امروز یکشنبه 21 آذر 1395 ساعت 11:23:03

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 72122 -تاریخ انتشار : شنبه 02 مرداد 1395 -ساعت : 13:42

چاپ به اشتراگ گذاشتن
نقش رسانه‌ها در رونق اقتصادی مازندران

نقش رسانه‌ها در رونق اقتصادی مازندران

اختصاصی مازندمجلس: اما جایگاه رسانه در رونق اقتصادی استان با توجه به مزیت‌های بومی و نسبی آن چیست؟ استانی که بالاترین ضریب نفوذ اینترنت را داشته و جز استان های پرتعداد از حیث نشریات مکتوب می‌باشد از این پتاسیل در رونق کسب و کار و اقتصاد استان چه بهره‌ای برده است؟

مازندمجلس: اگرچه دیدگاه‌های مختلفی راجع به کارکردهای رسانه وجود دارد اما بی‌شک گستردگی حوزه اثرگذاری رسانه تا حدی است که می‌تواند در حوزه‌های مختلف، اثرگذار و تعیین کننده باشد. امروزه شاید رونق اقتصادی به مهمترین آمال و هدف برای مدیران و عموم شهروندان بدل شده است. مسئله‌ای که در مازندران با توجه به مزیت‌های بومی برای موارد خاصی همچون کشاورزی، گردشگری و تا حدودی صنعت در پیشقراول آن وجود دارد.

اما جایگاه رسانه در رونق اقتصادی استان با توجه به مزیت‌های بومی و نسبی آن چیست؟ استانی که بالاترین ضریب نفوذ اینترنت را داشته و جز استان های پرتعداد از حیث نشریات مکتوب می‌باشد از این پتاسیل در رونق کسب و کار و اقتصاد استان چه بهره‌ای برده است؟

برای پاسخ به این سوال باید نگرش جامع‌تری به حوزه فعالت رسانه داشت. امروز رسانه‌ها صرفا یک ابزار انتشار اخبار نمی‌باشند بلکه به عنوان منبع اطلاعات می‌توانند فراتر از خدمات رسانه‌ای خود به خدمات آموزشی، مشاوره‌ای و ... روی آورند. اگر دغدغه مدیران سرمایه در گردش کارآفرینان است، رسانه‌ها باید به ایده‌ها و اندیشه‌ها و اطلاعات در گردش مدیران بی‌اندیشند و این نیاز مهم و اساسی را مرتفع سازند.

بهره‌گیری از تجربیات کارآفرینان موفق، برگزاری سمینارها، کارگاه‌های آموزشی، بازدیدهای میدانی، تنها بخشی از حوزه عملکردی رسانه‌ها از حیث آموزش و پژوهش می‌باشد. اما پیش نیاز این مسئله در مازندران ضرورت تغییر نگرش مدیران به رسانه‌ها از رپرتاژ‌هایی با منافع شخصی و خاص به سمت منفعت عام می‌باشد. لذا رسانه‌ها می‌توانند به جای تبلیغ مستقیم مدیران و تنزل به سطح روابط عمومی سازمان‌ها، اقدام به ارائه آخرین متدهای روز دنیا نمایند.

به عنوان مثال بالاترین نرخ فارغ‌التحصیل بیکار مازندران مختص به حوزه کشاورزی است اما صنعت کشاورزی ما که انتظار می‌رود با این حجم فارغ‌التحصیل از آخرین دانش روز بهره‌مند گردد، همچنان به شکل سنتی حیات می‌گذراند و رسانه‌های استان نیز به جای به کارگیری و استخدام افراد مطلع و صاحب نظر برای ایده‌پردازی و تولید راهکار، تنها به تبلیغ و ارائه عملکرد مدیران بسنده کرده‌اند. درحالی که یک رسانه پویا و بهره‌مند از نظرات کارشناسان می‌تواند آن هنگام که مدیران برای حل معضل مشتری پسند نبودن مرکبات مازندران، تنها هرس کردن درختان، افزایش یا کاهش آبیاری یا کود کشاورزی و سموم دفع آفات را پیشنهاد می‌دهند، با مطالعه و بررسی یافته‌های سایر کشورها ایده‌ای بهتر ارائه نماید. همچنان که اتحادیه اروپا برای رفع این مسئله قرار دادن کندوهای زنبور عسل در باغات مرکبات را اجباری نموده است تا با گرده‌افشانی‌های بیشتر حجم مرکبات تولیدی در تعداد بیشتری توزیع شده و محصول مشتری‌پسند گردد.

تحقیقات و یافته‌هایی که می‌تواند در حوزهایی دیگر همچون گردشگری و صنعت نیز ارائه گردد اما این مهم دستیافتنی نخواهد شد جز با همکاری مستمر و متقابل صاحبان صنایع، مدیران و اصحاب رسانه مازندران.

این مطلب در شماره دوم دو هفته نامه موثق (20 تیر 95) منتشر شده است


نقش رسانه‌ها در رونق اقتصادی مازندران

نویسنده :
منبع : دو هفته نامه موثق


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : رحمت عزیزی - تبلیغات - رسانه -

نظر شما در مورد : نقش رسانه‌ها در رونق اقتصادی مازندران

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها