امروز سه شنبه 16 آذر 1395 ساعت 23:28:36

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 91479 -تاریخ انتشار : شنبه 20 شهریور 1395 -ساعت : 12:56

چاپ به اشتراگ گذاشتن
تسکین آلام بشری هدف غایی ما است

دکتر اکبری مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مازندران در گفت‌وگو با موثق:

تسکین آلام بشری هدف غایی ما است

اختصاصی مازندمجلس: تقاضای ما این است که استان مازندران را استانی با 3 میلیون نفر جمعیت نبینند. استان مازندران را 30 میلیون نفری ببینند. در مقاطعی از سال مثل نوروز تعداد مسافرانی که تشریف می‌آورند بسیار زیاد هستند و شاید به 10 برابر جمعیت ساکن برسد و آنچه مهم است این است که ما استانی هستیم با این تعداد ظرفیت و جمعیت. لذا باید برای این تعداد مسافر آماده ارائه خدمات باشیم

اختصاصی مازندمجلس: اشاره: جمعیت هلال احمر  یک موسسه‌ای خیریه، غیر انتفاعی و نیز یک نهاد عمومی غیر دولتی است و دارای  شخصیتی حقوقی مستقل می‌باشد که دارای هفت اصل اساسی شامل بی‌طرفی، بی‌غرضی، جهان شمولی، خدمات داوطلبانه، یگانگی، استقلال و بشردوستی است. احترام به كرامت انساني و ترويج أصول اخلاقي و ارزش‌هاي بشر دوستانه در جامعه، كاهش آلام بشري و ارايه كمك‌هاي مؤثر امدادي با حفظ شان و منزلت انسان‌ها و بدون هيچ گونه تبعيض، ترويج صلح و دوستي، تفاهم، همدلي، مسئوليت پذيري و همبستگي اجتماعي در سراسر جهان، كمك به تأمين زندگي سالم، متعالي و ايمن براي انسان‌ها و ايجاد تاب آوري در جامعه در برابر حوادث و سوانح و كاهش خطر و آسيب پذيري، چشم اندازهاي جمعيت هلال احمر مي‌باشند. برای آشنایی با این جمعیت به سراغ دکتر مجتبی اکبری مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مازندران رفتیم تا بیشتر با این جمعیت مردم نهاد آشنا شویم. متن کامل مصاحبه نشریه موثق با اکبری در ادامه می‌آید:

 

اگر بخواهیم ماموريت‌هاي جمعيت هلال احمر را بشماریم، مهم‌ترین آنها چه هستند؟

آنطور که در اهداف جمعیت هلال احمر آمده است، تلاش براي رسيدن به جمعيتي كارآمد و آينده نگر، با دانش، مهارت و ظرفيت‌هاي لازم و تعامل سازنده با ديگر ذينفعان‌، توجه به توانمند سازي افراد و جوامع‌، ترويج مشاركت اجتماعي و خدمات داوطلبانه و تقويت نقش جوانان‌، ارتقاء ايمني و تاب آوري و كاهش خطر حوادث و آموزش همگاني، تلاش براي دستيابي به آمادگي مطلوب، كارايي بالاي عملياتي براي ارائه خدمات بهنگام و كمك به بازتواني و بازسازي پس از وقوع حوادث و حضور قوي و سرنوشت ساز در نهضت بين المللي صليب سرخ و هلال احمر و ديگر عرصه هاي بين المللي از وظايف و ماموريت جمعيت هلال احمر مي‌باشد.

 

در تابستان که اوج حضور مسافران را در مازندران شاهد هستیم، وظایف و ماموریت‌های هلال احمر هم قطعا بیشتر خواهد شد. به خصوص در سواحل دریا و ورودی شهرها. برنامه‌های این جمعیت در تابستان چیست؟

یکی از وظایف جمعیت هلال احمر در تابستان اجرای طرح امداد و نجات تابستانه است که بخشی از آن در جاده و کوهستان است . اما بخش عمده و مهم آن در دریا و سواحل دریا است. امسال براساس برنامه ریزی‌های انجام شده در استان  مسئولیت کمیته کاهش و پیشگیری غریق را به جمعیت هلال احمر استان واگذار کرده‌اند و وظیفه کاهش و پیشگیری غریق در نقاط ممنوعه شنا و یا  نقاط حادثه خیز  برعهده جمعیت هلال احمر است. از آنجایی که مهمانان و مسافرین عزیز با عدم آگاهی از نقاط ممنوعه وارد دریا می‌شوند، امسال همکاران  ما با تلاش و پشتکار فراوان و با همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی از جمله استانداری ،  فرمانداری‌ها و  هیات نجات غریق، 351  نقطه در سواحل استان مازندران را به عنوان نقاط حادثه خیز یا نقاط ممنوعه شنا ، شناسایی کردند که با استقرار ناجیان غریق و نجاتگران جمعیت هلال احمر مانع از ورود مسافران به دریا شوند و اگر وارد دریا شدند در صورت اتفاق کمک‌های لازم را به این عزیزان ارائه نمایند.

کمیته پیشگیری و کاهش غریق که امسال مسئولیتش با جمعیت هلال احمر است، تاکنون توانسته بیش از 2000 نفر را نجات دهند یعنی کسانی که وارد آب شدند و  به هر دلیلی برایشان مشکلی پیش آمد و ناجیان و نجاتگران ما این افراد را نجات دادند.

درصد زیادی از کسانی که از استان‌های دیگر می‌آیند هیچ شناختی از دریا ندارند و فکر می‌کنند دریا مانند استخر است اما در صدم ثانیه  زیر پایشان خالی شده و برایشان مشکل بوجود می‌آید. امسال با توجه به اینکه جمعیت هلال احمر مسئولیت کمیته پیشگیری و کاهش غریق را متقبل شده ، توانسته با بکارگیری  بیش از 1200 ناجی غریق و نجاتگر در نقاط حادثه خیز در سطح سواحل استان مازندران ( از 8 صبح تا 8 شب ) و همچنین بکارگیری  54 دستگاه موتور سیکلت که طبق برنامه در گشت‌های موتوری دو نفری در طول سواحل مردم را راهنمایی می‌کنند و هشدارهای لازم را می‌دهند.10 دستگاه آمبولانس و 16 دستگاه جت اسکی در خدمت هموطنان عزیز می‌باشند. همچنین در اینجا یک توصیه برای مسافرین عزیز دارم که حتما از نقاطی که برای طرح سالم سازی دریا در نظر گرفته شده برای  شنا استفاده کنند و اکیدا از جاهایی دیگر ورود پیدا نکنند تا از بروز مشکلات جلوگیری شود.

 

شرح وظایف و خدمات هلال احمر بسیار گسترده است. قطعا برای انجام مناسب خدمات نیاز به همکاری با دیگر دستگاه‌ها و سازمان‌ها دارد. تعامل دستگاه‌های اجرایی با جمعیت هلال احمر چگونه است؟

 در مجموعه ستاد مدیریت بحران استان 14  کارگروه فعالیت دارند که جمعیت هلال احمر  مسئولیت کارگروه تخصصی امداد و نجات و آموزش همگانی ستاد مدیریت بحران و نیز کارگروه تخصصی امداد و نجات پدافند غیر عامل استان را بر عهده دارد. در این کارگروه های تخصصی تمامی دستگاه‌هایی که مرتبط با امداد و نجات هستند عضویت دارند . جلسات کارگروه به صورت منظم و  ماهیانه تشکیل می‌شود و مصوبات آن برای دستگاه های عضو لازم الاجرا است. کارهایی مثل امداد و نجات ، کارهایی گروهی است چون در حوادث و سوانح به خصوص حوادث بزرگ مثل سیل یا زلزله هم چیز مثل ساختمانها ، تاسیسات و ابنیه از بین میرود. برق ،  آب و گاز قطع می‌شوند، راه مشکل پیدا می‌کند.  در این شرایط به همه دستگاه‌های خدمات رسان نیاز پیدا می‌کنیم به همین دلیل تمام این دستگاه‌ها عضو این کارگروهها هستند.

هماهنگی‌هایی که باید در حوادث انجام شود ، بایستی قبل از بروز حوادث با برگزاری جلسات کاربردی  ،  آموزش‌ها و تمرین در بخش مدیریت بحران و مدیریت لجستیک ، انجام شود . کار جمعی سخت است اما الحمدالله در استان مازندران خوب اتفاق می‌افتد و استانداری مازندران  و مجموعه مدیریت بحران  خیلی کمک می‌کنند و شرایط خوبی را برای دستگاه های خدمات رسان مهیا میک نند. جمعیت هلال احمر استان مازندران دارای 30 پایگاه امداد و نجات است  که در محورهای مواصلاتی به تهران، در بخش‌های ساری به کیاسر، جاده کناره، گلوگاه به دامغان مستقر هستند و 24 ساعته به مردم به صورت رایگان خدمات می‌دهند.

تقاضای ما این است که استان مازندران را استانی با 3 میلیون نفر جمعیت  نبینند. استان مازندران را 30 میلیون نفری ببینند. در مقاطعی از سال مثل نوروز تعداد مسافرانی که تشریف می‌آورند بسیار زیاد هستند و شاید به 10 برابر جمعیت ساکن برسد و آنچه مهم است این است که ما استانی هستیم با این تعداد ظرفیت و جمعیت. لذا باید برای این تعداد مسافر آماده ارائه خدمات باشیم.

 

در مورد ساختار و معاونت‌های جمعیت هلال احمر توضیحاتی ارائه بفرمایید

جمعیت هلال احمر استان مازندران دارای 5 معاونت تخصصی است. معاونت امداد و نجات، که اصلی‌ترین وظیفه ما در جمعیت هلال احمر همین بحث امداد و نجات است. معاونت امور جوانان که برنامه ریزی، آموزش ، جذب و سازماندهی جوانان را برعهده دارد. غنی سازی اوقات و فراغت جوانان و توانمند سازی جوانان با استفاده از آموزش ، کارگروهی ، اردوها و غیره از وظایف این معاونت است. این آموزش‌ها در آینده بر روی جوانان تاثیر مستقیم دارد و قطعا می‌تواند برای آینده کشور موثر باشد. سازمان جوانان جمعیت هلال احمر یکی از سازمان‌های استراتژیک و پایه جمعیت است که در طول سال اردوها و آموزش‌های مختلف را برای جوانان برگزار میکنند. معاونت دیگر معاونت بهداشت ، درمان و توانبخشی است که در بخش درمان اضطرار فعالیت می‌کنند. کار درمان داخل کشور فقط برعهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است ولی درمان خارج کشور با جمعیت هلال احمر است.یکی از  مجموعه‌های مهم در بخش درمانی، داروخانه هلال احمر است هرچند در استان مازندران  به عنوان مرکز فوریت‌های دارویی فعالیت می‌کند که در شهرستان ساری و تنکابن این مرکز در حال ارائه خدمات می باشند. در بخش توانبخشی ، جمعیت هلال احمر اقدامات خوبی انجام داده است. یک  مرکز جامع توانبخشی در شهرستان قائمشهر داریم که در بخش فیزوتراپی ، کاردرمانی ، ارتز و پروتز فعالیت می‌کند. دو مرکز فیزیوتراپی هم در شهرستان آمل و نور داریم که با تخفیف ویژه به هم استانی های عزیز ما خدمات می دهند.

حوزه بعدی معاونت داوطلبان است که با داوطلبان و خیرین کا می کنند. افرادی  که عضو  هلال احمر هستند و زیر 29 سال سن دارند در حوزه معاونت جوانان سازماندهی می‌شوند و بالای 29 سال  درحوزه  معاونت داوطلبان سازماندهی می‌شوند. ما از ظرفیت و توان داوطلبان که بسیاری از آنها  پزشک، مهندس، مدیر و نماینده مجلس هستند برای ارائه خدمات به نیازمندان و آسیب دیدگان استفاده می‌کنیم. مرکز ثقل این چهار معاونت یعنی جوانان، درمان، امداد و داوطلبان، حوزه معاونت آموزش و پژوهش است که می‌تواند نقش ویژه ای داشته باشد زیرا داوطلبانی که عضو جمعیت می‌شوند ابتدا باید آموزش‌های عمومی و سپس آموزش‌های تخصصی را ببینند و بعد وارد حوزهه های تخصصی مثل امداد و نجات شوند و در پایگاه‌ها فعالیت کنند. حدود 90 درصد کارهای جمعیت هلال احمر بر دوش اعضا و داوطلبان است. جمعیت هلال احمر به نسبت خدماتی که می‌دهد نیروی ثابت چندانی ندارد.

 

جمعیت هلال احمر در نوروز امسال طرح‌های متنوعی در بخش‌های مختلفی داشت. در مورد این طرح‌های نوروزی گزارشی به خوانندگان ارائه بفرمایید

طرح های خدمات نوروزی جمعیت هلال احمر به سه بخش تقسیم می‌شود. طرح امداد نجات نوروزی ، طرح ایمنی و سلامت مسافرین و  طرح  فرشتگان رحمت. حوزه معاونت امداد و نجات مجری طرح  امداد و نجات نوروزی است و در این ایام ( 25 اسفند لغایت 15 فروردین ) با افزایش چشمگیر تعداد نیروها و پایگاه ها سعی دارد خدمات مناسبی را به میهمانان و مسافرین عزیز ارائه دهد. طرح ایمنی و سلامت مسافرین که حوزه معاونت امور جوانان مسئولیت آن را برعهده دارد، با استقرار پست‌ها و کمپ‌های نوروزی، توزیع بروشور و نقشه استان و شهرستان‌ها، توصیه‌های ایمنی به مسافرین، تست قندخون و تست فشار خون رایگان ماموریت را انجام میدهد. طرح دیگر به عنوان فرشتگان رحمت است که  به کمک خیرین و داوطلبان بسته‌های غذایی و پوشاک تهیه می‌کنند و از قبل از عید نوروز تا پایان 15 فروردین در اختیار نیازمندان  قرار میدهند.

بزرگترین شعار جمعیت هلال احمر که معنی گسترده‌ای هم دارد، تسکین آلام بشری است. حال چه می‌خواهد در کمک در حوادث و سوانح باشد یا کمک در تسکین درد نداشتن مایحتاج زندگی.

یکی از بخش‌های مهم جمعیت، روابط عمومی است که وظیفه خطیر اطلاع رسانی را بر دوش خود دارد که ماحصل زحمات تمام اعضای جمعیت را بازتاب بدهد. همچنین شبکه‌های مجازی بستر بسیار مناسبی برای انتقال اطلاعات و همچنین آموزش به شهروندان را فراهم می‌آورد. در مورد روابط عمومی جمعیت هلال احمر مازندران و تصمیماتی که در حوزه آموزش در فضای مجازی گرفته شده است توضیحاتی بفرمایید

روابط عمومی و اطلاع رسانی در جمعیت هلال احمر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. همانطور یکه مستحضرید 90 درصد کارها در مجموعه جمعیت هلال احمر برعهده اعضا و داوطلبان است. این اعضا باید خروجی خدمات داوطلبانه خویش  را ملاحظه نمایند و این کار دو خاصیت دارد. یکی اینکه بازخورد کار خود را می‌بینند و مطمنا بسیار خوشحال خواهند شد .دوم اینکه موجب ایجاد انگیزه برای سایر افراد جامعه  میشوند که عضو جمعیت هلال احمر  شوند.

در مجموعه روابط عمومی و اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر استان، پورتال اطلاع رسانی به آدرس www.mazandaran.rcs.ir  داریم که تمام فعالیت‌های هلال احمر استان در آن  اطلاع رسانی شده و بصورت روزانه بروز رسانی میگردد. سامانه پیامکی این جمعیت به شماره 30008147 سامانه ارسال و دریافت است که هم استانی‌های عزیز می‌توانند نقطه نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را از این طریق به ما اعلام فرمایند. آن چیزی که بسیار مهم است موضوع رسانه‌ها و بهره گیری روابط عمومی ها از این ظرفیت بزرگ برای اطلاع رسانی خدمات خود به مردم است. در همین راستا تلاش شده با ارتباط نزدیک با همه رسانه های استان مثل  رسانه‌های مجازی ، دیداری ،  شنیداری ، مکتوب و غیره، از این ظرفیت استفاده درستی نماییم  بطوریکه روزانه  3 یا 4 عنوان خبر تولیدی برای رسانه های استان ارسال می‌گردد.

در همین بخش جا دارد از همدلی، همکاری و لطف و محبت همه رسانه ها و خبرنگاران عزیز که ارتباط بسیار خوبی با هلال احمر استان دارند صمیمانه تشکر و قدردانی نمایم. یکی از وظایف اصلی ما آموزش همگانی است و از همین جا دست نیاز به سوی رسانه‌ها دراز می‌کنیم که  در این امر خطیر یاریگر ما باشند.

در حال حاضر فضاهای مجازی و شبکه های پیام رسان فرصت بسیار خوبی برای اطلاع رسانی هستند و روابط عمومی‌هایی موفق هستند که از این فضاها بخوبی بهره گیری نمایند. در مجموعه روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان نیز سعی شده با استفاده درست از این رسانه های نو، رسالت خویش را که همانا اطلاع رسانی و آموزش همگانی در سطح جامعه است را بدرستی انجام دهیم.

این مطلب در ششمین شماره نشریه موثق (14 شهریور 95) منتشر شد


تسکین آلام بشری هدف غایی ما است


منبع : موثق


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : هلال احمر مازندران - جواد اکبری - جمعیت هلال احمر -

نظر شما در مورد : تسکین آلام بشری هدف غایی ما است

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها