امروز سه شنبه 16 آذر 1395 ساعت 23:27:38

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 66600 -تاریخ انتشار : یکشنبه 20 تیر 1395 -ساعت : 11:32

چاپ به اشتراگ گذاشتن
اجازه نخواهیم داد یکپارچگی مدیریت میانکاله مخدوش شود

علی‌محمد شاعری نماینده شرق مازندران در گفت‌وگو با موثق:

اجازه نخواهیم داد یکپارچگی مدیریت میانکاله مخدوش شود

مازندمجلس: تالاب بین‌المللی میانکاله به دلیل کم آبی در حال خشک شدن هست. اگر این تالاب خشک شود یک فاجعه زیست محیطی در استان رخ خواهد داد/ در چهار سال قبل 2 دستگاه زباله سوز در ساری و نوشهر مصوب شد اما مقداری روند اجرای پروژه‌ها کند است. ما کمک می‌کنیم که شهرداری‌های این دو شهر بتوانند آن‌ها را بهره برداری برسانند

مازندمجلس: علی‌محمد شاعری متولد 1338 است. مدرک کارشناسی را از دانشگاه مازندران، کارشناسی ارشد را از دانشگاه تربیت مدرس و مدرک دکتری خود را از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران در رشته مهندسی علوم کشاورزی دریافت کرد. شاعری یکی از بنیانگذاران جهادسازندگی پس از فرمان حضرت امام(ره) بود. استانداری گلستان، معاونت وزارت کشور، معاونت وزارت جهاد کشاورزی، ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور،  شهرداری منطقه ۲۲ تهران، مدیر کلی منابع طبیعی استان گلستان و معاونت جهاد سازندگی مازندران از مهم‌ترین مناصب وی در طول سالیان گذشته بوده است. شاعری که در حوزه انتخابیه بهشهر، نکا و گلوگاه داوطلب ورود به دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شده بود، توانست با اختلاف رای نسبت به نفرات دوم و سوم یعنی احمد میری قلعه‌سر و احمدعلی مقیمی به بهارستان راه یابد.

پرواضح بود که شاعری با توجه به تحصیلات و سوابق کاری‌اش به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی برود اما نامزد شدنش برای ریاست این کمیسیون تخصصی را کمتر کسی پیش‌بینی می‌کرد. در نهایت شاعری توانست با کسب 10 رای از 23 عضو کمیسیون کشاورزی به ریاست این کمیسیون مهم برسد. این برای اولین بار در طی 10 دوره مجلس شورای اسلامی است یک مازندران به ریاست کمیسیون مهم کشاورزی می‌رسد که باید آن را به فال نیک گرفت. به همین منظور در ویژه نامه مجمع نمایندگان اولین شماره نشریه موثق به سراغ وی رفتیم تا پیرامون برنامه‌ها و برخی از معضلات مازندران گفت‌وگو کنیم.

 

توزیع منابع براساس چانه زنی و رابطه بازی نباشد

شرق مازندران همواره مورد بی‌مهری در استان مازندران بوده. در ده شاخص از جمله آب، بیکاری، طلاق و راه روستایی جزو ضعیف‌ترین شهرستان‌ها هستیم. این مسائل باید توسط رسانه‌ها مطرح شود و مسئولان استانی وادار شوند در تصمیم‌گیری ها عدالت را رعایت کنند. در برنامه ششم توسعه دولت لایحه‌ای که به مجلس ارائه می‌کند باید لایحه‌ای متوازن و عدالت محور باشد و براساس ظرفیت‌ها و استعدادهای منطقه‌ای توسعه را شکل بدهد. مجمع نمایندگان مازندران تاکنون نشست‌هایی با استاندار و معاونین استانداری داشته. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان باید به توسعه متعادل و متوازن توجه ویژه نشان دهد. مسئولین استانی باید همه متوجه باشند توسعه را متعادل، متوازن و عدالت محور کنند. منابعی که داریم باید براساس شاخص‌های برخورداری توزیع شود و نه براساس چانه زنی و رابطه بازی. اینها به صلاح استان و کشور نیست. اگر شرق مازندران محروم باشد این محرومیت در کل استان اثر می‌گذارد.

کندی اجرای پروژه زباله سوز ساری و نوشهر

در کل استان روزانه حدود 3 هزار تن زباله تولید می‌شود که بخش عمده آن به روش غیر بهداشتی دفع و دفن می‌شود. با توجه به اینکه سطح آب استان بالا و بارندگی نیز زیاد است محیط زیست استان بسیار شکننده است. زباله یکی از آلاینده‌های اصلی مازندران بشمار می‌آید و سلامت و بهداشت مردم را تهدید می‌کند و اولویت اصلی مازندران مدیریت و دفع مناسب زباله است. روش‌های متفاوتی در این رابطه وجود دارد از جمله استفاده از دستگاه‌های زباله سوز، سلول‌های دفع بهداشتی و تبدیل کردن زباله‌ها به کمپوست و همینطور دفن مناسب با رعایت تمامی آیتم‌های محیط زیستی در مکان‌هایی که شکنندگی زیست محیطی ندارند. تولید کمپوست و نیروگاه‌های زباله سوز و روش‌های تلفیقی مناسب دیگر تجربیات بسیار موفقی بودند که در شهر تهران بکار گرفته شده‌اند. از این تجربه می‌توان در استان مازندران هم استفاده کرد.  در چهار سال قبل 2 دستگاه زباله سوز در ساری و نوشهر مصوب شد اما مقداری روند اجرای پروژه‌ها کند است. ما کمک می‌کنیم که شهرداری‌های این دو شهر بتوانند آن‌ها را بهره برداری برسانند. همچنین سایت کمپوست شهر بهشهر که راه اندازی شده در حال پیگیری دستگاه‌های پرس و خردکن از حوزه عمرانی وزارت کشور هستیم و بنا داریم که مدیریت پسماند را در مازندران با اولویت پیگیری کنیم تا این معضل محیط زیستی را برطرف کنیم.

 

اجازه نخواهیم داد یکپارچگی مدیریت میانکاله مخدوش شود

مساحت شبه جزیره میانکاله حدود 68 هزار هکتار است که یک منطقه حفاظت شده هست و مدیریت آن به صورت یکپارچه طی چندین دهه زیرنظر اداره کل محیط زیست استان مازندران بوده و همچنان هم باید اینگونه باشد. موضوع یکپارچگی مدیریت در محیط زیست مختص به میانکاله نیست و پارک ملی گلستان نیز به همین نحو اداره می‌شود بخشی از این پارک ملی در خراسان شمالی است بخش‌هایی در استان سمنان و همچنین در گلستان است اما به صورت یکپارچه توسط محیط زیست گلستان مدیریت می شود. میانکاله نیز منطقه حفاظت شده بین‌المللی است و تحت کنوانسیون رامسر هست و کوچکترین خدشه یا آسیب در مجموعه مدیریت میانکاله تبعات زیست محیطی امنیتی و سیاسی دارد که حتما عزیزان وزارت کشور و سازمان محیط زیست و استانداری مازندران این حساسیت را متوجه هستند و ما نیز اجازه نخواهیم داد اتفاقات دیگری بیفتد و یکپارچگی مدیریت میانکاله مخدوش شود.

 

ضرورت سرمایه گذاری در بخش آب

مدیریت منابع آب از اولویت‌های درجه یک کشور است. خشکسالی‌های متوالی، کاهش بارندگی و همینطور بهره برداری‌های بی‌رویه از منابع آب و مدیریت ناصحیح در منابع و مصارف آب باعث شده کشور در موضوع آب دچار چالش جدی شود. یکی از چالش‌های اصلی توسعه مازندران بحران آب هست در شرق مازندران راه حل برون رفت از این چالش عبارتند از مدیریت آب‌های سطحی با احداث و بهره برداری از سدهای نیمه تمام موجود و جدید، جلوگیری از حفر چاه‌های غیر مجاز و توسعه فناوری‌های نوین در آبیاری محصولات کشاورزی و باغی در استان مازندران و نوسازی شبکه‌های انتقال آب شرب در مناطق شهری و روستایی و همینطور احیای جنگل‌ها و پوشش‌های گیاهی در مناطق مختلف، انجام عملیات آبخیزداری و مدیریت حوزه‌های آبخیز بالادست تا بتوانیم آب‌های بالادست را به سفره‌های زیرزمینی نفوذ دهیم و آن‌ها را ذخیره کنیم تا بخشی از این بحران را مدیریت کنیم به ویژه آنکه اقتصاد مازندران بر پایه کشاورزی تعریف شده و کشاورزی هم توسعه نخواهد یافت مگر اینکه در بخش آب سرمایه گذاری کنیم و موفق عمل کنیم. در مجلس هم با قوت موضوع مدیریت منابع آب را در کل کشور و به ویژه مازندران در اولویت جدی قرار دادیم و در ادامه هماهنگی‌های لازم را با وزارت نیرو و دیگر نهادهای مرتبط انجام خواهیم داد.

 

احتمال جیره بنده آب در برخی شهرها

نظام کشت ما نیاز به اصلاح دارد از فن آوری های روز دنیا در استفاده از ارقام و گونه‌های مقاوم استفاده کنیم. آبیاری قطره‌‌ای را با جدیت در اولویت قرار دهیم. حدود 90 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی با روش‌های سنتی هست در حالی که در دنیا این روش‌ها منسوخ شده. آب عنصر حیاتی و چالش اصلی هزاره سوم هست آب را نمی‌توان در مقیاس بزرگ وارد کرد بنابراین نیاز است که توجه خود را در مدیریت منابع آب ویژه کنیم به طوری که می‌بینیم تالاب بین‌المللی میانکاله به دلیل کم آبی در حال خشک شدن هست. اگر این تالاب خشک شود یک فاجعه زیست محیطی در استان رخ خواهد داد.  در روستاها با تانکر آب‌رسانی می‌کنیم. اگر برنامه ریزی عملیاتی و جهادی در یکی دو سال آینده صورت نپذیرد احتمال جیره بنده آب در برخی شهرهای شرق استان نیز وجود دارد. توصیه ما این است وزارت نیرو هرچه سریعتر آبگیری سد گلورد را انجام دهد و امیدواریم تاپایان سال جاری این سد آبگیری شود تا بخشی از مشکلات آبی در شرق مازندران حل شود.

 

تصفیه فاضلاب در کشور 40 درصد؛ در مازندران 9 درصد

در بخش مرکزی مازندران نیز با بحران کم‌آبی مواجه هستیم و امیدواریم با احداث سد کسلیان و راه‌حل‌های کارشناسی شده دیگر، بتوانیم بخشی از این بحران را حل کنیم. متاسفانه فاضلاب مازندران تصفیه نمی‌شود و بازچرخانی فاضلاب صورت نمی‌گیرد. در کشور حدود 40 درصد فاضلاب‌ها تصفیه می‌شود ولی در مازندران این رقم 9 درصد است  بنابراین نیاز به سرمایه‌گذاری در در این موضوع هست. ما باید اقدام ملی برای مهار و کاهش بحران آب انجام دهیم. در دنیا آب را به هیچ عنوان هدر نمی‌دهند و چیزی به نام فاضلاب و زباله معنا ندارد. همه در چرخه بازیافت دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرند. آب خام و آب شرب جدا شده هست و مصارف اب برای کشاورزی و باغداری از آب‌های فاضلاب و تصفیه شده انجام می شود. ما باید به سمت روش‌های نوین و مدیریت‌های کارآمد و موثر برویم.

 

توقف واردات برنج از اول تیر

در یک ماه گذشته تلاش کردیم واردات برنج را از اول تیرماه ممنوع کنیم و طبق هماهنگی که با وزارت جهاد شده، وزیر محترم جهاد کشاورزی قول داد از اول تیرماه اجازه واردات برنج داده نشود که این موضوع به اقتصاد مازندران کمک می‌کند. همچنین در زمینه خرید گندم و جو یک سری محدودیت‌های گذاشته بودند که بیشتر از 5 تن نمی‌خریدند ولی ما پیگیری کردیم و این محدودیت را برداشتیم. همچنین برای رطوبت مجاز برای خرید گندم و جو محدودیتی وجود داشت و از طرفی چون درصد رطوبت استان بالا هست این درصد رطوبت را با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی به گونه‌ای هماهنگ کردیم که مشکلی برای کشاورزان ایجاد نشود. همینطور در زمینه مقابله با بیماری تب برفکی حساسیت‌هایی که نشان دادیم و پیگیری‌هایی که کردیم کمک کرد که سازمان دامپزشکی جدی‌تر و در سطح وسیع‌تر به این موضوع بپردازد تا تلفات دام ناشی از تب برفکی را مدیریت کند.

 

نمایندگان مازندران متحد و همدل هستند

بنا داریم نمایندگان استان با رفاقت و تعامل با عزم جدی کار کنیم و مشکلات استان را که مشکلات عمومی هست را حل و رفع کنیم از جمله مشکلات استان، آلودگی دریای خزر، تولید روزانه 10 هزار تن پسماند که در طبیعت در طبیعت رهاسازی می‌شود، تخریب جنگل‌ها و منابع که معضل بزرگی در استان است. ترافیک شدید حمل و نقل درون شهری با توجه به مسافر پذیری استان، شبکه‌های حمل و نقل به هیچ‌وجه پاسخگوی این حجم حمل و نقل نیست. مساله انرژی و بخش کشاورزی و مشکلاتی که برای تولید و صادرات محصولات دارند. همچنین مسائل اجتماعی و فرهنگی که در استان وجود دارد بنابراین نیاز است در حوزه‌های مختلف ورود جدی پیدا کنیم و نمایندگان مازندران دست به دست هم دهیم و این مسائل مشترک را با لطف ریاست مجلس و همراهی وزارتخانه‌ها حل نماییم. اگر 12 نماینده روی موضوعی تمرکز کنند قطعا دولت و وزراتخانه را متقاعد و ملزم به درخواست‌های قانونی خود خواهند کرد. اگر این معضلات تاکنون وجود دارد بخاطر این است اتحاد لازم در دوره‌های قبلی بین نمایندگان وجود نداشته است اما در این دوره نشانه‌های خوبی برای اتحاد و همدلی وجود دارد.

این مطلب در اولین شماره دو هفته نامه موثق (ششم تیرماه 1395) منتشر شده است


اجازه نخواهیم داد یکپارچگی مدیریت میانکاله مخدوش شود


منبع : دو هفته نامه موثق


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : علی محمد شاعری - نماینده شرق مازندران - دکتر شاعری - کمیسیون کشاورزی - دو هفته نامه موثق - نشریه موثق -

نظر شما در مورد : اجازه نخواهیم داد یکپارچگی مدیریت میانکاله مخدوش شود

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها