امروز شنبه 13 آذر 1395 ساعت 10:14:58

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 1783 -تاریخ انتشار : یکشنبه 14 تیر 1394 -ساعت : 11:16

چاپ به اشتراگ گذاشتن
مجلس از اصل خود دور شده/ با الگو از کشورهای پیشرفته زمینه ورود حقوقدانان را به مجلس فراهم نماییم

گفت‌گوی اختصاصی عادل روحی با مازندمجلس:

مجلس از اصل خود دور شده/ با الگو از کشورهای پیشرفته زمینه ورود حقوقدانان را به مجلس فراهم نماییم

اختصاصی مازندمجلس: مجلس آینده ترکیبی از اصولگرایان معتدل و اصلاح طلبان معتدل و کمی از جریان اعتدال خواهد بود/ اگر دو جریان در مسیر انتخابات نتوانند شفاف سازی کنند مردم جریان را به سمت مستقلین رقم خواهند زد

اختصاصی مازند مجلس : عادل روحی  کارشناس ارشد حقوق بین الملل و مدیرمسئول پایگاه خبری اصلاح نیوز متولد 1355 است.
روحی در کارنامه فعالیت‌های خود  وکیل سابق داگستری، بخشدار سابق رودپی ساری، سردفتر اسناد رسمی ساری، مشاور حقوقی شرکت شهرکهای صنعتی مازندران، مشاورحقوقی هیات جانبازان و معلولین استان، مشاور حقوقی هیات ورزشهای روستایی و عشایری استان، عضو هیات مدیره باشگاه نوژن و مازیران در مسابقات دسته اول و دوم کشور، کارشناس حقوقی دفتر حمایت قضایی از ایثارگران استان و... را دارد.


مازند مجلس : با توجه به جایگاه مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی و مدیریت کلان کشور، یک نماینده ایده‌آل باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ وعده‌های انتخاباتی باید چگونه باشد؟
 از انجایی که مجلس مظهر حاکمیت ملی است و مرکز ثقل قانون گذاری به شمار می اید و معمولا با چند صد عضو با گرایش‌های مختلف است باید در وهله اول روابط عمومی و قدرت تجزیه و تحلیل از مسائل روز کشور و جهان و اطلاعات دقیق از وضعیت اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و حقوقی داشته باشد. نماینده مجلس نباید اسیر منافع حزبی یا شخصی قرار گیرد. بایستی انقدر شجاع باشد که منافع ملی را بر هرچیزی و با رعایت خطوط قرمز ان را بیان کند.
آنچه از اصول ماهوی قانون اساسی کنکاش می‌شود  این است که نماینده مجلس از قوانین روز و گذشته و تحولات آگاه باشد. این  نگاه بر این مفهوم است که صلاحیت تقنینی و تعیین جرائم را دارد و نباید هر طرح و ایده‌ای که به ذهن می‌رسد با چند امضا آن را وارد صحن نماید باید از نظرات کارشناسان مطلع در امور و دانشگاهیان و با بررسی قوانین گذشته و مقتضای زمان و مکان و بررسی شرایط روز و با نگاه توسعه پایدار حرکت کند و  وعده هایی که ریشه و بن و اساس ندارد و با ماهیت یک اصل مبتلا به مواجه است  دوری کند و نگاه نماینده بر ان باشد که به اصلاح قانون روی بیاورد نه  قانون‌سازی کند و دستگاههای اجرایی را در ردیف هم قرار دهد و موازی کاری کند و از سویی قدرت تفسیر حقوقی را داشته باشد.


 
مازند مجلس : نحوه تبلیغات انتخاباتی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ متاسفانه برخی نامزدها به روش های نادرست مانند اطعام دهی روی می آورند. ضمن تحلیل فضای تبلیغاتی چه پیشنهاداتی برای غنای محتوی و بهبود شکل تبلیغات دارید؟
بنده اشکال را در قانون تبلیغات می‌بینم و قانونی که  مشارکت بیشتر و و معرفی احزاب و ویژگیهای توسعه پایدار که مردم را به سمت و سوق انتخابات بکشاند  وجود ندارد و در واقع باید قانونی تنظیم شود هر کاندیدایی که اطعام دهی یا کنفرانس یا کنسرت و .. برگزار می‌کند را یک نوع تخلف بداند و باید حضور کاندیدا در جمع نخبگان و دانشگاهیان و دانش‌آموزان با رعایت حد و حدود قانونی فراهم شود و هزینه تبلیغات با نظارت دستگاههای مرتبط  شفاف سازی شود.



مازند مجلس :  یک نماینده از هر حوزه‌‌ی انتخابیه که وارد مجلس شود یک وظیفه ملی بر دوشش است و از طرفی ظرفیت رای آوری برای نماینده‌ای که نگاه بومی دارد در دوره‌های بعد بیشتر است. به نظر شما نگاه نمایندگان باید کلان باشد یا استانی؟
قانون اساسی تکلیف را مشخص کرده است که می‌تواند در هر موضوعی اظهار نظر کند  اما نباید اینگونه تفسیر شود اگر در فلان نقطه کشور بدلیل سهل انگاری یا تقصیر یک کارمند وزیر را به مجلس بکشاند. اولا باید از نقطه پایین شروع کند و اگر جریانی دست یافت که وزیر یا معاونین وی مقصر بودند ان زمان در صحن مطرح کند و از طریق کمیسیون به دستگاه قضایی معرفی کند.
اما امروز نگاه عوض شده است و در گذشته هم بوده است  که در هر موضوعی کوچک نماینده مجلس ورود پیدا می‌کند و وقت نماینده و وزیر در مجلس گرفته می‌شود. باید با اصلاح قانون و حفظ جایگاه و شان نمایندگی  مجلس و مظهر حاکمیت و در راس امور بودن مجلس حفظ شود  و باید در مسائل کلان ورود پیدا کند و با ارائه طرحها کل کشور را در نظر بگیرد.



مازند مجلس :  باتوجه به اینکه حدود 200 نفر از 290 نماینده مجلس هشتم نتوانستند به مجلس نهم راه یابند، ضمن تحلیل عملکرد مجلس نهم در انجام وظایف قانونی خود و نحوه مواجهه با دولت‌های دهم و یازدهم، پیش‌بینی شما از میزان تغییر در ترکیب مجلس دهم چیست؟
انسان در هر حال در مسیر رشد و توسعه و تغییر بسر می‌برد و این هم از انتخاب انسان است که به نوعی تنوع طلب است و تغییر را دوست دارد.
اگر تغییر و تحول بتواند زمینه ساز مشارکتهای متنوع از هر حیث را فراهم نماید و اثر خارق العاده داشته باشد خوب است اما اگر در حال سکون باشد مردم را در مسیر انحراف قرار می‌دهد و این یک افت است و  در این دوره مجلس با تغییر زیادی روبرو می‌باشد که تحول را می‌توان مشاهده کرد و باید  بسمت همدلی و توسعه رفت و و نمایندگان نتوانستند انگونه که جایگاه انان بود عملکرد مطلوبی بجا بگذارند.


مازند مجلس :  با توجه به آخرین ذائقه سیاسی مردم در انتخاب گفتمان اعتدال، ضمن تحلیل عملکرد دولت تدبیر و امید در مازندران، به نظر شما اقبال عمومی مردم استان در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی به کدام گفتمان سیاسی خواهد بود؟
ترکیبی از اصولگرایان معتدل  و اصلاح طلبان معتدل و کمی از جریان اعتدال خواهد بود چرا که اعتدال ترکیبی از دو جریان قوی در کشور است که تازه در کالبد جریان سیاسی قرار گرفته است اما انچه می تواند ملاک ارزیابی مردم در این دوره قرار گیرد شفافیت شخص و مستقل بودن است که اسیر سهم خواهی و منفعت گروه و جریان قرار نگیرد. اگر  دو جریان در مسیر انتخابات نتوانند شفاف سازی کنند مردم جریان را به سمت مستقلین رقم خواهند زد و شان و جایگاه مجلس حفظ خواهد شد.


مازند مجلس :  با توجه به تجربه همزمانی دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، اثرات متقابل انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ نقاط مثبت و منفی آن را چه می‌دانید؟
همزمانی بلحاظ هزینه و نیروی انسانی  خوب است اما تاثیری در جریان سازی و نادیده گرفتن توانایی افراد ندارد .



مازند مجلس : با وجود 4 سهمیه مازندران در مجلس خبرگان رهبری و 12 سهمیه در مجلس نمایندگان شورای اسلامی از 9 حوزه انتخابیه، به نظر شما آیا امکان همگرایی بین نامزدهای این دو انتخابات و ارائه لیست‌های مشترک وجود دارد؟

اگر تفکیک شود و هریک راهکار و برنامه خود را تعیین کند خوب است اما در مسائل کلان و مسائلی که می‌تواند اتحاد و همدلی و منافع ملی را تقویت کند  خوب و مثبت و سازنده است  و همگرایی را به لحاظ جایگاه دو مجلس  در بین دو گروه نمی‌توان مشاهده کرد.


 
 
مازند مجلس :  عملکرد کلی نمایندگان مازندران در ادوار مختلف و مخصوصا در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به نظر شما ورود مجدد نمایندگان ادوار به مجلس میتواند مفیدتر باشد یا ورود چهره‌های جدید؟
 متاسفانه جریان و نگاه مردم را  در مجلس طوری رقم زدند که مجلس از اصل خویش دور شد و نمایندگان خیلی ریز در مسائل جزئی شهر و بخش وارد شده‌اند و افت بزرگی در اندیشه تصمیم‌گیری بوجود آمد و با هر توصیه و نظر روی به قانون‌سازی بدون پشتوانه علمی و کارشناسی کرده‌اند که این را در فهم و تفسیر  نماینده از حقوق می‌دانم  که در مسائلی که باید حقوقدانان ورود پیدا کنند ورود پیدا کردند و با تحلیل و تفسیر به رای ضربه بزرگی به قانون سازی کشور وارد کرده‌اند. باید با الگو از کشورهای پیشرفته و مدرن  زمینه ورود حقوقدانان را به مجلس فراهم نماییم.



مازند مجلس : در سالهای اخیر طرح استانی شدن انتخابات سر و صدای زیادی ایجاد کرده و موافقان و مخالفان بسیاری دارد. این طرح را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه مزایا و معایبی دارد؟ مقدمات اجرای آن را چه می‌دانید؟ اجرای این طرح بر انتخابات و ترکیب مجلس چه تاثیری خواهد داشت؟
بنده مواق استانی شدن انتخابات بوده و هستم چرا که وظیف نماینده مجلس را اشکار می کند.


حضور عادل روحی بخشدار سابق رودپی در دفتر مازندمجلس: عملکرد ربیع فلاح را در استان مطلوب نمی‌دانم/ نماینده‌های آینده ساری از بخش مرکزی و میاندرود خواهند بود

تنظیم: محمد سفری


مجلس از اصل خود دور شده/ با الگو از کشورهای پیشرفته زمینه ورود حقوقدانان را به مجلس فراهم نماییم

نویسنده :


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : مهدی روحی - حوزه انتخابیه ساری و -

نظر شما در مورد : مجلس از اصل خود دور شده/ با الگو از کشورهای پیشرفته زمینه ورود حقوقدانان را به مجلس فراهم نماییم

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها