امروز یکشنبه 21 آذر 1395 ساعت 11:31:11

آرشیو پیوند ها درباره ما ارتباط با ما

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

کد مطلب : 7641 -تاریخ انتشار : سه شنبه 03 آذر 1394 -ساعت : 10:56

چاپ به اشتراگ گذاشتن
اندر حکایات بنرهای تبلیغاتی

اندر حکایات بنرهای تبلیغاتی

خدمتگزاری بدونِ منّت از جمله ویژگی های شایسته ای است که در آموزه های دینی اسلام بسیار بر آن تأکید شده است. نقطۀ مقابل این صفت پسندیده، «منّت گذاردن» و یا همان بازگو كردن احسان و نیكی‌ای است كه در قبال انجام وظایف صورت می گیرد و در احادیث و روایات اسلامی مورد نکوهش قرار گرفته است

مازند مجلس: حضرت علی(ع) در عهدنامۀ معروف خود به مالك اشتر، خدمت به مردم را خواستِ خداوند و وسیلۀ آزمایش او معرفی نمود و برای آن كه كارگزاران و مسئولان حكومت، در به انجام رساندن وظیفۀ خود و ادای امانت، موفق و سربلند گردند، آنها را از اموری كه انجام دادن آنها موجب هلاكت كارگزار و نابودی حكومت می‌گردد، نهی فرموده است. از جمله این امور «منّت گذاردن» است که حضرت در این خصوص می‌فرمایند: « إیّاک و المنّ علی رعیتك بإحسانك... فإنَّ المنّ یبطل الإحسان؛ مبادا با خدمت هایی كه انجام داده ای بر مردم منّت گذاری... به درستی كه منّت نهادن، پاداش نیكوكاری را از بین می‌برد». بدیهی است کسانی چون مدیران، مسئولان و كاركنان سازمان ها و نهادهای اداری مختلف كه به طور مستقیم با مردم در ارتباط هستند و به آنها خدمت رسانی می‌كنند، بیشتر در معرض این آسیب قرار دارند.

مقصود از مقدمه‌ای که شرح آن گذشت بیان نقدی است بر صفت ناپسند « منّت گذاردن » که این روزها در حالِ تبدیل شدن به یکی از عادات ناخوشایند برخی از مسئولان و کارگزارانِ شهر ما شده است. اگر این روزها سری به خیابانهای شهر خود زده باشید، انبوه بنرهای کوچک و بزرگ را خواهید دید که به بهانه‌های مختلف در هر گوشه‌ای از شهر قد علم کرده‌اند. حجم انبوهی از تبریک‌ها و ابراز احساسات برای جلوس بر مسند فلان منصب دولتی، تبریک انتخاب به عنوان رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان،  تشکر از آسفالت فلان خیابان، تهنیت‌  بابت انتخابِ آقایان و خانم‌ها در کمیسیون‌های داخلیِ فلان مجموعه و قدردانی‌های مردمی نما و... .

 کارهایی از این ‌دست نشان می‌دهد که « شوقِ به خدمت » جایش را به « میلِ به قدرت » در فرهنگِ مسئولیت تقدیم کرده است. حتی کار به جایی رسیده است که مسئولیت‌ دوستی و انتظار برای تملّق‌گاه آن ‌قدر فوران می‌کند که مثلاً مسئولین شهرداری بابت انجام وظیفه‌ی ذاتی‌شان از ساکنین محله‌ای به خاطر اصلاح آسفالت خیابانشان انتظار قدردانی و نصب بنر تشکر را دارند و  بعضاً هم خود به نام اهالی مبادرت به انجام این کار می‌نماید. با این تفاسیر، چندان دور از ذهن نیست که در آینده شاهد این باشیم که برای خلبان‌ها هم بعد از هر پرواز به خاطر فرود موفقیت آمیزشان به نشانِ لیاقت و شایستگی بنر تقدیر و تشکر در سطح شهر نصب شود!

 تداوم چنین وضعی در دراز مدت موجب می شود تا شأن و منزلت مسئولیت از جایگاه واقعی خود که همان خدمت رسانی به مردم است منحرف شده و در قامتی جدید در تضاد با آنچه انتظار می‌رود ظاهر گردد و  مسئول هم انجام وظیفۀ قانونی خود را که با پول بیت المال انجام داده به رخ آنها کشیده و انتظار قدردانی هم داشته باشد.

البته كسانی كه به مردم خدمت مى‌كنند و مردم را به آسایش می‌رسانند سزاوار  قدردانى و تشكّر هستند و این یک  وظيفۀ انسانى است و اجر آن نیز نزد خداوند محفوظ است و این خداوند است که پاداش می‌دهد و انجام دهندۀ کار نباید انتظاری در قبال انجام کارش داشته باشد، به خصوص اگر آن کار انجامِ وظیفه‌ای قانونی باشد. این که قدردان زحمات مسئولین باشیم امری پسندیده است، اما نصب بنرهای تشکر در کوچه ها و خیابان های سطح شهر علاوه بر این که یک جور خودنمایی و ظاهرسازی است، نوعی « بد آموزی » را هم با خود به همراه دارد. این نوع بنرها به غلط به مردم می‌آموزند که کارکرد مسئولین به مثابۀ لطفی در حق آنان است و  می‌بایست به هر طریقی این الطاف را پاس داشته و بر در و دیوار شهر این قدرشناسی را به رؤیت عموم برسانند. به این ترتیب است که مردم نیز به این باور نخواهند رسید که ارائۀ خدمت صادقانه و  بی‌منّت به عنوان یکی از اصول نظام جمهوری اسلامی ایران جزء وظایف بدیهی و آشکار مسئولین است.

نویسنده :


لینک کوتاه مطلب :


برچسب ها : -

نظرات کاربران در مورد : اندر حکایات بنرهای تبلیغاتی
  • وحیدپاسخ0چهار شنبه 25 آذر 1394

    علت این مساله ابنه که عملکرد بسیار ضعیف صاحب منصبان پیشین در شهرداری شهری مثل ساری که مرکزیت استانی رو یدک میکشه سطح توقع مردم رو اونقدر پایین آورده که با دیدن کوچکترین تغییر مثبت در شهر، خوشحالی مضاعفی به آنها دست میده

نظر شما در مورد : اندر حکایات بنرهای تبلیغاتی

*

*


آخرین اخبارپربحث ترین ها