امروز یکشنبه 21 آذر 1395 ساعت 11:25:08

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 4692 -تاریخ انتشار : دوشنبه 06 مهر 1394 -ساعت : 13:51

چاپ به اشتراگ گذاشتن
خودزنی ربیع فلاح در آستانه سفر رئیس جمهور/ چرا استاندار مازندران خودش را کیش و مات کرد؟

گزارش اختصاصی مازندمجلس/ منطقه آزاد در زندان تعصبات؛

خودزنی ربیع فلاح در آستانه سفر رئیس جمهور/ چرا استاندار مازندران خودش را کیش و مات کرد؟

اختصاصی مازند مجلس: با توجه به این دستورالعمل و با استناد به بندهای آیین نامه چگونگی ایجاد مناطق آزاد تجاری – صنعتی به راحتی متوجه می‌شویم که منطقه پیشنهادی استانداری تنها شرایط بند چهارم یعنی "نظرمساعد استانداری و تعهد برای حمایت از منطقه" را دار می‌باشد و فاقد دیگر شرایط آیین نامه است!

اختصاصی مازند مجلس : یکی از مهمترین موضوعات مربوط به سفر های استانی ریاست جمهوری طی چند دوره گذشته به ویژه در استان های مرزی درخواست تشکیل منطقه آزاد تجاری است که بعضا با حواشی و موضع‌گیری های ضد و نقیض همراه است. استان مازندران هم به دلیل اینکه استانی مرزی و مهم از نظر کشاورزی و مواهب طبیعی است یکی از چالش برانگیز ترین دوره‌های خود را در مورد جانمایی و انتخاب مکان مناسب جهت استقرار منطقه آزاد از سر می گذراند.

از یک سو نمایندگان غرب استان با استناد به قدمت و امکانات بندر زیبای نوشهر خود را محق به داشتن چنین امتیازی می دانند و از سویی دیگر نمایندگان شرق مازندران با تکیه بر حجم عظیم سرمایه گذاری ها در بندر امیر آباد و همچنین وسعت فراوان و راه های ارتباطی ویژه مانند راه آهن و قرار گرفتن در کریدور شمال – جنوب مدعی استقرار منطقه آزاد بودند. اما آنچه به ناگهان معادلات دوقطبی امیرآباد – نوشهر را به هم ریخت افشای طرح استانداری توسط مقیمی نماینده شرق استانی مبنی بر جانمایی بندر کوچک فریدونکنار و ارائه پیشنهاد به هیئت وزیران در مورد انتخاب این مکان به عنوان بندر آزاد تجاری استان مازندران است.

از زمانی که زمزمه اعمال نفوذ برخی از متنفذین شهر های گروه الف و اطرافیان استاندار فعلی مازندران (به ویژه پسر ربیع فلاح) برای اتخاذ چنین تصمیم نابخردانه‌ای به گوش رسید بیش از یک سال می گذرد. استدلال اتاق فکر تشکیل شده برای گرفتن ماهی از آب گل آلود تفرقه در استان این بود که چون غرب و شرق استان درگیر اختلافات تعیین منطقه آزاد هستند و این درگیری در نهایت منجر به تحلیل رفتن قوای طرفین خواهد شد پس ما می توانیم با مطرح کردن منطقه ای جدید حتی بدون داشتن کوچکترین زیر ساختی این توازن قوا را ایجاد کنیم و پس از مدتی همه راضی به انجام این تصمیم شوند.

البته این نوع استدلال هیجانی نشان دهنده اوج بی تجربگی و ناپختگی اتاق فکر اطرافیان استاندار است. چرا که صدور مجوز برای ایجاد منطقه آزاد و تصمیم برای استقرار آن با گرفتن جواز بقالی یا میوه فروشی تفاوت بسیاری دارد. سازمان مناطق آزاد برای اینکه مکانی تبدیل به منطقه آزاد شود ضوابط سختگیرانه ای را تعیین کرده است که چیز محرمانه و غیر قابل دسترسی نیست. با مراجعه به این قوانین به راحتی می توان نشان داد که بندر پیشنهادی آقازاده استاندار و همراهان ایشان کمترین همپوشانی را با شرایط و ضوابط تعیین شده توسط سازمان مربوطه ندارد. و البته در هیچ کجای این قوانین به تعداد جمعیت مستقر در حوالی منطقه آزاد اشاره نشده است آنطور که نا آگاهانه برخی از مطرح کنندگان طرح "فریدونکنار" استدلال می کنند و اساسا ازدحام جمعیت و تراکم بالا خود مانع بزرگی در راه گسترش و برنامه ریزی های بلند مدت برای توسعه منطقه آزاد خواهد بود و خود به خود چشم انداز منطقه آزاد در چنین محیط تنگ و غیر قابل گسترشی مبهم و ناممکن است. اکنون دولت و استانداری مازندران در آزمون سختی شرکت کرده اند. چون اگر بندر کوچک، بی امکانات و با ازدحام جمعیتی بالای فریدونکنار به عنوان منطقه آزاد تجاری استان برگزیده شود( که بعید است این اتفاق بیافتد) هم دولت و هم استانداری تمامی قوانین و ضوابط خودشان را نقض می کنند و اعمال نفوذ در تصمیم گیری غیر کارشناسانه و غیر قانونی ثابت می شود. از این پس دولتی که مدعی قانون گرایی و تدبیر در پیشبرد امور مملکت است چگونه این بی قانونی را توجیه خواهد کرد؟ و چگونه چشم به حمایت از مردمی خواهد دوخت که با شعار "امید" بیشترین رای را از آنها گرفته است؟

نکته کلیدی در علم سیاست موقعیت شناسی و تشخیص بهترین زمان ارائه یک ایده یا طرح است. اینطور که رفتار تیم استانداری نشان می دهد اینها بدترین زمان ممکن را برای ارائه طرح جانبدارانه خود انتخاب کرده اند. این تصمیم پرابلماتیک برآیند پیش فرض غلط و به تبع آن نتیجه گیری غلط است. استانداری که با حداقل حمایت و با ریش گرو گذاشتن های این و آن تا به حال بر مسند استانداری مانده است بنا بر چه پشتوانه ای و بر اساس کدام توان عینی و عملکردی برچسب تصمیم قوم و قبیله گرایی را بر خود چسبانده است؟ استاندار بی کارنامه مازندران با این عمل از دو جنبه خودش را در معرض تهدید قرار داده است اول اینکه اگر این نقشه همشهرهای وی نگیرد و نتوانند آن را عملی کنند ضعف لابی گری و عقبه سیاسی وی که تا به حال او را سرپا نگه داشتند به روشنی آشکار خواهد شد و این فرصت را به گروه های بیشمار مخالف ادامه کار او بر مسند استانداری خواهد داد که بر دامنه حملات خود بیافزایند و فرصت حضور رئیس جمهور را به فرصتی برای زدن استاندار تبدیل کنند .

اگر هم موفق به انجام این کار شود (که بسیار دور از ذهن است) باز هم حمایت اکثریت مطلق استان را به واسطه اثبات تفکر قشری نگرانه خود از دست خواهد داد و اینبار اجماع و لابی گری مخالفان در سطح ملی و در مجلس قطعا کار را برای ادامه فعالیت او و تیم همشهریانش سخت خواهد کرد. برای باز شدن گره کور تعیین منطقه آزاد تجاری بهتر است کارگروهی ملی که کمترین تعصبات قومی قبیله ای را دارند تعیین شود و بر اساس ضوابط تعیین شده توسط "شورای عالی مناطق آزاد و ویژه" نسبت به جانمایی منطقه آزاد مازندران اقدام گردد که البته با توجه به شرایط و قوانین مصوب، تنها بندر امیر آباد و بندر نوشهر در کورس رقابت قرار می گیرند و مردم و نمایندگان این دو حوزه انتخابیه هم باید به رای این کارگروه ملی تمکین کنند.

متاسفانه استانداری مازندران به جای ارائه راه کار عملی و پیش قدم شدن نسبت به حل مسئله خود تبدیل به مسئله شده است و با ارائه طرح بندر فریدونکنار شگفتی متخصصان و کارشناسان را برانگیخته است. در این مقطع حساس که ممکن است هر تصمیم نا سنجیده ای در این مورد تبعات سیاسی و امنیتی جبران ناپذیری داشتخه باشد لازم است تا نمایندگان منتقد به جای مقایسه بنادر اصلی مطروحه با بندر فریدونکنار که اساسا قیاس مع الفارق است بر "آئین نامه چگونگی ایجاد مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی" مصوب وزیران عضو شورا که در تاریخ 20/11/1392 تایید و توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده تاکید کنند تا مشخص شود آیا دولت و نمایندگان دولت در استان مطابق این آئین نامه که تبدیل به دستورالعمل شده است و ابلاغ گردیده عمل می کنند یا نه؟

 

وزیران عضو شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی در جلسه 20 /12/ 1392 به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی و با رعایت تصویب نامه شماره 113200/ت49516ه مورخ 5 /6/ 1392 آیین نامه چگونگی ایجاد مناطق آزاد تجاری – صنعتی را به شرح زیر تصویب کردند:

 

آیین نامه چگونگی ایجاد مناطق مناطق آزاد تجاری – صنعتی

 ماده 1 - در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح بکار می روند:

 الف- شورا: شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی

 ب- منطقه: هر یک از مناطق آزاد تجاری – صنعتی که به موجب قانون تأسیس شده و یا می‌شوند.

 ج- دبیرخانه: دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی

 د- متقاضی: شخص حقوقی دولتی یا غیردولتی که ایجاد منطقه را درخواست می کند.

 ه- طرح توجیهی (مطالعات اولیه): شامل مطالعات پایه مبتنی بر مزیت های اقتصادی، تاریخی و فرهنگی به همراه برآورد هزینه های راه اندازی و نحوه تأمین منابع مالی مورد نیاز به همراه برنامه زمان بندی و تأثیر عملکرد منطقه بر اقتصاد محلی و ملی با توجه به بازار کشورهای هدف برای تهیه مواد اولیه و صادرات کالاهای ساخته شده و تأثیر آن بر شاخص ها و استانداردهای فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی.

 و- طرح جامع: طرح بلند مدتی که در آن ضوابط و مقررات مربوط به نحوه استفاده از اراضی و منطقه بندی مربوط به حوزه های مسکونی، فرهنگی، آموزشی، صنعتی، بازرگانی، اداری و کشاورزی و تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات شهری و نیازمندی های عمومی منطقه، خطوط کلی ارتباطی و فرودگاه ها و بنادر و سطح لازم برای ایجاد تأسیسات و تجهیزات و تسهیلات عمومی مناطق، نوسازی، بهسازی و اولویت های مربوط به آنها و حفظ بنا و نماهای تاریخی و مناظر طبیعی، تبیین می شود. این طرح در تطبیق با طرح های ناحیه ای و منطقه ای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری تهیه می شود.

 ز- زیرساخت ها: مجموع امکانات و پیش نیازهای ضروری و لازم جهت ایجاد و تأسیس منطقه متناسب با موقعیت جغرافیایی محدوده مورد نظر در بخش های حمل و نقل (هوایی، زمینی و دریایی)، انرژی و ارتباطات و فناوری اطلاعات

 ح- محدوده منطقه: محدوده جغرافیایی که تحت حاکمیت قوانین و مقررات منطقه قرار می‌گیرد.

 ماده 2 - فرایند بررسی هر منطقه شامل مراحل و تشریفات زیر می باشد:

 الف ارائه طرح توجیهی به همراه نقشه جانمایی و سایر اسناد و مدارک مربوط توسط متقاضی به دبیرخانه.

 ب ارائه موافقت بدون قید و شرط دستگاه های اجرایی تأمین کننده خدمات زیرساختی و سایر مراجع ذی ربط قانونی.

 ج بررسی مدارک و طرح توجیهی ارائه شده توسط دبیرخانه

 د ارائه گزارش نهایی ارزیابی ایجاد منطقه به دبیرشورا

 ه طرح ایجاد منطقه در شورا بر حسب تصمیم دبیر شورا

 و-تنظیم وتقدیم لایحه ایجاد منطقه جهت سیر مراحل قانونی تصویب.

 ماده3 – وجود اراضی مناسب جهت تاسیس منطقه یکی از مهمترین پیش نیازهای تاسیس این مناطق است جانمایی محدوده منطقه باید به نحوی باشد تا با توجه به اهداف تاسیس منطقه ، شرایط طبیعی و امکانات بالقوه و بالفعل مورد نیاز را دارا باشد.

 تبصره 1- حداقل میزان مساحت مورد نیاز با توجه به طرح توجیهی و کاربری اراضی تعیین خواهد شد و لازم است حداقل هفتاد درصد اراضی محدوده پیشنهادی بدون معارض باشد.

 تبصره 2- سازمان منطقه مکلف است ظرف دو سال از تاریخ ابلاغ مصوبه شورا ، نسبت به تهیه و ارایه طرح جامع اقدام نماید.

 ماده4-متقاضیان تاسیس منطقه مکلفند درخواست خود را همراه با مدارک و مستندات مورد نیاز به شرح زیر به دبیرخانه تسلیم نمایند:

 1-ارایه تقاضای بالاترین مقام دستگاه همراه با طرح توجیهی .

 2-نقشه جانمایی(کاداستر)محدوده پیشنهادی و موقعیت جغرافیایی (جهات چهارگانه و موقعیت نسبت به شهر های اطراف و غیره )

 3-وضعیت شبکه های زیر بنایی شامل:

 الف- آب (موافقت غیر مشروط دستگاه ذی ربط )

 ب-برق (موافقت غیر مشروط دستگاه ذی ربط )

 ج-زیر ساختهای موردنیاز ارتباطات و فناوری اطلاعات (موافقت غیر مشرئط دستگاه ذی ربط ).

 د-شبکه های مواصلاتی ( زمینی ،دریایی و هوایی )

 ه-انرژی (موافقت غیر مشروط دستگاه ذی ربط )

 4-نظرمساعد استانداری و تعهد برای حمایت از منطقه

 5-اعلام وضعیت اراضی محدوده پیشنهادی اعم از مالکیت دولتی وغیر دولتی

 6 نظر مساعد ستاد کل نیروهای مسلح

7-تطبیق جغرافیایی محدوده منطقه پیشنهادی با محدوده های مصوب در تقسیمات کشوری.

تبصره-چنانچه مدارک ومستندات درخواستی ناقص ، مبهم و فاقد اطلاعات ضروری باشد مهلتی جهت رفع نقص به متقاضی داده خواهد شد.چنانچه متقاضی ظرف مهلت مقرر جهت رفع نقص اقدام نکند بررسی درخواست از دستور کار دبیر خانه خارج خواهد شد

 

 

این مصوبه در تاریخ 24 /4/ 1393 به تایید رئیس جمهور رسیده ودر تاریخ 29 /4/ 1393 از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده است.

اکنون با توجه به این دستور العمل و با استناد به بند های آن به راحتی متوجه می شویم که منطقه پیشنهادی استانداری تنها شرایط بند چهارم یعنی " نظرمساعد استانداری و تعهد برای حمایت از منطقه" را دار می باشد و موارد مهمی مانند :

" ز زیرساخت ها: مجموع امکانات و پیش نیازهای ضروری و لازم جهت ایجاد و تأسیس منطقه متناسب با موقعیت جغرافیایی محدوده مورد نظر در بخش های حمل و نقل (هوایی، زمینی و دریایی)، انرژی و ارتباطات و فناوری اطلاعات." و همچنین ماده 3 این آئین نامه :

" ماده3 – وجود اراضی مناسب جهت تاسیس منطقه یکی از مهمترین پیش نیازهای تاسیس این مناطق است جانمایی محدوده منطقه باید به نحوی باشد تا با توجه به اهداف تاسیس منطقه ، شرایط طبیعی و امکانات بالقوه و بالفعل مورد نیاز را دارا باشد."

به طور کامل نادیده گرفته شده اند. نکته مهم دیگر این آئین نامه تبصره یک ماده سه است که ذکر می کند:

"تبصره 1- حداقل میزان مساحت مورد نیاز با توجه به طرح توجیهی و کاربری اراضی تعیین خواهد شد و لازم است حداقل هفتاد درصد اراضی محدوده پیشنهادی بدون معارض باشد."

این به مفهوم اهمیت فوق العاده زمین های پشتیبانی و مساحت فعلی مکان مورد نظر است چرا که آینده بندر یا منطقه بر اساس این قابلیت تعریف شده است و اگر ما مکانی کوچک با تراکم جمعیتی بالا را در نظر بگیریم نه تنها هیچ مزیتی برای منطقه آزاد نخواهد بود که فاکتور هایی مانند جمعیت مانع بزرگی در راه پیشبرد اهداف و افق های بلند مدت منطقه آزاد هستند.

اکنون در انتظار می نشینیم تا ببینیم که دولت تدبیر و امید بر اساس شعار هایی که می دهد با "تدبیر" تصمیم گیری خواهد کرد یا در تله خود زنی و تعصبات قبیله ای استانداری مازندران خواهد افتاد و قوانین مصوب خودش را هم نقض می کند؟

 

نویسنده :


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : -

نظرات کاربران در مورد : خودزنی ربیع فلاح در آستانه سفر رئیس جمهور/ چرا استاندار مازندران خودش را کیش و مات کرد؟
  • مهدویپاسخ3دوشنبه 06 مهر 1394

    اقا دمتون گرم. به این میگن استدلال. به جای غر زدن باید استدلال کرد... خیلی خوب بود .مرسی

  • محمد حسینپاسخ2دوشنبه 06 مهر 1394

    ربیع فلاح با این تصمیم غلط و اشتباه نشون داد که به درد استانداری نمی خوره. من تا چند وقت پیش ازش حمایت می کردم ولی الان ازش بیزارم. استانداری که پسرش اونو اداره میکنه و تعصب کور بابلی داره و بابلی بازی در میاره .....

  • احمدپاسخ2دوشنبه 06 مهر 1394

    با سلام، آیا تعداد انبوه جمعیت مرکز استان هیچ بدرد کار نمی آید؟ آیا شما می دانید جمعیت نور تا رامسر به اندازه یکی از شهرهای مرکز استان نمی شود؟ آیا می دانید جمعیت برخی از شهرهای مرکزی از برخی از استانها بیشتر است؟
    فریدونکنار کوچک در قلب شهرهای بزرگ قرار دارد.
    دکتر ربیع فلاح سی سال پیش معاون وزیر بوده است، نمی شود با تحلیل های نخ نما و سطحی و سبک ایشان تخریب کرد، حداقل بخود زحمت دهید چند بهانه درست و درمان پیدا کنید.

    • هانی0شنبه 11 مهر 1394

      قانون بصورت صریح چندتا از عوامل ایجاد منطقه آزاد رو گفته که فریدونکنار هیچ کدم از اونهارو نداره.چرا طرفداری بی منطق میکنید؟
      کی گفته جمعبت زیاد یک مزیت؟بنظرم که یک مشکل هستش برای گسترش و ساخت و ساز های آینده یه مشکل بزرگ عزیزم نه یک ظرفیت مثبت

  • ...پاسخ1سه شنبه 07 مهر 1394

    این را هم بگویم که در این مقاله اشارات قابل توجههی شده است. فریدونکنار بدون فرودگاه و راه اهن و بزرگراه و مساحت کم چطور پیشنهاد شد? خیلی عجیب است..

  • کاوه آهنگرپاسخ0چهار شنبه 08 مهر 1394

    من نمی دانم کی و کجا استاندار اشاره کرد که فریدونکنار منطقه آزاد بشه و مثلا امیرآباد یا نوشهر نشه!!!!! کمی اول مطالعه و بررسی کنید بعد تحلیل کنید. استاندار بر اساس نظر مشاوران و کارشناسان مشاورشان فرمودند: ما در استان یک منطقه آزاد فناوری-تجاری در بابلسر و سه بندر آزاد در امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر ایجاد کنیم. یعنی منطقه آزاد منفصل که واقعلا کارشناسی شده اعلام شد. اگرچه می گن: خیر اللمور اوسطها!

    • هانی0شنبه 11 مهر 1394

      عزیزم جناب آهنگر بهتره شما اول کمی مطالعه کنید.چون استاندار فریدونکنار رو پیشنهاد داده بود با فشار نماینده شرق استان و امامن جمعه مجبور به عقب نشینی از پیشنهادش شده.هم نامه امامن جمعه و هم نامه نماینده شرق استان موجوده و تازه نامه ای که جناب استاندار در پاسخ نامه زده شده و قبول کرده که هر سه بنده بشن آزاد تجاری اونم موجود هست به همراه تاریخ

نظر شما در مورد : خودزنی ربیع فلاح در آستانه سفر رئیس جمهور/ چرا استاندار مازندران خودش را کیش و مات کرد؟

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها