امروز یکشنبه 21 آذر 1395 ساعت 01:53:04

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 76436 -تاریخ انتشار : دوشنبه 18 مرداد 1395 -ساعت : 16:10

چاپ به اشتراگ گذاشتن
ضرورت هجرت فکری خبرنگاران

ضرورت هجرت فکری خبرنگاران

مازندمجلس: رسانه‌ها اگر خود را به مباشران روابط عمومی تنزّل دهند نه تنها به مخاطبان خویش خیانت کرده‌اند، که به خود نیز خیانت نموده و همیشه دنباله رو و مواجب بگیر و ریزه‌خوار خواهند بود. اینگونه به جای آنکه افکار عمومی را نمایندگی نمایند، مدیران دستگاه‌ها را نمایندگی نموده و سپربلا و کاسه‌ی داغِ آشِ آشفته مدیران خواهند شد

مازندمجلس: رحمت عزیزی*- شاید در روز خبرنگار، انتقاد از این قشر همکار با لحن گزنده به مذاق اهل قلم خوشایند نیاید، اما چاره چیست؟ جز اینکه برای حل ریشه‌ای مشکلات خبرنگاران از همایش‌های روتین و سخنان کلیشه‌ای عبور کنیم، اگرچه پای درد و دل خبرنگاران بنشینیم بی‌شک لیست بلند و بالایی از خواسته‌ها و مطالبات آنها را خواهیم یافت، مطالباتی که با چاشنی گلایه، هر از گاهی در جمع و مناسبتی مطرح می‌شود. چشمانی که به دستان مدیران دستگاه‌ها دوخته شده تا شاید هدیه‌ای برای آنان در نظر گرفته باشند. بی‌آنکه لحظه‌ای نسبت به وضع خود درنگ نمایند.

اما همین قشر از خبرنگاران که ناراضی از وضعیت شغلی خود بوده و به نوعی مراوده با روابط عمومی سازمان‌ها قانع شده‌اند امروزه اکثریت کمی را نیز به خود اختصاص داده‌اند و شاید مهم‌ترین عامل طول عمر مدیریتی برخی مدیران نیز همین‌ها هستند اما از حداقل معیشت نیز برخوردار نمی‌باشند و با عدم امنیت شغلی، قضایی، بیمه‌ای و رفاهی مواجه‌اند در حالی که سبب می‌شوند طول مدیریت مدیرانی که مدیریتشان چندان عرضی ندارد افزایش یابد، اینجاست که باید به خود بنگرند و دلیل این مسائل و مشکلات را در خود بیابند.

رسانه‌ها اگر خود را به مباشران روابط عمومی تنزّل دهند نه تنها به مخاطبان خویش خیانت کرده‌اند، که به خود نیز خیانت نموده و همیشه دنباله رو و مواجب بگیر و ریزه‌خوار خواهند بود. اینگونه به جای آنکه افکار عمومی را نمایندگی نمایند، مدیران دستگاه‌ها را نمایندگی نموده و سپربلا و کاسه‌ی داغِ آشِ آشفته مدیران خواهند شد.

متهم اول مشکلات خبرنگاران خودشان می‌باشند؛ شاید باید لحظه‌ای برخی از مدیران را با داس بی‌دسته و کارنامه‌ی بی‌عملکردشان رها کرد و به جای توصیف‌گری و تمجیدهای واهی، نقادی و تحلیل‌گری را جایگزین نمود تا ابتدا، شاهد کیفیت بخشی به مدیریت سازمان‌ها و پاسخگو شدن آنان به رسانه‌ها بوده و سپس با ارتقاء نگاه تخصصی مدیران به اهمیت رسانه بتوانیم در فضایی سالم و رقابتی شاهد رشد رسانه‌های حرفه‌ای باشم.

ارتقا شانیت رسانه و شغل شریف خبرنگاری یک عامل موثر دارد و آن نیز هجرت فکری خبرنگاران از کارگران رسانه‌ای به جریان سازان خبری می‌باشد.

جریان سازانی که بتوانند حقوق مردمشان را از مدیران مطالبه نمایند و در مقام نظارت عام آنان را زیر ذره‌بین و نگاه نافذ افکار عمومی قرار دهند.

قطعا اگر این هجرت فکری روی دهد هرگز شاهد مشکلات ابتدایی که در پایین‌ترین سطح از «هرم نیازهای مزلو» جای دارد، برای این قشرِ موثر نخواهیم بود.

* مدیر مسئول دو هفته نامه موثق

این مطلب در شماره چهارم هفته نامه موثق (17 مرداد 95) منتشر شده است


ضرورت هجرت فکری خبرنگاران


منبع : نشریه موثق


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : رحمت عزیزی - عزیزی بهشهر - عزیزی فعال سیاسی - رحمت عزیزی کرویق - عزیزی روزنامه نگار - عزیزی رحمت - عزیزی زندانی سیاسی - رحمت عزیزی 88 - رحمت عزیزی مازندران - عزیزی روزنامه نگار -

نظر شما در مورد : ضرورت هجرت فکری خبرنگاران

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها