریان یا باند

- تحمیل تهدید یا تطمیع یا بی تفاوتی بر مردم و ...

 

مازند مجلس: یک نماینده از هر حوزه‌‌ی انتخابیه که وارد مجلس شود یک وظیفه ملی بر دوشش است و از طرفی ظرفیت رای آوری برای نماینده‌ای که نگاه بومی دارد در دوره‌های بعد بیشتر است. به نظر شما نگاه نمایندگان باید کلان باشد یا استانی؟

قلی تبار: جامعه ما به دلایل تاریخی و ضعف فرهنگی و فقدان برخورداری از نهادهای مدنی و غیبت احزاب و رسانه‌های آزاد و فراگیر، از داشتن نمایندگانی پاسخگو، فعال، ملی و کلان نگر رنج می‌برد. در شرایطی که نظارت استصوابی، ملت را از حق انتخاب اصلح و برخی نخبگان را از حق کاندیدا شدن محدود نموده و از دیگر سوی، اگر انتخابات مجلس، از نقش ملت در انتخاب نماینده به نقش متغیرهای حاشیه‌ای منتقل شود و قرابت به قدرت و بهره‌مندی از ثروت و مکنت، هم از نظر روانی و هم عملا مدار انتخابات را به انحراف بکشاند، نمایندگان، بعضا، حتی از ایفای نقش شایسته در حوزه انتخابیه‌اش نیز عاجز شده و مجلس در راس امور نخواهد بود.

اغلب از فرط انزوا و بیکاری و سکوت فعال، مستمع گزارش مستقیم مجلس محترم هستم در می‌یابم که از میان قریب 300 نماینده حدودا 200 نفر حاضرند و با 194 نفر آغاز می‌شود و از این میان، علیرغم تذکرات مکرر برخی نمایندگان و هیئت رئیسه محترم، کمتر از 100 نفر به طرح‌ها و لوایح، رای می دهند! یا برخی نمایندگان به امور غیر نمایندگی مشغولند!

اگر از استانی با داشتن قریب 20 نماینده یک صاحبنظر در برنامه و بودجه و سایر نقش‌ها و بخش‌های تخصصی، حضور نداشته و در صحن علنی در طول 4 سال یا اظهار نظر نمی‌کنند و یا غیر مرتبط سخن می‌گویند!

اگر حقوق ملت در حوزه‌های مختلف اعم از حق آزادی، سلامت، امنیت، رفاه، برابری خواهی، عدالت طلبی، اشتغال و ... پایمال می شود و آه از نهادشان در نمی‌آید!

اگر نماینده ای در تمام مجلس عزا و مصیبت و جشن حاضر شود و توده گرا باشد ولی هرگز در جمع نخبگان حوزه انتخابیه، مراکز علمی، دانشگاه‌ها، نهادهای مدنی، احزاب و اتحادیه‌های صنفی و کارگری حضور ننماید مگر بعنوان مهمان آن هم به مناسبت‌های ویژه

وقتی 8 سال تمام به حیثیت و اعتبار و منابع ملی و فرهنگ و مواریث و مفاخر و تاریخ ایران تاخته و هجوم می‌آید و منابع، حیف و میل شده و فرصت‌ها به تهدید و بحران تبدیل شد صدائی بلند نشود!

وقتی، بنگاه‌های اقتصادی و بخش کشاورزی و آب و دریا و سواحل ورشکست یا نابود یا متوقف و صاحبان با انگیزه و میهن دوست سرمایه‌گذار، منزوی و بی‌انگیزه می‌شوند و اراضی، به مدد دلالان نزدیک به مراتب قدرت، تغییر کاربری داده می‌شوند و سکوت حاکم است و گاه شنیده می‌شود بعضی افرادی که خود مسئولیت مبارزه با مفاسد را دارند نیز دخیل یا سهیم یا صاحب امتیاز هستند

اگر زندگی هر مسند نشینی قبل و بعد از تکیه بر مسند متفاوت باشد

مثلا من نماینده‌ای را می شناسم که وقتی به او پیشنهاد کاندیداتوری دادم نیشخندی زد و گمان کرد مسخره‌اش میکنم چون دوچرخه سوار و مستاجر یک خانه کلنگی و همکف یک بازاری متنفذ بوده و هم اکنون نمی توان حساب کرد او و اطرافیانش به چه ثروت و قدرت و فرصتی دست یافتند

اگر نماینده ای حتی در نصب یک دهیار و انتخاب اعضای شورای روستا و شهر و تعیین مسیر راه و نصب تعداد و زمان عملیات اجرائی تیر برق و طرح حادی و تقسیم غنایم دخالت کند

اگر نماینده ای تعلقات باندی را بر منافع ملی، ترجیح داده و مکرر، دولت منتخب را تهدید به استیضاح کرده و موتور حرکت سیستم دولت را کند یا متوقف کند (منظور، حق نظارت قانونی نیست)

اگر وزیر یا استاندار یا فرماندار، از خوف تهدید نماینده‌ای نتواند مدیر شایسته‌ای را مطابق رویکرد و اهداف دولت نصب کند و مجبور به تمکین در مقابل او شود

اگر اخبار مربوط به ورود پول کثیف و درآمد حاصل از مواد مخدر و قاچاق و اعطای پول نقد توسط برخی از مدیران دولت سابق به نمایندگان، درست باشد

اگر ...

آیا برای چنین نماینده‌ای با این همه حواشی، فرصتی برای توجه به وظایف اصلی و منطقه ای و ملی باقی می‌ماند؟

اساسا آیا او نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی است؟

اصلا چنین مجلسی، مجلس شوراست؟

و چنین مجلسی، شورای اسلامی را نشان می دهد؟

و ...

 

مازند مجلس: باتوجه به اینکه حدود 200 نفر از 290 نماینده مجلس هشتم نتوانستند به مجلس نهم راه یابند، ضمن تحلیل عملکرد مجلس نهم در انجام وظایف قانونی خود و نحوه مواجهه با دولت‌های دهم و یازدهم، پیش‌بینی شما از میزان تغییر در ترکیب مجلس دهم چیست؟

قلی تبار: امکان تغییر در مجلس در همه دوره ها بود و خواهد بود. گمان نمی کنم کسی از تعارض نقش مجلس نهم با وظایفش در دول دهم و یازدهم بی‌خبر باشد و نیز حتی حامیان مجلس فعلی نیز از شرایط فعلی دفاع نمی‌کنند چون چیزی برای دفاع، ندارند. می‌توان گفت در دولت دهم، مجلس، چنان مقهور اقتدار و هجوم دولت و شدت قانون‌ستیزی و قانون‌گریزی شد که عنان مدیریت و نظارت را به مهاجمین وانهاد و نه همراه، که تسلیم شد.

از سال 92 شاهد چند گونه موضع در مجلسیم. نخست مواضع مخالفین دولت دهم که اساسا یا از اول، مخالف بودند یا بعدا با عملکرد دولت، به جرگه مخالفان پیوستند اما بی اثر و خنثی.

دوم قلیلی، با برخورداری از همه امتیازات، تا اکنون، مدافع دولت پیشین و حتی نماینده دولت پیشین بودند. از ارکان مخالف دولت یازدهم و مدعی تمام قد دفاع از انقلاب و امام و ...

سوم محافظه کاران عاقلی که اطراف هیئت رئیسه و بویژه رئیس محترم مجلس ، گرد آمده‌اند.

این گروه اگر چه در دولت قبل، گاه همراه و گاه منتقد بودند اما در حال حاضر، به دلایلی که شرح آن در این مجال نمی‌گنجد ظاهرا با دولت در تعامل و همراهند و به خواسته‌هاشان رسیدند.

برخی غالبا با فرمول بقا، همواره با نگاهی به انتخابات آتی، نقشه راه را تعیین می‌کنند.

بخشی با استواری بر سر اصول و مبانی انقلاب و آرمان امام و ارزشهای دینی/ملی با جریان واحدی اهل مماشات و معامله نبودند و راد و آزاد و شجاع بودند و در هیچ جناح فکری، مطلقا جای ندارند.

برخی از منتسبین به اصلاحات، کم خاصیت ترین، عناصر در طول ادوار مجلس بودند.

برخی هم اصلا برای مجلس نرفتند انگار بلکه موج سواری کردند و بر صدر نشستند و قدر می‌بینند.

بنابراین با توجه به عملکرد مجلس نهم، تغییر در آن ممکن است اما تحول مجلس، محل تامل!

 

مازند مجلس: با توجه به آخرین ذائقه سیاسی مردم در انتخاب گفتمان اعتدال، ضمن تحلیل عملکرد دولت تدبیر و امید در مازندران، به نظر شما اقبال عمومی مردم استان در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی به کدام گفتمان سیاسی خواهد بود؟

قلی تبار: مازندران، به دلایل مختلف، علیرغم نقش تعیین کننده‌ای که در انتخاب جناب روحانی داشت، عرصه را به ناکارآمدترین تیم مدیریتی باخت. با ضرس قاطع و باور قلبی می‌گویم که آقای فلاح و تیمش، اساسا برای تحقق اهداف دولت روحانی، همتی مصروف نداشته و بیش از هر استانداری حتی استاندار اخیر دولت دهم، یاس و سرخوردگی را بر کنشگران و فعالان و نخبگان اجتماعی و سیاسی که نقش اصلی را برای سازماندهی رای داشتند و دارند تحمیل کرد. در این مورد بیش از این گفتم و چون بی ثمر است و ما متفرق، سکوت می‌کنم.

بنابراین علاوه بر موانع همیشگی، یکی از اساسی‌ترین عواملی که اصلاح طلبان مازندران را که اکثریت مازندران را شامل می‌شوند به محاق خواهد برد عملکرد شخص آقای فلاح و تیم سیاسی و برنامه‌ریز اوست که بعید می‌دانم اتفاقی و تصادفی باشد.

در چنین شرایطی حتی اگر مکانیسم انتخابات، تغییر کرده و استانی شود هم تنها می‌توان منتظر تغییر بافت مجلس با حضور نمایندگانی کم شناخته شده‌تر یا ناشناس یا محافظه کاران خوش خیم یا قلیلی اصلاح طلب ساکت و انگشت شماری اصلاح طلبان مؤثر بود.

 

 

مازند مجلس: با توجه به تجربه همزمانی دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، اثرات متقابل انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ نقاط مثبت و منفی آن را چه می‌دانید؟

قلی تبار: نمی‌دانم. با تعریف اخیری که از نقش مجلس خبرگان توسط ریاست قبلی و فعلی مجلس خبرگان ارائه شده و مجلس، صلاحیت نظارت بر عملکرد جایگاه رهبری را که منصوب حضرت معصوم(ع) است و تنها توسط معصوم(ع) قابل نظارت و عزل است، چرا باید از آن سخن بگویم و چون عامی و امی‌ام ساکتم.

 

مازند مجلس:  عملکرد کلی نمایندگان مازندران در ادوار مختلف و مخصوصا در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما ورود مجدد نمایندگان ادوار به مجلس میتواند مفیدتر باشد یا ورود چهره‌های جدید؟

قلی تبار: میزان، شایستگی و امکان حضور شایستگان است که الله اعلم.

 

مازند مجلس: با نگاه آسیب شناسانه، صف آرایی و تحرکات طیف‌های مختلف سیاسی مازندران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قلی تبار: محافظه‌کاران، تنها با پایداری و طیف احمدی‌نژاد می‌توانند مانور دهند. من به دلیل غفلت یا تعارف آقای روحانی در تحقیر اصلاح طلبان مازندران، نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که حتی صلاح است خودم کاندیدایی را برای مجلس پیشنهاد یا حمایت کنم چون آقای فلاح با بی‌برنامگی و بی‌اعتنایی به نقش اصلاح طلبان انگیزه و فرصت سازماندهی را از ما گرفتند.

البته ما از درون نیز کم آسیب ندیدیم. با اینحال بنظر می‌رسد شعور و فرهیختگی مازنیها این بار نیز حیرت انگیز باشد و عامل تغییر و تحول

 

مازند مجلس: نقش مجمع نمایندگان مازندران در توسعه استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ مهمترین انتظارات از نمایندگان در این باره چه می‌باشد؟

قلی تبار: توسعه ...!؟ مگر مازندران باید توسعه پیدا کند؟

 

مازند مجلس: در سالهای اخیر طرح استانی شدن انتخابات سر و صدای زیادی ایجاد کرده و موافقان و مخالفان بسیاری دارد. این طرح را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه مزایا و معایبی دارد؟ مقدمات اجرای آن را چه می‌دانید؟ اجرای این طرح بر انتخابات و ترکیب مجلس چه تاثیری خواهد داشت؟

 قلی تبار: در مورد استانی شدن باید اختصاصا بدان بپردازم اما می‌توان گفت اگر نهادهای مدنی و احزاب و رسانه‌های آزاد و سلامت انتخابات را داشته باشیم استانی شدن انتخابات، مطلوب تر است.

 

مازند مجلس: ضمن معرفی حوزه انتخابیه متبوع خود، مهمترین معضلات آن را چه می‌دانید و چه انتظاراتی از منتخب فعلی و آینده این حوزه انتخابیه دارید و مهمترین اقدامات مورد نیاز برای رفع معضلات و توسعه پایدار این حوزه انتخابیه چیست؟

قلی تبار: من در حوزه انتخابیه بابلسر - فریدونکنار هستم. منطقه‌ای ویژه با شهدا و سرداران و فرصت‌های ارجمند. اکثریت حوزه انتخابیه‌ام تحول خواهند. مرکز دانشگاه مازندران بعنوان نماد توسعه و تحول، در بابلسر است.

اما

با موانع و چالش های بزرگی مواجهیم از جمله:

1) فقدان نهاد مدنی در منطقه

2) بی اعتنائی مقامات به نقش دانشگاه در توسعه منطقه

3) تحمیل مکرر مدیران غیر بومی و در نتیجه، عدم ایفای نقش آن همه نیروی انسانی ماهر و تحصیل کرده و مجرب و شایسته طوری که در بابلسر، حتی در حد یک فرماندار و معاون فرماندار هم از درون سازمان متبوع نداریم.

4) در سال های اخیر، تشدید هنرمندانه منطقه گری بین فریدونکنار و بابلسر که جانم فدای هر دو.

5) نقش سنتی کسانی که خود را مالک بابلسر دانسته و همواره بر مقدرات حوزه انتخابیه، مدیریت یکسویه داشته و دارند.

6) اصرار استاندار و معاون سیاسی و مدیر کل محترم دفتر سیاسی بر انتصاب فرمانداری که با همه احترامی که برایشان قائلم هیچ نسبتی با شهرستان ما ندارد و تنها به یک معامله سیاسی شبیه است.

 

اخیرا بعد از مدت‌ها به واسطه، توفیق زیارت جناب آقای فلاح، استاندار محترم، نصیبم شد. از میهمان نوازی ایشان متشکرم. از ایشان دلیل اصرار بر نصب فرماندار محترم بابلسر پرسیدم.

پاسخ جناب ایشان، عجیب بود. فرمودند ایشان را من شخصا نصب کردم. سیاسی نیست. مدیر کل راه بود و برای راه منطقه خوب است! و دلایل دیگری که نباید گفت!

عرض کردم دو سال تمام از درون و بیرون وزارت محترم کشور، بهترین نیروهای مجرب حتی معتدل، معرفی کردیم اما شما و حوزه مربوطه، استنکاف فرمودید و مؤکدا می‌فرمودید تنها باید وزارت کشوری باشند. اما ایشان که وزارت کشوری نیستند! دیگرآنکه اگر تجربه و تخصص ایشان، راه هست چرا ایشان را در ساری که حیثیت مرکز استان است این همه با فاجعه مواجه هست منصوب نکردید؟ چرا در چالوس در نکا در ... نصب نشده اند!؟ بابلسر ،کدام بخشش برای راه، قابل توسعه است؟ شما حتی معاون فرماندار و بخشدار را هم جرات ندارید تغییر دهید و هم اکنون فرماندار بابلسر، معاون اوست نه سرپرست تحمیلی!

آقای فلاح چون شما تصمیم گرفتید پس باید تسلیم شویم؟ ایشان مثل همیشه انکار کردند که این اقدام از طریقی دیگر بر ما تحمیل شد.

به هر حال بعد از دو سال از استقرار دولت جدید، هنوز، مدیران دولت دهم حاکمند و ایشان رای دهندگان به آقای روحانی را مایوس و تحقیر کرده‌اند.

 

مازند مجلس: سایر موارد مورد نظر حضرت عالی؟

قلی تبار: نقش نماینده محترم فعلی که می‌توانست بهترین خاطره و آثار خیر را از خود به یادگار بگذارد. این بخش هم مستحق یک فرصت مستقلی است که حتما با اذن و توفیق الهی، قریبا بدان خواهم پرداخت.

در پایان توصیه می‌کنم اصلاح طلبان، عاجلا و عمیقا و مسؤولانه‌تر به وحدت نهادی و منطقی برسند.

از فرصتی که در اختیارم قرار دادید صمیمانه سپاسگزارم.

والسلام.

 

گفت‌وگو: محمد سفری

چکیده گفت و گو با علی قلی تبار (پاسخ عجیب استاندار به انتصاب فرماندار بابلسر!)

نویسنده :


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : علی قلی تبار - اصلاح طلبان بابلسر - شورای اصلاح طلبان ما -

نظر شما در مورد : محافظه‌کاران، تنها با پایداری و طیف احمدی‌نژاد می‌توانند مانور دهند/ اصلاح طلبان، عمیقا و مسؤولانه‌تر به وحدت نهادی و منطقی برسند

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها