امروز شنبه 13 آذر 1395 ساعت 10:17:03

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 25315 -تاریخ انتشار : یکشنبه 29 فروردین 1395 -ساعت : 13:37

چاپ به اشتراگ گذاشتن
علت مخالفت برخی با طرح هادی، ذی‌نفع بودن آن‌ها در ساخت و ساز است/ تسهیلات مسکن روستایی 17 میلیون با بهره 5 درصد است

پاسخ مدیرکل بنیاد مسکن مازندران به درج یک گزارش در مازندمجلس؛

علت مخالفت برخی با طرح هادی، ذی‌نفع بودن آن‌ها در ساخت و ساز است/ تسهیلات مسکن روستایی 17 میلیون با بهره 5 درصد است

اختصاصی مازندمجلس: می‌توانیم هماهنگی های لازم را انجام دهیم که با حضور کارشناسان ما، مدیر شهرستان و شما (رسانه) و چند نفر نمایندگان شوراها برویم برخی روستاها را از نزدیک ببینیم و به خواسته‌های آن ها، طبق قانون رسیدگی می‌کنیم ما این آمادگی را داریم ....

اختصاصی مازندمجلس: پس از حضور اعضای شورای اسلامی دهستان میان‌بند شهرستان نور در دفتر مازندمجلس و درج گزارشی از آن جلسه با عنوان « بنیاد مسکن در اجرای طرح هادی با شوراها مشورت نکرده است/ طرح هادی موجب تنش در روستاها شده است» به سراغ مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران رفتیم. سید مجید هاشمی، با آنکه در بازدید از طرح‌ها، حضور داشت به گرمی دعوت مازندمجلس را پذیرفت و خواستار حضور ما در دفتر ایشان، در پایان وقت اداری همان‌روز شد و در گفتگویی دوساعته، به تمامی سوالات ما پاسخ گفت که قسمت نخست آن که مربوط به اظهارات اعضای شورای اسلامی دهستان میان‌بند شهرستان نور هست اکنون از نظرتان می‌گذرد و قسمت دوم آن که شرح عملکرد و برنامه های بنیاد و موضوعات دیگر است در روزهای آینده به همراه تصاویر مربوطه منتشر می شود.

در بیش از 800 روستا، حداقل یک فاز  از طرح هادی را اجرا کردیم

سیدمجید هاشمی، با بیان اینکه در برنامه پنجم به ما تکلیف شده بود که برای کلیه روستاهای بالای 20 خانوار طرح تهیه کنیم، اظهار کرد: در مازندران 3هزار و 200 روستای دارای سکنه داریم که 2هزار و 340 روستا بالای 20 خانوار هستند و ما تا 27 اسفند سال 94 طرح تمامی این روستاها را مصوب کردیم.

 وی، با بیان اینکه در بحث اجرا بستگی به توان و حمایت دولت دارد، افزود: در بیش از 800 روستا، حداقل یک فاز را اجرا کردیم و روستاهایی داشتیم که حتی 3 فاز نیز اجرا شد تلاش ما این است که اگر در روستاها فضا و پتانسیلی برای اشتغال وجود دارد آن‌ها را هم تقویت کنیم و فقط به ساماندهی شبکه‌ها و معابر اکتفا نکنیم هرچند هزینه‌بر هستند.

اکثر ساختمان‌های خارج از طرح، تخریب نمی‌شود

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران، درباره تکلیف ساختمان‌هایی که با قوانین قبلی ساخته شدند و مجوزدار هستند اما در حال حاضر در خارج از طرح قرار گرفته‌اند، گفت: زمانی در ماده 141 یک کشور اشکالاتی داشتیم به این صورت که اداره ثبت اسناد به تمام متقاضیان بدون اینکه از دستگاه‌های زیربط (منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و...) استعلام بگیرد، سند می‌داد به ویژه شهرداری‌ها به شدت با این قانون مخالف بودند که بالاخره هم متوقف شد.

هاشمی، با اظهار اینکه چنین ساختمان‌هایی را نمی‌توانیم تخریب کنیم و سعی ما بر این است که آنها را با همان کاربری بیاوریم، تصریح کرد: روستاییانی که مدعی‌ هستند استعلامات لازم را انجام دادند و مجوز از منابع طبیعی و جهاد کشاورزی دارند، همانطور که قبلا هم به آنها عرض کردم (اما برخی منظور بنده را به خوبی مخابره نکردند) می‌توانند از طریق محاکم قضایی اقدام می‌کنند و پاسخ لازم را دراین باره دریافت کنند.

وی، افزود: اینگونه نیست که همه ساختمان‌های از این دست تخریب شود بستگی به شرایط دارد اگر همه این‌ها را تخریب کنند که فاجعه می‌شود نظر ما این است که فضا را به سمتی ببریم که بعد از این اینگونه ساختمان‌ها ساخته نشود.

طرح هادی برای ایجاد نظم در روستاها و برنامه‌ریزی برای آینده است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران، ادامه داد: ما برای ایجاد نظم روستاها، اقدام به تهیه طرح‌ کردیم تا سره از ناسره تشخیص داده شود و اراضی ملی و متصرفین آن را شناسایی کنیم تا بتوانیم در آینده برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم. برای همین ما در تصویب طرح به مردم گفتیم چون منابع طبیعی می‌گوید عرصه، ملی است آن با علامت منابع، مشخص می‌کنیم شما اگر توانستید اثبات کنید که این عرصه، ملی نیست ما این علامت را برمی‌داریم وتغییرات لازم را اعمال می‌کنیم در چند مورد که اسناد لازم آورده شد هم ما ترتیب اثر دادیم. بنابراین من نمی‌گویم در کار ما یا منابع طبیعی اشتباهی نیست ممکنه در اثر قدیمی بودن برخی نقشه‌ها، اشتباهاتی صورت گیرد.

مالکان فعلی، با پرداخت پول زمین به منابع طبیعی، همچنان مالک باقی می‌مانند

 هاشمی، با اشاره به قدیمی بودن برخی نقشه‌های منابع طبیعی ممکن است اشتباهاتی ناخواسته صورت گیرد، تصریح کرد: شاکیان می‌توانند از طریق محاکم اقدام ‌کنند و رای آن‌ها را بگیرند نهایتا اگر نتوانستند ادعای خود را اثبات کنند پول زمین را به منابع طبیعی می‌دهند و همچنان مالک باقی می‌مانند.

وی، با بیان اینکه وقتی ما می‌دانیم که ملک، ملی است و احتمالا کارمندی در منابع طبیعی اشتباها یا به هر دلیلی مجوز ساخت در آن ملک را داده است نمی‌توانیم به آن استعلام تکیه کنیم، افزود: بسیاری از ما مشکلات ما در سال‌های اخیر این است که افرادی آگهی می‌زنند ملکی که قیمت اصلی آن مثلا متری 150 هزار تومان است را با قیمت 50  تومان می‌فروشند بنابراین مشخص است که آن ملک مشکل دارد اما چون قیمت پایین است مردم می‌خرند در حالی که در ادامه مشخص می شود زمین وقفی، ملی یا ... است.

علت مخالفت شوراها با طرح هادی، ذی‌نفع بودن آن‌ها در ساخت و ساز است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران، با بیان اینکه در اثر همین موارد و سهل‌انگاری‌ها، در دهه‌های اخیر بسیاری از اراضی ما آسیب دید و سطح کشت ما پایین آمد، اضافه کرد: من همیشه در جلسات و مصاحبه‌های خود، این نکته را عرض می کنم شوراها و دهیارها در ساخت و ساز ذینفع هستند برای همین است که به طرح هادی اعتراض می‌کنند وقتی می گوییم اعتراضتان چیست؟ می‌گویند زمین‌های ما را خارج کردید، به ما اجازه ساخت و ساز نمی‌دهید و.... شوراها، بدون استثنا یک اشکال بر طرح هادی (که خدمات مختلفی ارائه می‌دهد) می‌گیرند که چرا اراضی ما را خارج کردید. پس نشان می‌دهد یک جریانی حاکم است برای تخطئه کردن حرکتی که افقی دورتر را در نظر دارد اگر این روند (ساخت و ساز و تغییر کاربری زمین) ادامه یابد مطمئن باشید ما حتی در سفره‌های مازندران هم برنج پاکستانی خواهیم داشت.

هاشمی، درپاسخ به این سوال که آیا این فشارها، موجب فرار و مهاجرات جوانان -به ویژه آن‌ها که ملکی در داخل بافت ندارند- از روستا نمی‌شود؟ گفت: نه، البته به این معنا نیست که ما اجازه ندهیم بلکه ما طبق قانون عمل می‌کنیم ضمن اینکه بنده بارها اعلام کردم اگر یک روستایی مدعی شود که می‌خواهد خانه‌ای برای فرزندش که اهل روستا هست و می‌خواهد در کار کشاورزی، دامداری و...کمک کند اما فضا و زمین در داخل روستا برای ایجاد ساختمان ندارد بنده قول می‌دهم به هر طریقی شده شرایط مجوز ساخت مسکن وی را فراهم کنم.

عدم مشورت با شوراها را قویا رد می‌کنم

وی، درباره ادعای برخی اعضای شورا که در اجرای طرح هادی مشورتی با شورا نشده یا در جلسات استانی فقط 5 دقیقه فرصت اظهارنظر دادند، بیان کرد: اینگونه نیست، ما برای تهیه طرح ابتدا قراردادی با نقشه‌بردار منعقد می‌کنیم که وضع موجود را برای ما بررسی کند و او نیز با توجه به وضعیت روستاها، ناچار است که از یک یا چند تن از اهالی که عموما اعضای شورا یا دهیارهستند کمک بگیرد و این اجتناب‌ناپذیر است. ضمن اینکه پس از اتمام برداشت، قراردادی با مشاور منعقد می‌کنیم که نظر خود را راجع به طرح نقشه‌بردار اعلام کند بنابراین مشاور ناچار است قدم به قدم، نقشه را دنبال و بررسی کند و برای ارائه گزارشی صحیح از وضع موجود روستا، نیاز به اطلاعاتی از گذشته و وضعیت روستا دارد که بسیاری از آن‌ها در سینه پیرمردها و کهنسالان نهفته است مثلا مشاور وظیفه دارد وجه تسمیه روستا را به ما بگوید پس ناچار است با شورا، معتمدین و ریش‌سفیدان محل مشورت کند و مراوداتی داشته باشند.

 مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران، با بیان اینکه پس از تهیه طرح، 3 جلسه دیگر با حضور اعضای  شورا برگزار می شود، افزود: جلسه اول، در شهرستان با حضور فرماندار، بخشدار، مدیران اجرایی همان شهرستان، اعضای شورا برگزار می‌شود پس از تصمیم‌گیری در آنجا، طرح به کمیته فنی می‌آید و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی به اتفاق شوراها و دهیاران یا گروهی از آن‌ها، مسائل و موارد مختلف مطرح و بررسی می شود و در نهایت، در کمیته تصویب (با حضور معاون عمرانی استاندار، مدیرکل بنیاد مسکن و ...) تصمیم نهایی گرفته می شود. بنابراین دیدیم که علاوه بر شوراها، بخشداران نیز به عنوان یک فرد مستقل حضور دارند که غالبا حامی شوراها هستند.

تمامی اعتراضات برخی از شوراها به طرح هادی روستایی این است که اجازه بدهیم زمین‌های زراعی خود را تفکیک کنند و بفروشند

هاشمی، تصریح کرد:اینکه شوراها می‌گویند نظر ما جویا نشدند را قویا رد می‌کنم. اگر بگویند نظرات ما رو پرسیدند اما لحاظ نکردند، این اتفاق ممکن است بیفتد اما همه در همان موضوعی بود که چند دقیقه قبل گفتم مثلا من ندیدم شورایی در جلسه بخاطر نامناسب بودن کاربری خانه بهداشت روستا معترض باشد و دستش را بالا ببرد حتی یک مورد هم شاهد نبودیم تمامی اعتراضات شورا به طرح هادی روستایی این است که اجازه بدهید ما زمین‌های زراعی خود را تفکیک کنیم و بفروشیم غیر این بود من آمادگی این را دارم که حتی پا برهنه بروم مشکل آن‌ها را حل کنم.

وی، با اظهار اینکه در گرفتن امضا از شوراها فشاری در کار نبوده است، بیان کرد: در برنامه پنجم بر بنده که مدیربنیاد در استان هستم تکلیف شد که تا پایان سال 94 برای روستاهای بالای 20 خانوار طرح تهیه کنم بنده هم این موضوع را به شوراها گفتم که حتی اگر شما نپذیرید ما تکلیفی دارم که ناچار هستیم آن‌ها را انجام دهیم شاید برخورد برخی همکاران ما چکشی بوده که جای نقد دارد ولی اصل قضیه این است که ما طبق قانون عمل کردیم.

تصویب طرح هادی، برای برخی روستاها 3 سال طول کشید

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران، با بیان اینکه همه تلاش ما این بوده که در تهیه طرح هادی، عجله یا سهل‌انگاری نشود، تصریح کرد: برای برخی روستاها، تصویب طرح هادی شاید تا 3 سال هم طول کشید. ضمن اینکه مشاوری که برای انجام وظیفه به روستا می‌رود 4 ماه فرصت بررسی و کار دارد که برای یک روستا زمان کمی نیست. مثلا روستاهایی داشتیم که باهم اختلاف داشتند که ما تا 3 سال بحث داشتیم حتی در نشتارود 2 دیدار با امام‌جمعه داشتیم تا اختلافات 2 تا از روستاهای آن را حل کنیم پس عجله‌ای در کار نبوده است. ما اعلام کردیم که تا 27 اسفند، پایان برنامه پنجم است و تلاش ما این است که کار خود را به پایان برسانیم اگرچه در ادامه، برنامه پنجم یکسال دیگر تمدید شد ولی ما نمی‌توانستیم کار خود را بر اساس وهم و گمان انجام دهیم ممکن بود تمدیدی در کار نباشد.

امکان ویرایش یا تصحیح طرح‌های تهیه شده هست/ شاکیان پس از یکسال از طریق شوراها اقدام کنند

هاشمی، درباره امکان ویرایش یا تصحیح طرح‌های تهیه شده و پاسخ به شاکیان، گفت: امکان تصحیح و ویرایش وجود دارد ببینید قانونگذار همه شرایط را در نظر گرفته و همانطور که در آیین‌نامه آمده تا یکسال ما این طرح را آزمایشی اجرا می‌کنیم پس از آن و در صورتی که اشکالاتی وجود داشته باشد توسط کارگروهی قابل بررسی است به استعلامات پاسخ می‌دهیم و اگر اشکلاتی و ابهاماتی موجود باشد تحت عنوان «کارگروه بررسی تقاضاهای مغایر با طرح هادی» بررسی می‌کنیم. ممکن است ما هم اشکالات و اشتباهاتی داشته باشیم.

وی، درباره نحوه اقدام شاکیان و معترضان، اظهار کرد: آن‌ها می‌توانند بعد از یکسال، تقاضاهای خود را از طریق شورا و دهیار به شعبه بنیاد منعکس کنند بعد از آن کارشناسی برای بررسی و درستی نوع خواسته به آن مکان مراجعه و نتیجه را به کارگروه اعلام می‌کند و در صورت درستی ادعا، تغییرات لازم اعمال می شود.

90 درصد مراجعات به ما در ارتباط با طرح هادی است

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران، افزود: هر سه شنبه ملاقات عمومی داریم 90 درصد مراجعات به ما در ارتباط با طرح هادی است ضمن اینکه می‌توانیم یک هماهنگی انجام دهیم کارشناسان ما هم باشند شما هم باشید یکی دو نفر به نمایندگی از آنها مدیر شهرستان هم باشند. برویم برخی روستاها را از نزدیک ببینیم و به خواسته‌ها طبق قانون رسیدگی می‌کنیم ما این آمادگی را داریم قبلا هم یکی دوبار این کار را انجام دادیم.

هاشمی، درباره دلیل ممانعت از ساخت و ساز در زمین‌های با شیب 70 درصد که کاربری کشاورزی ندارند، گفت: اتفاقا در زمین‌های شیب‌دار، کاشت درختان سیاه ریشه کاملا موفق عمل می‌کند به آب چندانی هم نیاز ندارد. درخت در تثبیت خاک، در ایجاد اکسیژن، در حفظ اقلیم، در تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و... موثر است بنابراین اینکه بگوییم چون زمین شیبدار است و فلان، نمی‌تواند دلیل خوبی باشد.

تسهیلات روستایی، جنبه نظارتی و مقاوم‌سازی دارد

وی، درباره علت نصف کمتر بودن تسهیلات مسکن روستایی، بیان کرد: سال 74 که تسهیلات مسکن روستایی را شروع کردیم مبلغ آن 500 هزار تومان بود و معمولا هر یکی دو سال به سقف آن افزوده می‌شد تا اینکه در برنامه پنجم گفتند هرساله 10 درصد به سقف تسهیلات اضافه شود در حال حاضر ما 15 میلیون تسهیلات و با توجه به شرایطی 2 میلیون هم وام قرض‌الحسنه به روستاییان می‌دهیم که در مجموع 17 میلیون می شود. خود ما نیز پیشنهاداتی داشتیم که این سقف اضافه شود که اشکالاتی وجود داشت اول اینکه با توجه به ساخت سالانه 200 هزار واحد مسکن روستایی آیا دولت توان تامین این اعتبارات را دارد؟ دوم اینکه بسیاری از بانک‌های ما با اقساط عقب مانده مردم مواجه هسنند یعنی خانوار روستایی با توجه به شرایط خود، توانایی پرداخت وام با بهره 5 درصد را هم ندارد، اگر مقدار وام افزایش یابد و مثلا 30 میلیون شود آیا توانایی پرداخت قسطی ماهی 300 هزار تومان را دارد؟ تسهیلات ما در واقع کمک به روستائیان است که مسکن‌های مقاوم بسازند اگر نظارت نکنیم ساختمان هایی‌که ساخته می‌شود مقاومت لازم را ندارد و این نظارت ما در مقاومت آن بسیار تاثیرگذار است. 

     

 

نویسنده :


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : هاشمی - طرح هادی - تسهیلات مسکن - ساخت و ساز - شورا -

مطالب مرتبط با : علت مخالفت برخی با طرح هادی، ذی‌نفع بودن آن‌ها در ساخت و ساز است/ تسهیلات مسکن روستایی 17 میلیون با بهره 5 درصد است
نظرات کاربران در مورد : علت مخالفت برخی با طرح هادی، ذی‌نفع بودن آن‌ها در ساخت و ساز است/ تسهیلات مسکن روستایی 17 میلیون با بهره 5 درصد است
  • یکی از ذینفعان!!!!!پاسخ0یکشنبه 29 فروردین 1395

    واقعا فکر می کنید علت مخالفت شورا به خاطر نفع خودشونه؟ آقای مدیر متاسفیم
    ما این همه زحمت نمی کشیم که از مردم خودمون غفلت کنیم تا ذینفع باشیم

نظر شما در مورد : علت مخالفت برخی با طرح هادی، ذی‌نفع بودن آن‌ها در ساخت و ساز است/ تسهیلات مسکن روستایی 17 میلیون با بهره 5 درصد است

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها