امروز سه شنبه 16 آذر 1395 ساعت 23:24:44

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 2069 -تاریخ انتشار : دوشنبه 29 تیر 1394 -ساعت : 09:02

چاپ به اشتراگ گذاشتن
ماجرای اختلافات اصلاح‌طلبان مازندران و سرانجام آن از زبان بهاری اردشیری

عباسعلی بهاری با حضور در دفتر مازندمجلس بیان کرد؛

ماجرای اختلافات اصلاح‌طلبان مازندران و سرانجام آن از زبان بهاری اردشیری

اختصاصی مازند مجلس: بعضی از اصلاح‌طلبان ما، درک وشناخت مناسبی از حقیقت اصلاح‌طلبی ندارند! اینگونه افراد، سیاسی اعتقادی نیستند بلکه سیاسی اقتصادی‌‌اند!/ از طرف دوستانم اعلام می‌کنم ما دستان‌مان بالاست و تسلیم یکی شدن هستیم/ در برنامه‌ای با همکاری استانداری نخبگان مازندرانی مقیم تهران دعوت شدند و دیدیم قاری، مجری و سخنرانان اهل یک شهر هستند. هنرمندی که برای اجرای برنامه آمده بود او نیز اهل همان شهر بود همه اینها قابل تحمل است. زمانی که مجری رفت برای اجرا، تشویقش کردند گفت نه یک کفی بزنید که صدایش تا فلان شهر برود!

اختصاصی مازند مجلس دکتر عباسعلی بهاری اردشیری از جمله نامزدهای انتخاباتی مجلس دهم است که تاکنون با رعایت همه جوانب و در نظر گرفتن شرایط موجود حوزه، در حال مطالعه و بررسی اوضاع شهرستان‌های ساری و میاندورود است تا اگر شرایط را آماده دید حضور خود در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی را به صورت رسمی اعلام کند. در این رابطه و در جریان قرار گرفتن دیگر مسائل و اختلافات احتمالی این جریان، با دعوت از حجت‌الاسلام بهاری اردشیری به دفتر مازندمجلس، به تحلیل و بررسی این جریان پرداختیم. در این گفت‌و‌گو سخنان بهاری اردشیری را درباره چند دستگی و اختلافات اصلاح‌طلبان و سرانجام آن از نظرتان می‌گذرد:


مازند مجلس : بفرمایید آخرین وضعیت اصلاح‌طلبان مازندران را چگونه ارزیابی می‌کنید و چند دستگی و اختلافات موجود در این جریان را ناشی از چه عواملی می‌دانید؟


بهاری اردشیری: دربیان، پیگیری و بهره گیری از هر الگو و خط مشی بسیار شایسته است که از آگاهی و آمادگی کامل برخوردار باشیم.
امروز یکی از مسائل جدی ما این است که بعضی از اصلاح‌طلبان ما، درک وشناخت مناسبی از حقیقت اصلاح‌طلبی ندارند. کما اینکه در جامعه دینی ما نیز برخی درک درستی از دینداری ندارند . این موضوع یکی از مشکلات جدی جامعه دینی ماست. در نتیجه بساط و بازار دینداری همین می‌شود که هست. ما می‌بینیم که درجامعه دینی ما تخلف در ابعاد مختلف کم نیست در صورتی که در جامعه اصیل اسلامی تخلف  وجود ندارد .می‌گویند در 400 سال اول حکومت اسلامی در جهان اسلام فقط 6 دست به جرم دزدی قطع شد و ما اگر امروز دست دزدان را قطع کنیم نمی‌دانم تکلیف جامعه ما چه خواهد شد!   امروز اگر بخواهیم بررسی کنیم همین مساله در رابطه با مسائل سیاسی و جریانی نیز وجود دارد. پیغمبر(ص) فرمود: کسی که بر اوضاع سیاسی و اجتماعی زمان خود مسلط نباشد و آگاهی نداشته باشد پلیدی‌ها و بدبختی‌ها بر او شبیخون می‌زنند.

در جامعه دینی ما، بعضی از اصلاح‌طلبان از اصلاح‌طلبی آگاهی درستی ندارند.  پیام، اندیشه و آرمان و فرهنگ آن را درک نکردند و نمی‌شناسند و برخی دیگر با فرصت‌طلبی در صدد مخدوش کردن چهره آن هستند و در نتیجه، این گونه فعالیت‌ها آسیب‌رسان است. به همین دلیل است که ما می‌بینیم که عمدتا در فضای انتخابات، افراد و گروه‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند که اعتقاد ما بر این ‌است اینگونه افراد، سیاسی اعتقادی نیستند بلکه سیاسی اقتصادی‌‌اند! یعنی معمولا هر طرف که آتش اقتصاد گرم‌تر باشد، دست دراز می‌کنند. اگر امام خمینی فرمود: «اگر همه 124 هزار پیغمبر در یک زمان و یک مکان زندگی می‌کردند هیچ اختلاف و تفرقه‌ای بین آنها نبود» علتش داشتن اعتقاد و آگاهی بود. فضای سیاسی اعتقادی ما نیز باید اینگونه باشد. دلیل ندارد که بخواهیم بر اساس منافع خود و یا بر اساس مصلحت خود بیندیشیم. بنابراین علت عمده برخی اختلافها، کشمکش‌ها و شکاف بین اصلاح‌طلبان این است  که برخی دوستان ما به اوضاع سیاسی زمان و جامعه آشنا نیستند و این مساله موجی می‌شود که اختلاف و تفرقه بوجود بیاید.

ضمن اینکه باید بپذیریم ذات اصلاح طلبی احترام وتوجه به اندیشه ونظرات تک تک افراد است پس تا جمع بندی نظرات و گردآوری در حیطه اصلاح طلبی، ناخودآگاه اختلاف نظرهایی بروز خواهد کرد.

اینجاست که اگردر جمع‌بندی وایجاد یکدلی ویکرنگی تعجیل نکنیم پراکندگی بروز پیدا می کند. که می‌گویند «گوسفند پراکنده طعمه گرگ است و انسان پراکنده طعمه شیطان!» همه پیروزی‌ها و موفقیت‌ها در پرتو و سایه یکدلی و یکزبانی به دست می‌آید که می‌گویند

دو دل یک شود بشکند کوه را                           پراکندگی آرد اندوه را

بنابراین اگر ما دچار پراکندگی باشیم ضعیف خواهیم شد و ضعف شکست و عقب ماندگی را نزدیک‌تر می‌نماید.

من در سال 1362 در مجلس بودم. یکی ازهمکاران نشریه‌ای را راه‌اندازی کرده بود و در برخی مطالب با تندروی طرف‌ مقابل را به نقد  می کشید. من همان‌وقت به ایشان گفتم که کار فرهنگی را نباید با پرخاشگری همراه کرد. کار فرهنگی زور بردار نیست! ما باید بیاییم زیبایی‌های آرمان و اندیشه خود را بیان کنیم. چرا که اندیشه ما این‌ است. چرا دیگری را به خاطر حرف تاصواب یا برخلاف نظرات خویش به حمله بی مهابا بگیریم. اگرخیلی بخواهیم تندروی کنیم باید نقدش کنیم. در جواب من گفت تو مازندرانی و ساده هستی و نمی‌دانی. نتیجه این شد که به هر دلیلی بعد از مدتی چاپخانه‌های آن زمان نشریه اش را چاپ نمی‌کردند. البته من به ایشان ارادت داشته و دارم، بسیارهم ازشرایط حادث شده متاسف بودیم.
ما با همین نگرش  با حفظ و رعایت همان نگاه روزنامه بشیر را از هفته‌نامه تا روزنامه 30 ساله کردیم. در حالی که معتقدیم رسالت خود را نه آنگونه که باید اما تا حدی ایفا کرده‌ایم و البته در بیان آرمانهای خود نیز کم فروشی نکرده‌ایم.

بسیاری از افراد معتقدند در مازندران از منظر سیاسی، فرهنگی روزنامه بشیر کاربرد و تاثیرگذاری بیشتری داشته است. به عنوان مثال به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سیاسی نقش تاثیر گذار این روزنامه در دوم خرداد 76 بی بدیل بوده است.

«درشتی و تندی، نیاید به‌کار                                   به نرمی درآید ز سوراخ، مار»

وقتی ما خود را زیبا و منطقی عرضه کنیم بسیاری هستند که می‌آیند و همکاری می‌کنند با این نگاه ما با دوستان نشستیم و گفتیم یک راهی را  با این هدف در پیش بگیریم و اصلا انگیزه سیاسی فردی در این زمینه نداشتیم. مقرر شد در شهرهای مختلف مازندران  جلسه ماهانه  ( سیاسی، اخلاقی و اعتقادی) داشته باشیم. حتی الامکان افرادی از بیرون  یا داخل استان با انگیزه آموزش و با نگاه آگاهی‌بخشی حضور یابند. این کار ما تا جاهایی پیش رفت و در ادامه مسیر یک‌سری مسائل باز شد و جلسات ما که همه هفته بوده تا تعیین آیین‌نامه و اساس‌نامه ادامه یافت.

روند جلسات بصورت ماهی دو بار ادامه یافت و این حرکت ما مصادف با جلسه انتخابات شورای اصلاح‌طلبان استان گردید. برخی دوستان کمی دچارسوتفاهم شدند و ابرازدلخوری کردند و انتقاداتی نسبتا تند مطرح کردند. متذکر شدند که زمینه اختلاف فراهم شده است.

اساسا اعتقاد ما این است که ضرورتی ندارد همه مسائل را پاسخ دهیم که گفته‌اند:

«سکوت بهترین تجارت است که در آن اگر سود نکنی، ضرر نخواهی کرد»

ما روال کار خود را ادامه دادیم تا اینکه  درگفتگوهایی بادوستان منتقد بنا را بر وحدت وهمدلی بیشتر گذاشتیم تا سوء تفاهمات برطرف شوند.
از طرف دوستانم اعلام می‌کنم ما دستان‌مان بالاست و تسلیم یکی شدن هستیم. ما در مسیرکسب وحدت و همدلی می‌خواهیم نتیجه بگیریم و راهی را برویم که به مقصد برسیم. بذری را بکاریم که نتیجه بگیریم و صادقانه می‌خواهیم حرکت کنیم. نگاه ما به مسائل اینگونه است. می‌گوییم اگر یک مسلمان مومن هستیم باید مسائل را این‌چنین بنگریم که صداقت از ما چه می‌خواهد روی آن اصول باید حرکت کنیم. وگرنه ما که دنبال قدرت و دم ودستگاه جدید نیستیم. ماهم ازدوستان گلایه‌هایی کردیم و دوستان نیز به گوش جان شنیدند .
ما آمدیم از جمع دوستان خواهش کردیم بیاییم و یکی شویم و وحدت وهمدلی را مبنا قراردهیم که دست خدا با جماعت است. بعضی افراد حاضر خیلی معترض و منتقد بودند اما با عنایتی که داشتند با جمع همراه شدند و پذیرفتند. مقرر شد جهت برگزاری انتخابات وحدت رویه‌ای ایجاد شود و در قالب یک گروه قدم های اساسی و عملی برداشته شود.

 

از طرفی آقای روزبهی پذیرفتند که کار را مدیریت کنند. در مسیر برگزاری هرچه سالم‌تر انتخابات، دقت را فدای سرعت کار نکردند. با این هدف که هیچ فعال سیاسی از قلم نیفتد، دقت در برگزاری هرچه بهتر سرلوحه کار دوستان قرار گرفت. برهمین اساس برنامه برگزاری انتخابات شورای اصلاح طلبان ساری با کمی تاخیر مواجه شده است. اما در آینده نه چندان دور و در اسرع وقت انتخابات برگزار خواهد شد. باید توجه داشته باشیم که اینجا مرکز استان است. مرکز استان شاکله شورایش باید به گونه‌ای باشد که نماینده یا نمایندگانی شایسته در شورای مرکزی استان داشته باشیم. البته بعضی مسایل در استان جای گله دارد. نباید با غفلت جای همدلی و یکرنگی استان را با قومی گرایی جایگزین کنیم. در برنامه‌ای با همکاری استانداری نخبگان مازندرانی مقیم تهران دعوت شدند و دیدیم قاری، مجری و سخنرانان اهل یک شهر هستند.  هنرمندی که برای اجرای برنامه آمده بود او نیز اهل همان شهر بود همه اینها قابل تحمل است. زمانی که مجری رفت برای اجرا، تشویقش کردند گفت نه یک کفی بزنید که صدایش تا فلان شهر برود!

این حرکت گله برانگیز است دیگری هم که داشت صحبت می‌کرد گفت: اصفهان نصف جهان است لکن نصف دیگرش ... (یکی ازمناطق مازندران) است ! دیگر سکوت را جایز ندانستیم، گفتم: آقا اصفهان نصف جهان است لکن نصف دیگرش مازندران است! که این حرکت من مورد تشویق حاضرین واقع شد همانجا خدمت معاون سیاسی استانداری عرض کردم بهتر بود به تعصبات قومی وشهری دامن نزنیم وسخنرانان را از شهرهای مختلف (یک نفر از رامسر یک نفر از بهشهر و...) انتخاب می‌کردید و در خاطره مردم نیز آن را تکرار نکنیم. بهرحال این جریان برای ما ست ما باید دست به دست هم دهیم و اختلافات و کدورت‌ها را برطرف کنیم.

در خاتمه به اصلاح‌طلبان شهرستان ساری عرض می‌کنم سعی کنند انتخاباتی برای شورای اصلاح‌طلبان ساری انجام دهند که در شان مردم فهیم وصاحب فرهنگ ساری باشد و نفراتی را انتخاب کنند که حداقل چهره استانی باشند اگر نگوییم چهره‌ای ملی باشند. لااقل بتوانند به شورای مرکزی استان راه پیدا کنند. و نقش موثر را ایفا کنند. که اگر غیر از این باشد این مساله برای شهر ما هزینه زیادی خواهد داشت .

امید آنکه آگاهی ، همدلی و همزبانی ما یار و همراه همیشگی همه مادر خدمت به شهر ومردمان باشد.

 

تنظیم: مجید ساجدی‌فر

اختصاصی مازندمجلس/ با حضور در دفتر پایگاه مازند مجلس: ناگفته‌های لغو سفر مجید انصاری از زبان بهاری اردشیری

 

نویسنده :


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : عباسعلی بهاری اردشیر - حوزه انتخابیه ساری و -

نظر شما در مورد : ماجرای اختلافات اصلاح‌طلبان مازندران و سرانجام آن از زبان بهاری اردشیری

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها