امروز یکشنبه 14 آذر 1395 ساعت 13:39:50

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 3389 -تاریخ انتشار : شنبه 14 شهریور 1394 -ساعت : 14:17

چاپ به اشتراگ گذاشتن
ارابه خون‌آشام «جاده مرگ مازندران» کی متوقف می‌شود؟

گزارش اختصاصی مازندمجلس/ نمایندگان و مسئولین راه پاسخ دهند؛

ارابه خون‌آشام «جاده مرگ مازندران» کی متوقف می‌شود؟

اختصاصی مازند مجلس : با توجه به آمار تصادفات و تلفات این محور، زنگ هشداری است برای مسئولان راه و نمایندگانی که تا یادمان می‌آید در ظاهر از لحاظ آماری همه‌چیز را خوب و مثبت ارزیابی می‌کنند و همه اقدامات را در حال پیگیری و انجام شدن می‌گویند، اما در عمل یا خبری از تحقق و وعده‌های آنها نیست یا اگر هست همه چیز به کندی پیش می‌رود که هیچ‌یک از دو حالت شایسته مردم مازندران نیست

اختصاصی مازند مجلس : اگرچه مازندران در رتبه‌های نخست جذب گردشگر قرار دارد و آمار مسئولان ارشد استان و مدیران مربوطه حتی تا حدود 20 میلیون گردشگر را در طول سال نشان می‌دهد اما در عمل، چیزی جز ترافیک و تصادف و زباله و...عاید مردم این دیار نمی‌شود. از هر سو به ورودی و خروجی‎های استان نگاه می‌کنیم نه از استاندارد جاده‌ها خبری‌است نه از پوشش ترافیک‌های سنگین و چند ساعته!

به گونه‌ای که حوادث، برای مردم و گردشگران عادی شده و کمتر روزی‌است که خبر مجروح و کشته شدن یک یا چند هموطن در یکی از محورهای مازندران به گوش نرسد! و کم نیستند مسافران و گردشگرانی که برای ثبت خاطراتی شیرین و ماندگار از استان‌های مختلف کشور به مازندران می‌آیند ولی در نهایت با خاطرات تلخی چون زخمی‎شدن یا ازدست دادن یکی ازعزیزان‌شان، این استان سبز را ترک می‌کنند. محور ساری - کیاسر- سمنان یکی از محورهایی است که همواره تلفات جاده‌ای زیادی دارد.

از همان روزهای نخست افتتاح این مسیر شاهد تصادفات و واژگون شدن خودروها (اکثرا تریلی‌ها) بودیم که این محور باریک و پر پیچ و خم را به کشتارگاه انسانی تبدیل کرده بود و ریزش و رانش‌های متعدد، شیب‌های تند و سربالایی‌های خطرناک و مهمتر از همه ریزش شیرابه زباله‌های ساری در مسیر انتقال (حتی پس از ممنوع شدن تردد تریلی‌ها) از میزان تلفات نکاست و از آنجا که در این محور، هر لحظه احتمال تصادف و مرگ می‌رفت و کثرت خبرهای ناگوار باعث شد تا این محور به «جاده مرگ» معروف شود.

علیرغم سردی هوا و کاهش تردد در این محور در روزهای آغازین نوروز امسال، باز هم شاهد بالا بودن آماز تصادفات بودیم تا جایی که سرتیپ دوم پاسدار مسعود جعفری نسب رئیس پلیس مازندران در گفتگویی درهشتم فروردین ماه، با بیان اینکه «بیشترین تصادف نوروز امسال مربوط به محور ساری - کیاسر بوده است، از این محور به عنوان محور مرگ تعبیر کرد و افزود: کم عرض بودن و کوهستانی بودن جاده و تردد کامیون‌ها، دلیل عمده تصادفات در این محور بوده است.»

‎در ادامه و در راستای حل معضل این محور، محمد دامادی در جمع خبرنگاران چهاردانگه‌ای، گفت: « با پیگیری‌‌های انجام شده، اعتبار جاده ساری- تاکام از 3 میلیارد به 8 میلیارد تومان افزایش یافت و به صورت فازبندی این پروژه درحال انجام است.

وی با اشاره به 3 پیچ خطرناک جاده ساری - چهاردانگه بیان کرد: فعلا مجوز برداشت پیچ کلاج خسه که به نوعی پیچ مرگ نامیده می‌شود، صادر شد و تا 3 ماه دیگر آغاز می‌شود.

دامادی در تاریخ دوم تیرماه امسال در گفتگویی، اظهار کرد: در حال حاضر عملیات برداشت پیچ کلاج خسه آغاز شده است و تا پایان تابستان عملیات برداشت آن انجام خواهد شد».

در ادامه شجاعی کیاسری دیگر نماینده ساری، در آخرین نشست خبری خود، «با زمان‌بر بودن آزاد راه ساری – سمنان که کریدور شمال به جنوب نیز هم محسوب می‌شود، افزود: دولت مطالعات اجرای این طرح را در دستور کار قرار داد ولی با توجه به مشکلات که در این مسیر وجود دارد احتمال زمان‌بر بودن اجرای این طرح وجود دارد.

وی همچنین درباره ایجاد پلیس‌راه ساری به کیاسر بیان کرد: متولیان اجرای این طرح معتقد هستند که سند زمین مشکل داشت، تا زمانی که سند اجرای این طرح دریافت نشود، عملیات اجرایی برای احداث پاسگاه انجام نمی‌شود، با پیگیری انجام شده مشکل سند رفع شد و به زودی عملیات اجرای پلیس‌راه ساری به کیاسر انجام می‌شود».

در نهایت، با توجه به حوادث روزهای اخیر و کشته شدن 5 نفر از هم‌استانی‌های ما در این محور، اسماعیل امینی بخشدار چهاردانگه هفته قبل در گفتگویی با بیان اینکه «در سال ۱۳۹۳ ، ۲۵ نفر و در پنج ماه اول امسال (۱۳۹۴) ، 16 نفر جان خود را در جاده کیاسر از دست دادند، افزود: ۱۶ نقطه حادثه خیز از جمله پیچ های تند، رانش جاده و ریزش کوه وجود دارد که سریعاً باید حذف شوند و گرنه با افزایش مسافرت در اواخر شهریور و با شروع فصل بارندگی، احتمال تصادفات بیشتری می‌شود.

وی راه حل کوتاه مدت کاهش تصادفات در این محور را حذف نقاط حادثه خیز، ایجاد باند سبقت در بعضی نقاط، حضور بیشتر پلیس راه در مواقع بارندگی و ایام تعطیلات و راه حل نهایی آن را تعریض جاده و جدا شدن باند های رفت و برگشت دانست».

با توجه به آنچه که گفته شد و آمار تصادفات و تلفات، این محور زنگ خطر و هشداری است برای مسئولان راه و نمایندگانی که تا یادمان می‌آید در ظاهر از لحاظ آماری همه‌چیز را خوب و مثبت ارزیابی می‌کنند و همه اقدامات را در حال پیگیری و انجام شدن می‌گویند، اما در عمل یا خبری از تحقق و وعده‌های آنها نیست یا اگر هست همه چیز به کندی پیش می‌رود که هیچ‌یک از دو حالت شایسته مردم مازندران نیست. بخدا خسته شدیم از بس از بدی و نا استاندارد بودن جاده‌های مازندران گفتیم، زبان‌مان مو در آورد از بس اندر حکایت داس خون‌آشام جاده‌ی مرگ گفتیم و نوشتیم.

در پایان امیدواریم این‌بار وعده‌های داده‌شده به سرعت تحقق یابد و به زودی شاهد انجام اقدامات پیشگیرانه (حذف نقاط حادثه خیز، ایجاد باند سبقت در نقاط لازم، احداث پلیس راه و ....) و در نهایت استاندارد شدن این محور و سایر محورهای مازندران باشیم.

نویسنده :


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : جاده کیاسر - تلفات جاده ای در ماز - رمضان شجاعی کیاسری - محمد دامادی -

نظر شما در مورد : ارابه خون‌آشام «جاده مرگ مازندران» کی متوقف می‌شود؟

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها