امروز یکشنبه 14 آذر 1395 ساعت 03:30:56

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 67840 -تاریخ انتشار : سه شنبه 22 تیر 1395 -ساعت : 15:28

چاپ به اشتراگ گذاشتن
دولت روحانی؛ رسانا یا نارسا؟!

پرونده موثق از عملکرد رسانه‌ای دولت تدبیر و امید؛

دولت روحانی؛ رسانا یا نارسا؟!

مازندمجلس: عملکرد دولت یازدهم در حوزه رسانه و اقناع مخاطبین امری است که فعالین حوزه رسانه متفق القول آن را ضعیف می‌دانند حتی تا به آنجا که بسیاری از صاحب نظران عملکرد دولت تدبیر و امید را در این حوزه، ضعیف‌ترین تجربه بعد از انقلاب می‌دانند. اما هرچه که هست ضعف در بحث اطلاع رسانی اکنون بلای جان دولت شده و شاید در سال آخر فعالیت دولت، آن را کاملا زمینگیر کند به طوری که به نظر می‌آید تیم رسانه‌ای دولت به جای آنکه نقش رسانایی داشته باشد، بیشتر نقش نارسانایی دارد

مازندمجلس: عملکرد دولت یازدهم در حوزه رسانه و اقناع مخاطبین امری است که فعالین حوزه رسانه متفق القول آن را ضعیف می‌دانند حتی تا به آنجا که بسیاری از صاحب نظران عملکرد دولت تدبیر و امید را در این حوزه، ضعیف‌ترین تجربه بعد از انقلاب می‌دانند. آغاز این مسئله شاید از صدور حکم معاون اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور برای «پرویز اسمائیلی» سخنگوی ستاد محمدباقر قالیباف از سوی محمد نهاوندیان بوده است. مسئله‌ای که اخیرا در دیدار اصحاب رسانه با رئیس جمهور نیز مطرح شد.

برخی ناهمگون بودن مدیریت با پرسنل رسانه مکتوب دولت را عامل این نقیصه می‌دانند به نحوی که بسیاری از کارکنان جذب شده در دولت دهم در موسسه ایران (روزنامه رسمی دولت) را علاقه‌مندان به دولت قبل می‌دانند و به همین دلیل برخی از برنامه‌های مدیران این موسسه توسط پرسنل پایین دست با سنگ اندازی و عدم اجرا مواجه می‌شود. این درحالی است که دولت نتوانسته است اقدام قابل توجه‌ای در حوزه حمایت از رسانه‌های مستقل نماید و منتقدینش نیز با اعتباراتی بعضا تامین شده از بیت المال همچنان به حملات رسانه‌ای خود ادامه می‌دهند، از سویی صدا و سیما که برای رئیس دولت قبل سنگ تمام گذاشته بود چندان سر سازگاری با دولت یازدهم ندارد. برخی می‌گویند جنس حسن روحانی از حوزه فرهنگ و رسانه نیست بنابراین اهمیت چندانی برای این بخش قائل نیست و یارانش هم همینطور. اما هرچه که هست ضعف در بحث اطلاع رسانی اکنون بلای جان دولت شده و شاید در سال آخر فعالیت دولت، آن را کاملا زمینگیر کند به طوری که به نظر می‌آید تیم رسانه‌ای دولت به جای آنکه نقش رسانایی داشته باشد، بیشتر نقش نارسانایی دارد و در انتقال عملکرد دولت و پاسخگویی به مردم و ایستادگی در مقابل هجمه‌ها کاملا ناتوان است. با این همه با نگاهی ملی و منطقه‌ای برای تشریح و بررسی این مسئله به سراغ دو تن از فعالین با سابقه رسانه‌ای مازندران رفتیم تا از دو دیدگاه متفاوت به عملکرد دولت در حوزه اطلاع رسانی بنگریم.

 

علی صادقی مدیر مسئول پایگاه خبری مازندنومه:

رسانه‌های مخالف را تطمیع می‌کنند که انتقاد نکنند

علی صادقی فعال رسانه‌ای مازندران در گفت‌وگو با موثق پیرامون عملکرد رسانه‌ای دولت گفت: اوایل شروع به کار دولت روحانی این بحث را مطرح کرده بودیم که دولت تدبیر و امید از نظر روابط عمومی، تبلیغات و رسانه ضعیف‌ترین دولت است و در این حوزه حتی از دولت‌های احمدی‌نژاد و خاتمی هم بسیار ضعیف‌تر عمل کرد.

مدیرمسئول پایگاه خبری مازندنومه افزود: ممکن است دولت در بخش‌های دیگر خوب عمل کرده باشد، اما سیستم اطلاع رسانی و رسانه ای جامع و بروز ندارد.

وی ادامه داد: ابتدا سیستم رسانه‌ای دولت روحانی متکی به یک شخص به نام دکتر حسام الدین آشنا بود. ایشان متولی ساخت فیلم تبلیغاتی روحانی و به کارگیری آقای دهباشی و دیگران بود و تا چند ماه تمام برنامه‌های رسانه ای را تدارک می‌دید. بعدا" آقای آشنا تغییر فاز داد و در امور دیگر مشغول شد و رسانه  وتبلیغات دولت تنها ماند و حتی آقای دهباشی نیز از نهاد ریاست جمهوری برکنار شد.

صادقی با بیان این که نظام تبلیغاتی و اطلاع رسانی دولت کاملا یله و رها شده است، استدلال کرد: تمام آن چه اکنون می‌بینیم کار رسانه‌هایی است که دلی و اعتقادی حمایت می‌کنند، وگرنه هیچ سیستم درست و سالم رسانه‌ای برای حمایت از دولت وجود ندارد؛ چه در تهران و چه در استان‌ها که البته در استان‌ها وضع به مراتب بدتر است.

مدیرمسئول باسابقه‌ترین پایگاه خبری استان در مورد وضع اطلاع رسانی دولت در مازندران گفت: در استان مازندران که از ابتدا هم اصلا سیستمی وجود نداشت و الان هم ندارد. از اول سیستم بد چیده شده. بارها در فضای رسانه‌ای استان با روش‌های مختلف اطلاع دادیم  هجمه‌ای که علیه دولت صورت می‌گیرد، این معدود رسانه‌های حامی دولت را کم و بیش ساماندهی و حمایت کنند تا علیه ضربه‌هایی که به دولت وارد می شود، دیوار حایلی ایجاد شود.

وی تاکید کرد: آقای خاتمی می‌گفت هر 9 روز یک بحران دارد اما این دولت هر روز یک بحران دارد که آخرینش هم بحران فیش‌ها است. ما آن قدر درباره ساماندهی و بسیج گری رسانه های حامی دولت گفتیم که دیگر خسته و بی خیال این موضوع شدیم. به باور من این وضعیت درست هم نمی‌شود، نه در کشور و نه در استان.

این روزنامه نگار حامی دولت در ادامه افزود: سیستم اطلاع رسانی دولت یک پازل است. بخشی از آن سیستم اطلاع رسانی استانداری و روابط عمومی دستگاه‌ها هست و بخش دیگرش هم نهادهای دیگری مانند ارشاد. آن جاها هم ضعف داریم. برای مثال مدیر کل ارشاد با آنکه از عملکردش رضایت داریم و با توجه به وضعیت بی‌پولی و خالی بودن خزانه اقداماتش مثبت است، اما در دو سال گذشته یک نشست مطبوعاتی هم نگذاشته است؛ یعنی متولی امور رسانه‌ها خودش یک نشست مطبوعاتی نداشت. منظورم این نیست که ارتباط ایشان با رسانه‌ها خوب نباشد، ولی ایستایی و سکوت در برابر هجمه ها را در این حوزه هم شاهدیم.

وی در مورد روش برخورد استانداری مازندران با رسانه‌ها تصریح کرد: آقایان شیوه‌ای که اتخاذ کردند روش سکوت یا تطمیع  رسانه‌های مخالف است که انتقاد نکنند. آن ها خیال شان از بابت رسانه های حامی دولت راحت است که خطوط را رعایت می کنند، بنابراین تنها هم و غم شان تعامل با رسانه های منتقد و مخالف دولت روحانی است. این روش عصر حجری و جهان سومی و ضدتوسعه است که به جای اینکه از موافقان دولت در استان حمایت کنند، با مخالفان می‌نشینند و چیزی یا وعده ای می‌دهند که ساکت شان کنند تا مطلبی علیه آنها ننویسند.

 

شکراله رضازاده مدیرمسئول روزنامه حرف مازندران:

دولت عملکردی ندارد که بخواهد اطلاع رسانی کند

شکراله رضازاده مدیرمسئول روزنامه حرف مازندران در مورد روابط عمومی و اطلاع رسانی دولت نظر دیگری دارد. وی در گفت و گو با موثق گفت: من اتفاقا عملکرد رسانه‌ای دولت چه در سطح ملی و چه در سطح استان را ضعیف نمی‌دانم. زمانی شما می‌توانید ضعیف بنامید که در همان حوزه مرتبط، کار خاصی انجام شود ولی بخش اطلاع رسانی نمی‌تواند قضیه را بُلد بکند. در این صورت می‌شود گفت تیم رسانه‌ای ناموفق بود. اما وقتی مجموعه دستاورد خاصی ندارد، تیم رسانه‌ای چه چیزی را بُلد بکند؟

این روزنامه نگار منتقد دولت افزود: کدام دستاورد جدی مطابق با مشکلات مردم در دولت اتفاق افتاد که خیلی می‌تواند بِرَند باشد اما فرض مثال تیم رسانه‌ای این کار را نکرد؟ شما در حوزه تحریم‌ها ببینید، هی وعده دادیم هی توقع جامعه را بالا بردیم. گفتیم اگر برجام اتفاق بیفتد اینطور و آنطور می‌شود و حتی مشکل آب شرب را گره زدیم به برجام.  گفتیم اگر می‌خواید مشکل آب شرب هم حل شود باید برجام اتفاق بیفتد، خب امروز در ماه ششم بعد از برجام هستیم. چه اتفاقی افتاد؟ دشمن آیا از دشمنی دست برداشت؟ آیا تحریم‌ها برداشته شد؟

وی با انتقاد از وعده و وعیدهای بسیار در مسئله برجام، گفت: به تعبیر حضرت آقا برجام محاسنی دارد و معایبی هم دارد. چرا انقدر توقع‌ها را بالا ببریم؟ حالا بیایم بگوییم تیم رسانه‌ای دولت ضعیف عمل کرده و نتوانسته آن را خوب برجسته کند. خب وقتی چیزی از دل این بیرون نیامد، چطور تیم رسانه‌ای بخواهد آن را برجسته کند؟

مدیرمسئول روزنامه حرف مازندران ادامه داد: افتتاح بعضی از پروژه‌ها هست که خب تیم رسانه‌ای دارد انعکاس می‌دهد. اما اینکه فقط توپ را در زمین تیم رسانه‌ای انداختن درست نیست. من این را نه در سطح استان و نه در سطح کشور قبول ندارم. تیم رسانه‌ای دارد کار خودش را مانند دولت‌های قبلی انجام می‌دهد. زمانی که یک اتفاق خاصی می‌افتد ناظر به حل مشکلات مردم است و مردم هم اثرش را می‌بینند. خب تیم رسانه‌ای اگر اینجا باز بماند محل سوال دارد. اما وقتی چیزی وجود ندارد که مطرح شود، چه ایرادی از تیم رسانه‌ای می‌شود گرفت؟! نکته ظریف اینجاست که متاسفانه از آن غفلت می‌شود. تیم رسانه‌ای که نمی‌تواند جعل واقعیت کند.

این روزنامه نگار مازندرانی مشکل دولت را از آنجایی می‌داند که حل تمام مشکلات را به آنور آب گره زد. وی گفت: امسال حضرت آقا بر روی اقتصاد مقاومتی تاکید کرد و دو صفت آوردند، اقدام و عمل. یعنی این را در حد شعار ندانید بلکه بیایید عمل کنید. اینکه صرفا بگوییم اقتصاد مقاومتی نسخه خوبی است کافی نیست. باید این را باید عملیاتی کرد. آنوقت مردم اثراتش را می‌بینند. در اینصورت اگر تیم رسانه‌ای کاری نکند باز هم مردم تاثیراتش را می‌بینند. اما وقتی شما در حوزه اقتصاد مقاومتی فقط شعار می‌دهید، آنوقت تیم رسانه‌ای چه کار می‌تواند بکند؟ اخبار مربوط به نهاد ریاست جمهوری، حوزه معاونت، حوزه وزرا، حوزه ارکان دولت در سطح استانداری و ادارات کل دارد به خوبی منتشر می‌شود و نمی‌توان ایرادی به آن گرفت.

وی در پایان عنوان کرد بهتر است توجهات به عملکرد دولت باشد و نه حوزه اطلاع رسانی و افزود: دولت همه چیز را به مذاکرات گره زد و دیدیم که از دلش چیزی بیرون نیامد. دشمن غیرقابل مذاکره است. دشمن با چه ادبیاتی باید اثبات کند که غیرقابل اعتماد است؟ ما که در شرایط جنگ که قرار نداریم. همین اطراف خودمان را ببینیم کدام یک از این نیازهای روتین زندگی را نمی‌شود در داخل کشور ساخت؟ چرا نگاه ما به بیرون است؟ اگر این انرژی که دولت تدبیر و امید برای سیاست خارجه گذاشت و تا اینجا هم خیلی نتیجه‌ای هم نگرفت را معطوف  داخل می‌کرد قطعا امروز به یکسری دستاوردهایی می‌رسید که قابل کتمان نبود. الان خود دولتمردان هم این دغدغه را دارند که شاید دولت چهارساله باشد. اگر از سال 92 دولت راهنمایی‌های مقام معظم رهبری را انجام می‌داد الان نه دغدغه انتخابات را داشت و نه دغدغه عملکرد بد تیم رسانه‌ای.

این مطلب در شماره دوم دو هفته نامه موثق (20 تیر 95) منتشر شده است


دولت روحانی؛ رسانا یا نارسا؟!


منبع : موثق


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : عملکرد رسانه ای - دولت روحانی - روابط عمومی -

نظر شما در مورد : دولت روحانی؛ رسانا یا نارسا؟!

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها