امروز چهار شنبه 17 آذر 1395 ساعت 13:59:53

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 3904 -تاریخ انتشار : دوشنبه 23 شهریور 1394 -ساعت : 12:03

چاپ به اشتراگ گذاشتن
واکنش‌های منفی به کمپین (نه به خرید خودروی صفر) مردم را مشتاق‌تر می‌کند

اختصاصی مازندمجلس/

واکنش‌های منفی به کمپین (نه به خرید خودروی صفر) مردم را مشتاق‌تر می‌کند

اختصاصی مازند مجلس: حمایت از کالای داخلی یک اصل پذیرفته شده است ولی حمایت نباید رنگ اجبار به خود بگیرد. زمانی که تمام درها را بسته‌ و کالای بی‌کیفیت و گران تولید می‌شود دیگر خرید خودروی داخلی نه تنها حمایت نیست بلکه اجبار است و رنگ استثمار به خود می‌گیرد زیرا انتخاب دیگری برای مردم باقی نمی‌ماند

اختصاصی مازند مجلس : مدتی است که کمپین نخریدن خودروی صفر در جامعه تشکیل شده که نمونه کامل یک کمپین خودجوش و نشان دهنده یک خواست و اراده مردمی است. کمپینی که نشات گرفته از بطن مردم و یک اعتراض کاملا مدنی به شرایط نامساعد و نامناسب یک صنعت عظیم و دولتی در کشور است.

این کمپین که معترض به کیفیت پایین خودروهای تولیدی داخلی است، خواستار واقعی شدن قیمت خودرو به همراه خدمات پس از فروش مناسب و یا ورود خودروهای باکیفیت جهانی هست.

صنعت خودروسازی ایران که در انحصار چند شرکت است با آنکه حمایت کامل دولت و انحصار بازار خودروی داخل کشور را در اختیار دارند باز هم هر چند وقت خبر از ورشکستگی قریب الوقوع می‌دهند و خواستار بالا رفتن قیمت خودرو می‌شوند.

پس از آشکار شدن اثرات اولیه این کمپین و فشار به صنایع خودروسازی، مدیران سعی در کم اهمیت خواندن این کمپین و نادیده گرفتن آن داشتند. باید توجه کرد افرادی که به شدت با این حرکت اعتراضی مردم برخورد می‌کنند و آن را توطئه یا بی‌اثر می‌خوانند صرفا از ترس از دست دادن منافع خود و یا ترس از تغییر نیست، بلکه از نفس حرکت اعتراضی مردم که به شیوه‌ای کاملا دموکراتانه است در هراس هستند و بیم آن دارند که این کمپین مردمی به مسائل و مشکلات دیگر هم برسد و کم کم افراد بیشتری از جامعه به خیل مردم معترض بپیوندند. بنابراین سعی می‌کنند اولین اعتراض مدنی مردم را در نطفه خفه کنند و یا به هر حیله و ترفندی آن را بی‌اثر جلوه دهند.

در همین راستا مدتی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در سخنانی عجیب که از عضوی از مجموعه دولت تدبیر و امید بعید بود گفت راه‌اندازی این کمپین حرام و مغایر با مصالح ملی و حتی حرکتی غیرانقلابی است و در توجیه گفتارش بحث حمایت از تولید داخلی را مطرح کرد.

حمایت از کالای داخلی یک اصل پذیرفته شده است ولی حمایت نباید رنگ اجبار به خود بگیرد. زمانی که تمام درها را بسته‌ و کالای بی‌کیفیت و گران تولید می‌شود دیگر خرید خودروی داخلی نه تنها حمایت نیست بلکه اجبار است زیرا انتخاب دیگری برای مردم باقی نمی‌ماند.

زمان این دست اظهار نظر دایی جان ناپلئونی که هر حرکت مخالفی را (کار انگلیس) می‌داند دیگر گذشته است. البته وزیر مربوطه چند روز پس از این اظهار نظر تحت فشار مستقیم دکتر روحانی و رسانه‌ها از مردم عذرخواهی کرد اما مشخص است که این عذرخواهی تنها بر زبان است و نه از دل و باورش همان چیزی است که در سخنانش گفت.

در این هفته هم دبیر انجمن خودروسازان ایران هم در یادداشتی که در هفته نامه صدا منتشر کرد مردم را تهدید کرد که به زودی پشیمان خواهند شد. وی همچنین پیشتر گفت در واکنش به این کمپین، خودرو را گران خواهند کرد.

علاوه بر این افراد، رئیس اتحادیه قطعه‌سازان، مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو، مشاور انجمن خودروسازان ایران هم در اظهار نظر مشابه این کمپین را بی‌اثر دانسته و این حرکت را غلط و ناشی از توهم اعلام کردند.

حمایت از صنعت داخلی بر همگان واضح و روشن است اما سوال اینجاست که بعد از سی و چند سال حمایت کامل مردم از این صنعت، چرا هنوز این صنعت نتوانسته با بازارهای جهانی رقابت کند؟

باید قبول کرد این انحصار بازار و اختیار کامل برای مدیران، صنعت خودروسازی ایران را تنبل کرده و نه تنها در طول این سال‌ها هیچ پیشرفتی در آن پدید نیامده بلکه روز به روز فاصله بیشتری با استانداردهای جهانی می‌گیرد. این چه نوع حمایتی از صنعت داخلی است که هیچگاه هیچ پیشرفتی در آن مشاهده نمی‌شود؟ این چه حمایتی است که تاوانش را با ده‌ها هزار کشته در سوانح جاده‌ای باید داد؟ این حمایت سی و چند ساله به استثمار مردم تبدیل شده است. حمایت زمانی معنا پیدا می‌کند که در شرایط یکسان و برابر مردم از کالای داخلی بخرند و نه به بهانه حمایت از صنعت داخلی گزینه‌ای برای مردم باقی نگذاشت.

امروز کمپین (نه به خرید خودروی صفر) تنها مربوط به صنعت خودرو نیست بلکه آزمایشی است برای مردم ایران تا در مقابل زورگویی‌هایی که اعمال می‌شود مقاومت کنند و اگر به نتیجه برسد قطعا یک حرکت تاریخی خواهد بود که برای اولین بار به وقوع پیوسته و می‌تواند الهام بخش حرکات دیگر نیز باشد.

نویسنده :


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : کمپین (نه به خودروی - خرید خودروی صفر ممنو - تحریم خودروی داخلی - کیفیت پایین خودروی د - محمد سفری -

نظر شما در مورد : واکنش‌های منفی به کمپین (نه به خرید خودروی صفر) مردم را مشتاق‌تر می‌کند

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها