امروز جمعه 19 آذر 1395 ساعت 20:47:50

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 43037 -تاریخ انتشار : شنبه 01 خرداد 1395 -ساعت : 10:30

چاپ به اشتراگ گذاشتن
هدف از تابستان شاد، خودشناسی، ایفای نقش اجتماعی و تکامل مهارت‌های ذهنی دانش آموزان است

گفت و گو با دیانی مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک ساری؛

هدف از تابستان شاد، خودشناسی، ایفای نقش اجتماعی و تکامل مهارت‌های ذهنی دانش آموزان است

مازندمجلس: ما آب و باد و خاک را با شور و نشاط کودکی و نوجوانی و همه ی اینها را با دغدغه های خود و همکارانم و مربیان و معلمان عزیز بهم آمیختیم تا بتوانیم تابستانی شاد در سال 95 داشته باشیم/ از دیگر برنامه های تابستان شاد تشکیل و تقویت انجمن های جوان کانون می باشد که در گروههای فرهنگی ،هنری ، بومی، ورزشی و انجمن شورای دانش آموزی خانه دانش آموزان که فعالیت های خود را در قالب گروههای دوازده تا بیست نفره بروز و ظهور می رسانند

مازندمجلس:  به جلسه اوقات فراغت تابستان شاد ناحیه یک ساری دعوت شده بودم جلسه ای که با حضور ریاست اداره ،مسئول طرح تابستان شاد ، معاونت پرورشی و معاون مالی و پشتیبانی ، مسئولان واحدها که حضور همگان به اهمیت موضوع جلسه مهر تایید می زند .

وقتی طرح برای حاضران تشریح شد دیدم که تیم کاری آموزش و پرورش برای این طرح سنگ تمام گذاشت و لذا مرا بر آن داشت که از ریاست محترم تقاضای مصاحبه نمایم.و لذا  عصر همان روز که پایان دومین ماه بهار بود را  با جناب آقای حامد دیانی ریاست محترم اداره و رئیس ستاد برنامه ریزی اوقات فراغت آموزش و پرورش ناحیه یک ساری به گفتگو نشستیم .

در پاسخ های ایشان  صداقت همراه با نگرانی و دغدغه برای اوقات فراغت نونهالان بود موج می زد ماحصل این گفتگو را با مقدمه ای که داشته اند به سمع و نظر شما می رسانم.
 
" جای بسی خوشوقتی است که بتوانیم جمعی از عزیزان شایسته ، درد آشنا و خیراندیش و باتجربه درامور فعالیت های فرهنگی را به موضوع مهم اوقات فوق برنامه گرد هم آوریم تا با تلاشی مضاعف برای مقابله با ناهنحاری ها ی هدررفتن وقت گرانبهای دانش آموزان عزیز با طرح و برنامه منسجم در عرصه حضور یابند ضمن قدردانی از همه دست اندرکاران طرح تابستان شاد امیدوارم بتوانیم گامی درخور توجه به خیر همراه با زیبایی و نشاط را به دانش آموزان عزیز سرمایه های آینده ارائه نمائیم  انشاالله "

- جناب آقای دیانی لطفا خودتان را معرفی نمایید؟
* من حامد دیانی با 43 سال سن و 23 سال سابقه کار معلمی و فعالیت آموزشی و فرهنگی و هنری در عرصه های مختلف آموزش و پرورش بخصوص در کانون شهید آوینی دهه هفتاد در خدمت شما هستم.

-از آموزش و پرورش ناحیه یک ساری بگوئید ؟
* آموزش و پرورش ناحیه یک ساری با  272 باب مدرسه و 40000   تعداد دانش آموز و 2996 نفر معلمان و کارکنان گرامی  طبق آمارهای ارزیابی استان و وزارت جز برترین های شاخص کمی و کیفی کشور می باشد.
 
- جناب دیانی یادتان هست در کانون شهید آوینی  که در دهه هفتاد طرح زنگ تابستان را هر سال با موفقیت و جذب فراگیران در سطح وسیع و با مربیان علاقمند و متخصص انجام می داید که با استقبال گسترده خانواده و دانش آموزان و مسئولان زبانزد عام و خاص بود اکنون پس از وقفه ای چند ساله چه انگیزه ای شما را وادار به تدوین چنین برنامه جذاب و گسترده نموده است ؟

* عرض کنم زنگ تابستان در سال های متمادی دردهه هفتاد در چهار بخش آموزشی و مهارت آموزی ، هنری و ورزشی با اساتید دلسوز ، متخصص ،کارآزموده و علاقمند به کار فوق برنامه با دانش آموزان بهره می برد کار تشکیلاتی و تیمی باعث پیشبرد کار می شد ، خوب حالا به چه دلایلی دوستان ماقبل ما چند سالی در آن برنامه  جالب و ممتاز کشوری وقفه ایجاد کرده اند به کنار اما اکنون به جهت داشتن پتانسیل عظیم مربیان و تقاضاهای مکرر خانواده ها برای پرباری اوقات فراغت بچه ها و حس نوستالژی کانون شهید آوینی موفق شدیم با چهار ماه کارمداوم و دریافت نظرات  خلاق ترین دانش آموزان عضو شورای دانش آموزی و جلسات متعدد جهت پالایش و استاندارد سازی برنامه ،   "طرح تابستان شاد 95 " را به عموم ساروی های عزیز و حتی هم استانی های گرامی و مهمانان تقدیم نماییم.

- اهداف شما در طرح تابستان شاد 95 را بفرمایید ؟
* ما معتقدیم فعالیت های مکمل اولا جز ضرورت ها و ماموریت اصلی اهداف غایی دستگاه تعلیم و تربیت می باشد و در ثانی فعالیت ها باید منجر به خودشناسی و شناسایی فرد از زندگی پیرامونی و طبیعت و ایفای نقش اجتماعی و کسب استقلال عاطفی و تکامل مهارت های ذهنی و پذیرش مسئولیت اجتماعی و مهارت های حرفه ای بشود این تکلیف ما را دوچندان می کند به همین منطور کمیته برنامه ریزی اوقات فراغت اداره آموزش و پرورش ناحیه یک ساری با تشکیل اتاق فکر بهترین برنامه فراغتی را با مجموعه ای از فعالیت های ورزشی ، هنری ، مهارتی و آموزشی با نام تابستان شاد را به صورت علمی و کاربردی برای رسیدن به اهداف تربیتی بخصوص تربیت شهروند نمونه رقم بزنیم.

- طرح تابستان شاد در درونش چه فعالیت ها و رشته ها را در بر می گیرد ؟
* در طرح تابستان شاد ویژه برنامه اوقات فراغت برای دانش آموزان دختر و پسر در کلیه مقاطع در آیتم های مختلف که در برنامه  اردوی یکروزه تفریحی ورزشی همراه با وسیله نقلیه قطار رفت و برگشت و برنامه هایی مانند استخرشنا، بدمینتون، فوتبال دستی، ماشین برقی، پارک بازی، تیراندازی در بر می گیرد  و همچنین برنامه ساری گردی بر اساس استاندارد گردشگری با برنامه هایی همچون آشنایی با جنگل هیرکانی، مشارکت در پاکسازی ساحل دریای مازندران، بازدید ازحیات وحش دشت ناز و برنامه کلاسهای آموزشی و  مهارتی دانش آموز شرکت کننده رشته های نقاشی،سفالگری خوشنویسی، نمایش، مداحی ،قرآن، قصه گویی و آموزش نیمه حرفه ای فوتسال ،ژیمناستیک ، پینگ پنگ ، آموزش رایانه و نجوم ، رباتیک و سرود های آوایی ، ساخت زیور آلات ، قلاب بافی ، خیاطی و دهها مهارت آموزی دیگر  را در کنار مربیان تجربه خواهند نمود.
جشنواره ورزشی فوتسال مدارس ومحلات ساری  برای دانش آموزان پسر  برگزار می شود .
از دیگر برنامه های تابستان شاد تشکیل و تقویت انجمن های جوان کانون می باشد که در گروههای فرهنگی ،هنری ، بومی، ورزشی  و انجمن شورای دانش آموزی خانه دانش آموزان که فعالیت های خود را در قالب گروههای دوازده تا بیست نفره بروز و ظهور می رسانند.

- جناب آقای دیانی پایگاه تابستان شاد در کدام نقاط حوزه شهری برگزار می شود ؟
* ما امسال برای دانش آموزان با رعایت پراکندگی جغرافیایی به جهت سهولت و نزدیکی و دسترسی آسان به برنامه های اوقات فراغت،   پایگاههای متعدی را اختصاص داده ایم و اعتقاد داریم برای همه کسانی که از نقاط دور و نزدیک و حتی هم استانی های عزیز و مهمانان گرامی به کانون مراجعه کنند در خدمت فراگیران می باشیم.
ما  آب و باد و خاک و شور و نشاط کودکی و نوجوانی را با دغدغه های خود و همکارانم و مربیان و معلمان زحمت کش بهم آمیختیم تا تابستانی شاد داشته باشیم .

- اگر از منظر ریاست آموزش و پرورش بخواهیم دیدگاهشان را بر نظام آموزش و پرورش نقد  کنیم چه اولویتی را براین موضوع تاکید دارند؟
* در گذشته بچه ها در محله بازی کرده و با اقوام و خویشاوندان تعامل داشتند در آن زمان محیط مدرسه گرم و صمیمی بود و دانش آموز پیوسته در محیط اجتماعی زندگی می کرد .
این در حالی است که کودک امروز در محله های مناطق توسعه یافته جایی برای دوست یابی جز فضای مجازی ندارد افراد که در این مناطق تربیت می شوند عموما افرادی خود خواه ، خود محور و خود پرست می شوند که فردا به داد هیچ کس نخواهند رسید و نهایتا شهرهای ما دچار بیگانگی می شوند که نتیجه اش این می شود که همه روی اعصاب هم راه می روند . ما آدم ها را تکه تکه و خود محور بار می آوریم که حتی در محیط های عمومی لذت با هم بودن را نمی چشند ما باید به طور جدی در نظام آموزش و پرورش ، رقابت کشنده کنکور را از بین بیریم و بجای آن حس مشارکت جویی و برای با هم زیستن را سرلوحه خود قرار بدهیم و این میسر نمی شود مگر با تجربه فعالیت های گروهی مستمر ، یادگیری مشارکتی مهارت ها و برنامه های کیفیت دار خارج از مدرسه که کودکان و نوجوان را در امنیت و سلامت نگه دارد و فرصت هایی که برای برقراری ارتباط مثبت و پایدار با بزرگسالان و گروه های هم سن فراهم آورد و مهارت های زندگی را کشف وافزایش  و استعداد ها و علائق را بالا ببرد و در تقویت مهارت های مدرسه ای و آکادمیک کمک کند .
ما به خانواده هایی که از خود می پرسند در تربیت فرزندان چه بار سنگینی را بر دوش گرفته اند و شاید فکر کنند آمادگی لازم را ندارند با طرح و برنامه های فوق برنامه ای کمک کنیم تا بر رفتار خود تسلط یافته و فرزندان را باور کنند و همچنین جوانان خود را با بازیابی شخصیتی، درکشان از محیط بالا رفته و به کار مفید اجتماعی رو آورده تا در فعالیت های فرهنگی و هنری و ورزشی از طریق ایجاد محیط شاد و با نشاط بر موانع تربیت آسیب زا فائق آیند.
ما اعتقاد داریم انتقال مفاهیم به خصوص مفاهیم حتی دینی در تربیت ، از شیوه های غیر مستقیم به مراتب تاثیرش بیش ازروش های عریان و مستقیم است ، اساسا تربیت جز با میل و رغبت و خواست افراد تحقق پیدا نمی کند .باید متوجه باشیم تربیت و سازندگی را در قالب درس های اخلاق نظری نمی توان به دانش اموزآن عرضه نمود .تربیت در خلا صورت نمی گیرد بلکه یا در زمین ورزش یا در حین فعالیت های اجتماعی ، هنری یا در برنامه اردویی یا در کلوپ ها ، استخر ها ، باشگاهها ، کتاب خانه ها پارک ها و سینما اتفاق می افتد .
پس برای اصلاح اخلاق و تربیت برای پرورش و تزکیه باید کلا فعالیت های تربیتی جذاب تدوین و ارائه نمود و این جمله شهید باهنر که برای تربیت از جایی برای متربی شروع کن که خودش می خواهد و به جایی ختم کن که مد نظر خودت هست .

- و نکته پایانی ؟
* ما هم به وسع و امکانات ، با بهره گیری از تجارب چندین ساله مربیان حاذق و متخصص ، برای رسیدن به اهداف عالی تعلیم و تربیت کشور دست به ابتکار فوق برنامه هدف دار و جذاب زده ایم که انشاالله بتوانیم با توکل بر خداوند و همت و استقبال والدین و مشارکت همه دانش آموزان تابستانی شاد را رقم بزنیم.

- جناب آقای دیانی از حوصله و صبری که درمصاحبه به خرج دادید بی نهایت متشکریم.
* بنده هم از شما دوست و همکلاسی تقدیر و تشکر فراوان دارم که دغدغه های ما را رسانه ای می کنید .


هدف از تابستان شاد، خودشناسی، ایفای نقش اجتماعی و تکامل مهارت‌های ذهنی دانش آموزان است



لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : حامد دیانی - تابستان شاد - تابستان شاد 95 -

نظر شما در مورد : هدف از تابستان شاد، خودشناسی، ایفای نقش اجتماعی و تکامل مهارت‌های ذهنی دانش آموزان است

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها